Mi segítség a diszlexiás, és mi a látássérült fiataloknak?
A diszlexiás és a látássérült emberekre egyaránt jellemző, hogy sokuk olvasásban akadályozott. Így nem meglepő, ha számos támogató eszköz, módszer mindkét csoportot segíti.
Online szakmai műhelyt szervezett a Magyar Pedagógiai Társaság Diszlexiás Gyermekek Fejlesztéséért Szakosztálya 2022. október 13-án, melyen a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége is részt vett. Az esemény témája az infokommunikációs akadálymentesség volt.
Az esemény Turcsik Katalin, a szakosztály elnökének köszöntőjével kezdődött. A gyakorlatias előadást Szabó János, a kaposvári Duráczky EGYMI informatikusa tartotta meg.
Az előadó a bemutatót az akadálymentesség fogalmának tisztázásával kezdte. Példákkal szemléltette a fizikai és infokommunikációs akadálymentesítés, kiemelten a webes akadálymentesítés jó és rossz gyakorlatait.
Webes akadálymentesítés
Milyen csoportoknak fontos a webes akadálymentesítés?
Nem is gondolnánk, de a fogyatékossággal élő személyek mellett az idősek, a gyermekek és az idegen nyelvű személyek számára is kiemelten fontos a mindenki számára egyenlő eséllyel hozzáférhető webfelület.
Pár évtizede még a weboldalak “javításán” dolgoztak a szakemberek. Ma már mindennapjaink része lehet(ne) az egyetemes tervezés.
“Az egyetemes tervezés eszméje egy preventív gondolkodásmód, tervezési stratégia, amely már a tervezés folyamatának az elején figyelembe veszi a használók képességeinek különbözőségét.”
(Forrás: https://www.etikk.hu/)
Az etikk.hu oldalon számos példát találunk az egyetemes tervezés témakörében.
Felület akadálymentesítés házilag
A webes akadálymentesítés mellett mi is tehetünk azért, hogy számítógépünk felülete hozzáférhetőbbé váljon. Az operációs rendszerek Kisegítő lehetőségek, Kezeléstechnikai központ, Megjelenés vagy Könnyű kezelés menüpontjaiban olyan lehetőségeket találunk, amik elősegítik, hogy eszközünk legtöbb funkcióját képességeinkhez, fogyatékosságunkhoz igazodva a lehető legjobban kihasználjuk.
Akadálymentes tananyag és számonkérés
A diszlexiás gyermekek számára fontos az egyszerű vonalvezetés, így számukra általában az Arial betűtípusban, balra zártan formázott, rövid sorokba szedett szövegek bizonyulnak a leginkább olvashatónak.
Törekedni kell a rendezett tartalomra, például arra, hogy a táblázatok határvonalai megfelelő távolságban legyenek a szövegtől. Papír alapú szöveges feladatoknál fontos, hogy a feladatok sorban egymás után következzenek. A feltett kérdésekben ne legyenek kettős tagadások. Az írott szövegekben törekedni kell a minél egyszerűbb megfogalmazásra, a visszautalások kerülendőek.
A leírtak a gyengénlátó gyermekek számára is fontos pontok lehetnek, de mindig figyelembe kell venni az egyéni szükségleteket.
Nemzeti Köznevelési Portál
Az előadó röviden bemutatta a Nemzeti Köznevelési Portál weboldalát, melyet az MVGYOSZ munkatársai is ajánlanak a látássérült fiatalok számára (https://jovokilatasai.mvgyosz.hu/2021/01/12/digitalis-tankonyvek-a-nemzeti-koznevelesi-portalon/). A weboldal ugyanis akadálymentes lehetőséget biztosít a tananyag feldolgozására.
RoboBraille
A RoboBraille egy alternatív média konverter.
Sok más lehetőség mellett a programmal készíthetünk címkézett PDF dokumentumokat is. Ez azt jelenti, hogy ha egy PDF dokumentumba képet helyezünk, a “mögötte lévő kódba”, amit a képernyőolvasó program felolvas, beleírhatjuk a kép teljes leírását. Ennek segítségével egy vak személy is tudja értelmezni a képet. További információk a RoboBrailleről: https://jovokilatasai.mvgyosz.hu/2021/01/05/robobraille-konvertalas-hang-vagy-szoveges-formatumra/
Távoktatás
Szabó János egy kis visszatekintést tett a távoktatásra is. Fontosnak tartotta elmondani, hogy nem szabad teljesen elfelejteni a platformok használatát, ugyanis bármikor visszatérhet ez a rendszer. Valamint, alapjában véve hasznosak lehetnek a tanítás során a pandémia alatt használt programok, felületek. A leggyakrabban használt távoktatási funkciókat a Microsoft Teams alkalmazás használatával mutatta be.
Az előadás végén egy rövid beszélgetés indult el szintén a távoktatás kapcsán. Szabó János hozzátette, az volna az optimális, ha minden iskola és minden gyermek ugyanazt a távoktatási platformot használná, így nem menne el az idő az információk keresgélésével és az új felületek megszokásával.
A teljes előadás a Magyar Pedagógiai Társaság Youtube csatornáján hamarosan elérhető lesz videó formájában: https://www.youtube.com/channel/UCby2VTDvXnseL6Nz8aTFe0Q
A látássérült és diszlexiás emberek mellett a mozgáskorlátozott személyek között is lehetnek olvasásban akadályozottak. Ilyen eset például, ha valaki nem tudja kezébe venni a könyvet, vagy nem tud lapozni. Így a fenti technikák egy része számukra is segítséget nyújthat.
Novemberben az MVGYOSZ munkatársai fogják folytatni az infokommunikációs technikák bemutatását a szakosztály szervezésében rendezett következő nyílt, online workshopon.
(Puskás Anett – MVGYOSZ. ifjúsági referens)
A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
2°C
Vélemény, hozzászólás?