Az oldal akadálymentesített
Hobby rádió – a Hang-adó

Rádió hallgatása

Az adatkezelési tájékoztató elolvastam és nyilatkozom arról, hogy annak megfelelő jogosultsággal

Lejátszás

Online rádió hallgatása
Rádió hallgatása
Hallgatás Media Player-el
Rádió hallgatása

Android-os alkalmazás (Készítette: Benkő Dániel)
Rádiónk a T-home támogatásával a Web-rádió (pdf) alkalmazásával is hallható.


Népzenei kavalkád - Ferenczi István m*sora
48
hallgató

Bemutatkozik a Gyengénlátók Általános Iskolája, EGYMI és Kollégiuma

- 2022. szeptember 24. 10:42 - 640 megtekintés

Ahogy a neve is mutatja, a szervezeten belül három intézményegység dolgozik szoros együttműködésben: a speciális általános iskola, a vidéki tanulók elhelyezését szolgáló kollégium – mivel az ország több, távolabbi szegletéből is érkeznek diákok és óvodások -, valamint az integrációban tanuló általános és középiskolás diákokat kiszolgáló Módszertani Központ, azaz az utazótanári hálózat.

 

Általános Iskola

A Gyengénlátók Általános Iskolájában két tagozat működik, az egyik az ép értelmű, a másik a tanulásban akadályozott gyermekek tagozata. A gyengénlátó diákok szakértői uvélemény alapján kerülnek az iskolába, ahol az általános iskola nyolc osztályát végezhetik el. Fontos kiemelni, hogy nem csak gyengénlátó diákok tanulnak az iskolában – bár az intézmény neve ezt sugallja -, hanem olyan gyermekek is, akik aliglátók, de látásukat praktikusan jól használják, így speciális segédeszközökkel, nagyrészt látásukra támaszkodva képesek a tananyag, a síkírás olvasás készség szintű elsajátítására, más szóval látó-halló- tapintó életmódot folytatnak.
Óvodája nincs a gyengénlátó gyermekeknek, de a Módszertani Központ utazótanárai segítik az óvodáskorú látássérült gyermekeket, akiket többségi, integrált intézményben nevelnek. A Gyengénlátók Általános Iskolájában előkészítő osztályt is indíthatnak, ha minimum öt iskolaéretlen gyermek jelentkezik, akiket később – a szakértői vélemény alapján – az iskolában fognak oktatni. Az előkészítő osztályban folyó oktatás kötetlenebb, játékosabb, mint az első osztályban, viszont sokkal intenzívebb a tanulási képességek fejlesztése, mint az óvodában.
A tanulásban akadályozottak tagozatára az utóbbi években aránylag kevés gyermeket irányítottak, így nincs minden évfolyamon külön osztály, hanem összevont osztályok működnek.
A tanulók egy része vidéki, akik csak úgy tudják igénybe venni az iskola által nyújtott szolgáltatásokat, ha az intézmény kollégiumában laknak. A kollégium egy épületben van az iskolával, így nem kell utazniuk, ingázniuk az iskola és a kollégium között. Az általános iskolában öt fő fölött már indulhat, és 12 fő fölött már bontható osztály, vagyis 12 főnél magasabb létszámú osztály nincs az intézményben.
Az oktató-nevelő munka a helyi pedagógiai programon és a helyi tanterven alapul. Az iskola a nemzeti alaptantervre épülve fogalmazza meg a saját „ars poeticáját”, vagyis hogy milyen specialitásokat kínál az ide járó gyermekeknek. A Gyengénlátók Általános Iskolája specialitásait természetesen a látássérülés határozza meg, de az intézmény alapvető célja ugyanaz, mint a többségi általános iskoláké. Ezen felül van egy habilitációs/rehabilitációs célkitűzés, a differenciált, sérülés specifikus egyéni fejlesztés.

A Gyengénlátók Általános Iskolájának többletszolgáltatásai, a többségi általános oktatási intézményekhez képest

Az iskolában a tanároknak majdnem 100%-a gyógypedagógus, akiknek jelentős része a látássérültek pedagógiája szakirányon végzett, de vannak logopédusok, értelmi akadályozott, tanulásban akadályozott és más szakos gyógypedagógusok is. Mellettük dolgoznak gyógypedagógiai asszisztensek is, akik segítik az intézményben folyó oktatást.
Látássérült személyek számára akadálymentes az intézmény, optikai és tanulássegítő eszközökkel is fel van szerelve, emellett eszközkölcsönzésre is van lehetőség, ezt az utazótanári szolgálat működteti. Az épület kialakításakor fontos szempont volt a „gyengénlátós” akadálymentesítés: rengeteg természetes szórt fény jut be az osztálytermekbe, ezen kívül a szokásosnál több lámpa van felszerelve a tantermekben, melyeknek 8 fokozata van, továbbá asztali lámpák is segítik a gyermekek tanórai tevékenységét. Az intézményben színes sávok könnyítik meg a közlekedést. Az eszközök között megtalálható az állítható magasságú és dőlésszögű speciális asztal, a gyengénlátó tanulóknak készült füzetek, olvasótévék, domború ábrák, modellek, kontrasztos számkártyák, geometriai eszközök és makettek.
Az intézményben sérülés specifikus módszerekkel tanítják a diákokat. A követelmények meghatározásában is vannak különbségek a többségi iskolákhoz képest: mentességek adhatók, melyek érvényesítése az intézményben nem jelent problémát. Vannak plusz tartalmak a tananyagban, amelyekre nagyobb hangsúlyt fektetnek, mint más intézményekben, például az alsósok környezetismeret, vagy a felsősök biológia óráin a látás szervrendszeréről, látásmegőrzésről bővebben, részletesebben tanulnak. Az intézményben folyó oktatásra épül egy tanórán kívüli foglalkozás rendszer, amely a habilitációs/rehabilitációs célú fejlesztéseket, foglalkozásokat jelenti. Az órákon jelen van gyógypedagógiai asszisztens, így lehetőség nyílik a differenciált és egyéni képességekhez igazodó fejlesztésekre.

A tanórán kívüli foglalkozások

Az egyéni fejlesztések területei a következők lehetnek: látásnevelés, diszlexia terápia, diszkalkulia, alapozó terápia, logopédia, finommozgások fejlesztése, gyógytestnevelés, szenzoros integrációs terápia, önkiszolgálás fejlesztés, tájékozódás, közlekedés nevelés, Braille írás-olvasás, aliglátó gyermekek informatikája, tárgyi korrekció, tehetséggondozás. A felsorolt fejlesztési területek között van olyan is, ami kifejezetten a súlyos fokban látássérült tanulók oktatására jellemző. Ezek azért szerepelnek a palettán, mert több olyan diák tanul az iskolában, aki gyengénlátóként került az intézménybe, de az idő előrehaladtával romlott a látása.
Szakkörök: rajz, meseterápia, dráma foglalkozás, kisszakács, számítástechnika és sakk. A szakkörök mellet a sportra is nagy hangsúlyt fektetnek, saját sportegyesületet működtet az intézmény, ezen belül úszást, atlétikát, csörgőlabdát, labdás szakköröket és judot oktatnak. A zeneoktatás sem maradhat ki a lehetőségek közül: zongora-, furulya- és népzenei vonós oktatás közül lehet választani. Emellett az iskolának van énekkara is. Ezek célja a tehetséggondozás és a terápiás személyiségfejlesztés.
A 7. és 8. évfolyamnak gimnáziumi előkészítést is tartanak igény szerint a következő tárgyakból: magyar, matematika, angol és német nyelv. Elsősorban a központi írásbelire készítik fel őket. Ezen évfolyamok részére ECDL tanfolyamokat is indítanak, amit az intézmény informatika tanárai tartanak.
A pszichológiai ellátás jobb, mint a többségi iskolákban. Az intézményben két teljes állású pszichológus dolgozik, akik egyéni és kiscsoportos foglalkozásokat is tartanak a diákoknak, valamint tanácsadást, konzultációs lehetőségeket biztosítanak szülők, pedagógusok részére. Ezek a szakemberek koordinálják az iskolai agresszió és internetes zaklatás megelőző programjait.
A gyermekorvos, és védőnő mellett szemészorvos is kijár az intézménybe, és szűrővizsgálat szerűen megvizsgálja az összes ott tanuló diákot, ezen felül az aktuális problémákkal is lehet hozzá fordulni. Az intézményen belül van szemész- illetve gyermekorvosi rendelő, emellett két betegszoba – ez elsősorban a kollégiumi tanulók miatt szükséges. Állandó ápolói szolgálat van az iskolában.

A Gyengénlátók Általános Iskolájának elérhetősége
E-mail cím: temesy.agnes@gyengenlatok.hu
Weboldal: https://gyengenlatok.hu/

A Gyengénlátók Általános Iskolája Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye (EGYMI) szolgáltatásai

A Módszertani Intézményegység Utazó gyógypedagógusi hálózata foglalkozik azokkal a gyermekekkel, akik integrált nevelés-oktatásban vesznek részt. Működési hatókörük országos. Az intézmény nyilvántartja azokat a gyermekeket, akiket ma gyengénlátóként óvodában, általános és középiskolákban oktatnak. Ezeket a gyermekeket szükség szerint látja el az intézmény. Emellett helyi, közvetlen megsegítésben is részt vesz az utazótanári hálózat, vagyis a Budapesten levő többségi általános iskolákban tanuló gyengénlátó gyermekek ellátását biztosítják. Rendszeresen kijárnak ezekhez a gyermekekhez és a rehabilitációs óráikat is az EGYMI-ben dolgozó utazótanárok tartják. Országos szinten ezt már nem tudná teljesíteni az intézmény, így vidéken helyi látássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógusok látják el ezt a feladatot.
Az országban először itt voltak utazótanárok 1978-ban, ma 10 főállású és 3 félállású gyógypedagógus dolgozik a Módszertani Intézményben. Ennek növekedése azért is indokolt lenne, mert az integrációban tanuló gyengénlátó tanulók száma elég magas. Jelenleg kb. 850 gyermeket tartanak számon országos szinten, ebből kb. 470 fő általános iskolás, kb. 230 középiskolás, kb. 140-en óvodások és kb. 60 fő fejlesztő nevelésben lévő.
Az intézmény dolgozói azon igyekeznek, hogy a gyermek mellett, a szülőket, a családot is segítsék, próbálják az iskolai környezetben történő szolidaritást és elfogadást erősíteni, és ilyen fajta programokat nyújtanak például a látássérült diák osztálytársainak is. A befogadó pedagógusok segítése az egyik legfőbb célkitűzése a Módszertani Központnak, mivel a jól működő integrációban zajló oktatás kulcsát ebben látják. Szigorúan vett továbbképzést nem nyújt az intézmény, de minél több ismeretet igyekeznek átadni a pedagógusoknak. Szakmaközi kapcsolatokat tartanak fent azokkal az utazótanárokkal, együttnevelést segítő gyógypedagógusokkal, akik foglalkoznak gyengénlátó gyermekekkel. Velük próbálnak együttműködni, közös gondolkodásra hívni, ennek érdekében szakmai beszélgetéseket és partnertalálkozót tartanak minden évben.

Óvodás gyermekek ellátása

Az intézmény fő célcsoportja az iskolás populáció, de ellátják az óvodásokat is, igény szerint. Ők bejárnak és az intézmény épületén belül történik a fejlesztésük. Vidéki gyermekek is járnak ezekre a fejlesztésekre, de ez csak olyan esetben fordul elő, mikor helyben nem kaphatja meg a megfelelő ellátást, mert nem találnak helyi látássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógust.
Az óvodásoknak egyéni és csoportos foglalkozásokat tartanak, ezek között vannak iskolára felkészítő és halmozottan sérült gyermekek számára kialakított foglalkozások. Emellett fejlesztéseket tartanak olyan gyermekeknek, akiknél szociális és beilleszkedési nehézségek lépnek fel. Évente szerveznek óvodások részére családi hétvégét, ahol a gyengénlátó gyermekek és szüleik találkozhatnak, ismerkedhetnek. Játékkölcsönzésre is van lehetőség, ezeket a fejlesztéshez illeszkedve választják ki a szakemberek az adott gyermek számára.

Általános és középiskolás tanulók segítése

Iskolalátogatást szoktak tenni a Módszertani Központ munkatársai iskolába lépéskor, a felső tagozat megkezdésekor, illetve iskolaváltás esetén. Ha lehetséges, óralátogatásokat is végeznek, hogy hasznos tanácsokkal láthassák el a befogadó pedagógusokat. A pályázati lehetőségekről értesítik a befogadó intézményt, a szülőket és a látássérült diákokat. Az intézmény fel szokta ajánlani, főleg felső tagozatosoknál az interaktív szemléletformáló programokat is. Ezeket a programokat megpróbálják úgy alakítani, hogy az adott látássérült gyermekhez mért tanácsokat, javaslatokat is megfogalmazzanak. Egyéni konzultációs lehetőségeket is biztosítanak a szülőknek és pedagógusoknak, online és személyes formában is, előzetes egyeztetés alapján. A tanév végén életviteli táborba hívják az integrációban tanuló diákokat. Családi és pályaválasztási napokat, hétvégéket is szoktak tartani. Rehabilitációs napokat is szerveznek elsősorban azoknak a diákoknak, akik a lakóhelyükön nem kapnak ilyen ellátást, valamint azoknak, akik nagyobb lemaradást mutatnak egy-egy területen és komolyabb megsegítést, intenzív fejlesztést igényelnének. Ez általában egy többnapos bentlakásos program szokott lenni. Optikai, elektronikus és tanulást segítő eszközöket lehet kölcsönözni az EGYMI-től, melyek kiválasztásában az ott dolgozó utazótanárok segítenek.

A habilitációs/rehabilitációs órák tartalma

Az integrációban tanuló gyengénlátó gyermekek a rehabilitációs órákon kapják meg, direkt módon, azokat a kompetenciákat, amelyeket a speciális iskolában indirekt módon is megszereznek a diákok, amelyek fejlesztése az egész oktatást, mindennapi tevékenységet áthatja. Ilyen tartalom a látásnevelés, egyéb kompenzációs területek fejlesztése (hallás, tapintás), segédeszközök használatának elsajátítása, számítógép használat, közlekedés és tájékozódás tanítása.

Befogadó pedagógusoknak nyújtott szolgáltatások

Nyílt napokat szerveznek a befogadó pedagógusoknak, ahol órát látogathatnak, szimuláción vehetnek részt és előadásokat hallgathatnak. Ezt próbálják most az online térbe áthelyezni. Jövőbeli elképzelés, hogy online és személyes nyíltnapokat is szervezne az intézmény. Emellett iskolalátogatással, személyes egyéni konzultációval, kiadványokkal és különböző szakmai programok megvalósításával segíti az intézmény a pedagógusokat.

Elérhetőség:
E-mail cím: egymi@gyengenlatok.hu
Weboldal: https://gyengenlatok.hu/

A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*


4 - = egy

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Reklám

 

Nemzeti Együttműködési Alap

Vakrepülés Színtársulat

MVGYOSZ. székházának felújítása

Online rádió

Erikkancs - a digitális újságos

Alko-soft Hobby Rádió - MyOnlineRadio.hu

Keresés az oldalon

Facebook oldalunk

Mai műsor

  • 6:00: Jóreggelt! - reggeli információs műsor két órában.
  • 8:00: - Ferenczi István népzenei műsora
    A Népzenei kavalkád c. műsor nem egy konkrét nép zenéjével foglalkozik, hanem általában a népzenével és vonulataival. A műsor első felében népi hangszereket mutat be a műsorvezető, nemcsak történetükről, hanem azok hangját is meghallgathatjuk az adásban.
    A műsor második részében néhai adatközlőket, énekeseket, hangszereseket, illetve zenekarokat mutat be Ferenczi IStván,. majd más népek zenéjét hallgathatjuk a műsorban.
    A műsor utolsó részében ma élő adatközlőket, hangszereseket, énekeseket, és zenekarokat ismerhetünk meg, valamint olyan együtteseket, énekeseket, zenekarokat, akik ma művelik a népzenét és egy kicsit hozzá nyúltak, illetve beleraktak más műfalyokat, pl. jazz, és a könnyűzene.
  • 9:00: - Szabolccsal
    A Sztárportré egy több éve működő rádióműsor sorozat, ahol hétről-hétre közismert emberek nyilatkoznak, mindig egy-egy újabb, gyakran a személyükhöz igen közel álló témában. A Sztárportré optimista műsor, törekszik mindenről valódi képet festeni. Az adások szereplői olyan közismert emberek, akiket a legtöbb magyar ember a sajtóból jól ismer, és szívesen hallgat. Könnyű téma, nehéz kérdések, alapos válaszok.

    Bővebb információ: www.sztarportre.hu
  • 10:00: - Turcsányi Sipos Éva műsora
    Beszélgetés betegségekről és azok alternatív úton történő egyszerű meggyógyításáról, megelőzéséről ismert emberekkel.
  • 12:00: Déli hírösszefoglaló -
  • 13:00: Délután - Benne: interjúk, riportok, tudósítások kulturális, szociális és közéleti eseményekről.
  • 15:00: 4 ütem - autós magazin
  • 16:00: -
    • A hét prózája - Zsoldos Árpád - Irodalmi rádió műsora)
    • Take away - a BBC. Angol nyelvleckéje
    • QTC - Zentai Tibor rádióamatőr műsora (Szerkesztő: Rózsa Dezső)
    HA2MN - Tibi a Hobbyrádiónak

    Hívójelem HA2MN, nevem Zentai Tibor. A név nem hiszem, hogy sokat mondana bárkinek, ugyanis a hívójelem alapján ismernek világszerte. Amatőr rádiós vagyok, az első rádió-összeköttetésemet saját építésű rövidhullámú adóval már több mint 44 évvel ezelőtt "kínlódtam össze". Azóta a rádióhullámok segítségével bejártam a világ szinte minden szegletét, s ahova eddig nem jutottam, igyekszem eljutni.

    Első szakmám szerint erősáramú üzemmérnök vagyok, s hogy elektromos területet választottam szakmámnak, köszönhető a rádióamatőrködés iránti gyermekkori érdeklődésemnek. Később külkereskedelmi végzettséget is szereztem, s valahol ebben is ott van a rádiós hobbi hatása - ugyanis a nemzetközi rádióamatőr forgalomban az angol nyelv használata kényszerűség. Én pedig tanultam a nyelvet szorgalmasan.

    A Hajdú QTC a rádióamatőrök havi hangos híradója, amelyet a rádióamatőr hullámsávokban sugároznak. A QTC nemzetközi rádiótávírász rövidítés, jelentése "közlemények vannak"

    Rózsa Dezső, HG0EK a Hajdú QTC főszerkesztője a 2000-es évek közepén keresett meg, hogy legyek QTC készítőinek munkatársa önálló anyagokkal, sorozatokkal. Ez idő óta minden hónapban jelentkezem jegyzetekkel és sorozatokkal, amelyeket magam írok és a hangfelvételt, a hanganyag szerkesztését is - mintegy botcsinálta hangmérnökként - magam végzem. Dezső tőlem adás-kész hangfelvételt kap, természetesen e-mailben.

    A rádióamatőr hobbi hazánkban éppen nem a legfényesebb éveit éli ama tekintetben, hogy az engedélyes rádióamatőrök száma évről, évre csökken, mialatt Európában, Amerikában, Ázsiában és Óceániában az e hobbit művelők száma szépen emelkedik.

    A hobbi kezdete nehéz, hiszen sokat kell tanulni és kitartás kell ahhoz, hogy valaki sikeres rádióamatőr vizsgát tegyen és hívójelet szerezhessen, azaz rádióamatőr engedélyt kapjon.

    Érzékelve a hobbi hazai gondjait elhatároztam, hogy "emberi nyelven" írok egy mesét arról, hogy mi a rádióamatőr, mit csinál a rádióamatőr, s nagyjából mit kell megtanulnia ahhoz, hogy az éter hullámain létrehozhassa első rádió-összeköttetését a világgal. Azért gondoltam "emberi nyelvre", mert ha két rádióamatőr magyarul beszélget egymással, kódokkal, rövidítésekkel, szakszavakkal, hívójelekkel dobálózik, s nincs a hobbin kívülálló ember aki azt megértené.

    Ugyanis mi rádióamatőrök - többek között - a Titanic hivatásos rádióstisztjeinek civil és amatőr leszármazottai és örökösei vagyunk.

    Annyit még meg kell jegyezni, hogy a hangzóanyag minősége korlátozott, hiszen a rádióamatőrök a lehető legkisebb sávszélességre törekednek éterbeli munkájuk során. A hi-fi hangminőség nem ránk jellemző, ellenben a zajos viszonyok közötti legjobb érthetőség elérésére való törekvés igen.

    73 - vagyis magyarul minden jót kívánok a hallgatóknak!

    Tibi, HA2MN
  • 17:00: Live Hungary - a legnagyobb hazai előadók koncertjei
  • 18:00: Esti hírösszefoglaló - Benne: a nap idézete, névnap köszöntő, évforduló naptár, sport.
  • 19:00: Vers, esti mese, kabaré, a nap érdekessége (riport, interjú, tudósítás), esti ka -
  • 20:00: - Ferenczi István népzenei műsora
    A Népzenei kavalkád c. műsor nem egy konkrét nép zenéjével foglalkozik, hanem általában a népzenével és vonulataival. A műsor első felében népi hangszereket mutat be a műsorvezető, nemcsak történetükről, hanem azok hangját is meghallgathatjuk az adásban.
    A műsor második részében néhai adatközlőket, énekeseket, hangszereseket, illetve zenekarokat mutat be Ferenczi IStván,. majd más népek zenéjét hallgathatjuk a műsorban.
    A műsor utolsó részében ma élő adatközlőket, hangszereseket, énekeseket, és zenekarokat ismerhetünk meg, valamint olyan együtteseket, énekeseket, zenekarokat, akik ma művelik a népzenét és egy kicsit hozzá nyúltak, illetve beleraktak más műfalyokat, pl. jazz, és a könnyűzene.
  • 21:00: - Szabolccsal
    A Sztárportré egy több éve működő rádióműsor sorozat, ahol hétről-hétre közismert emberek nyilatkoznak, mindig egy-egy újabb, gyakran a személyükhöz igen közel álló témában. A Sztárportré optimista műsor, törekszik mindenről valódi képet festeni. Az adások szereplői olyan közismert emberek, akiket a legtöbb magyar ember a sajtóból jól ismer, és szívesen hallgat. Könnyű téma, nehéz kérdések, alapos válaszok.

    Bővebb információ: www.sztarportre.hu
  • 22:00: - Turcsányi Sipos Éva műsora
    Beszélgetés betegségekről és azok alternatív úton történő egyszerű meggyógyításáról, megelőzéséről ismert emberekkel.

Bejelentkezés

Regisztráció| Elfelejtette jelszavát?

Mai napi információk

Ma 2024. július 22. hétfő, Magdolna napja van.
Az év 30. hete és 204. napja.
Holnap Lenke napja lesz.

1456. Hunyadi végső nagy diadala Nándorfehérvárnál.


1543. A szultán Budára érkezik.


1686. Budán fölrobban a központi fegyverraktár. (Óriási pusztítást okoz.)


Reviczky Gyula: Magdolna

"Szép s ifjú volt, forró vér áldozatja;
De ifjúságát bűnbánón siratta.
S a porból , hová röpke gerjedelme
Tiporta, Isten karja fölemelte.
Mert szíve tiszta volt, s bár elbukott,
Szeretni, mint ő, senki nem tudott..."

Hírlevél

Add meg az E-mail címed, majd kattints a feliratkozás vagy leiratkozás gombra.


kettő szorozva nyolc = (Írja be számmal a művelet eredményét!)


Feliratkoztak: 324

A Kultúrtanya programajánlója

A rádiónkat is üzemeltető Net-média Alapítvány által üzemeltetett Kultúrtanya – integrált közösségi tér programjaiból ajánlunk!

Kultúrtanya

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com