Letépte a vonatlépcső egy vakvezető kutya körmét, de ennek pozitív hatása is van…
Jampi egy szegedi férfi vakvezető kutyája. Idény nyáron sérült meg, amikor beleakadt a körme a vonatlépcsőbe. Jampi meggyógyult, gazdája kártérítést kapott, és az eset után a MÁV-Startnál a vakoknak, gyengénlátóknak is megszervezik az úgynevezett segítő szolgáltatást.
Összesen 97 ezer forint nem vagyoni kártérítést kapott egy szegedi férfi, mert vakvezető kutyájának gyógyulása idején segítségre szorult a közlekedésben – írja a Délmagyarország.
Jampi és gazdája idén nyáron Budapestről érkezett haza, amikor megsérült leszálláskor a kutya: a körme beleakadt a vonatlépcső rácsába, az állat felüvöltött. Gazdája kérésére odament hozzájuk két MÁV-dolgozó, akik próbáltak segíteni, de a férfi nem boldogult a tőlük kapott elsősegélyládával, és abban sem tudtak segíteni, hogy eljussanak valahogy állatorvoshoz. Végül egy kutyabarát taxis vitte el Jampit a rendelőig.
Az eb állatorvosi kezelésének költségeit kifizette a MÁV-Start Zrt. biztosítója. A gazdája kártérítését pedig annak alapján számolták ki, hogy pontosan hány óra segítséget kapott másoktól, amíg Jampi lábadozott. A férfi nagyon korrektnek nevezte az eljárást.
Jampi vasúti balesetéből emellett országos ügy kerekedett, amelynek az lett a vége, hogy minisztériumi határozat született a látássérültek segítéséről a vonaton – olvasható a cikkben.
A Vakok és Gyengénlátók Csongrád Megyei Egyesületének elnöke, Ballai Anna Mária levelet írt ugyanis a MÁV-Startnak, és megkérdezte, kérhet-e egy vak utas segítő szolgáltatást, ahogyan a mozgáskorlátozottak. Mint kiderült, lehet, a vasúti dolgozók segítenek, de külön erre felkészített munkatársaik nincsenek.
A MÁV-Start emlékeztetett: a látássérült emberrel együtt a kísérője is kap 90 százalékos kedvezményt a menetjegy árából, és a vasút „veszélyes üzem”, aki fogyatékkal él, számolnia kell ezzel is. A Csongrád megyei egyesület azonban úgy érvelt, hogy az esélyegyenlőségi törvény húsz éve akadálymentes szolgáltatást ír elő. Ilyen azonban nem mindenhol van: ha van is vezetősáv az állomáson, a vonatra való felszállásban ez nem segít, a vonatokon nem tudják a vakok egyedül megtalálnia a helyüket, és egyes járatokon hangos utastájékoztatás sincs még.
A szervezet levelet írt a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz, amelynek Piacfelügyeleti, Utasjogi és Vasútigazgatási Szerve végül határozatban kötelezte a MÁV-Startot arra, hogy 90 napon belül szervezze meg a segítő szolgáltatást. Ennek úgy kell működnie, hogy a kerekesszékkel közlekedő emberek mellett más fogyatékkal élő utasok, így a látássérültek is igénybe vehessék.
A levelet július végén vette át a minisztérium, majd augusztus elején a vakok és gyengénlátók országos szövetsége kérdőívet kapott, amelyben a látássérült személyeket kérdezték arról, mennyire elégedettek a szolgáltatással, és milyen változtatásokat szeretnének – mondta Ballai Anna Mária.
A Csongrád megyei civil szervezet felajánlja együttműködését a MÁV-nak, szívesen elmondja, hogyan lehet hatékonyan segíteni a vasúton a látássérülteket.
A cikkből nem derül ki, hogy a segítő szolgáltatás mikortól lesz elérhető, illetve a gyakorlatban pontosan hogyan működik majd.
Forrás:hvg.hu
A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
2°C
Vélemény, hozzászólás?