Az oldal akadálymentesített
Hobby rádió – a Hang-adó

Rádió hallgatása

Lejátszás

Online rádió hallgatása
Rádió hallgatása
Hallgatás Media Player-el
Rádió hallgatása

Android-os alkalmazás (Készítette: Benkő Dániel)
Rádiónk a T-home támogatásával a Web-rádió (pdf) alkalmazásával is hallható.


Shane 54 - Valahol
62
hallgató

Diszlexiára és diszkalkuliára utaló jelek óvodás és kisiskolás korban

- 2013. november 22. 9:42 - 2704 megtekintés

A szülőknek tisztában kell lenniük azokkal a tünetekkel, amelyek megléte esetén feltehető, hogy a gyereknél később diszlexiás tünetek jelentkeznek. A következőkben olyan tünetekről, szokásokról lesz szó, amelyek sok későbbi diszlexiásnál megmutatkoznak.

Ezen tünetek megléte, vagy hiánya azonban nem bizonyítja száz százalékosan, hogy diszlexiára hajlamos a gyerek és nem is zárja ki azt. Csupán olyan előjelekre utalnak, amikből nagy eséllyel alakul ki ilyen probléma.

Ha mind az iskolakezdés előtti, mind az iskolakezdés utáni időszakra jellemző ismertetőjegyek közül legalább öt-öt ráillik a gyerekre, akkor biztonságképpen abból kell kiindulni, hogy fennáll a diszlexia kockázata. Ezzel komolyan kell foglalkozni, szakemberrel kell megvizsgáltatni a gyereket.

Az iskolás kor előtti / 5-6 éves/ jelek:
◾A gondolkodása gyorsabb, mint a cselekedetei.
◾Feltűnően nagy különbség van a jó és rossz napjai között.
◾Vagy kimaradt, vagy nagyon rövid ideig tartott a kúszó-mászó időszaka a járni tudás előtt.
◾Másokhoz képest késve indult el, és mozgása bizonytalan, koordinálatlan.
◾Nehezen köti meg a cipőfűzőjét, és sokszor van problémája a gombolással.
◾Bizonytalanul mozog a lépcsőn.
◾Gyakran olyan dolgokban is elesik, amelyek nincsenek is ott.
◾A fent és a lent, a jobbot és a balt nem tudja megbízhatóan megkülönböztetni.
◾Nehezen bánik a késsel, villával, ollóval.
◾Ha fest, gyakran túlmegy a papír szélén, nehezére esik az ecsetkezelés.
◾Nehezen tanul meg kerékpározni, síelni, vagy úszni.
◾Saját szavakat kreál, több létező szó összevonásából,
◾Másokhoz képest késve tanul meg beszélni, és beszédhibái vannak,
◾Nem szívesen tanul mondókákat, gyerek dalokat, de egyébként könnyen megjegyzi az őt érdeklő dolgokat.
◾Felszólításra sem tudja a bemutatott egyszerű ritmust lekopogni.
◾Nem szereti a memória, illetve puzzle játékokat, vagy saját „szabályokat” állít fel.
◾Gyakran kapkod, máskor pedig feltűnően lassú.

Iskolakezdés utáni tünetek:
◾Nem tanulási szituációkban feltűnően éber, figyelmes és érdeklődő.
◾Játék közben teljes figyelmével arra koncentrál.
◾Könnyen eltéríthető a figyelme, mindent meghall, meglát, a nem fontosat a fontostól nehezen tudja megkülönböztetni, elválasztani.
◾Álmodozó, gyakran csak testben van jelen.
◾Görcsös, görnyedt, vagy más módon rossz a tartása
◾Feltűnően nehezen jegyzi meg a betűket és/vagy szavakat számokat.
◾Gyakran dörzsöli a szemét, pislog, és arra panaszkodik, hogy nem lát jól.
◾Elmosódottnak látja a betűket vagy számokat.
◾Nehezen tanul verseket, és más szó szerint megtanulandó szöveget
◾Problémái vannak az 1×1 megtanulásával.
◾Nehezen ért meg hallott dolgokat, mintha baj lenne a hallásával.
◾A térben rosszul tájékozódik, bizonytalan az időérzéke.
◾A feladatokat gyakran félbe hagyja, azok befejezését a végtelenségig halogatja.
◾Kerüli a kihívásokat.
◾Gyakran zaklatott a beszéde, szószátyár, locsogó, időnként túlmozgásos és mozgás kényszert mutat.
◾Nehezen érthető, elmosódó a beszéde, mintha keresné a szavakat, szókincse szegény.
◾Gyakran agresszíven reagál, dühkitörések gyakran előfordulnak
◾Alacsony az önértékelése, kisebbrendűségi érzései vannak.
◾Visszahúzódó, bátortalan.

A diszkalkulia, a számolási gyengeség, kevésbé ismert és felismert, mint az elsősorban az olvasásnál megnyilvánuló diszlexia, de a valóságban ez is nagyon elterjedt probléma. A diszkalkulia azt jelenti, hogy a gyereknek alapvetően hiányosak és hibásak az elképzelései a számokról, mennyiségekről, nagyságokról, és a matematikai műveletekről. A hibák számok felcserélésében, nagyságrendek tévesztésében, számok megfordításában és egy sor más, jellegzetes módon mutatkoznak meg. Ezek a hibák azonban valójában csak az eredetileg meglévő és az átlagostól eltérő érzékelésben, információ feldolgozásban, és az ehhez kapcsolódó akaratlan figyelmetlenségből fakadnak.

A tipikus diszkalkuliás gyerek értelmes, sőt sokszor nagyon értelmes gyerek, aki azonban az iskolában a számtan órán a vele szemben támasztott követelményeknek egyszerűen nem tud megfelelni. Ez a frusztráció azután ráterjed a szülőkre is, talán még inkább, mint az olvasási problémáknál, mert a szülők nehezen értik, hogy mit nem ért a gyerek. A későbbi diszkalkuliára utaló jelek már az iskolakezdés előtt megmutatkoznak, és az első iskolai évben további jellegzetes tünetek jelentkeznek. Ugyanakkor még inkább igaz, mint az olvasásnál, hogy vannak gyerekek, akik anélkül, hogy diszakalkuliások lennének, ugyancsak nehézségeik vannak a számolásnál. Ezért nehezebb beazonosítani, mint a diszlexiásokat. Ha a következőkben felsorolt ismérvek közül legalább öt esetében igen a válasz, akkor komoly esély van arra, hogy a gyereknek diszkalkuliája van.

Diszkalkuliára utaló jelek:
◾A gyereknek feltűnően sok időre van szüksége a számolási feladatokhoz, és nagyon hamar kimerül ezek megoldása közben.
◾A mennyiségeket, számokat, nagyságokat, formákat és a távolságokat hibásan, rosszul ítéli meg.
◾A számfogalom és a fizikai mennyiség közötti összefüggést nem érti meg
◾A számolási szimbólumokat – plusz, mínusz, szorzás stb. – nem mindig ismeri föl, illetve fölcseréli ezeket egymással.
◾Az intenzív gyakorlás ellenére sincs érdemi haladás, amit megtanul, azt nagyon gyorsan elfelejti.
◾Számjegyeket kihagy.
◾Nehézségei vannak a tízes számkörből a százasba, ezresbe és így tovább való átlépésnél.
◾Nehézségei vannak a számsorok folytatásával.
◾Bizonyos számoknak a számjegyeit felcseréli, például a 67-et és a 76-ot.
◾A nagyon hasonlóan csengő számokat – pl. a 19-es és a 90-et felcseréli.
◾Fejszámoláskor nem tudja megjegyezni a közbülső eredményeket.
◾Az egyszeregy megtanulásával komoly nehézségei vannak.
◾Ha 6-ot, illetve 9-et kell írni, olvasni, vagy a számolásnál használni, gyakran felcseréli őket.
◾A hasonló külsejű számokat – pl. a 6-ot és az 5-öt felcseréli egymással.
◾A másoláskor sokszor hibázik a számok leírásánál.
◾Ha térben, vagy időben lezajló folyamatokat kell visszaadni, akkor ezek érzékelésével és megfogalmazásával problémái vannak.
◾Ha szöveges feladatot kap, vagy a számtanpéldához kiegészítő szöveg is van, akkor sokkal nehezebben tudja megoldani ezeket a példákat.
◾Ha ellentmondó eredményekre jut számolás közben, ezt nem veszi észre.

Forrás: tanulasmodszertan.hu

A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*


+ 8 = tizenhárom

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Reklám

 

Vakrepülés Színtársulat

Kultúrtanya Közösségi tér

Online rádió

Alko-soft Hobby Rádió - MyOnlineRadio.hu

Keresés az oldalon

Facebook oldalunk

Mai műsor

  • 6:00: Jóreggelt! - reggeli információs műsor két órában.
  • 8:00: MVGYOSZ. hírlevél - A Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége hírlevél műsora
  • 9:00: - Ruzsa Viktor műsora
    Rádiónk 2008. (indulása) óta fontosnak tartja a sérült emberekről szóló információkat eljuttatni az érintettek és érdeklődők számára.

    Műsorunk célcsoportja a sérült emberek és hozzátartozóik, a szociálisan érzékeny emberek csoportja. Küldetésünk alapja, hogy a célcsoport számára igen csak hiányos információs, tájékoztató és nem utolsó sorban szórakoztató magazint juttassunk el fogyatékkal élők és a témában érintett emberek részére. Rádióműsorunk két heti rendszerességgel jelentkezik új műsorral.
    Egy műsor, melynek célja a fogyatékos személyek lehetőségeinek, jogainak, és ezen jogok érvényesítési eszközeinek bemutatása. Felhívni a figyelmet az igazi esélyegyenlőségre, az önálló életvitel, valamint a társadalomban való aktív részvétel, maradéktalan biztosításának a fontosságára.

    A műsort ugyanebben az időben, a kimaradt héten ismételjük.

    E műsorunkat több vidéki rádió is átveszi. Ha az Ön rádiójában is szeretné sugározni, keressen minket bizalommal!
  • 10:00: Világjáró - Magyarosi Marianna utazási műsora
  • 12:00: Déli hírösszefoglaló -
  • 13:00: Délután - Benne: interjúk, riportok, tudósítások kulturális, szociális és közéleti eseményekről.
  • 16:00: Life is life - életmód magazin
  • 17:00: Live World - a legnagyobb külföldi előadók koncertjei
  • 18:00: Esti hírösszefoglaló - Benne: a nap idézete, névnap köszöntő, évforduló naptár, sport.
  • 19:00: Vers, esti mese, kabaré, a nap érdekessége (riport, interjú, tudósítás), esti ka -
  • 20:00: MVGYOSZ. hírlevél - A Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége hírlevél műsora
  • 21:00: - esélyegyenlőségi magazinműsor Ruzsa Viktorral
    Rádiónk 2008. (indulása) óta fontosnak tartja a sérült emberekről szóló információkat eljuttatni az érintettek és érdeklődők számára.

    Műsorunk célcsoportja a sérült emberek és hozzátartozóik, a szociálisan érzékeny emberek csoportja. Küldetésünk alapja, hogy a célcsoport számára igen csak hiányos információs, tájékoztató és nem utolsó sorban szórakoztató magazint juttassunk el fogyatékkal élők és a témában érintett emberek részére. Rádióműsorunk két heti rendszerességgel jelentkezik új műsorral.
    Egy műsor, melynek célja a fogyatékos személyek lehetőségeinek, jogainak, és ezen jogok érvényesítési eszközeinek bemutatása. Felhívni a figyelmet az igazi esélyegyenlőségre, az önálló életvitel, valamint a társadalomban való aktív részvétel, maradéktalan biztosításának a fontosságára.

    A műsort ugyanebben az időben, a kimaradt héten ismételjük.

    E műsorunkat több vidéki rádió is átveszi. Ha az Ön rádiójában is szeretné sugározni, keressen minket bizalommal!
  • 22:00: Világjáró - Magyarosi Marianna utazási műsora
  • 23:00: - Reményik László interjú műsora
    A Vakok Állami Intézete, és az ötlet-, és házigazda Reményik László, "Ezer arc, ezer talentum" című közös programja minden hónap második keddjén (kivéve a nyári időszakot) megtekinthető élőben a Hermina út 21. szám alatt.
    (a rendezvények ingyenesek!)

    Cél, hogy minden hónap második keddjén olyan személyek legyenek a vendégek, akik tevékenységük, tudásuk, gondolataik, élettapasztalatuk révén szellemi munícióval tudnak szolgálni.

    Az interjú sorozat alkalmain két embert ismerhetnek meg a rendezvény látogatói, míg rádiónkban hetente egy-egy vendéget mutatunk be hallgatóink előtt (így a következő hétre csúszik át az aktuális rendezvény második vendége).

Bejelentkezés

Regisztráció| Elfelejtette jelszavát?

Mai napi információk

Ma 2025. június 3. kedd, Klotild napja van.
Az év 23. hete és 154. napja.
Holnap Bulcsú napja lesz.

1239. Az e napi teljes napfogyatkozás miképpen hatott a tudatlan népre, azt az egykori történetíró Tamás spalóti főesperes, ekképp jegyzé föl: "Mindenkit oly rémület fogott el, hogy mintegy ész nélkül kiabálva futkostak ide s tova, azt hívén, hogy a világvége van jelen.


1657. Több tízezer főnyi lengyel sereg betör a fegyvertelenül hagyott Vereckei-hágón, felégeti Munkácsot, és Beregszászt, s Szatmárig, Viskig feldúlja a vidéket, majd a zsákmánnyal kivonul.


Szabó Lőrinc: Szerelmes Június

"...Az élet - hús és ideg a kő is!
Tündöklő mámor a június:
átlátszóan villognak a nők
s testük csillagközi erők
szent delejével koszorús:

jönnek-mennek az édes utcán,
s akinek van rá szeme,
szédülve látja, hogy mind után
kinyúl, bátran vagy tétován,
a mindenség keze."

Időjárás

2025-06-03, 11:44
Mainly clear
WNW
Mainly clear
26°C
3.5 m/s
Apparent: 26°C
Nyomás: 1014 mb
Páratartalom: 68%
Szél: 3.5 m/s WNW
Széllökések: 10.4 m/s
UV-Index: 0
Rövid leírás: 0mm /43% / Rain
Napfelkelte: 04:49
 

Hírlevél

Add meg az E-mail címed, majd kattints a feliratkozás vagy leiratkozás gombra.


hét mínusz hét = (Írja be számmal a művelet eredményét!)


Feliratkoztak: 327

A Kultúrtanya programajánlója

A rádiónkat is üzemeltető Net-média Alapítvány által üzemeltetett Kultúrtanya – integrált közösségi tér programjaiból ajánlunk!

Kultúrtanya

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com