A tudomány mai állása – pénteken 9-től
A május 3-adikai műsor tartalmából…
1.
https://www.origo.hu/techbazis/2024/04/polo-alatt-viselheto-klimaval-varhatjuk-a-nyarat
Póló alatt viselhető klímával várhatjuk a nyarat
A hordozható klíma a póló, vagy ing alatt varázsol kellemes hőmérsékletet a testünk számára. Mobilappból állítható, a perzselő és a hideg napokat is segít átvészelni.
Az ázsiai piacon már évek óta jelen van, de most a gyártó cég nemzetközi szinten is elérhetővé teszi. A szerkezetet megalkotó vállalat a hordozható eszközcsalád kategóriájába sorolja a póló alatt viselhető klímát és értelemszerűen a legérdekesebb termékének tartja.
No de lássuk, hogy is néz ki a szerkezet: az úgynevezett személyi klíma a nyakba akasztva a póló, vagy ing alatt viselendő eszköz, hűteni és fűteni is képes, és Peltier-elemet használ, ami ami processzorhűtésre vagy akár áramtermelésre is használható.
Az elsősorban a nyári forróság elviselhetőbbé tételére szánt eszköz akkuról működik, a maximum ötös hűtési fokozaton 4 óra, míg a négyes fokozaton 7,5 óra az üzemideje, de takaréklángon akár 17 órát is bírhat. A beállítása mobilappon át történik, szenzoros adatok alapján teljesen automatán is működhet, a rendelkezésére álló mérési adatok egy különálló kis mérőeszköz ruhára csíptetésével javíthatóak. Hűtési módban ventilátort is használ, a nyak felé fújja a levegőt, míg melegítési módban nem indul be a légkavarója. Az eszköz Európában eddig egy országban kapható: az Egyesült Királyságban kell kiutazni érte.
2.
Nyeregbe szerelhető radar észleli a kerékpáros mögötti autóforgalmat
Egy amerikai cég fejlesztett egy kerékpárra szerelhető radart, amely a kerékpáros mögötti területen meghatározza, hogy milyen messze vannak az egyes járművek, és milyen gyorsan közelednek.
A hátrafelé néző kerékpáros radarok 2014 óta léteznek. Sok gyártó állt elő a saját rendszerével, az említett amerikai cég viszont új fejlesztéssel állt elő, a CarBack nevű radarral, amelyet a kerékpár hátuljára lehet szerelni, a nyeregbe vagy nyeregbe szerelt modullal. Az eszköz radarimpulzusokat bocsát ki, amelyek visszhangot keltenek a kerékpár mögött meghatározott távolságon belül lévő autókról. A radar fogadja a visszhangokat, és elemzi őket, hogy meghatározza, milyen messze vannak az egyes járművek, és milyen gyorsan közelednek. 240 méteres észlelési hatótávolsággal rendelkezik, amely a kerékpáros radarrendszerek közül a legnagyobb. Ezenfelül állítólag pontosabban méri a távolságokat, például azt is jelzi, hogy az autók a sávjukban maradnak-e, vagy kihúzódnak, hogy megelőzzék a kerékpárost.
A készülék 7 centiméter magas, súlya nincs egy kiló, vízálló (ami azt jelenti, hogy 30 percig kibírja az 1 méteres víz alá merülést). Lítium-polimer akkumulátorának négyórás töltése után hét óra üzemidőre elegendő.
3.
https://raketa.hu/lezerhajtomuvet-terveztek-szuperszonikus-tengeralattjarohoz
Lézerhajtóművet terveztek szuperszonikus tengeralattjáróhoz
A kínai Harbin Mérnöki Egyetem kutatói olyan lézerhajtóművet fejlesztettek ki, amivel nem csak csendesebbek lehetnek a tengeralattjárók, de jóval gyorsabbak is.
A technológia alapelve, hogy lézerek segítségével plazmát hoznak létre a vízben, ez a plazma ezután detonációs hullámot generál, amely előrelendíti a tengeralattjárót. Korábban a lézeres meghajtással kapcsolatban a legnagyobb kihívást épp ezeknek a detonációs hullámoknak az irányítása jelentette – mivel hajlamosak voltak minden irányba szétszóródni, nem pedig egy meghatározott irányba haladni. A kínai kutatócsapat azonban túljutott ezen egy olyan módszer kifejlesztésével, amely lehetővé teszi, hogy a detonációs hullám immár irányított erőt generáljon. Ezzel a módszerrel körülbelül 70 ezer newton tolóerőt lehet előállítani, amihez két megawatt lézerteljesítmény szükséges. A kontextus kedvéért: ez a 70 ezer newton egy utasszállító repülő sugárhajtóműjének a tolóerejéhez hasonlítható.
Az egyik legfontosabb újítás a szuperkavitáció nevű jelenség kialakulása a tengeralattjáró teste körül: amikor a lézer felmelegíti a tengeralattjáró körüli vizet, az intenzív hőhatásra a víz gyorsan gőzzé alakul, és nagy buborékokat képez. Ezek a buborékok körülveszik a tengeralattjárót, így egyfajta “légburok” jön létre a hajó és a víz között – ezt nevezzük szuperkavitációnak. A szuperkavitáció csökkenti a víz ellenállását, mivel a hajó már nem közvetlenül a vízzel érintkezik, hanem ezzel a légburokkal, a csökkentett vízellenállás miatt pedig a tengeralattjáró sokkal gyorsabban tud haladni – elméletben akár hangsebesség feletti, azaz szuperszonikus sebességgel is.
A technológia nem csak a tengeralattjárók sebességét növeli jelentősen, de halkabbá is teszi őket, mivel a lézeres hajtómű nem produkál olyan mechanikus zajokat, mint a hagyományos motorok, így a szuperkavitációval felvértezett tengeralattjárók nehezebben észlelhetők, ami különösen fontos lehet katonai alkalmazások során.
Mindez talán sci-finek hangzik, de a technológiát, és ennek az ígéretét, tehát a tengeralattjárók új generációját, többen elég komolyan veszik. Az Egyesült Államok például aggodalmát fejezte ki a technológia katonai felhasználásának a lehetséges veszélyei miatt, és válaszul szankciókat és korlátozásokat vezetett be a Harbin Műszaki Egyetem több ezer diákja és munkatársa ellen.
4.
https://raketa.hu/jetson-one-evtol-repules
Ízelítőt kaphatunk belőle, hogy milyen lesz majd száguldozni az égi sztrádákon
Időről időre hírt adunk a repülő autókról, amelyek még mindig csak tervezés alatt állnak, de egyikük sem olyan, mint amilyet a Vissza a jövőben című filmekben láttunk. Viszont egyre több cég érez kihívást a tervezésben, most egy Olaszországban tesztelt repülő alkalmatosságról érkezett hír.
Az egyik vállalat 2022-ben kezdett bele a légi járművek gyártásába Lengyelországban, majd áttelepültek Olaszországba, ahol jelenleg a gépek tesztelését végzik és többek között olyan engedélyekkel rendelkeznek, miszerint bárhol repülhetnek az olasz légtérben. A szerkezet ugyanis pehelysúlyú, mindössze egy alumínium keretből és ülésből áll, valamint nyolc propellerből és súlya a száz kilót sem éri el.
Struktúrája nyitott, de a gyártócég szerint így is teljesen biztonságos, az irányítása is könnyű, csak egy joystick segítségére van szükség hozzá. Maximális sebessége a szoftveres korlátozás miatt egyelőre csak 102 km/h és egyhuzamban 20 percet tud a levegőben tölteni, így a pilótája maximum 95 kilogrammot nyomhat, így egyelőre szabadidős szórakozásra tartják kommunikálják a repülő alkalmatosságot, nem légitaxizásra. Viszont olyan eszköznek szánják, ami nagyon könnyen vezethető, vagyis mindenki számára elérhetővé teszi az eget, épp ezért a járművet a “mindenki pilóta” szlogennel hirdetik.
És hogy ki vigyáz majd a kisrepülőnkre a parkolóban, amíg beugrunk a szupermarketbe? Nos a cég a repülő szerkezet mellé tervezett egy robotkutyát is, amelynek feladata egy szép napon az lesz, hogy ellenőrizze gépek állapotát indulás előtt és biztonságos távolságban tartsa a közelben járókat a gépektől felszállás idején.
5.
https://www.zoldpalya.hu/varos/mobil-sotalanitokkal-es-uzemekkel-oldanak-meg-az-aszaly-okozta-delspanyol-vizhianyt-hosszutavon-355220.html
Mobil sótalanítókkal és üzemekkel oldanák meg az aszály okozta dél-spanyol vízhiányt hosszútávon
Komoly aszályos időszak fenyegeti idén is Európát. A mediterrán térségben, főként Spanyolországban, ez olyan méreteket ölt, hogy az már az ivóvízellátást fenyegeti.
A korlátozásnál azonban többre van szükség, hogy legyen elegendő ivóvíz, ezért Barcelona környékén idén októberben üzembe helyeznek egy napi 40 000 köbméteres kapacitású, fordított ozmózissal tengervizet sótalanító berendezést, amellyel összesen 1000 köbméter vizet tisztítanak majd meg naponta, ami a környékbeli lakosság vízigényének 35 százaléka.
Az egység egy uszály tetején fog helyet kapni a barcelonai kikötő kijáratával szemközt, hogy ne zavarja a hajóforgalmat. A felelős miniszter szerint ez a legfenntarthatóbb és leggazdaságosabb módja az évtizedes probléma orvoslásának.
Sótalanításnak, vagy deszalinizációnak nevezzük azt a kémiai folyamatot, amelynek során eltávolítjuk a sókat és egyéb ásványi anyagokat az emberi fogyasztásra alkalmatlan tengervízből, hogy ivóvízként hasznosítsuk, illetve egyéb célokra alkalmas édesvizet állítsunk elő.
Jelenleg világszerte mintegy 15 000 sótalanító üzem működik, elsősorban az Egyesült Arab Emírségekben, Szaúd-Arábiában és Izraelben, írja az xforest.hu.
A nagyobb léptékű sótalanítást már ténylegesen az ókori egyiptomiak és a görögök kísérleteztek. Arisztotelész is feljegyezte, hogy ha tengervizet párologtat el, akkor a vízpára teljesen sómentes lesz, és lecsapódás után is megmarad édesvíznek. A legelterjedtebb desztillációs alapú sótalanítási módszerek a hőenergiára épülő technológiák. Ide tartoznak a többlépcsős gyorsdesztilláció, a többszörös hatású desztilláció és a mechanikus gőzkompressziós eljárások.
Ezekben az eljárásokban a vizet hőenergia segítségével párologtatják el, és sok esetben vákuummal segítik a párologtatást, majd az elpárolgott vizet kondenzálják.
6.
https://newtechnology.hu/ez-az-uj-akkumulator-80-celsius-fokon-is-mukodik/
Létezik egy új akkumulátor, amely -80 Celsius-fokon is működik
Olyan robusztus lítiumakkumulátort terveztek kínai tudósok, amiben egy újfajta elektrolit lehetővé teszi, hogy ultraalacsony hőmérsékleten is működjön, ezáltal jelentősen kibővítse az eszköz működési tartományát. A tudósok egy korábban felfedezetlen ionszállítási mechanizmus segítségével érték el, hogy az akkumulátor szélsőséges körülményeknek is ellenálljon, miközben nagy energiatároló kapacitással rendelkezik. Az alacsony hőmérsékletű környezetek számára alkalmas lítiumion-akkumulátorok megalkotása erős kihívás volt, mivel nehézséget jelentett a nagy energiasűrűség, a széles üzemi hőmérséklettartomány és a gyors töltési képességek közötti egyensúly elérése egyetlen akkumulátorban. Ennek egyik oka az, hogy mindezek a tulajdonságok az elektródák között ionokat mozgató, egymással ellentétes tulajdonságokkal rendelkező elektrolittól, az akkumulátorok fontos összetevőjétől függenek.
A megoldás egy oldószer-molekulákból álló elektrolit: ezzel hoztak létre olyan egyedi jellemzőket, amilyenek a jelenlegi konstrukciókkal elérhetetlenek. A lítiumion-akkumulátorok elektrolitjainak szokásos összetevői a szerves oldószerrel kevert lítiumsók. Az elektrolitok korlátozzák az ionos vezetőképességet, vagyis az ionok mozgását az akkumulátorban.
A -80 fokot is bíró akkumulátorok különböző területeken, például a távközlésben, a vonatokon, a sarkvidéki kutatásban, a repülésben és az elektromos járművekben lesznek hasznosíthatók.
7.
https://www.okosipar.hu/eu-szabalyoknak-megfelelo-almossagmero-keszult-autok-utasterebe/
Álmosságmérő készült autók utasterébe
A Nottinghami Egyetem kutatócsoportja megtervezte, elkészítette és validálta a járművekbe szánt álmosságérzékelő technológiát, ami Európában akár már most is bekerülhetne az autók fedélzeti számítógépébe.
A teszt során 20 járművezető hajtott végre monoton vezetési feladatokat: egy órán keresztül követtek egy kocsit az autópályán. Ötperces időközönként megkérték őket, hogy a nemzetközileg használt Karolinska álmossági skála segítségével értékeljék a fáradtsági szintjüket. Ezeket az értékeléseket hasonlították össze az álmosságmérő szerkezetük gépi tanulási algoritmusaival, amelyek a hivatalos uniós tesztelési protokollnak megfelelően generált fáradtságértékekkel dolgoznak.
Az algoritmusok az autó bal és jobb oldali oszlopába szerelt infravörös kamerák képét használták – ezek másodpercenként többször rögzítették és elemezték az autóvezető szem, fej és arcizmainak mozgását, hogy azonosítsák a fáradtság korai jeleit. A fáradtság gépi értékelései állítólag meg is haladták az EU-s protokollban meghatározott érzékenységi küszöbértéket (ami 40%), vagyis a rendszer képes azonosítani a vezető álmosságának fokozatait, ezzel teljesíti a szabványt, amit az új autókba építéshez ír elő az unió.
Az álmosságmérőt megtervező cég célja, hogy segítsék az autógyártókat egy olyan jármű kifejlesztésében, ami képes reagálni az utasok érzéseire, mesterséges intelligencia segítségével, arc- és hangelemzéssel, a járművek már meglévő kameráinak és mikrofonjainak felhasználásával. A cég szerint az autóipar folyamatosan fejlődik, itt az ideje, hogy álmosságmérő is legyen az autókban.
8.
https://raketa.hu/looi-kreativ-ujitas-az-asztali-kutyuk-vilagaban-ez-a-kickstarter-projekt-robotot-csinal-az-okostelefonodbol
Egy új projekt robotot csinál az okostelefonból
Egy szingapúri cég által készített robot egy innovatív eszköz, amely jelenleg a közösségi finanszírozás szakaszában van, és a kitalálói szerint forradalmasítani fogja az asztalunknál történő technológiai interakcióinkat. Ehhez az asztali robot az okostelefon képességeit használja ki, gyakorlatilag átalakítva azt aggyá és érzékelő szervvé. Az okostelefont ehhez a bizonyos kis robothoz mágneses kapcsolaton keresztül tudjuk csatlakoztatni, ezáltal a robot képessé válik hangutasításokra reagálni, arcokat felismerni, sőt környezetével is interakcióba lépni a telefon kamerája és feldolgozási kapacitása révén.
A robot egyik legmeggyőzőbb funkciója a ChatGPT integrációja, amely lehetővé teszi, hogy tényleges asszisztensként működjön, amely nemcsak válaszol a kérdésekre, hanem tanul is az interakciókból, ennek köszönhetően a készítői szerint minden beszélgetés egyedülálló és személyre szabott lesz. Ráadásul ez a robot tiszteletben tartja a felhasználók adatvédelmét is azzal, hogy minden adatfeldolgozást helyben, az okostelefonon végez, ami jelentős megnyugvást jelent az egyre gyakoribb adathalászat és visszaélések világában.
Fontos megjegyezni azonban, hogy az interaktív funkciók ellenére a robot elsősorban társasági és alapvető segítségnyújtási célokat szolgál, komolyabb feladatok ellátására azonban kevésbé alkalmas. Mozgékonysága korlátozottabb a fejlettebb otthoni robotokhoz képest, amit ellensúlyoz az interakcióra és szórakoztatásra helyezett erős hangsúly, azonban aki amúgy is hajlamos könnyen elkalandozni munka közben, annak nem biztos, hogy segítségére lesz a kicsi robot a produktivitásban.
9.
https://itbusiness.hu/technology/mi-agykutatas-gyermekkori-trauma/
Egy MI agykutatás reményt nyújt a gyermekkori traumát túlélőknek
Több száz olyan ember agyi felvételét vizsgálták újra, akik gyermekkorukban bántalmazást és akut érzelmi fájdalmat éltek át – a vizsgálathoz mesterséges intelligenciát használtak és megállapították, hogy egy trauma megváltoztatja a fiatal agy fejlődését, és olyan területeket érint, mint a problémamegoldás és az empátia.
A tanulmány az önfókuszban és a problémamegoldásban szerepet játszó neurális hálózatok zavarát tárta fel. Kiderült, hogy a bántalmazást átélt 18 év alattiak valószínűleg küzdenek az érzelmekkel, az empátiával és a testük megértésével, az iskolában pedig náluk a memóriához és a nehéz szellemi feladatokhoz kapcsolódó, valamint a döntéshozatal okozta nehézségek is jelentkezhetnek.
Korábbi tanulmányok már kimutatták, hogy a trauma fizikailag megváltoztatja a gyermek agyát, azonban ebben a kutatásában a mesterséges intelligencia segítségével több száz agyszkennelést vizsgáltak újra, és azonosították a mintákat. A kutatók szerint a gyermekkori traumaterápiáknak az ijesztő helyzetek elkerülésének megelőzése és a gondolatok kezelése mellett azzal is foglalkozniuk kell, hogy a trauma hogyan hat a testre, az énérzetre, az érzelmi/empatikus feldolgozásra és a kapcsolatokra. Ez azért fontos, mert a kezeletlen tünetek valószínűleg az egész élet során más egészségügyi és mentális problémákhoz járulnak hozzá.
A remények szerint a kutatás segíteni fog a rossz bánásmódot elszenvedett gyermekek új kezeléseinek kidolgozásában. Ez azt jelentheti, hogy a terapeuták olyan technikákra összpontosítanak, amelyek „újrakábelezik” ezeket a központokat, és újraépíhetik az én-érzetüket.
10.
https://www.okosipar.hu/eletmento-lehet-keszul-egy-viselheto-okoseszkoz-ami-kimutatja-a-verveszteseget/
Életmentő lehet: készül egy viselhető okoseszköz, ami kimutatja a vérveszteséget
Az Arkansasi Egyetem kutatóinak a célja az, hogy idejekorán felismerhető és pontosan nyomon követhető legyen egy sérült személy belső és külső vérzése. Ez azért lenne óriási dolog, mert a vérzéses sokk jelenleg a megelőzhető halálozások vezető okozója a baleseti ellátásban: a meglévő módszerek gyakran nem képesek kimutatni a vérveszteséget, ha ez meg lenne oldva, az kritikus fontosságú lenne a túlélés javítása szempontjából.
A kutatócsoport egy olyan mobil eszközt tervezett, ami képes érzékelni a vérnyomás hullámformáit, ezek pedig korrelálnak az erekben keringő vérmennyiséggel (az ún. intravaszkuláris térfogattal), vagyis megállapítható belőlük a vérzés miatt csökkenő vérmennyiség. Ez lehetővé tenné az elsősegélynyújtók vagy a kórházi személyzet számára, hogy pontosabb méréseket kapjanak és jobban időzített, pontosabb ellátással reagáljanak.
A csapat először gépi tanulási modelleket és algoritmusokat fog kifejleszteni a nyomásjelek elemzéséhez, ez magában foglalja a tanulási algoritmusok optimalizálását kis mennyiségű adattal, a valós idejű szoftverek kifejlesztését és a fiziológiai adatokon alapuló modellek létrehozását. A csoport ezután prototípust készít és kifejleszt egy költséghatékony viselhető eszközt a vérveszteség észlelésére, majd végül klinikai vizsgálatokon keresztül teszteli azt, viselhető konfigurációban.
A csapat végső célja egy olyan eszköz kifejlesztése, ami kevesebb, mint 6,5 négyzetcentiméteres, és a tervek szerint annyiba fog kerülni, hogy a világ bármely mentőszolgálata vagy kórháza megengedhesse magának a megvásárlását.
11.
https://www.okosipar.hu/uj-dronszolgaltatas-indul-itt-a-repulo-tejeskanna/
Új drónszolgáltatás indul: itt a repülő tejeskanna
A sarki közértekre mérhet komoly csapást egy új svéd szolgáltatás. Három vállalat összefogásával létrehozott megoldás drónnal kézbesít olyan friss élelmiszereket, amelyekért ma még „megállunk munkába menet, vagy onnan hazafelé”.
A Nimbi nevű drón munkáját a Tele2 5G technológiája segíti, ami lehetővé teszi a gyors és hatékony ételkiszállítást. Az eszköz és a hozzá kapcsolt rendszer ugyanúgy alkalmas helyi éttermek menüjének gyors, automatizált kiszállítására, mint alapvető élelmiszerek kézbesítésére.
A Nimbi nevű drón hat időjárásálló motoros/propelleres egységgel van felszerelve, maximális teherbírása 4 kilogramm, míg a rakterének űrtartalma 10 liter. Mindegyik Nimbi 12 kilométeres távolságot tud megtenni teljes leterheltség mellett, míg üresen akár 21 kilométert is megtehet. Lebegés közben 65 decibeles motorzajt produkál, amit nagyjából egy forgalmas irodai környezet hangerejével lehet összemérni. A drón kialakítása a régi tejeskannákra hasonlít, egyedi csörlőmechanizmusa segítségével pedig képes önállóan felvenni, majd kiszállítani az árut, így a működése tulajdonképpen nem igényli semmilyen infrastruktúrára kialakítását.
12.
https://xforest.hu/tulfogyasztas-napja/
Pár hónap, és idén is felvirrad a túlfogyasztás napja
A fogalom olyan újkori kifejezés, amely tökéletesen bemutatja, mennyire nem képes a Föld a jelenlegi fejlődési irányt tartósan kiszolgálni.
A túlfogyasztás napja egy jelzés, egy indikátor arra, hogy mégis, mekkora ez a baj. Egy dátum, amikor az emberiség ökológiai erőforrások és szolgáltatások iránti igénye meghaladja azt, amit a Föld az adott évben regenerálni tud. Más szóval, ez az a nap, amikortól fogva több erőforrást használtunk fel abban az évben, mint amennyit bolygónk fenntartható módon nyújtani tud.
De hogyan számolják ki a túlfogyasztás napját?
A túlfogyasztás napjának kiszámítása egy aprólékos folyamat, amelyet a Global Footprint Network, egy nemzetközi kutatóintézet végez el. A számítás két kritikus mérőszám, az ökológiai lábnyom és a biokapacitás megértésén alapul. Az ökológiai lábnyom annak átfogó mérése, hogy mennyi szárazföldi és vízi erőforrás szükséges a fogyasztásunk fenntartásához és az általunk termelt hulladék elnyeléséhez. Ezzel szemben a biokapacitás a szárazföldi és vízi területek azon képességére utal, amely ezeket az alapvető erőforrásokat elő tudja állítani (és amely az ebből keletkező hulladékot el is tudja nyelni) – vagyis ez egyben a környezeti fenntarthatóság barométereként szolgál.
A túlfogyasztás napja pontos dátumának meghatározásához a bolygó teljes biokapacitását el kell osztani a teljes ökológiai lábnyomával, majd az eredményt meg kell szorozni 365-tel, azaz az év napjainak számával. Az így kapott szám mutatja meg azt, hogy a Föld biokapacitása milyen mértékben képes fenntartani az emberi ökológiai igényeket.
2020-ban augusztus 22-ére, 2022-ben július 28-ára, 2023-ban augusztus 2-ára esett a túlfogyasztás napja. Bár ingadozás volt az elmúlt években, vajon belépünk idén a szeptemberi hónapba, vagy érzékelhető, hogy próbálkozik az emberiség?
A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
2°C
Vélemény, hozzászólás?