Az oldal akadálymentesített
Hobby rádió – a Hang-adó

Rádió hallgatása

Az adatkezelési tájékoztató elolvastam és nyilatkozom arról, hogy annak megfelelő jogosultsággal

Lejátszás

Online rádió hallgatása
Rádió hallgatása
Hallgatás Media Player-el
Rádió hallgatása

Android-os alkalmazás (Készítette: Benkő Dániel)
Rádiónk a T-home támogatásával a Web-rádió (pdf) alkalmazásával is hallható.


Feargal Sharkey - Good Heart
59
hallgató

Sehol nem jut hely egy látássérült gyereknek

- 2018. június 7. 18:51 - 1285 megtekintés

Hiába van benne a legtöbb óvoda és iskola alapító okiratában, hogy felvesznek látássérültet, nem szívesen fogadják őket és többnyire elképzelésük sincs, hogyan kell egy vak gyereket integrálni. A látássérült Dávid anyukájával Egerből költözött Budapestre, hogy speciális óvodába járhasson, mert Eger az integrálásban csődöt mondott. Bálint a budapesti Vakok Óvodájában bennlakásos, mert Székesfehérváron egy óvoda sem fogadta be. Flóra és Bianka pedig azon kevés látássérült gyerekek közé tartoznak, akiknek eddig egész jól alakult az integrációja. Az Abcúg cikke, Fődi Kitti írása.

Ha egy vidéken élő családnak születik látássérült gyereke, akkor fel kell készülniük arra, hogy egyáltalán nem lesz egyszerű a beiskolázás, de már az óvoda kiválasztása sem. Két lehetőség van: Budapestre speciális intézménybe viszik kollégistának vagy megpróbálkoznak a helyi integrációval, ami csak ritkán sül el jól.

Egy anonimitást kérő szakember szerint kevés a pozitív integráló példa, ahol az általános pedagógus hajlandó plusz feladatokat bevállalni a speciális diákért, sok tanár úgy van vele, hogy úgyis ott a gyógypedagógus, majd ő foglalkozik vele.

Az országban jelenleg 150 integráltan tanuló gyerekre mindössze hét olyan utazótanár jut, akiket a Vakok Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye biztosít. A hét utazó gyógypedagógus változó rendszerességgel tud ellátogatni a vidéken élő gyerekekhez, minél messzebb lakik valaki a fővárostól, annál ritkábban jut oda, természetesen figyelembe véve az egyéni szükségleteket és igényeket.

Az említett hét utazó gyógypedagóguson kívül, a helyi szakszolgálatoktól és EGYMI-ktől is kaphatnak segítséget a gyerekek, de bizonyos speciális szolgáltatások, például fehér botos közlekedést, csak a budapesti utazótanárok taníthatnak. Sajnos olyan országrész is akad, ahol egyáltalán nincs szakirányú végzettségű látássérült szakos gyógypedagógus, az ottani gyerekeknek néha heteket kell várniuk, mire elérkezik hozzájuk az utazótanár. Például egy, Sopronban élő látássérült diák csak hat hetente találkozik megfelelő végzettségű gyógypedagógussal.

A látásvizsgáló bizottság a szülők kéréséhez igazodva javaslatot tesz, hogy speciális intézménybe adják a gyereküket, ami gyakran azzal jár együtt, hogy a gyerek már három éves korában elszakad a családjától, vagy felkeresik a helyi integráló intézményeket. A budapesti Vakok Óvodáján és Iskoláján kívül van még a fővárosban egy egyházi fenntartású speciális intézmény, ahol elsősorban halmozottan sérült gyerekeket fogadnak. Az ország többi részén viszont csak Debrecenben van speciálisan látássérültek számára létrehozott iskola, de óvoda már ott sincs.

Kevés, hogy csak elvan a gyerek az óvodában

Nagy Annamária kisfiával, Dáviddal először integrációval próbálkoztak. Egerben éltek, és Annamária a fiú születése után rögtön a lehetőségeket kezdte kutatni, de csak azt hallotta vissza, hogy Budapestre kell vinnie a gyerekét. Mi Budapesten találkozunk velük a Vakok Iskolája udvarán, ahol a most második osztályos Dávid rajong a mosógépekért, ezért rögtön meg is kérdezi, hogy milyen mosógépünk van otthon. Nem csak a márkája érdekli, hanem az is, hogy milyen fordulatszámon forog a centrifugája. Az anyuka szerint hallásból meg tudja állapítani, hogy melyik mosógépnek mi baja van. A kisfiú a rövid üdvözlés után kihasználva az alkalmat, hogy nem kell a teremben ülnie, rohan is hintázni.

Annamária közben arról mesél, hogy szerencséjük volt, mert egy ismerősön keresztül megkereste őt az egyik bölcsőde igazgatója, aki szívesen látta volna Dávidot egy integrált csoportban. A bölcsődének már korábban is volt látássérült gyereke, aki ma már szintén a Vakok Iskolájában van Budapesten. Nem volt kérdés, hogy az anyuka elfogadja-e az ajánlatot, Dávid pedig egy évet töltött a bölcsiben, ahol a korábbi tapasztalatok miatt már nyitottan és rutinosan álltak a kihíváshoz.

Az anyuka ezután is ragaszkodott az integrációhoz, de az óvodában már egyáltalán nem alakult olyan jól Dávid sora, mint a bölcsődében.

Jött az óvoda, mentem az önkormányzathoz, és a képviselő segített egy óvodai csoportban elhelyezni Dávidot. Az első évre azt mondom, hogy jó volt, tényleg sokat játszott, végülis elvolt, de a második évnél ez az elvolt, ez már kevés volt mondja Annamária.

Dávidot azon túl, hogy egyáltalán nem fejlesztették, még a szükségleteit sem tudták kielégíteni. Tornaórára például nem mehetett be vagy ha bement, akkor csak leültették, mert a tornatanár nem vállalta be, hogy külön foglalkozzon vele. Annamáriának meg kellett oldania, hogy külön tornaórára hordja Dávidot. A kézműves foglalkozásokon sem tudott részt venni, pedig a látássérülteknek nagyon fontos fejlesztő eszköz a kézműveskedés. A pedagógusok részéről csak minimális próbálkozások voltak, alapszinten néztek csak utána, hogy mit jelent egy látássérült gyerekkel foglalkozni.

Erre egy normál óvoda nincs felkészülve. A pedagógusoknak se idejük, se energiájuk nincs vele foglalkozni. Nem a gyerekekkel van gond, mert ők simán befogadták és terelgették, a pedagógusokkal volt főleg a probléma. Azt gondolom, hogy ezekre az óvónőkre kicsit rá van kényszerítve, hogy integrálják a gyerekeket. Arra megy ki az egész, hogy az önkormányzat kipipálhassa, hogy berakta integrációba a gyereket, de ennyi magyarázza az anyuka.

Az egyik óvodapedagógus viszonylag nyitott volt Dávidra, hagyta, hogy az anyuka tanácsokkal lássa el, bemenjen vele az óvodába, de Annamáriát ezek a látogatások leginkább csak szomorúsággal töltötték el, mert azt látta, hogy a fia nem igazán illik bele abba a környezetbe.

Annamária a második évre eljutott arra a pontra, hogy úgy érezte nincs Egerben lehetőség Dávid elhelyezésére. A többi óvoda nem fogadta vagy ott is hasonló ellátást kapott volna Dávid. Egy speciális intézményt is felkerestek, ahova többnyire súlyosan sérült fogyatékkal élő gyerekek jártak, de az igazgató nem javasolta, hogy a jó értelmi képességű fiú velük együtt tanuljon, mert nem fejlődhetett volna olyan mértékben, mint egy normál iskolában. Dávid heti két alkalommal járt tiflopedagógushoz, vagyis speciálisan látássérültekkel foglalkozó gyógypedagógushoz, de ő is azt mondta, hogy a kisfiúnak el kell kezdenie megtanulni a Braille-írást és bottal közlekedni, amire neki nincs képesítése.

Nem maradt más választás csak a budapesti vakok óvodája.

Akiket ismerek egri látássérülteket, mind itt kötöttek ki, mert a látássérültekkel kapcsolatos dolgok itt központosulnak mondja Annamária.

Az anyukának az volt a terve, hogy miután Dávid elsajátította Budapesten az alapokat, a Braille-írást és a botozást, megpróbálja visszaintegrálni. Ezért Egerben sem a munkáját, sem a lakását nem adta fel. Kivettek Budapesten egy albérletet, ahol Dávid felváltva volt az anyukájával és a nagymamájával, aki szintén Egerből költözött fel a kisfiú kedvéért, Annamária pedig folyamatosan ingázott. Ez három éven keresztül zajlott, aztán Annamária úgy döntött, hogy a jövőt Budapesten folytatják, itt is keresett munkát. Nem szerette volna a vakok óvodájának kollégiumába adni Dávidot.

Fel sem merült bennem, hogy én őt beadjam ide, nem tudnám megtenni. Ő nagyon családcentrikus, szerintem kicsit beleroppant volna magyarázza.

Annamária mindenképpen szeretné Dávidot visszavinni integrált iskolába, de már itt Budapesten, mert úgy érzi, hogy az itteniek elfogadóbbak a látássérültekkel.

Ha jó a pedagógus, akkor működik az integráció

Van jó példa integrációra, csak kevés. A szakember szerint, ha jó a pedagógus, és a gyerek kedvéért hajlandó felvenni a kapcsolatot a Vakok Iskolájával, hogy felkészítsék őt a látássérült oktatására, akkor nagyon jól tud működni. A szakértő ugyanakkor úgy látja, hogy ha a pedagógus nem nyitott és nem akarja igazán integrálni a gyereket, akkor veszett fejsze nyele. Ráadásul az integráló intézmények nem mindig készülnek fel a látássérült gyermek fogadására: nem megfelelőek a személyi és tárgyi feltételek, nem ismerek az alapvető módszertant sem.

Sokszor fordul elő olyan, hogy bár a látásvizsgáló bizottság javasolja a szülőknek, hogy hozzák Budapestre a gyereket, legalább amíg elsajátítja az alapokat, de inkább megpróbálkoznak az integrációval, aztán végül mégis Budapesten kötnek ki.

Zita ikerlányainak első két éve egy budapesti integrált óvodában határozottan jól alakult a pedagógusok és az iskola nyitottságának köszönhetően. Flóra és Bianka az egyik szemükkel látnak csak, ezért az anyukájuk nem látta volna értelmét a Vakok Óvodájába vinni őket, inkább az integrálás mellett döntött.

Mivel a lányok látássérültségük miatt fejenként 3, azaz összesen 6 óvodásnak számítanak, több óvoda is elutasította őket. Végül egy óvoda mégis befogadta a lányokat, az óvonénik egyszerűen tudomásul vették a látássérült gyerekek érkezését és továbbképzésre mentek, hogy az ikerlányok ne járjanak úgy, mint Dávid, aki nem tudott részt venni a foglalkozásokon, mert a pedagógusok nem tudták, hogyan vonhatnák be. A két lány soha semmilyen feladatból, játékból nem maradt ki.

Az óvodapedagógusokat eleinte egy pedagógiai asszisztens is segítette, akire később már nem volt szükség, mert Flóra és Bianka remekül boldogultak. Az óvonénikhez ritkán utazó gyógypedagógusok is ellátogattak, akik tanácsokkal segítették őket az integrációban. Az óvónők a nagyobb gyerekeket is felkészítették arra, hogy hogyan kell közeledni, játszani a lányokkal, így ebből sem adódott probléma.

Zita most újabb döntés elé kényszerült, ismét óvodát keres, ugyanis a jelenlegiben felújítás miatt nem lesz udvar, átszervezik a csoportokat is, így a lányok már nem ugyanahhoz az óvonőkhöz kerülnének. Zita egyelőre csak reménykedik benne, hogy a további integráció is pozitívan fog alakulni.

Sok család viszont nem tudja megoldani az integrációt, mert úgy érzik, hogy a gyerekük nem kapná meg a fejlesztéseket, ezért a bennlakás mellett döntenek. Ilyenkor kiskorban a szülőktől elszakadni nem könnyű, de van olyan kisfiú, akinek meg sem kottyan, hogy már négy évesen kollégista lesz, egyenes imádja, hogy a barátaival lakhat.

A szülők nehezebben élik meg a távollétet

Anya ötkor szokott értem jönni. Nem várom nagyon, mert … Vagy nagyon várlak anya?

Hát ezt te tudod.

Örülök, hogy nem jön értem anya ebéd után, mert szeretek a Csuri néni csoportjában lenni.

Zajlik a párbeszéd a nyolc éves látássérült Holdvilág Bálint és az édesanyja között, aki pénteken ötre jött a fiáért a Vakok Intézetéhez. Bálint négy és fél éves korában költözött el otthonról, Székesfehérvárról Budapestre a bentlakásos óvodába, csak hétvégente jár haza.

Budapestről Székesfehérvárra a pénteki forgalomban majdnem két óra alatt érnek haza. Néha Bálintért az apukája jön, de annak kevésbé örül, mert apa már délben ideér, így Bálint nem mehet át a másik csoportba játszani a nyomkodós játékkal, ami különböző hangokat ad ki.

Bálintnak figyelemzavara is van, folyamatosan elkalandoznak a gondolatai, miközben arról kérdezgetem, hogy hiányoznak-e neki a szülei, amikor nincsenek itt.

Nem rossz eljönni otthonról?

Nem!

Szeretsz itt lenni?

Hú, én annyira szeretem az iskolát.

Erika csak nevet, de később megtudom tőle, hogy nekik szülőként sokkal nehezebb volt bentlakásos iskolába küldeni az akkor még négy és fél éves Bálintot.

Igazándiból nem is nagyon volt választási lehetőségünk. Fehérváron van egy óvoda, aminek az alapító okiratában benne van, hogy látássérülteket is fogadnak, de beszéltem az igazgatónővel, akinek ez óriási problémát jelentett, hogy esetlegesen oda akarom vinni a gyereket meséli az anyuka.

Bálint viszont könnyen barátkozik, imád társaságban lenni, ezért az első perctől kezdve nagyon jól érezte magát a Vakok Óvodájában. Ezt erősíti meg a tanító néni is, akivel akkor találkozunk, amikor egy keddi napon ismét ellátogatunk Bálinthoz, hogy megmutassa nekünk, hol tölti a hétköznapjait.

Bálint a csoportszobában vár minket, ahol rajta kívül még három látássérült gyerek van, de ők még nem érkeztek meg. A tanító nénik mesélnek arról, hogy hogyan zajlanak itt a napok.

Az intézményben sok a bennalvós gyerek, vannak, akik Győrből vagy Szarvasról jöttek, és a legtöbbjük itt is marad 18 éves koráig. A tanító néni szerint előfordul, hogy az óvodába érkező három évesek sírnak a szüleik után, ezért nem is rögtön szakítják el őket, hanem a szülők akár az egész első hetet is benn tölthetik a gyerekükkel. Annamária mosolyogva mondja, hogy az ő csoportjában senki nem szokott a szülei után sírni.

A tanító néni szerint azért sem hiányolják annyira a szülőket, mert nagyon sűrűk a napok, hamar elérkezik a hétvége. Délig órarend szerinti tanítás van, a tanmenet a normál első osztályos tananyagnak felel meg, annyi különbséggel, hogy az első osztályt kétszer járják a gyerekek, mert az írás-olvasás mellett önállóan közlekedni is meg kell tanulniuk. Délután érkezik a logopédus vagy a gyógytornász, bizonyos napokon úszni mennek, délután négy után pedig odakinn sétálnak. Este már csak a vacsora marad meg a fürdés, de néha még egy kis alvás előtti játék is belefér.

Bálint a tanító néni felszólítására félbehagyja a játékot, és elkezd körbevezetni minket a teremben. Megmutatja a fogmosó poharát, a törölközőjét, amit az ő jele: a kör jelöl. A játéksarokba érve kicsit hosszabban időzünk el, Bálint önállóan levesz a polcról két nyuszit és egy fadobozt, aminek kis rekeszeiben különböző tárgyak vannak, ez az órarendjük. Bálint végigtapogatja őket, és sorolja az aznapi órákat: matek, technika, magyar. Bálintnak a magyar a kedvenc tantárgya, mert lehet használni az írógépet és már három betűt is ismer a Braille abc-ből.

A kisfiú felkísér minket az emeletre, ahol a háló részleg van. Megmutatja a fürdőszobát, hogy hova van felakasztva a törölközője, a szobájában az ágyát, ami pont a haverjáéval, Attiláéval van szemben. Bálintnak néha a fal csapkodásával jelzik a tanítónők, hogy merre kell mennie. A fiú még nem tud bottal közlekedni, még hullahopp karikával gyakorolják a terek érzékelését.

A tanító nénik rendszeresen gyakorolnak velük életszerű szituációkat, például fel kell hívni valakit és le kell foglalni egy nyaralást, persze csak játékból. Bálint hétköznap nem szokott a szüleivel telefonon beszélni, mert a szülők nem akarják megbolygatni azzal, hogy hallja a hangjukat, a kisfiú pedig nem is igényli.

Székesfehérvárra Bálint nélkül látogattunk el, hogy megtudjuk, a szülők hogyan vészelik át a fiuk nélkül töltött hétköznapokat.

A szülőknek már a bölcsőde kiválasztásával is meggyűlt a bajuk, mert senkitől nem kaptak segítséget abban, hogy hova lehet vinni egy látássérült gyereket. Egy ismerősük ajánlotta a speciálisan fogyatékos gyerekekkel foglalkozó bölcsődét, ott pedig azt tanácsolták, hogy tovább a Vakok Óvodájába vigyék Bálintot.

Ha Székesfehérvárra járt volna egy sima óvodába, akkor igazából csak vigyáztak volna rá, de nem fejlesztették volna. A budapesti intézetben minden tevékenység arról szól, hogy őt fejlessze. Nekünk is nagyon nehéz volt lelkileg, de az ő érdekeit kellett szem előtt tartanunk, hogy az ő szempontjából mi a legjobb magyarázza Holdvilág Péter, az apuka.

A szülők szerint elég jól átvészelték azt az időszakot, amikor Bálint négy évesen először ment a Vakok Intézetébe.

Ő ott is szeret, itt is szeret. Ha ott van, akkor ott jó, ha itt van, akkor itt. Nagyon alkalmazkodik. Az, hogy ennyire pozitívan áll hozzá, hogy ennyire szeret ott fenn lenni, ez nekünk is könnyebbség. Sokkal rosszabb lenne, ha tudnánk, hogy ott nem érzi jól magát. Azért így is nehéz, mert mindig számolja az ember a napokat meséli az anyuka, miközben letörli a könnyeit a szeme alól.

A nyári szünetben Erika otthon tud maradni Bálinttal, ezért ilyenkor az egész nyarat Székesfehérváron tölti. Szeretnék később visszahozni Székesfehérvárra, hogy a középiskolában már integráltan tanulhasson, de ez egyelőre csak álom.

Forrás: 24.hu/Abcúg

A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*


8 + seven =

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Reklám

 

Nemzeti Együttműködési Alap

Vakrepülés Színtársulat

MVGYOSZ. székházának felújítása

Online rádió

Erikkancs - a digitális újságos

Alko-soft Hobby Rádió - MyOnlineRadio.hu

Keresés az oldalon

Facebook oldalunk

Mai műsor

  • 6:00: Jóreggelt! - reggeli információs műsor két órában.
  • 8:00: Konyha főnök ajánlata - gasztronómiai magazin
  • 9:00: - a Media1 portál podcast műsora (műsorvezető: Szalay Dániel)
    A műsorban elsősorban interjúk hallhatók a tévék, a rádiók, az online média, a nyomtatott sajtó világával kapcsolatban. A műsornak rendszeresen vendégei újságírók, médiavezetők, és egyéb ismert hazai és külföldi szakemberek.
  • 10:00: - kultúra, közélet, minden héten új téma körüljárása
    A D-ER Stúdió - az ER Press Kft. műsorkészítő műhelye - több mint egy évtizede készíti közszolgálati műsorait, amelyeknek célja megfelelni egy minél szélesebb hallgatói kör érdeklődésének. A műsorpaletta a felmerülő igényeknek megfelelően nagyon színes, sokrétű és állandóan bővülő képet mutat. A műsorokat több tucat helyi és regionális rádió egyedi szerződések alapján sugározza, amelyeket a D-ER Stúdió térítésmentesen bocsát rendelkezésükre. Az összeállítások nem egy-egy adott rádió stílusához igazodnak, hanem egyedi formával és arculattal rendelkeznek, amelyek egységesen jellemzik a D-ER Stúdió munkáját. Partnereink bár kereskedelmi adók, számukra a D-ER Stúdió közszolgálati műsorokat állít elő. A műsorok magas színvonalon megszerkesztett egységből állnak, amelyek időtartama alkalmanként 30 perc, ebben általában 3-4 riport kap helyet; a szöveg-zene arány 60-40 % a riportok javára. A műsorok általában nem önmagukban szerepelnek, hanem egy-egy sorozat egységeiként. Összeállításainkat többségében helyi/regionális rádiók sugározzák, lefedve szinte az egész országot. Az adásidőpontok ugyan eltérőek, de a partnerrádiók sugárzási körzetei az ország lakosságának 93%-át érik el. A rádiós partnerek visszajelzése alapján (amelyek részben a Szonda Ipsos, részben a Medián közvélemény kutatók adataira alapulnak) a jelenleg biztosnak tekinthető hallgatói létszám 1,2-1,6 millió fő; a kor, nem és iskolai végzettség szerinti megoszlás vegyes.

    D-ER Stúdió - A regionális és helyi rádiók közszolgálati műsorainak készítője: a Magyar Public Relations Szövetség CSR Média 2008. pályázat Rádió szerkesztőség kategóriájának nyertese


    Sorozatainkból


    Biztonsági öv - Baleset-megelőzési magazin
    A műsor célja, hogy előremozdítsa a balesetmentes közlekedést, hogy olyan morált, viselkedést alakítson ki, erősítsen meg, mely a biztonságosabbá teszi a közlekedést. Műsorunk nem csak az autóvezetőknek szól, hanem mindenkinek, aki részese a közlekedésnek. Az aktuális témák mellet színes összeállítások is helyet kapnak a Biztonsági övben, mint például a közlekedési tárgyak gyűjteményei.

    Civil élet - civil partnerség - Példát mutatunk

    Egészségtükör

    A műsor célja az egészségmegőrzés, a betegségek megelőzése a prevenció fontosságának köztudatba emelése. A magyar lakosság nagyon rossz egészségi állapota, a jelenleg zajló egészségügyi intézményrendszer átalakítása, az emberekben lévő bizonytalanság indította el a műsor gondolatát, hogy a helyes táplálkozástól a krónikus betegségeken át a védőoltásokig teljes és aktuális képet adjunk az egészségügyről, egészségünk védelméről, nem hallgatva el a ránk leselkedő kórokat sem. Műsorainkban az adott témákat mindig több irányból járjuk körbe, betegeket, orvosokat, szakértőket megszólaltatva, nem feledkezve el a lelki egészség fontosságáról sem. A prevenciót - az elsődleges megelőzést éppen úgy, mint a szűrővizsgálatokat - nagyon fontosnak tartjuk, így műsorainkban ez kiemelt szerepet kap.

    Életutak - Álmok, életképek: történetek életekről, hivatásokról

    A műsor célja, olyan életpályák bemutatása, melyek példaértékűek. Beszélgetés művészek, tudósok, híres emberek életéről és munkásságáról, melyben családi történetek elevenednek meg, valamint megtudhatjuk, hogyan válik egy szakma hivatássá, sőt, életcéllá.

    Hagyományaink, értékeink Európában: ahol az érték a mérték...

    A sorozat célja, hogy hazánk hagyományait,elfelejtett értékeit, múltját és jelenét mutassa be jellegzetesen magyar "kincseken", hungarikumokn keresztül; bizonyítván, hogy Magyarország nemcsak tájairól, ételeiről, hanem porcelánjáról, kristályáról, csipkéjéről, hímzéseiről és a kézműves ipar egyéb termékeiről is ismert külhonban.

    Kontroll - A Társadalmi Unió Fogyasztóvédelmi magazin műsora

    A sorozat célja a Társadalmi Unió fogyasztóvédelem terén kifejtett tevékenységének népszerűsítése olyan módon, hogy a társadalom különböző rétegei számára fontos és elengedhetetlen fogyasztóvédelmet szolgáló információk, tudnivalók megismertetése. A műsortól elvárható, hogy a hétköznapi élet során praktikusan felhasználható támogatást nyújtson, ellássa a hallgatót jogi és törvényi ismeretekkel ezen a területen, kézzel fogható tanácsokat, praktikákat és a mindennapokban használhat cselevési terveket mutasson, felhívja a figyelmet azokra az elvárható és elvárandó viselkedési és ügyfélközpontú magatartásra, mely a tudatos fogyasztóvá válás egyik elengedhetetlen feltétele. Erősítse a hallgatóban azt a mentalitást, hogy nem csak lehetősége van érvényesíteni jogait elvárásait hanem a meglévő jogszabályok szinte minden területen biztosítják számára a megfelelő bánásmódot és eljárásrendet

    Környezetháztartás - Mindennapi környezetvédelem

    - Környezetbarátság: Elvek, célok, praktikák - környezetünk
    védelmében - Környezetbarátság - ne csak szóban védjük!
    - Otthonunk… …a hely ahol és ahogyan élünk
    - KisKertÉsz Hasznos tanácsok kiskerttulajdonosoknak és gazdálkodóknak


    Lapozgató - érték az irodalomban

    Sorozatunkban olyan szerzőkkel beszélgetünk műveikről, munkájukról, akik méltatlanul keveset szerepelnek a magyar médiumokban. A mai magyar írók mellett, külföldi szerzők és a magyar irodalom már nem élő jeles személyiségeinek alkotásaival is megismertetjük a hallgatókat.

    Mindentudás Egyeteme - Válogatás A híres ismeretterjesztő sorozat legsikeresebb előadásaiból készítettünk válogatást.

    Mozaik
    Titkok, érdekességek, látnivalók

    Ebben a sorozatban a kézművesség, az ipar termékeinek és eljárásainak bemutatása történik, a hétköznapi ember számára színes és sokrétű megközelítéssel. Bebarangoljuk a múzeumokat, és tárgyakhoz fűződő történeteket elevenítünk fel; a magyarság kézműves hagyományait mutatjuk be, de egy-egy gyűjtő életébe és munkájába is betekintünk.

    , érdekességek, látnivalók - Történelmi borvidékeink

    A műsor-sorozat célja: A 21 hazai borvidék bemutatása. A mesterség fejlődését, az eszközök változását, a módszerek, borászati eljárások titkait is megörökíthetjük, s példázhatjuk: a magyar bor az a termék, amely a jelenleginél nagyobb megbecsülésre, sikerre számíthat az európai piacokon.

    Nem vagy egyedül…

    -Gyógyít, tanít, támogat és másképpen is segít (Pl: Béres Alapítvány, stb.)

    SzemPont - Hasznos tudnivalók…
    - Banki praktikák
    - Közlekedőknek : Autós érdekességek, praktikumok,
    - Felvételi-Diploma-Karrier
    - Közös jövőnkért (EU- kül-és biztonságpolitikai magazin, HM. stb.)
    - Pályázatok

    - Útmutató az egészséges utazáshoz...
    A műsor azokhoz kívánunk szólni, akik utazás előtt állnak; hosszabb, rövidebb pihenést, üzleti utat terveznek külföldre. Célunk, hogy felhívjuk a figyelmet az utazási betegségekre és azok megelőzési, kezelési módjaira. A műsor másik célja az egészségmegőrzés, a betegségek kivédése, a prevenció fontosságának köztudatba emelése. A helyes táplálkozástól a krónikus betegségeken át a védőoltásokig teljes és aktuális képet adunk az egészségügyről, egészségünk védelméről

    - Fókuszban az innováció

    Kutatási és fejlesztési pályázatokon eredményesen indulók munkáit, a Magyarországon zajló Eu-s forrással támogatott kutatások eredményeit és felhasználhatóságainak területeit, lehetőségeit dolgozza fel a műsor. A kutatókkal, a felhasználási területek képviselőivel készült interjúk értelmezik, köznapi nyelvre lefordítja a kutatás eredményeit. A műsor célja, hogy hazánkban zajló kutatásokról, kutatókról pontos képet kapjanak a hallgatók, megismerve hazánk szellemi bázisából minél többet és minél alaposabban

    - Mezőgazdasági magazin

    Mezőgazdasági magazin, mely a mezőgazdaság aktuális kérdéseivel, információival, újdonságaival foglalkozik. A műsor támogatója a Szent István Egyetem. A minden héten jelentkező műsor egyrészt a mezőgazdaságban évszaknak és időjárásnak megfelelő cselekvésekhez ad hasznos tanácsokat, bemutatva a friss fejlesztéseket, technikai újdonságokat, könnyen adaptálható kutatási eredményeket. Bemutatja az állami és eu-s gazdasági lehetőségeket, praktikus tanácsokat ad a piaci boldoguláshoz. A fenti témákat szakértői interjúkkal dolgozzuk fel.

    - Gazdasági válságkezelésről

    A pályázati célnak megfelelően első lépésben a válság kialakulását, annak okait, a nemzetközi és a magyarországi gazdasági környezetre gyakorolt hatásait vázolnánk fel, áttekintve ezek rövid-, közép- és hosszú távú következményeit a világgazdaságra, a nemzetgazdaságokra és természetesen hazánk gazdaságára. A lehetséges részletességgel felemlítenénk a válság kezelésére hozott nemzetközi és magyarországi megoldási javaslatokat, cselekvési terveket, az azokból eddig már megvalósult akciókat, projekteket, intézkedéseket és azok várható hatásait. A válság globális, illetve nemzetgazdasági következményein túl, a hallgató szempontjából indokolt részletességgel vizsgálnánk a hétköznapi életre gyakorolt hatásait, melyek az egyszeri emberek életkörülményeiben, mentális és szociális helyzetében okozott, illetve várható változásokat tartalmazza. A gazdasági válság okozta változások negatív hatásainak mérséklésére olyan lehetőségeket, cselekvési tereket és pályákat szeretnénk bemutatni, melyek segítségével a hétköznapi emberek képesek lennének mérsékelni és irányíthatóbbá tenni a személyes életükre, környezetükre gyakorolt negatív hatásokat. Optimális esetben eredményes lehet a törekvésünk a hátrányos világgazdasági helyzet egyénekre ható megnyilvánulásainak kiküszöbölésére, vagy egy lehetséges újraépítkezés helyes irányának bemutatására, felvillantására. Megszólítandó szakértőink, ezért részint a helyzetelemzés, részint az egyénre adaptálás, részint a válságkezelés, részint a kreatív megoldások témakörében mozognak otthonosan, s osztják meg elképzeléseiket, javaslataikat a hallgatókkal.

    Térkép és Útravaló - barangoló Magyarország régióiban
    Mottónk: Világot látni Magyarországon is lehet!

    A Térkép és Útravaló hazánk régióit bemutató sorozat, mely a hazai tájakat járva megmutatja mindazt az értéket, melyet Magyarország rejt. A természeti értékek mellett bemutatjuk a kulturális kincseket is, éppen úgy, mint a gasztronómiát, a kézművességet, a kiállítóhelyeket, vagy az adott hely híres szülötteit.
  • 11:00: Pille-show - Pille "mélyinterjúkkal" tűzdelt zenés beszélgetős műsora
  • 12:00: Déli hírösszefoglaló -
  • 13:00: - Szilágyi János és Frenkl András szórakoztató műsora két órán keresztül
    Sorozatok, technika, tudományok, közlekedés, zene, bulvár, informatika, egészség, közösségi média, rövid interjúk TV-s celebekkel, énekesekkel, zenészekkel. www.intimreszek.hu
    Keresd Facebook-on is
  • 15:00: - Fiatalos lendület, retró emlékek és a legfrissebb slágerek Tóth Márkkal két órán keresztül.
    Tóth Márk minden héten elhozza neked a legmenőbb fiatalos zenéket, megspékelve néhány retró klasszikussal, hogy a múlt nagy pillanatait is megidézzük. A második órában pedig teljes mértékben a jelené a főszerep: a legfrissebb heti TOP 10 slágerek, amik éppen uralják a magyar toplistát! "De ez még nem minden! Közben érdekes és színes hírekkel, sztorikkal, kulisszatitkokkal is készülök a kedvenc előadóidról és dalaikról. Ráadásként a legújabb filmek- és sorozatok ajánlóit is megkapod, így biztosan nem maradsz le semmiről, ami igazán cool most!"
  • 17:00: UK fever show - listavezető dalok Angliából
  • 18:00: Esti hírösszefoglaló - Benne: a nap idézete, névnap köszöntő, évforduló naptár, sport.
  • 19:00: Vers, esti mese, kabaré, a nap érdekessége (riport, interjú, tudósítás) -
  • 20:00: Konyha főnök ajánlata - gasztronómiai magazin
  • 21:00: - a Media1 portál podcast műsora (műsorvezető: Szalay Dániel)
    A műsorban elsősorban interjúk hallhatók a tévék, a rádiók, az online média, a nyomtatott sajtó világával kapcsolatban. A műsornak rendszeresen vendégei újságírók, médiavezetők, és egyéb ismert hazai és külföldi szakemberek.

Bejelentkezés

Regisztráció| Elfelejtette jelszavát?

Mai napi információk

Ma 2024. november 16. szombat, Ödön napja van.
Az év 46. hete és 321. napja.
Holnap Hortenzia, Gergő napja lesz.

1805. József főherceg, nádor tartván a franciák országba nyomulásától a koronát Budáról Munkácsra vitte.


1949. A Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt. 4 vállalatra oszlott: Fővárosi Autóbusz, Fővárosi Helyiérdekű Vasút, Fővárosi Villamosvasút és Fővárosi VasútépítőKözségi Vállalat.


Juhász Gyula: November

Nem is búcsúzott, elment szótalan,
Az ifjúságom, íme odavan.

Nem is tudtam, hogy valaha volt,
Hisz mindig búról és gondról dalolt.

Nem is szerettem fanyar új borát,
Asszonytalan és pénztelen sorát.

Nem is sirattam el, csak csöndesen
Elbámulok az eltűnt éveken:

És ma sír, zúg, búg, zendül az avar:
Holt ifjúságom most élni akar!

Időjárás

2024-11-16, 16:29
Overcast
SSE
Előjelzés
4°C
2.2 m/s
Apparent: 2°C
Nyomás: 1025 mb
Páratartalom: 93%
Szél: 2.2 m/s SSE
Széllökések: 5.6 m/s
UV-Index: 0.2
Rövid leírás: 0mm /0% / Rain
Napfelkelte: 06:50
 

Hírlevél

Add meg az E-mail címed, majd kattints a feliratkozás vagy leiratkozás gombra.


egy szorozva hét = (Írja be számmal a művelet eredményét!)


Feliratkoztak: 324

A Kultúrtanya programajánlója

A rádiónkat is üzemeltető Net-média Alapítvány által üzemeltetett Kultúrtanya – integrált közösségi tér programjaiból ajánlunk!

Kultúrtanya

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com