Nem kérünk a hajléktalanok pénzéből
Miközben a lakosság nagyobbik fele (69%) egyetért azzal, hogy a hajléktalanokat segíteni kell, és a lakosság 7 százalékának van közvetlen családi, vagy ismeretségi körében hajléktalan, mégis erősek az előítéletek velük szemben – derült ki a Medián reprezentatív felméréséből, valamint a Menhely Alapítvány Fertőzött pénz című társadalmi kísérletéből.
Kutatásokból tudjuk, hogy egy átlagos európai papírpénzen akár 26 ezer egészségre ártalmas baktérium lehet, de most a Menhely Alapítvány és a THE DIVISION közös társadalmi kísérletéből az is kiderült, hogy a pénzhez nemcsak bacilusok, hanem előítéletek is tapadnak. A kísérletet a The Division videójáték apokaliptikus története ihlette, melyben baktériumokkal fertőzött pénz miatt pusztító járvány tör ki. A kísérlet célja az volt, hogy bemutassa, mi történik, ha egy hajléktalan ember nem pénzt kér, hanem adni akar. Elfogadunk-e egyáltalán bármit egy hajléktalantól, vagy elutasítjuk, mert az előítéleteink irányítanak bennünket, és fertőzöttnek gondoljuk, ami tőlük érkezik?
A kísérletben egy óra alatt 80 járókelőt szólított meg Szilárd, aki hajléktalan, hogy 20 db 500 Ft-os bankjegyet osszon szét közöttük. A megszólítottak 62,5 százaléka meg sem állt, nemhogy párbeszédre, de szemkontaktusra sem volt nyitott. Nem is érzékelték a szokatlan, fordított helyzetet, észre sem vették a pénzt, amit a hajléktalan ember felkínált. Kisebbségben voltak azok, akik megálltak (30,4 százalék), vagy legalább felfigyeltek a meglepő helyzetre, beszélgetésbe elegyedtek. Volt, aki vonakodva, de elfogadta a pénzt, volt, aki azért utasította vissza, mert felmérte, hogy sokkal nagyobb szüksége van rá a hajléktalannak, és voltak olyanok is, akik két friss banánnal, vagy öleléssel viszonozták a gesztust.
A kísérletről szóló videó: https://youtu.be/r713NyfWblE
A kísérlet eredménye érzékelteti a hajléktalanok társadalmi perifériára szorultságát. A többség nem tekint egyenrangú emberként rájuk, míg a felmérésben empatikusnak tartjuk magunkat, addig éles helyzetben ez az empátia már „nem jön elő”. Pedig egy erős, fejlődni képes társadalom alapvető feltétele, hogy az egyre növekvő számú, kilátástalan helyzetű réteggel legyen kapcsolat, ismerjük a problémáikat és mindenki a maga lehetőségei szerint segítse őket. Az odafigyelés az első lépés ehhez.
„Az Alapítvány számára nem csupán a kísérlet volt érdekes a The Divison-nel történő együttműködés során. Az is fontos része üzenetünknek, hogy a hajléktalan emberek aktívan részt vehetnek sorsuk alakításában – és ennek a törekvésnek jó támogatója lehet más területen, piaci alapon működő vállalkozás is!” – mondta Gurály Zoltán, a Menhely Alapítvány munkatársa.
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
3°C
Vélemény, hozzászólás?