Az oldal akadálymentesített
Hobby rádió – a Hang-adó

Rádió hallgatása

Soho Party - Gyere és táncolj
54
hallgató

Lejátszás

Online rádió hallgatása
Rádió hallgatása
Hallgatás Media Player-el
Rádió hallgatása

Android-os alkalmazás (Készítette: Benkő Dániel)
Rádiónk a T-home támogatásával a Web-rádió (pdf) alkalmazásával is hallható.

Vakvezető kutyák: segítők és igazi családtagok

- 2019. december 17. 15:24 - 1458 megtekintés

Elvis igazi csodakutya, barátságos és hihetetlenül okos. Komoly munkája is van, Szabolcsot segíti a mindennapokban, aki kilenc éve vesztette el látását. A Lokál végigkísérte egy napjukat. A vakok kevesebb mint egy százalékának van ma Magyarországon vakvezető kutyája, aki mégis hozzájut, az felbecsülhetetlen értékű segítséget és valódi társat kap.

A vezetési munkát elméletileg bármelyik kutya képes megtanulni, mégis leggyakrabban labradorokat és golden retrievereket képeznek ki. A szakértő szerint ez azért van, mert ők az emberekkel és más állatokkal is nagyon barátságosak, nem hozzák kellemetlen helyzetbe segítségre szoruló gazdijukat. – Fontos, hogy a kutya konfliktuskerülő és könnyen alkalmazkodó típus legyen, hiszen a vak gazdinak számtalan helyen meg kell vele jelennie. Együtt mennek ügyeket intézni, bevásárolni, de gyakran még étterembe is. 2009 óta egy rendelet is védi a látássérülteket, eszerint segítőtársukkal valóban bárhová beléphetnek – árulta el a Lokálnak Komondi Piroska, a Baráthegyi Vakvezető és Segítő Kutya Iskola Alapítvány szakmai vezetője. Rajtuk kívül Magyarországon még két helyen képeznek ki vakvezető kutyákat, de az igény ennél sokkal nagyobb. Becslések szerint körülbelül 60-80 ezer látássérült ember él hazánkban, közülük 20 ezer teljesen vak. Egyesek kiválóan közlekednek fehér bottal, mások úgy érzik, hogy nagy szükségük van a négylábú segítségére. Ám ez nem olcsó, egy vakvezető kutya kibocsátása 4,2 millió forintba kerül a Baráthegyi Vakvezető és Segítő Kutya Iskola Alapítványnak. A várólisták nagyon hosszúak, hazánkban jelenleg mindössze 200 eb van szolgálatban. – A kiképzés közel két évig tart, és végső soron csak nagyon kevés kutya jut el odáig, hogy munkába álljon. Már rögtön az elején, a megfigyelési szakaszban az ebek 75 százaléka kibukik, mert nem viseli jól a forgalmat, a tömeget vagy a járműveket. Ha mégis, akkor kezdődhet a tanulás. Módszerünk lényege, hogy az állatok valós életkörülmények között gyakoroljanak. Nem kennelekben tartjuk, hanem kiképzőink saját otthonukban nevelik őket. A gyakorlati kiképzés nem tanpályán folyik, hanem kint, a nyílt utcán, egyre nagyobb és nagyobb forgalomban. Végül már nem a kiképzővel, hanem a gazdijelölttel gyakorolnak, itt dől el minden. Ha az állat és az ember között megvan a kölcsönös szimpátia, néhány hónap közös munkával felkészülnek a közlekedésbiztonsági vizsgára, amelynek teljesítését jogszabály írja elő – összegezte Komondi Piroska. „Nem segédeszköz, hanem társ” Kurucsai Szabolcs kilenc éve vesztette el a látását. Négy évig minden probléma nélkül közlekedett fehér bottal, később azonban rájött, hogy vakvezető kutyával sokkal szebb, jobb és könnyebb az élet. – Szerencsés vagyok, mert az igényléstől számítva kevesebb mint egy éven belül hozzájutottam Elvishez. Már négy éve a társam, ő számomra nem csak egy segédeszköz. Hálás vagyok neki, és remélem, még sokáig segít a mindennapjaimban. Egy vakvezető kutya általában 8-10 évig van szolgálatban, utána nyugdíjba kell mennie, éppúgy, mint az embereknek. Persze házi kedvencként élete végéig velem marad – árulta el Szabolcs. Hogyan segíthetünk mi? Kérdezzük meg, hogy segíthetünk-e valamivel! Munka közben ne simogassuk és főleg ne etessük a vakvezető kutyát! Útba igazításkor ne csak mutogassunk, hanem pontos irányokat nevezzünk meg! Ne álljunk az útjukba! Tömegközlekedési járművön ne foglaljuk el a sofőr mögötti helyet, mert az a vakoknak van fenntartva. (Forrás: Lokál)

A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*


kettő * = 2

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Reklám

 

Vakrepülés Színtársulat

Kultúrtanya Közösségi tér

Online rádió

Alko-soft Hobby Rádió - MyOnlineRadio.hu

Keresés az oldalon

Facebook oldalunk

Mai műsor

Bejelentkezés

Regisztráció| Elfelejtette jelszavát?

Mai napi információk

Ma 2025. november 28. péntek, Stefánia napja van.
Az év 48. hete és 332. napja.
Holnap Taksony napja lesz.

1887. Megindul az első villamos próbajárata a Teréz körúton, a Nyugati pályaudvar és a Király utca között.


1946. Közzéteszik a miniszterelnök rendeletét, mely 1946 december 1.-től állami kezelésbe veszi a legnagyobb nehézipari üzemeket. Ezek: Ganz-Rt., Ganz - MÁVAG Mozdony-, Vagon - és gépgyár, Weiss Manfréd Acél- és fémművek, Győri Vagon és Gépgyár.


Somlyó György / 1920. nov. 28. - /

A macska...Mint tudós

ahogy egész nap
sértetlenül
és semmit se sértve
surran a törékeny
és nyaktörő
tárgyak között
ahogy mindig megtalálja
az egyetlen megoldást
ahogy mindig meglátja
az egyetlen kiutat
a dolgok beláthatatlan labirintusából

Időjárás

2025-11-28, 16:37
Overcast
NNW
Előjelzés
4°C
1.2 m/s
Apparent: 1°C
Nyomás: 1020 mb
Páratartalom: 67%
Szél: 1.2 m/s NNW
Széllökések: 4.8 m/s
UV-Index: 0.1
Rövid leírás: 0mm /8% / Rain
Napfelkelte: 07:07
 

Hírlevél

Add meg az E-mail címed, majd kattints a feliratkozás vagy leiratkozás gombra.


kilenc plusz hat = (Írja be számmal a művelet eredményét!)


Feliratkoztak: 328

A Kultúrtanya programajánlója

A rádiónkat is üzemeltető Net-média Alapítvány által üzemeltetett Kultúrtanya – integrált közösségi tér programjaiból ajánlunk!

Kultúrtanya

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com