Nem buszra való a moped?
Érzékeny témának vetett véget a napokban a pécsi tömegközlekedési vállalat, mely megtiltotta az elektromos mopedek szállítását.
A nyár folyamán több mopeddel közlekedő utassal is előfordult, hogy a Tüke Busz sofőrjei nem engedték őket felhajtani az autóbuszokra. Az esetek felháborodást váltottak ki és ahogy az hazánkban lenni szokott, a viták nem érvekről, hanem sérelmekről szóltak és sokan csak a mozgássérült emberek feltételezett üldöztetését látták az esetek mögött. A probléma azonban jóval egyszerűbb, a mozgáskorlátozottak utazását szolgáló három és négykerekű elektromos mopedek egyszerűen túl nagyok ahhoz, hogy azokkal a Tüke Busz alacsonypadlós járművein utazni lehessen.
Mit mond az érdekképviselet?
A társaság nem önhatalmúlag döntött a kérdésben a felmerült nézeteltéréseket követően, hanem megkereste a Mozgáskorlátozottak Baranya Megyei Egyesületének elnökhelyettesét, Kovács Kálmánt. Az egyesület képviselője felhívta a figyelmet arra, hogy a mopedek – tulajdonságaik és fizikai paramétereik miatt – nem teszik lehetővé a közösségi közlekedési eszközön történő szállítását.
Az elektromos mopedek több fontos és lényeges paraméter szerint – rögzíthetőség, manőverezés, fordulás (sokkal több fizikális teret igényel) és méret szempontjából – teljesen eltérnek a kézi hajtású és elektromos kerekesszékektől. A le- és felszállás is balesetveszélyes mind a moped használójára, mind pedig a többi utasra nézve.
Debreceni per
Az elektromos mopedekkel kapcsolatban nemrég a debreceni közlekedési vállalat is vizsgálódott, mivel az Egyenlő Bánásmód Hatóság beperelte a társaságot. A DKV Zrt. által felkért igazságügyi szakértő arra volt kíváncsi, megoldható-e a biztonságos utazás ezekkel az eszközökkel.
A szakhatósági vizsgálat azonban megállapította, hogy az elektromos mopedek szállítása nem lehetséges közösségi közlekedési járműveken, mivel azok nem minősülnek kerekesszéknek, valamint rögzíthetőség és méret szempontjából is teljesen eltérnek a mechanikus és elektromos kerekesszékektől. A bíróság mindkét perben a közlekedési vállalatnak adott igazat.
A három- és négykerekű elektromos mopedekkel utazóknak egyelőre tehát korlátozottak a lehetőségeik hazánkban a tömegközlekedésben való részvételre, azonban fontos hangsúlyozni, hogy ez csak a jelenlegi állapotot tükrözi. A közlekedési társaságok kompromisszumos megoldásként indíthatnak irányjáratokat az ilyen mopedekkel közlekedők számára, természetesen olyan járművekkel, melyek belső kialakítása lehetővé teszi ezen eszközök biztonságos szállítását.
Forrás: Aranyi Péter a vezess.hu oldalon megjelent cikke
A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
2°C
Vélemény, hozzászólás?