Kormányzati egyeztetés a MEOSZ székházában a mopedek szállításáról – az egészségügyi tárca bekapcsolódott a folyamatba
Kovács Ágnes a MEOSZ érdekvédelmi munkája szempontjából és az adott téma szakmai megalapozottsága okán is örömét fejezte ki, hogy dr. Csiki Zoltán egészségügyért felelős helyettes államtitkár személyében az egészségügyért felelős tárca is képviseltette magát a 2019. november 18-i egyeztetésen a MEOSZ székházában.
A közösségi közlekedést mindenki számára elérhetővé kell tenni, a segédeszközökkel közlekedő embereknek el kell jutniuk orvoshoz, rehabilitációra, oktatásra, dolgozni. Ma ott tartunk, hogy a közösségi közlekedést már csak a mechanikus kerekesszékkel közlekedők használhatják, a mopedesek és az elektromos kerekesszékesek egyre inkább kiszorulnak abból.
Reich László szakértő, a KTI munkatársa elmondta, hogy két részletes kutatási jelentés készült, azonban jogszabályalkotásra tett javaslatig nem tudott eljutni az ügy, mert a biztonságos szállíthatóság érdekében szükség van még egy kutatási fázisra, melynek keretében valós tesztelésre kerül sor. Ehhez 14 busz választottak ki, amely leképezi az országot; első ízben egy buszon próbálják ki a gyakorlatban a rögzítő eszköz működését. Jelenleg az ehhez szükséges forrás előteremtésén dolgozik az ITM. Az időjárási feltételek függvényében legkorábban jövő tavasszal kezdődhet a tesztelés. Ennek eredménye nyomán lehet megfogalmazni azt is, hogy a buszok beszerzésekor milyen műszaki paramétereknek kell megfelelni.
Eiler Attila, az ITM munkatársa ugyancsak arról beszélt, hogy a tesztidőszak alatt nem fogalmazhatnak meg a járművekkel kapcsolatos olyan követelményeket, melyek a mopedek biztonságos szállítására vonatkoznak.
Kovács Ágnes felvetette: amíg a tesztidőszak tart, az ITM vajon felügyeli, hogy a jelenleg folyó, többszáz autóbuszt érintő beszerzés megfelel-e az akadálymentességre vonatkozó ENSZ-EGB) 107. számú előírásának. A MEOSZ figyelemmel fogja kísérni a folyamatot, s ha kell, jogi eszközökkel lép fel az akadálymentességi kritériumok teljesítése érdekében.
Dr. Denke Zsolt, a BKK kiemelt közösségi közlekedés szakértője felhívta a figyelmet arra, hogy az elektromos kerekesszékek szállítását nem tiltja az üzletszabályzatuk, ha valakit mégsem vitt el a busz, úgy az a járművezető hibája. Kitért arra is, hogy a mopedek biztonságos szállításához hármas kritériumrendszernek kell teljesülnie: mopedek szállítására alkalmas busz, bevizsgált, biztonságos használatra alkalmas moped, illetve az érintett birtokában legyen annak a tudásnak, amivel képes önállóan használni a mopedet. A moped szállítását megkönnyítené az igazolvány, melyet a mopeden egy matrica is jelölne, illetve a busz oldalán is lenne egy, mely jelezné, hogy a busz mopedet tud szállítani.
Az egyeztetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a biztonságos használat érdekében szükség van arra, hogy szervezett keretek között oktassák a jármű használatára a moped tulajdonosokat.
Kovács Ágnes ezzel kapcsolatban felhívta a figyelmet arra, hogy a gyógyászati segédeszköz gyártók és forgalmazók kötelezettsége a mopedek biztonságos használatának betanítása azoknak, akik a NEAK finanszírozás keretében tőlük vásároltak. Ehhez képest jelenleg csupán átadják a mopedet, mindennemű oktatás nélkül. Ezért az arra jogosultak tegyék meg a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy a GYSE gyártók és forgalmazók ezt a betanítási folyamatot „ne felejtsék el”, és ez a kötelezettségük számon kérhető legyen. Ne csak a finanszírozás emelést kérjék, hanem a kötelezettségeik betartását is tartsák szem előtt!
A MEOSZ elnöke rámutatott: a magyar állam jogszabályban rögzítetten kötelezettséget vállalt arra, hogy biztosítja a mozgáskorlátozott emberek számára a közösségi közlekedéshez való hozzáférést. A törvényi rendelkezés megalkotása óta eltelt 21 év, és még mindig a problémák beazonosításánál tartunk. Olyan intézkedésekre, tudatosabb tervezésre és rendszerszintű megoldásokra van szükség, mely révén a mozgáskorlátozott emberek számára kézzel fogható valóság legyen a közösségi közlekedés. Ezért a MEOSZ elnöke – a MÁV vezérigazgatójával már korábban megkezdett tárgyalását is alapul véve – a közösségi szolgáltatók és a szaktárcák bevonásával egyeztetést kezdeményez, hogy közös gondolkodás induljon el a két típusú közösségi közlekedés összehangolása érdekében.
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Ezeket is olvassa el:
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
2°C