Egy klikkre elérhető a tolmács
A digitalizáció áthidalja az ügyintézésben is a kommunikációs gátakat.
– Hasonló a működési elve, mint a Viber-kommunikációnak. A videótolmács-szolgáltatás tulajdonképpen egy élő online kapcsolat, amelyben a hallássérült ügyfél telefonhívást intézhet úgy, hogy először kamerakép-kapcsolatot hoz létre velem, a jelnyelvi tolmáccsal. Ezután én hívom fel az elérni kívánt halló személyt (rendszerint az ügyintézőt), és közvetítek a halló és a hallássérült között, vagyis fordítok. A technikai összeköttetéssel gyorsan kapcsolatba lehet lépniük az ügyfeleknek, nincs olyan kellemetlen helyzet, hogy most éppen nem ér rá a tolmács, ugyanis nem szükséges, hogy fizikailag jelen legyen. Éppen ezért a különböző pénzintézeteknél, kormányablakokban igyekeznek kiépíteni az online kapcsolatot, amely akadálymentessé teszi a siketek és nagyothallók számára az ügyintézést – magyarázta Demeter-Szabó Ildikó jelnyelvi tolmács a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének (Sinosz) nyíregyházi irodájában egy boxban ülve, két videóhívás közötti szünetben. Az akadálymentesítés része Ma már senki nem vitatja, hogy a digitalizáció jelentősen megkönnyítette a hivatali ügyintézést. Mindössze néhány kattintás, és időpontot kérhetünk, adót vallhatunk be, okmányokat intézhetünk az interneten keresztül, megspórolva a hosszas sorban állást. A hivatali gépezet arra törekszik, hogy gyorsítsa a munkafolyamatokat, ezért ma már rengeteg ügytípust otthonról is néhány perc alatt el lehet rendezni, ha viszont a személyes jelenlét mégis szükséges, akkor általában időpontra megyünk a hivatalokba. A kommunikációjukban akadályozott emberek a jelnyelvi tolmácsra támaszkodnak ilyen esetekben is. A jelnyelvi tolmácsszolgáltatás széles körű kiterjesztését tette lehetővé néhány éve a Sinosz egy speciális programmal, az úgynevezett Kontakttal. Jelenleg az ország 90 pontján, a kormányablakokban érhető el a videótolmácsolás, amellyel problémamentesen intézhetik ügyeiket a hallássérültek, a tervek szerint májusra valamennyi kormányablakban és okmányirodában szeretnék biztosítani a technikai hátteret a szolgáltatáshoz. – Az új szisztémával nagyot lépett előre az akadálymentesítés, már az egyéves tesztelés alatt rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk. Országosan 30 jelnyelvi fordító ül az ország különböző pontjain az irodákban, a forgalomtól függően 2-3 vagy akár 4 tolmács várja párhuzamosan a hívásokat – tudtuk meg a szakembertől. A térítésmentes szolgáltatás 8 és 20 óra között érhető el hétköznapokon, egy nagyon precíz munkabeosztás révén folyamatosan elérhető valamelyik szakember az ország valamely szegletében. Demeter-Szabó Ildikó elmondta, jelenleg elegendően dolgoznak a szakmában, nem mindig volt ez így, hiszen sok éven át kevés jelnyelvi tolmács működött. A Sinoszban egyébként évente 15-20-an végeznek, de az országban más képzőhelyek is kínálnak jelnyelvi oktatást. Az már más kérdés, hogy mennyire megbecsült a szakma, vagy a fiatalokat mennyire érdekli, s lesz-e utánpótlás. A hallássérült közösség hatalmas, a teljes társadalom közel 10 százaléka érintett, ennyien élnek valamilyen halláscsökkenéssel, ebben az adatban az enyhe fokú nagyothallástól a siketségig minden veleszületett vagy szerzett halláskárosodás benne van. (Forrás: Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei hírportál)
A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Ezeket is olvassa el:
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
2°C
Vélemény, hozzászólás?