A tudomány mai állása – pénteken 9-től a Hobby Rádióban
A július 19-edikei műsor tartalmából…
20240715_tma_1_resz
Egy amerikai kutatás szerint, ha ez bekövetkezik, az közelebb hozhatja a világvégét
Amikor az óceánok vize tartósan vagy ciklikusan egy irányba halad, az nagyban befolyásolja az éghajlatot és az időjárást. Ilyenkor normális esetben a szállított víz hőfoka és mennyisége az adott évszakhoz igazodik. Ezeket az úgynevezett óceáni, vagy tengeri áramlatokat számos természeti tényező befolyásolja, de összességében régóta egyfajta állandóság jellemezte őket. Egy amerikai kutatás szerint azonban az áramlatok az elmúlt évtizedekben lassuló tendenciát mutatnak, ami egyre több szén-dioxid felszabadulását okozza a víztömeg mélyéből.
Logikus az a következtetés, hogy ilyen horderejű változások negatívan befolyásolják a globális működéseket, de egy most megjelent tudományos munka szerint az imént említett folyamat még annál is kedvezőtlenebb a klíma szempontjából, mint azt eddig gondoltuk.
A Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) tudóscsoportja egy cikkben arról értekezik, hogy az áramlatok gyengülése, lassulása hosszú távon felgyorsíthatja azokat a folyamatokat, amelyek a bolygó felmelegedését okozhatják. Ez egy bizonyos ponton eszkalálja a kedvezőtlen történéseket, és akár a földi élet pusztulása is bekövetkezhet miatta.
Korábban az a feltételezés volt elfogadott, hogy a lassabb áramlatok, ha kevesebb szén-dioxidot is kötnek meg, kevesebbet is szabadítanak fel az óceánfenékről. Úgy gondolták, hogy a két folyamat kiegyensúlyozza egymást, de mint kiderült, ennek épp az ellenkezője igaz. A felszabaduló szén-dioxid azután teszi is a dolgát: felmelegíti a légkört, ettől elolvadnak a jégsapkák és kritikusan megemelkedik a vízszint.
A jelenség fő okozója az lehet a feltételezések szerint, hogy a megváltozott tempójú áramlás felborítja az óceán mélyén lévő egyensúlyt. Alapesetben ez még nem feltétlenül katasztrófa, hiszen az Antarktisz környékén felszínre jutó tápanyagban gazdag vízben található fotoszintetizáló mikrobák képesek elnyelni a felszabaduló gázok egy részét, azonban a lassulás csökkenti ezeknek a biológiai aktivitását is, vagyis több károsanyag jut ki a légkörbe.
Ez a kutatók szerint persze nem jelenti azt, hogy most már minden mindegy, úgyis elvesztünk. Sokkal inkább emeli a tétet azzal kapcsolatban, hogy miként tudjuk a folyamatot a saját lehetőségeinkhez mérten fékezni, késleltetni. Ebben pedig az egyéni felelősségen túl a legfontosabb a nagy kibocsátók jobb belátásra bírása.
20240715_tma_2_resz
https://hvg.hu/tudomany/20240711_neuralink-agy-szamitogep-interfesz-agyhullam-gondolatolvasas
Beültetik a második emberbe a Neuralink agy-számítógép chipjét
Elon Musk az év végéig 6–9 emberbe szeretné beültetni a Neuralink fejlesztette chipet, amivel az agy hullámait lehet kiolvasni.
Még 2024 januárjában derült ki, hogy megkapta az első ember a Neuralink agyba ültethető chipjét. A beavatkozás jól sikerült: Nolan Arbaugh, aki 21 évesen nyaktól lefelé lebénult, játszani és sakkozni is tud a számítógépén az eszköz használatával. Májusban azonban kiderült, akadt némi probléma a chippel, annak szálai ugyanis elkezdtek visszahúzódni, ami rontja az eszköz kommunikációját.
A Neuralink emiatt olyan módosításokat hajtott végre, amelyek javították az implantátum és Arbaugh neuronjai közötti kapcsolatot.
Musk arról is beszélt, hogy a chip vezetékei többé-kevésbé stabilan rögzültek az agyszövetben, ami kulcsfontosságú a hosszú távú biztonságos használat szempontjából.
A kockázatok minimalizálása érdekében a Neuralink változtat a műtéti eljáráson. Ezek közé tartozik a koponya finom formálása, hogy illeszkedjen a chiphez, valamint a vér szén-dioxid-szintjének stabilizálása a műtét során. Matthew MacDougall, a Neuralink vezető idegsebésze szerint az előbbi lépés biztosítja azt, hogy a szálak ne feszüljenek, így ne mozduljanak el a helyükről.
A cég egysége 1000 apró vezetéket használ, hogy kiolvassa az agyból érkező jeleket. A készüléket vezeték nélküli töltéssel lehet feltölteni.
https://klimaberendezesek.cafeblog.hu/2017/05/22/a-klima-tortenelme/
A klímának is van történelme
A klimatizálás jelentése a hőmérséklet mesterséges beavatkozással történő megváltoztatása.
A történelmi tények alapján az ókori Egyiptomban alkalmaztak először tudatosan tudományos alapon légkondicionálót. Az ablakok mögé vízzel átitatott szövetet helyeztek, ami a párolgás segítségével hőt vont el az ablakon keresztüláramló levegőből. Kész is volt az első ablak klíma. Ez abból a szempontból is okos ötlet volt, hogy párásította a levegőt. Lássuk be, sivatagban ez igen hasznos.
Érdekes módon a forgó ventilátor ősatyját csak később találta fel Kínában Ding Huan i. e. 180 körül. Egy hét lapátból álló, 3 méter átmérőjű szerkezetet készített, amit rabok működtettek. 500 évvel később jött el az az idő, amikor már emberi erőforrás helyett vízzel hajtott mechanikus gépek forgatták a ventilátorokat.
Az igazi fejlődést a technika és a kémia kombinálása hozta el. 1758-ban Benjamin Frenklin és John Hadley elvégzett egy nyilvános kísérletet, melynek során az evaporáció (párolgás, elpárolgás) alkalmazásával tárgyak gyors lehűtésének lehetőségét vizsgálták meg. Az eredmény az lett, hogy -14C tudtak elérni a 18C-os légtérben.
1820-ban Michael Faraday felfedezte, hogy ha ammóniát nyomással összeprésel és cseppfolyóssá tesz, majd kiengedi és újra gáz halmazállapotot vesz fel, lehűl tőle a levegő. A mai klíma technológiának ez az alapja. A tényleges klíma berendezés feltalálója Willis Carrier volt. 1902-ben egy nyomdai cég részére fejlesztett ki egy berendezést, ami az evaporáció elvét alkalmazva csövekben keringetett vizet hűtött le.
20240715_tma_3_resz
https://raketa.hu/a-gondolatolvaso-mesterseges-intelligencia-szinte-hajszalpontosan-kepes-rekonstrualni-amit-latunk
Szinte hajszálpontosan képes rekonstruálni a gondolatolvasó mesterséges intelligencia amit látunk
Ahogy arról a New Scientist alapján az Interesting Engineering beszámolt, a kutatók két kísérletet végeztek el a PAM (Predictive Attention Mechanism) névre keresztelt technológiával: az elsőben az önkénteseken funkcionális mágneses rezonanciavizsgálatot (fMRI) végeztek, amellyel mérni lehet az agy vérellátásában bekövetkező változásokat. A tesztalanyoknak emberi arcokról készült fotókat mutattak, miközben a géppel rögzítették a látásért felelős agyterület neurális aktivitását, az így kapott adatokat pedig betáplálták a mesterséges intelligenciába, amely ez alapján képes volt újraalkotni az alanyok által látott képeket.
A második kísérletben a kutatók egy régebbi kísérletből származó adatokkal dolgoztak, amelyben egy makákónak mutattak mesterséges intelligenciával generált képeket, miközben az agyába ültetett elektródákkal rögzítették az agyi aktivitását. Ahogy az az egyetem által közzétett képeken is látszik, a PAM szinte hibátlanul rekonstruálta a majom által látott képeket pusztán az állat agyi aktivitásának adatai alapján. A bioRxiv preprint szerveren publikált eredmények a kutatók várakozásai szerint közelebb hozhatják az orvostudományt a vakság kezeléséhez azáltal, hogy képesek lehetnek stimulálni a megfelelő agyterületeket, de a technológia a fogyatékossággal élők számára is új utakat nyithat az önkifejezésben.
https://itbusiness.hu/technology/ipar-4-0/12-magas-japan-humanoid-robot/
12 méter magas, Wall-E-szerű humanoid robot fog dolgozni a vasútvonalakon
A West Japan Railways egy óriási humanoid robotot használ a vasútvonalak karbantartására és más kritikus feladatok elvégzésére. A 12 méter magas, teherautóra szerelt gépnek hatalmas karjai vannak, és kólásüveg-szerűek a szemei.
Az óriási gépet egy ember kezeli, aki a teherautó pilótafülkéjében ül. Erős végtagjai és kezei könnyen irányíthatók a robot kamerákkal felszerelt szemein keresztül látva.
A gép lehetővé tenné, hogy „minden nemű és korú” ember dolgozhasson a vasúti karbantartáson.
A vállalat szerint a technológia segít majd betölteni az elöregedő Japánban a munkaerőhiányt, valamint csökkenti az olyan baleseteket, mint például a magasból leeső vagy áramütést szenvedő munkások.
A Jinki azt állítja, hogy a robot alapvetően egy valódi ember mozgását reprodukálja a nehézgép pilótafülkéjében. Az eszköz szeméhez speciális védőszemüveget csatlakoztattak, és a cég által kifejlesztett technológia segítségével pontosan tudják irányítani a karjainak mozgását. Ez a megoldás segíteni fog az iparág jelenlegi kihívásainak kezelésében, valamint a vasútvonalak megbízhatóbb és hatékonyabb karbantartásában, valamint a legtöbb feladathoz szükséges humán munkaerőt 30 százalékkal csökkentheti.
Az új robotot fák kivágására, akadályok eltávolítására, infrastrukturális objektumok festésére és jelzőberendezések cseréjére is használják majd.
20240715_tma_4_resz
Megvizsgálták az európai ivóvizet, a legtöbben ott a mérgező vegyi anyag
Jó ideje tudni lehet már, hogy az örök vegyi anyagokként (PFA) emlegetett vegyszerek milyen súlyos terhet jelentenek a környezet számára, és mekkora fenyegetést az egészségre. Ennek oka, hogy rendkívül lassan bomlanak le. Ott vannak a samponokban, csomagolóanyagokban és sminktermékekben, ahonnan aztán mérgezik a vizet és a levegőt is, az emberi szervezetben pedig felhalmozódnak. A PFA-k befolyásolják a termékenységet és a magzati fejlődést, növelik az elhízás és bizonyos ráktípusok (prosztata-, vese- és hererák), valamint a magasabb koleszterinszint kialakulásának kockázatát is.
Sajnos mára az is kiderült, hogy mindenhol ott vannak – egy legutóbbi európai vizsgálat során 11 uniós ország palackozott és csapvizéből vettek mintát, amikben trifluorecetsav (TFA) jelenlétét mutatták ki. A TFA a lebomló örök vegyi anyagok egyik terméke, amely egyre nagyobb hatást gyakorol majd az ember egészségére – mondják a szakemberek, pedig sajnos meglepően kevés tanulmány áll még rendelkezésre ezzel kapcsolatban.
A karlsruhei Víztechnológiai Központ vizsgálata során 36 csapvízmintából 34-ben, 19 palackozott vízből pedig 12-ben mutatta ki a TFA-t. Vagyis ebből a szempontból biztonságosabbnak tűnhet a palackozott vizek fogyasztása, ugyanakkor ott egy másik súlyos problémával is meg kell küzdeni: a vízbe bekerülő mikroműanyagok elfogyasztásával és felhalmozódásával a szervezetben.
Az uniós szabályozás értelmében 2026-tól az ivóvízben nem lehet magasabb a PFA-érték 500 ng/liternél, a civil szervetek pedig azt szeretnék elérni, hogy a TFA is kerüljön fel a listára. A vizsgálatok korábban kimutatták, hogy a TFA a nyulaknál születési rendellenességet okozott az utódokban.
https://ng.24.hu/fold/2024/07/08/erdotuzek-megduplazodtak-klimavaltozas/
Húsz év alatt megduplázódtak a hatalmas erdőtüzek
A kutatók 21 év műholdas méréseinek adatait vizsgálták át, és kiszámították az egyes tűzvészek során leadott energia mennyiségét. Összesen 30 millió egyedi tűzesetet vizsgáltak meg így.
Megvizsgálták aztán, hogy ezek időben milyen eloszlásúak, vagyis mikor történt a legtöbb nagy tűzvész. Nem túl meglepő módon azt találták, hogy egyre nőtt a gyakoriságuk.
A pusztító tűzvészek nemcsak gyakoribbá váltak az utóbbi években, hanem azok intenzitása is nőtt: a vizsgált időszak végének extrém tüzei kétszer akkora energiát adtak le, mint az időszak elejének extrém tüzei. Sajnos az egyes években erdőtűz áldozatául esett erdők területe is növekedést mutat.
Ezzel az erdők szénkibocsátása is megnő.
A legkritikusabb helyzetben a sarkvidék-közeli erdőségek, fenyvesek vannak. Egyrészt drámaian nő a tüzek száma e helyszíneken, másrészt a pusztítás mértéke is sokkal nagyobb. Azonban az emberi katasztrófák száma is nő. Bár a mediterrán erdők tüzeinek gyakorisága kevésbé változott, az ember közelebb él az erdőhöz ma már, így veszélyesebb egy-egy tűzvész a házakra, emberekre nézve, mint néhány évtizeddel ezelőtt volt. Bár sajnos még mindig sokan szeretik lerázni magukról a felelősséget, ezekért a tüzekért is az ember a felelős: egyrészt a területhasználat átalakulásával, másrészt az emberi okú klímaváltozáson át.
20240715_tma_5_resz
https://raketa.hu/megfejtettek-a-vilag-legosibb-szamitogepenek-az-antikutherai-szerkezet-titkat
https://www.zoldpalya.hu/uton/a-hu-chu-55-90-szazalekban-ujrahasznositott-aluminiumbol-keszul-357813.html
90 százalékban újrahasznosított alumíniumból készül a Hu’Chu 55
Egy német jachttervező és mérnöki stúdió Daniel Roesenser színész, vállalkozó és közismert környezetvédő megbízásából készített egy napelemes-elektromos vitorlás katamaránt, amelyet a megrendelésnek megfelelően az újrahasznosítást szem előtt tartva terveztek meg.
A vállalat minden latba vehető erőforrását bedobta, hogy tető alá hozza Roesenser nagy ívű vízióját. Kifejezetten a projekt számára fejlesztették ki az újrahasznosított alumínium előállításának és megmunkálásának módszerét. A szükséges anyagot rendszámtáblákból, útjelző táblákból, kozmetikai dobozokból, valamint autóipari és építőipari gyártásból származó alumíniumhulladékból állították elő, egy gramm elsődleges fém felhasználása nélkül.
Az eredmény egy napelemes elektromos vitorlás katamarán, amelynek az elkészítése által keletkező karbon-lábnyom egy hasonló méretű vízi jármű gyártásából származóénak nagyjából a nyolcadát teszi ki. Roesenser azt is kikötötte a megbízásban, hogy más fenntartható anyagokat, köztük természetes szálakat, újrahasznosított fát és újrahasznosított parafát is építsenek be a hajóba.
Ami a napelemeket illeti, a felhasznált fotovoltaikus panelek nemcsak a fedélzeti áramszükségletet biztosítják, hanem a fogyasztást is csökkentik. Ha nem süt a nap, az akkumulátor hidrogenerációval is feltölthető, vagyis a hajó mozgása passzívan megpörgeti a propellereket, és elektromágneses indukcióval töltést generál. A hajón Roesenser életvitelszerűen akar élni, és közben leforgatni egy dokumentumfilmet, feljegyzéseket készítve a vízminőségről és az óceánokról.
https://raketa.hu/ezen-a-terkepen-ellenorizhetjuk-hogy-milyen-lesz-mifelenk-a-klima
Ezen a térképen ellenőrizhetjük, hogy milyen lesz mifelénk a klíma
Az Éghajlat-változási Kormányközi Testület (IPCC) adatai alapján készült új interaktív térkép, a The Future Urban Climates több, mint 40 000 hely jövőbeli éghajlatát mutatja be 2080-ban – számol be róla a Science Alert.
Ezt az eszközt Matthew Fitzpatrick, a Marylandi Egyetem munkatársa készítette, és kiderül belőle, hogyan változik majd a helyi éghajlat, ami gyakran a több száz kilométerrel távolabb fekvő területek jelenlegi éghajlatához fog hasonlítani. Például New York City jövőbeli éghajlata a mai észak-mississippi időjárásához lesz hasonló, Budapest éghajlata pedig egy olaszországi város mostani éghajlatát fogja elszenvedni.
Fitzpatrick szerint az északi félteke városai a mai déli városokhoz hasonló éghajlatot fognak tapasztalni, ami gyakorlatilag az Egyenlítő felé tolja el az éghajlati öveket. Már 2010-re a Föld szárazföldi területének közel 6%-a lett melegebb és szárazabb volt az 1950-es évekhez képest – a legjelentősebb változásokat Észak-Amerikában, Európában és Óceániában tapasztalták.
Az egyenlítői régiók – ahol a világ népességének 40%-a él – fognak a legkomolyabb kihívásokkal szembenézni. Fitzpatrick arra figyelmeztet, hogy a Földön jelenleg nincs olyan éghajlat, amely megfelelne az olyan helyeken várható jövőbeli körülményeknek, mint Közép-Amerika, Dél-Florida és Észak-Afrika. Ezeken a területeken jelenleg egyébként több mint 3,3 milliárd ember él, és a rendkívüli hőség és páratartalom miatt egyes részek akár lakhatatlanná is válhatnak.
20240715_tma_6_resz
https://ng.24.hu/tudomany/2024/07/09/ejszaka-egyedul-hazafele/
Másra figyel egy nő és egy férfi, mikor éjjel hazamegy
Nemrégiben, a Violence and Gender folyóiratban látott napvilágot az a kutatási eredmény, amely szerint gyökeresen eltér egy nő és egy férfi figyelme a hazafelé vezető úton. A Brigham Young Egyetem kutatói azt mérték fel, mire figyelnek hazafelé úton a környezeti elemekből az alanyaik. Külön vizsgálták a nők és a férfiak tekintetét úgy, hogy egy közterület képét mutatták nekik monitoron.
Arra kérték fel az alanyokat (összesen 571 főt), hogy képzeljék el, amint hazafelé sétálnak egy megadott helyen, és kattintsanak arra a pontra a fotón, ami leginkább felkeltette a figyelmüket. Minden alany 16 képpel végezte el ezt a vizsgálatot.
Kiderült, hogy a nők sokkal többet figyeltek a periférián lévő dolgokra – bokrokra, sötét helyekre, míg a férfiak egyenesen előre az útra figyeltek, esetleg egy-egy fényes lámpára, vagy az út mellett álló kukára.
Az adatok szerint másképp érzékeli és éli meg a környezetet egy nő és egy férfi, ennek pedig az olyan döntésekre is hatással kellene lennie, mint a közösségi terek építése. A kutatók abban bíznak, hogy olyan tereket hozhatnak majd létre, ahol mindkét nem képviselői biztonságban érezhetik magukat. Persze igazán az volna jó, ha nem lenne szükség erre, és a nőknek nem kellene aggódniuk hazafelé úton.
https://hvg.hu/tudomany/20240711_volocopter-volocity-repulo-taxi-parizsi-olimpia
Megvan az engedély, repülő taxik viszik majd az utasokat a párizsi olimpián
Az összes szükséges engedélyt megkapta a német Volocopter, így a július 26-án kezdődő nyári olimpián már utasokat is szállíthat a német cég légi taxija – írta meg a The Next Web. A gépek a Szajna folyóra telepített platformról szállhatnak majd fel. Az értesülést a francia kormány is megerősítette, és az is kiderült, hogy az ideiglenes repülőtér már nevet is kapott.
A platformon a függőleges fel- és leszállásra képes elektromos járművek kapnak majd helyet, a kétüléses, 18 hajtóművel ellátott jármű több, mint egy éven át tartó tesztelés után kapta meg a szükséges engedélyeket. Ettől függetlenül a cégnek szigorú szabályokat kell majd betartania. Ezek szerint a platform óránként csak két járatot indíthat, a teljes tesztüzemmód alatt pedig összesen 900 alkalommal lehet igénybe venni. A szolgáltatás ugyanakkor nem ér véget a párizsi olimpiával, azt december 31-éig mindenképpen megtartják – mindennap 8 és 17 óra között várja az utasokat, így az őszi hónapokban is ki lehet majd próbálnia többek között a turistáknak.
A Volocopter bízik benne, hogy a párizsi üzem nagy ugrást jelent majd az iparág számára. A légi taxizás terve azonban megosztja a közvéleményt. Sokan úgy gondolják, nem megfelelő ár–érték aránnyal bír, és csak a leggazdagabbak számára érhető el. A párizsi városháza eközben abszurdnak és ökológiai szempontból hibásnak nevezte a projektet, és azt tervezi, hogy megtámadja a cég engedélyét.
A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
1°C
Vélemény, hozzászólás?