A tudomány mai állása – pénteken 9-től
A május 30-adikai műsor tartalmából…
20250526_tma_1_resz
https://raketa.hu/elso-humanoid-robot-maraton
Elveszett fejek, menekülő robotok, hatalmas esések – az első humanoidmaraton megmutatta a robotok igazi arcát
A Pekingben április 19-én megrendezett félmaratonon nem csak emberek, hanem egyedülálló módon gépemberek is küzdöttek az első helyért a körülbelül 21 kilométer hosszú távon, hogy kiderüljön, ki a jobb futó: a robotok vagy emberek. Ahogy azt előre borítékolni lehetett, a robotok messze alulmaradtak humán versenytársaikkal szemben, de ez tulajdonképpen senkit nem lepett meg nagyon, magukat a robotgyártókat sem, hiszen az emberek számára egyszerű – bár fárasztó – sport a kétlábú robotoknak és fejlesztőiknek óriási kihívást jelent.
A félmaratonon induló 21 robotból mindösszesen hat futotta végig a távot, az első befutó, a Tien Kung Ultra elnevezésű robot pedig 2 óra 40 perc alatt ért be, vagyis körülbelül 8 km/h-ás átlagsebességgel haladt. Időközben voltak rövid technikai szünetek és kiállások is – akárcsak egy Forma1-en, csak itt nem a kerék-, hanem az akkumulátorcserék miatt.
Ahogy az a Reuters videójában látható, egy furcsa kialakítású, propellerekkel felszerelt robot kontrollt vesztve rohant a korlátba, magával rántva kezelőjét, aki nagyot esett, a robot pedig szintén az oldalára borult.
Nem ez a gép volt azonban az egyetlen, ami a szabályoknak fittyet hányva járta a saját útját a pályán: egy másik robot rögtön a startvonalnál eldőlt, mintha elszállt volna belőle az “élet”, de volt olyan modell is, ami egyszerűen leült és nem volt hajlandó megmozdulni többet.
A kínai CGTN négy órán át tartó teljes közvetítése alatt bőven találhatunk részleteket a robotok bukásairól, a tizenöt perc hírnevet kiélvező, aranyosan sétáló és integető mini-humanoidokról, és a győztes robot egyenletes, és kitartó futásáról is, így akinek van egy felesleges estéje, akár végig is követheti az első ember-robot félmaratont – azzal a megnyugtató tudattal, hogy futásban egyelőre még biztosan nem a robotok a jobbak.
20250526_tma_2_resz
https://ng.24.hu/tudomany/2025/05/20/agy-szamitogep-interfesz-precision-neuroscience/
Eljöhet a gondolatvezérelt eszközök kora?
Képzeljünk el egy világot, ahol a gondolatokat számítógép,- okostelefon- vagy éppen művégtagparancsokká alakítják át. Egy olyan helyzetről beszélünk, amelynek megteremtésén ma már egy egyre növekvő számú startup dolgozik milliárdosok támogatásával – és ezek közül a vállalatok közül az egyik most jelentősen közelebb került ennek a víziónak a megvalósításához.
De miként is néznek ki ezek a gondolatvezérelt újítások?
Az olyan rendszerek, mint az agy-számítógép interfészek (BCI-k) teszik lehetővé a közvetlen kommunikációt az agy és a külső gépek között. Bizonyos esetekben az agyi aktivitás monitorozását elektródával borított sapkák segítségével oldják meg, esetleg az elektródákat a koponya alá helyezik, sőt néha közvetlenül, akár az agyba is beültetik azokat. Miután az elektródák a helyükön vannak, a BCI-t betanítják a páciens agyi aktivitásának dekódolására, majd a gondolatok kitalálásakor keletkező elektromos jeleket számítógép vagy más eszköz számára kiadott parancsokká alakítják.
Egy napon ezek a rendszerek lehetővé tehetik majd, hogy bárki a gondolataival irányíthassa bármely elektronikai eszközét. De mielőtt idáig eljutnánk, a fejlesztők a BCI-ket szeretnék az egészségügyi problémák, például a bénulás leküzdésében felhasználni – hiszen segíthet egy mozgásképtelen személynek a képernyőn gépelni vagy művégtagját irányítani pusztán a gondolatai segítségével.
A Precision fejlesztés alatt álló BCI-jének központi eleme a 7. rétegű kortikális (agykérgi) interfész (Layer 7 Cortical Interface), amely arra utal, hogy az agykéreg hat rétegből áll, ez az eszköz pedig a hetedik réteget képviseli az agy felszínén. Úgy néz ki, mint egy csuklópánt, amelyet egy szabadtéri zenei fesztiválra belépve kapnánk, de ne tévesszen meg senkit a látszólagos gyenge kinézete: bár a csík vékonyabb, mint egy emberi hajszál, de 1024 elektródát tartalmaz, többet, mint a Precision számos versenytársáé.
A BCI világában a több elektróda jellemzően nagyobb pontosságot jelent, a kihívás benne az, hogy nagyszámú elektródát lehessen a kijelölt helyükre helyezni anélkül, hogy károsítanák az agyat. A Precision elektródarendszere elég vékony ahhoz, hogy az agy felszínén, közvetlenül a koponya alatt helyezkedjen el, ami megakadályozza az agyszövet károsodását, mely a közvetlenül a szervbe beültetett BCI-k esetében előfordulhat.
A Precision beültetési folyamatát a többihez képest kevésbé kockázatmentesre tervezték. Míg a legtöbb koponya-csontrendszeri beavatkozáshoz a sebészeknek el kell távolítaniuk a páciens koponyájának egy részét, a Precision eszköze viszont elég vékony ahhoz, hogy egy kevesebb mint 1 milliméter széles bemetszésen keresztül be lehessen csúsztatni azt az agy motoros kérgére.
20250526_tma_3_resz
Megnyílt az első olyan bolt az országban, ahova akkor is bemehet vásárolni, amikor a dolgozók már hazamentek
A normál, nappali működést követően a hibrid üzlet fotocellás ajtaja már nem nyílik ki, ha az ember elé áll: ehhez szükség van egy kulcsként működő QR-kódra, amit a 247 Shop alkalmazásból lehet elérni (iOS/Android). Telepítés után regisztrálni kell – elsőként egy fiókot, e-mail-címmel – majd a látogatni kívánt üzletet kiválasztva meg kell adnia
- a telefonszámát,
- a személyi igazolványát,
- utóbbival azt is igazolnia kell, hogy elmúlt 18 éves.
- A folyamat során egy szelfis azonosítás is szükséges, de az egész néhány perc alatt végigzongorázható – hasznos tanács, hogy az app azonnal a következő pontra lép, amint a kijelölt keretbe ért a személyi igazolványának az egyik oldala. Emiatt érdemes fixen, mondjuk egy asztalra téve fotózni az iratot.
Miben más a vásárlás záróra után?
Innentől a vásárlás olyan, mint nappal is: ugyanúgy nézelődhet, és helyezheti kosárba a termékeket – az ígéret szerint még pékáru is lesz éjszaka. A cég hangsúlyozza: arcfelismerő kamerát az üzlet nem alkalmaz. Hagyományos kamerás megfigyelés azonban van, de ez nem azt jelenti, hogy valaki a túloldalon minden mozdulatot árgus szemekkel követ. Kelemen János, a Coop Szeged Zrt. vezérigazgatója elmondta: a boltokban megszokottaknál egy kicsit speciálisabb kamerarendszer működik az üzletben, és a mesterséges intelligencia is segíti észlelni a gyanús dolgokat. Pontosabban – a gesztusokat. Ez lehet valamilyen termék helyszíni fogyasztása, vagy táskába, ruházatba rejtése is
És ha már mesterséges intelligencia: a Coop üzletében egy olyan zöldség-gyümölcs mérleg is szolgálatba állt, ami a termék tömegének mérése mellett azonosítani is tudja az adott portékát. Nem kell tehát a menütengerből kikeresni a zöldség vagy gyümölcs nevét, a mérleg automatikusan megállapítja azt is, hogy banán, paprika, vagy valami más került rá – tesztjeink alapján nagyon gyorsan és pontosan, nem sikerült kibabrálnunk vele. Persze, ha tévedne, felül lehet bírálni.
A vásárlás végén majdnem minden olyan, mint nappal is: oda kell menni az önkiszolgáló pénztárhoz. Az egyetlen különbség, hogy az első árucikk leolvasása előtt itt is le kell csippantani a 247 Shop QR-kódját, egyébként ugyanúgy kell leolvasni a termékeket, mint nappal is. (A törzsvásárlói program kódját külön kell mutatni a kasszának, a 247 appjában generált QR-kód ettől független.)
De mi van akkor, ha valami gond támad?
Noha a kassza használata kimondottan egyszerű, megeshet, hogy valami problémával szembesül. Mivel – fizikailag – nincs dolgozó az üzletben, ilyen esetben más megoldásra van szükség. A kassza segít is gond esetén: egyrészt kijelez egy hívható telefonszámot, valamint van egy sokkal gyorsabb és egyszerűbb megoldás – egy távhívó gomb, ami külön jelölve is van a kasszáknál.
20250526_tma_4_resz
Kínai monstrum a levegőben – több mint ezer kilogrammot szállít, akár tíz órán át, pilóta nélkül a drón
Először repült a Kínában fejlesztett drón, a CH-YH1000 egy, az ország északnyugati területén lévő repülőtéren, ahol a szállítási szolgáltatások megkezdése előtt egyelőre még a jármű tesztelését végzik. A “légi kamion” személyzet/pilóta nélkül, önállóan közlekedik, és a nagy távolságokba történő fuvarozásban jelentős segítséget nyújthat, mivel különösen nagy méretű rakterében 1200 kilogrammnyi rakomány is elfér.
A drón kialakítása nagyon hasonló egy szokványos repülőgéphez, de a pilótafülke hiánya miatt az orr struktúráját máshogy tervezték meg, és a teljes járműtest a rakományok minél könnyebb elhelyezésére, és a ki-, és bepakolás minél gyorsabb és hatékonyabb elvégzésére lett optimalizálva. A drón a leírások szerint maximum 8000 méter magasságban repül, egyhuzamban akár 10 órán át, és több mint ezer kilós rakományát 1500 kilométer távolságba tudja szállítani. A gyártócég szerint a CH-YH1000 különösen azokban a régiókban végezhet majd hasznos munkát, ahol a forgalmas nagyvárosoktól távol eső, kevésbé kiépített infrastruktúrával rendelkező helyekre kell szállítani, mivel a drón képes a legkülönbözőbb terepeken is landolni, és fűvel benőtt mezőkről vagy éppen földutakról (illetve aszfaltozatlan kifutópályákról) is fel tud szállni.
A jármű az év elején már bemutatta a képességeit egy kifutópályán, de ekkor még csak “taxizott”, azaz gurult az úton, most viszont már repülés közben is tesztelték a képességeit. Az áruk szállítására alkalmas drónokat sok cég fejleszt, és alkalmaz manapság, de az ehhez hasonló nagy teherbírású, robosztus drónból kevés létezik egyelőre. A világ legnagyobb pilóta nélküli teherszállítóját egyébként szintén Kínában készítették el: az Air White Whale W5000-ese 5000 kilogramm hordozására képes, és 2600 kilométer a hatótávja. A gigantikus drónt 2026-tól tervezik munkába állítani.
https://raketa.hu/windrunner-elkepeszto-mire-hasznalna-a-vilag-legnagyobb-repulojet-az-usa-hadserege
WindRunner: elképesztő, mire használná a világ legnagyobb repülőjét az USA hadserege
Az amerikai hadsereg jelenleg egy rendkívüli méretű repülőgép, a WindRunner koncepciójában rejlő lehetőségeket vizsgálja – a gépet a kolorádói Radia cég fejleszti. Az eredetileg hatalmas szélturbina-lapátok szállítására tervezett gép a világ legnagyobb repülőgépe lehet, ha megépül: 80 méteres szárnyfesztávolsága és 108 méteres hossza egy FIFA-szabványú futballpályáéhoz mérhető – írja a New Scientist.
A gép raktere tizenkétszerese egy Boeing 747-esének, maximális hasznos teherbírása pedig 72 575 kilogramm. Bár eredetileg a megújuló energiaipar logisztikai kihívásaira szánták, a Radia és a Védelmi Minisztérium egyaránt úgy látja, hogy a gép katonai célokra is kiválóan hasznosítható. Kenneth Bibb Jr., a Radia védelmi üzletfejlesztési alelnöke – egyben a légierő korábbi vezérőrnagya – szerint a WindRunner jelentős előrelépést hozhat a hadsereg logisztikai képességeiben.
Ugyanakkor nem mindenki osztja a lelkesedést. Greg Malandrino, a Stratégiai és Költségvetési Értékelések Központjának elemzője arra figyelmeztetett, hogy egy ekkora gép mozgatása zord vagy távoli helyszíneken azért „rendkívül nehézkes lehet”.
20250526_tma_5_resz
Drasztikus evolúciós változást okoztak a madáretetők a Kaliforniában élő kolibriknél
A madarak csőrének alakja és mérete mindössze néhány generáció alatt jelentős változáson esett át, ami kutatók szerint káprázatosan mutatja az evolúció működését.
Az első kolibrietetők a 20. század elején jelentek meg, de igazán a második világháború után szaporodtak meg az USA-ban. A Global Change Biology folyóiratban szerdán megjelent tanulmány szerint az etetők megjelenése nemcsak elősegítette a madarak északi irányú elterjedését, hanem a madarak csőre is hosszabb és nagyobb lett miatta.
Ez a kutatók szerint az állatok adaptálódását tükrözheti, aminek köszönhetően jóval több nektárt is képesek felszürcsölni, mint amit egyébként virágok biztosítanának nekik. A tanulmány csodálatosan mutatja be működés közben az evolúciót, mondta Roslyn Dakin, a Carleton Egyetem etológusa, aki nem vett részt a kutatásban.
Az evolúciós változás azokon a területeken volt leglátványosabb, ahol az etetők sűrűbben helyezkednek el. Eközben az Anna-kolibrik történeti elterjedési területétől északra élő példányoknál ellentétes folyamatokat figyeltek meg. Itt az állatok csőre kisebb és rövidebb lett, vélhetően azért, hogy kevesebb hőt veszítsenek a hidegebb környezetben.
https://ng.24.hu/termeszet/2025/05/19/madarenek-depresszio-szorongas-enyhitese/
A madárcsicsergés lehet a szorongás ellenszere
Még egy ok, amiért érdemes kirándulásokat szervezni. Mindenki tudja, hogy időt tölteni a természetben kifejezetten jót tesz a szervezetnek. A napfény elengedhetetlen a D-vitamin termeléséhez, a testmozgással pedig számos egészségügyi kockázat előzhető meg. A kutatások szerint emellett már csak a madárcsicsergés hangja is képes enyhíteni a depresszió és a szorongás tüneteit.
Legalábbis erről számoltak be egy 2022-es kutatás résztvevői, miután hat percen keresztül madáréneket hallgattak fülhallgatón keresztül. Hasonló eredményre jutott egy 2020-as tanulmány is, a szakértők ugyanakkor egyelőre nem értik pontosan, minek köszönhető ez a pozitív hatás.
— prezentált egy lehetőséget Cindy Frantz pszichológus a National Geographic-nak.
Egy másik elképzelés szerint a madárcsicsergés a biztonság jele, annak hogy a közelben nincsenek sem ragadozók, sem másmilyen veszélyforrás. A csiripelés tehát azt sugallja, nincsen baj, megnyugodhatunk.
20250526_tma_6_resz
https://eduline.hu/felnottkepzes/Biologiai_kviz_minden_kerdesre_tudjatok_a_h_MT31WF
A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás


18°C
Vélemény, hozzászólás?