Indul a tanév: Mire figyeljünk oda gólyaként a felsőoktatásban?
Július végén kiderültek a felvételi ponthatárok és hogy ki melyik intézménybe nyert felvételt. Az elmúlt hetekben egy értesítő levél is érkezett minden frissen felvett hallgatónak, benne a legfontosabb információkkal a beiratkozásról és a gólyatáborról. Az alábbi cikkben az első egyetemi hetek legfontosabb teendőit gyűjtötte össze az MVGYOSZ., amelyben olyan témaköröket is érintettek, amelyek kifejezetten a látássérült hallgatók számára nyújtanak segítséget a felsőoktatási tanulmányaik megkezdésekor.
Ösztöndíjak
Minden egyetemen van lehetőség szociális támogatás igénylésére, melyet a látássérült hallgatók nagy eséllyel meg is kapnak. Felhívjuk a figyelmed, hogy az igénylési határidők szorosak, a beküldendő dokumentumok pedig számosak. A Debreceni Egyetemen például a kollégiumi felvételi igénynek megfelelően kell benyújtani a pályázatot a szociális ösztöndíjra, még akkor is, ha nem pályázol kollégiumi férőhelyre. Mindezt még augusztusban meg kell tenni.
Azok az elsőéves hallgatók, akik pályáznak szociális ösztöndíjra és fogyatékossággal élő személyek, jogosultak egyszeri alaptámogatásra, melynek összege felsőoktatási szakképzésben, alapképzésben és osztatlan képzésben az éves hallgatói normatíva 50%-a, mesterképzésben pedig 75%-a. További támogatási lehetőség a Bursa Hungarica ösztöndíj, melyre a pályázatot a települések önkormányzatai írják ki szeptemberben. Ennek összege településenként változhat. Emellett minden egyetemen lehet pályázni sportösztöndíjra is. Így, például ha a csörgőlabda magyar bajnokságon eredményes egy látássérült sportoló, bátran pályázhat erre az ösztöndíj típusra. Érdemes körülnézned annak az MVGYOSZ tagegyesületnek a háza táján is, amelynek tagja vagy, mivel sok szervezet hirdet pályázatot tanulmányi támogatásra.
Közösség
Az egyetemi közösség általában nyitott és befogadó. Ehhez viszont neked is nyitnod kell. Így meleg szívvel ajánljuk, hogy jelentkezz az egyetemi gólyatáborba. Nyugodj meg, nem te leszel az első látássérült gólya. Már sokan kipróbálták magukat ebben a műfajban, és az élmények általában pozitívak. Van olyan látássérült hallgató, aki úgy dönt, látó kísérővel megy a gólyatáborba. Tanácsos hozzád hasonló korú segítővel, pl. baráttal vagy testvérrel érkezni, hiszen egy szülő furcsán hat a gólyák között. Segítővel érkezve nem kell azon stresszelned, hogy hogyan fogsz ismeretlen környezetben tájékozódni, vagy hogy kitől kérj majd segítséget. Megfelelő támogatással és biztonságérzettel könnyebb az ismerkedés, amit érdemes is megtenni, hiszen lényegesen könnyebb lesz úgy kezdeni a tanévet, hogy már vannak ismerőseid és nem akkor találkozol először az évfolyamtársakkal, amikor már a tantárgyfelvétellel küzdötök. A gólyatábor fontos szabálya, hogy mindig csak annyit vállalj be, amennyit ténylegesen, magabiztosan képes vagy teljesíteni.
Fogyatékosságügyi koordinátor
A felsőoktatási intézményekben fogyatékossággal élő hallgatóként speciális szolgáltatásokra vagy jogosult. Ezeket az esetek nagy részében akkor veheted igénybe, ha regisztrálsz az adott kar fogyatékosságügyi koordinátoránál. Az ELTE-n például ilyen lehetőség az előnyben részesítés a kurzusok felvétele során, melyet már az első szemeszterben igénybe vehetsz, ha időben regisztrálsz. Akkor is fordulhatsz a fogyatékosságügyi, vagy más néven esélyegyenlőségi koordinátorhoz, ha nem teljesülnek azok a vizsgafeltételek, melyek az egyenlő esélyeket biztosítják számodra.
Segítő szolgálatok, irodák
Az egyetemeken a fogyatékosságügyi koordinátorok mellett általában vannak segítő irodák, mint például az ELTE-n a Sajátos Hallgatói Ügyeket Támogató Iroda (SHÜTI), vagy Debrecenben a Debreceni Egyetem Mentálhigiénés Központ (DEMEK). Ezekről az egyetemekhez tartozó szervezeti egységekről hosszabb leírásokat találsz a Jövő kilátásai oldalon. Az irodákhoz októberig szükséges bejelentkezned, igazolva a látássérültségedet. Így különböző segítő szolgáltatásokat vehetsz igénybe, mint például a kísérés, a jegyzetelő szolgálat, az adaptáció, vagy éppen technikai eszközök (pl.: notebook) tartós kölcsönzése. Ezek a lehetőségek egyetemenként eltérhetnek.
Tantárgyfelvétel
Sajnos még nem minden felsőoktatási intézmény részesíti a tantárgyfelvétel során előnyben látássérült hallgatóit. Mivel az egyetemi tanulmányokat támogató digitális rendszer, a Neptun a mai napig nem akadálymentes, a látássérült hallgatóknak meg kell küzdeniük a tantárgyak sikeres felvételéért. Sok esetben ezt a tanulmányi osztályon sem kezelik megfelelően. Előfordulhat, hogy eltanácsolnak azzal, hogy kérj segítséget az egyik hallgatótársadtól. Csakhogy, érthető módon, ha megnyílik a rendszer, megtörténhet, hogy évfolyamtársad először magának fogja felvenni az órákat, így hátrányba kerülhetsz a tantárgy-felvételi dömpingben. Ilyen esetekben célszerű, ha a segítő irodában, vagy esetleg a helyi MVGYOSZ tagegyesület látó munkatársaitól kérsz segítséget.
Elemi rehabilitáció
Ha még nem jelentkeztél be egy helyi elemi rehabilitációs központba, javasoljuk, hogy egyetemi tanulmányaid megkezdése előtt ezt mindenképpen tedd meg. Ha önállóan és magabiztosan közlekedsz, akkor is hasznos lehet, hogy egy szakemberrel megnézitek, milyen útvonalak, milyen környezet van az egyetemi épületek körül és azokon belül. Egy ilyen bejárás vagy útvonaltanulás során információt kaphatsz arról, hogy milyen járatokon juthatsz el az intézmény egyik karáról a másikra, vagy éppen haza. Megtudhatod, hol van büfé, ruhatár, pihenőszoba, milyen útvonalak a számodra legideálisabbak az épületek között és épületen belül, hol van lift az épületben, merre vannak az oktatók irodái és a tantermek. Szintén az elemi rehabilitációs központokban, illetve az MVGYOSZ tagegyesületek felkészült munkatársaitól kaphatsz segítséget a számítógép használatával, pl. a tananyagok feldolgozásával vagy a jegyzeteléssel kapcsolatos nehézségeid megoldásához.
Termek megtalálása
Az útvonaltanulás és kísérés mellett egyéb lehetőségek is segítik a könnyebb tájékozódást az egyetemen. Ha tudod, melyik tantermekben lesznek óráid, a termek bejáratát az intézmény engedélyével megjelölheted A/4-es méretű színes Navilens címkékkel, melyek már 12 méterről felismerhetőek a Navilens telefonos applikáció használatával. Így, ha sok terem van egymás mellet, könnyedén megtalálhatod az általad keresettet. Emellett már az AI technológia is sokat tud segíteni. Ha az ajtókon, vagy mellettük van olyan felirat, mely segít az informálásban, a Geminit megkérdezve tájékoztat telefonod kamerájának segítségével. Emellett, persze, ha látássérültként a folyosón egy termet keresel, biztosan lesz, aki szívesen segít. Ha éppen nincs melletted senki, de mégis jobban bízol az élő szóban, igénybe veheted a Be My Eyes applikáción keresztül egy Távszem operátor segítségét, akik 0-24-ben állnak a látássérült emberek rendelkezésére.
A felsoroltak mellett még számos tájékozódást segítő applikációt használnak a látássérült emberek. Az MVGYOSZ tagegyesületeinél ezeket szívesen be is mutatják. Keresd fel nyugodtan tagegyesületed, hogy a számodra legmegfelelőbb applikációkat telepítsétek okos eszközeidre.
Tanulási stratégiák
A középiskola után a felsőoktatás nagy váltás mind a tanulás módját, mind a tananyag mennyiségét tekintve. Érdemes időben elkezdened a tananyagok beszerzését és az elsajátítandó, de legalábbis feldolgozandó anyagmennyiség felmérését, hogy ne a vizsgaidőszakban lepődj meg azon, hogy pl. egyetlen kurzus kötelező irodalma több mint 10.000 oldalra rúg, vagy hogy az esetleg beszkennelni szükséges könyvből az egyetemi könyvtárban mindössze egyetlen, kizárólag helyben olvasható példány érhető el. Az sem haszontalan, ha a könyvtárazáshoz találsz megbízható látó segítőt, legyen az akár évfolyamtárs, akár tapasztalt felsőbbéves hallgató, vagy a már említett segítő szolgáltatást biztosító iroda munkatársa.
Ugyanígy hasznos lehet átgondolnod az órai jegyzetelés módját aszerint, hogy számodra mi a leghatékonyabb. A diktafonos rögzítés és otthoni kijegyzetelés igen időrabló, de így garantált, hogy semmi nem marad ki a jegyzeteidből, mivel meg tudod állítani és visszatekerheted a magyarázatokat. Aki még nem rutinos jegyzetelő, annak a jegyzetelő szolgáltatás nagy segítség lehet, de mindenképpen érdemes fejlesztened magad ezen a területen is, például a már említett elemi rehabilitáció igénybevételével.
A tanulás megkönnyítése érdekében érdemes becsatlakoznod egy néhány fős tanuló csoportba, akikkel kölcsönösen motiválhatjátok egymást. Ha kellően kezdeményezőkész vagy, akár te magad is alakíthatsz egyet. Így még nagyobb segítséged lehet a tananyagok feldolgozása során.
Jó hír továbbá, hogy a digitalizált tananyagokban található bonyolultabb ábrák, diagrammok leírásában, értelmezésében az AI-technológia ma már nagy segítséget nyújt a látássérült személyeknek. Használjunk például ChatGPT-t a laptopon, vagy Seeing AI applikációt okos eszközön. Érdemes azonban egy hozzáértő személy véleményét is kikérni, hogy valóban megfelelő-e a mesterséges intelligencia által készített leírás. Rengeteg időt és idegeskedést tudunk megspórolni az okos funkciók okos felhasználásával. Az AI-technológia megfelelő használatának elsajátítása érdekében több MVGYOSZ tagegyesület informatika oktató szakemberéhez bátran fordulhatsz.
Az órákon való eredményes részvételed és a tanulás gördülékenysége érdekében tanácsos már a tanév elején személyesen egyeztetned az oktatóiddal. Akár az első óra végén menj oda mindegyikükhöz, mutatkozz be, és jelezd, hogy látássérült vagy. Érdemes egy-két mondatban elmondanod, hogy hogyan tudsz az órákon jegyzetelni (pl. hogy laptopot használsz), és egyeztetni, ha például az oktató által kivetített prezentációkat szeretnéd elkérni. Fontos tudni, hogy mivel ezek az oktató szellemi termékei, nem köteles azokat látássérült hallgatóval sem megosztani. A legtöbben ezt mégsem szokták megtagadni. Ugyanez igaz az órákon készítendő hangfelvételre is. Erről az igényedről is mindig tájékoztasd az oktatót és kérd legalább a szóbeli beleegyezését! Fontos, hogy ne élj vissza az oktatók bizalmával és a tőlük kapott dokumentumokat, illetve az órákon készített hangfelvételeket valóban kizárólag saját célra, tanulmányaid megkönnyítésére használd! Ha kiderül, hogy nem eszerint jártál el, akkor azt kockáztatod, hogy a jövőben neked sem adnak a tanárok anyagokat, ami igencsak hátráltathatja a tanulásodat! A legtöbb oktató segítőkész, viszont könnyebbség nekik, ha a látássérült hallgató el tudja mondani, hogy van-e szüksége segítségre, és ha igen, konkrétan mire.
Tájékozódás a szolgáltatásokról
Ahogy fentebb olvashattad, a segítségnyújtási lehetőségek intézményenként eltérhetnek. Kezdésként mindenképpen érdemes felkeresned az oktatási intézményed weboldalát, ahol megtalálod a részletes információkat az esélyegyenlőségi szolgáltatások és támogatások igénybevételéről.
(Puskás Anett – MVGYOSZ. ifjúsági referens)
A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Ezeket is olvassa el:
Az NVDA megnyerte a 2010 “New Invertors Les is More” díjat!
Megjelent a Vakok Világa második lapszáma
A fehérbot napja virtuálisan – Online ünnepelt a Vakok Szövetsége
Felhívás – Benedek Elek mesemondó versenyt hirdet a VGYHE keretében működő Horizont Kultúrcsoport
Tapintható képkiállítások az MVGYOSZ székházában
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás


18°C
Vélemény, hozzászólás?