Az oldal akadálymentesített
Hobby rádió – a Hang-adó

Rádió hallgatása

Az adatkezelési tájékoztató elolvastam és nyilatkozom arról, hogy annak megfelelő jogosultsággal

Lejátszás

Online rádió hallgatása
Rádió hallgatása
Hallgatás Media Player-el
Rádió hallgatása

Android-os alkalmazás (Készítette: Benkő Dániel)
Rádiónk a T-home támogatásával a Web-rádió (pdf) alkalmazásával is hallható.


Egészségedre - Turcsányi Sipos Éva m*sora
58
hallgató

Miért nem Kubica lesz az utolsó mozgássérült pilóta, aki a Forma–1-ben versenyez – McGloin

- 2020. október 20. 6:25 - 820 megtekintés

Nathalie McGloin egy mozgássérült nő, aki teljes életet élő férfiak ellen versenyez Porschéjában. Tinédzserként egy autóbalesetben tört el a gerince, de így is az autók adtak új célt neki.

Hatása a nemzetközi motorsportra azonban jóval nagyobb, mint saját karrierének története: Nathalie az FIA mozgássérült és hozzáférhetőségi tanácsának elnöke és így az ő feladata más mozgássérülteknek segíteni bekerülni a sportba.

Az utóbbi években olyan remek példákat láthattunk erre, mint Alex Zanardit, Billy Mongert, Robert Kubicát, Nic Hamiltont (Lewis testvére) és a Lle Mans-i hős, Frederic Sausset is komoly akadályokat győzött le, hogy versenyezhessen.

A #ThinkingForward sorozat legújabb interjújában McGloin tisztázza vízióját egy olyan sportról, ahol egy mozgássérült gyermek úgy nézheti meg a Forma–1 valamelyik nagydíját, hogy azt mondja magának: „Egy nap ezt akarom csinálni” – és lehetősége is legyen erre.

Natalie, te vagy a motorsport kihívásokat szerető szellemének megtestesülése, de számomra arra is bizonyíték vagy, hogy a sportágunk egyedi, mivel egy autóval, a sisakkal a fejeden nem lehet megmondani kívülről, hogy valaki férfi, nő vagy mozgássérült-e. Ilyen máshol nincs. Mennyire érzed magad erősebbnek ezáltal küldetésed során, hogy még több mozgássérültet a sportágba hozz?

Ahogy te is mondod, a motorsport az egyetlen sport, ahol nincs külön kategória mozgássérült versenyzők számára. Mozgássérült versenyzőként a bokszban hagyhatom azokat a dolgokat, amik miatt hátrányt szenvedek. Pont ez az, ami miatt beleszerettem az autóversenyzésbe, és emiatt adott nekem oly sokat. A legtöbb mozgássérült versenyző ugyanezt válaszolná erre a kérdésre. Jó érzés irányítani egy ilyen hatalmas erővel rendelkező versenyautót, és túlnyomórészt egészséges férfiak ellen pályára gurulni. Ilyenkor a szabadság érzése fog el; azt csinálok az autóban, amit csak szeretnék. Legjobb képességem szerint teljesíthetek, és olyan bátor lehetek, amennyire csak tudok. A hátrányos helyzetem itt semmit sem számít. Az a célom, hogy a motorsportot még többek számára tegyem elérhetővé. Szeretném, ha ők is megértenék, miért imádom annyira.

Áhítattal beszélsz arról, milyen vezetni az autót. A te esetedben éppen egy közúti autóbaleset volt az, amely miatt olyan sokat vesztettél. Most épp egy másik autó ad ebből vissza neked. Mit gondolsz erről?

Igen, ez a sors furcsa iróniája. Nem kapcsolom össze a versenyzést azzal, hogyan törtem el akkor a nyakamat egy közúti balesetben, ahol utas voltam. Még nem is rendelkeztem jogosítvánnyal, amikor megtörtént az a baleset. Nem látok párhuzamot egy utasként elszenvedett közúti baleset és egy versenyautó irányítása között. Mellkastól lefelé lebénultam, mind a négy végtagom mozgásképtelenné vált, ami sokat elvett tőlem. 16 évvel a baleset után, első versenyemet teljesítve most úgy érzem, sokat visszakaptam az élettől. Leginkább azt az érzést, amelyet ahhoz tudok a legjobban hasonlítani, mint amikor gyerekként kéz nélkül vezetsz biciklit. Ekkor semmire nem gondolsz, csak megéled a pillanatot. A versenyzés pont ezt adja meg nekem; teljesen én irányítom az általam vezetett autókat. Én szabom meg a határokat. Az önmagamba vetett hit, a sérülés, az elfogadottság érzése… olyan sokat kaptam vissza, amiért örökké hálás leszek. Rengeteg élményt kaptam azóta, mióta először versenyautóba ültem.”

2017-ben Jean Todt az FIA Mozgássérültségi és Akadálymentesítési bizottság elnökévé tett téged. Mivel jár ez a poszt, és miben sikerült fejlődni azóta?

Jean nagyon egyértelművé tette, hogy ez az pozíció nem egy gesztus volt annak érdekében, hogy kipipálhasson valamit a listán, tényleg azt akarta, hogy a mozgássérültek helyzete javuljon a sportban. Tehát sikerült sokat fejlődnünk, de természetesen még rengeteg dolgot tehetünk. Az első évben arra koncentráltunk, hogy létrehozzunk egy törvényhozó hatalmat a mozgássérült emberek számára, hogy szerezhessenek licenceket. Bár korábban volt egy erre vonatkozó kitétel a nemzetközi sportszabályzatban, azonban ez csak vázlatként élt, és egyedi esetekre alkalmazták. Látni lehetett záradékokat, amelyből az egyik például specifikusan Alex Zanardinak tette lehetővé, hogy a balesete után is versenyezhessen. Ezt a törvényhozó hatalmat sikerült modernizálnunk, aminek célja, hogy a mozgássérültek is versenyezhessenek, anélkül, hogy ennek a biztonságuk látná a kárát. Olyan módokat kerestünk, amelyekkel több embert sarkallhatunk arra, hogy ott legyenek a sportban, például azzal, hogy a mozgássérülteknek is hozzáférést biztosítunk a legmagasabb szintű felszerelésekhez, mert biztosra akartunk menni annak kapcsán, hogy a mozgássérültek is biztonságosan versenyezzenek.

Láttunk olyan versenyzőket, mint Billy Monger, aki a Formula 4-ben szenvedett balesetet, majd visszatérhetett az F3-ban, ahol versenyt is tudott nyerni ezen a magasabb szinten – ez pedig nem történhetne meg bármelyik sportban. Ha rögbijátékos vagy, akkor kerekesszékkel is játszhatsz, viszont az nem ugyanolyan, mintha a Six Nationsben játszanál. A sportunk ilyen szempontból is különleges.

Igen, és bár már a biztosság előtt is létezett ez a környezet, de nem ilyen magas szinten. Az egésznek majdnem olyan érzete volt, mintha enyhén figyelmen kívül hagyták volna a mozgássérültek versenyzését. Persze a bajnokságok tudták, hogy mi a helyes lépés, de nem volt törvényhozó hatalom a dolog mögött. Az ajtó mindig is félig nyitva állt, azonban a bizottság létrejöttével most már teljesen nyitva áll. A következő lépés pedig az, hogy megmutassuk a mozgássérült embereknek, hogy ha motorsportos ambíciókkal rendelkeznek, legyen szó versenyzőről, önkéntesről, hivatalnokról vagy csapattagról, hogy milyen úton juthatnak el ide.

És mit tettél a munkáddal és az olyan versenyzőkkel együtt, mint Zanardi, Billy Monger, Nic Hamilton és Robert Kubica, hogy a mozgássérült embereket a motorsportban való versenyzésre ösztönözzétek?

Az egyik legnagyobb dolog, amiért örökké hálás leszek David Richardsnak, a Motorsport UK elnökének és Jean Todtnak, hogy megengedték, hogy én adjam át a trófeát Kimi Räikkönennek a 2018-as Brit Nagydíjon Silverstone-ban. Ugyanis ennek következtében sokkal láthatóbbá váltunk és olyan mozgássérültek is elkezdtek érdeklődni a sport iránt, akik korábban nem. Ennek következtében megtalálták az én profilom, Billy profilját, Alex profilját, és elkezdtek gondolkozni azon, hogy lehet előttük egy út, és még többet akarnak megtudni erről. A bizottságnak most már saját Instagram-fiókja van, kapcsolatban állunk a mozgássérült versenyzőkkel, és kapcsolatba tudunk lépni más mozgássérültekkel is, hogy megmutassuk, mi lehetséges a motorsportban. És ennek következtében elkezdenek érdeklődni arról, hogy mire van lehetőségük a saját országukban.

Említetted, hogy a motorsportban nincs meg a paralimpia megfelelője, mivel lehetőség van az egyenlő küzdelemre. Van azonban célkitűzés – kicsit hasonlóan a W Serieshez – arra nézve, hogy létrehozzanak egy mozgássérülteket felvonultató versenysorozatot a több tehetség fejlesztése érdekében?

Szerintem a W Series is fantasztikus a nők sportba történő bevonását illetően, és nem látok bármi okot arra, hogy a mozgássérültek miért ne léphetnének ugyanerre az útra. Én valami olyasmit szeretnék nagyon látni, mint amit a Nők a Motorsportban Bizottság csinált a Girls on Track (Nők a versenypályán) kezdeményezéssel. Más szavakkal, megkeresni a fiatal mozgássérült versenyzőket, és a világ különböző városaiban bemutatni, hogy mire is képesek, majd egy megmérettetést rendezni, melynek az első két helyezettje Le Mans-ban vehet részt a 24 órás gokartversenyen. Én ezt nem látom olyasminek, amely a motorsportok inkluzív jellege ellen dolgozna. A W Serieshez hasonlóan minél több szem irányul a nőkre és a mozgássérült pilótákra, annál gyorsabban növekszik majd ez a sport.

Végezetül pedig, Natalie, áttérve egy kicsit nagyobb témakörre, mit gondolsz a nők motorsportban történő előrelépéséről? Számos kezdeményezés született már: a Girls on Track, a Dare to be Different (Merj más lenni), a W Seriesről pedig már beszéltünk; hoznak ezek változást? És hogyan fest majd a jövő?

Szerintem nagyon pozitív a helyzet. A W Series kulcsfontosságú volt ebben az átalakulásban. Aminek változnia kell, az általában a fiatalabb generáción keresztül valósul meg. Ott történik meg valójában a változás, ha az a jövőben is állandóvá válik. A fiatalabb generációnak látnia kell a hozzájuk hasonló embereket, ahogyan ezt csinálják. A Girls on Track program tényleg fantasztikus, mert így a fiatal lányok is a STEM-szakmák felé indulhatnak el, a mérnöki lét felé, gondolkodhatnak a gokartozásban. Ez remek, de a platformon kívül nem volt semmi, ami ösztönözte volna őket eddig. Nézzük meg most a TV-t, ott van a W Series. Látják, hogy a hozzájuk hasonló nők együléses versenyautókkal küzdenek egymás ellen. Azt is megmutatta, hogy ezek a pilóták a köridők és a vezetési képességek terén nem nőknek minősülnek. Ők csak nagyon gyors versenyzők, akik nőnek születtek. Minél jobban egyesítjük gondolatainkat és reklámozzuk a diverzitást, legyen szó a nőkről, a mozgássérültekről vagy az etnikai kisebbségekről a motorsporton belül, annál nagyobb sikernek örvendhetnek majd hosszú távon.

Az interjú alábbi videón tekinthető meg angolul: https://motorsport.tv/embed/bPEPfPzt-thinkingforward-with-nathalie-mcgloin?autoplay

(Forrás: motorsport.com)

A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*


hét - 4 =

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Reklám

 

Nemzeti Együttműködési Alap

Vakrepülés Színtársulat

MVGYOSZ. székházának felújítása

Online rádió

Erikkancs - a digitális újságos

Alko-soft Hobby Rádió - MyOnlineRadio.hu

Keresés az oldalon

Facebook oldalunk

Mai műsor

  • 6:00: Jóreggelt! - reggeli információs műsor két órában.
  • 8:00: - Ferenczi István népzenei műsora
    A Népzenei kavalkád c. műsor nem egy konkrét nép zenéjével foglalkozik, hanem általában a népzenével és vonulataival. A műsor első felében népi hangszereket mutat be a műsorvezető, nemcsak történetükről, hanem azok hangját is meghallgathatjuk az adásban.
    A műsor második részében néhai adatközlőket, énekeseket, hangszereseket, illetve zenekarokat mutat be Ferenczi IStván,. majd más népek zenéjét hallgathatjuk a műsorban.
    A műsor utolsó részében ma élő adatközlőket, hangszereseket, énekeseket, és zenekarokat ismerhetünk meg, valamint olyan együtteseket, énekeseket, zenekarokat, akik ma művelik a népzenét és egy kicsit hozzá nyúltak, illetve beleraktak más műfalyokat, pl. jazz, és a könnyűzene.
  • 9:00: - Szabolccsal
    A Sztárportré egy több éve működő rádióműsor sorozat, ahol hétről-hétre közismert emberek nyilatkoznak, mindig egy-egy újabb, gyakran a személyükhöz igen közel álló témában. A Sztárportré optimista műsor, törekszik mindenről valódi képet festeni. Az adások szereplői olyan közismert emberek, akiket a legtöbb magyar ember a sajtóból jól ismer, és szívesen hallgat. Könnyű téma, nehéz kérdések, alapos válaszok.

    Bővebb információ: www.sztarportre.hu
  • 10:00: - Turcsányi Sipos Éva műsora
    Beszélgetés betegségekről és azok alternatív úton történő egyszerű meggyógyításáról, megelőzéséről ismert emberekkel.
  • 12:00: Déli hírösszefoglaló -
  • 13:00: Délután - Benne: interjúk, riportok, tudósítások kulturális, szociális és közéleti eseményekről.
  • 15:00: 4 ütem - autós magazin
  • 16:00: -
    • A hét prózája - Zsoldos Árpád - Irodalmi rádió műsora)
    • Take away - a BBC. Angol nyelvleckéje
    • QTC - Zentai Tibor rádióamatőr műsora (Szerkesztő: Rózsa Dezső)
    HA2MN - Tibi a Hobbyrádiónak

    Hívójelem HA2MN, nevem Zentai Tibor. A név nem hiszem, hogy sokat mondana bárkinek, ugyanis a hívójelem alapján ismernek világszerte. Amatőr rádiós vagyok, az első rádió-összeköttetésemet saját építésű rövidhullámú adóval már több mint 44 évvel ezelőtt "kínlódtam össze". Azóta a rádióhullámok segítségével bejártam a világ szinte minden szegletét, s ahova eddig nem jutottam, igyekszem eljutni.

    Első szakmám szerint erősáramú üzemmérnök vagyok, s hogy elektromos területet választottam szakmámnak, köszönhető a rádióamatőrködés iránti gyermekkori érdeklődésemnek. Később külkereskedelmi végzettséget is szereztem, s valahol ebben is ott van a rádiós hobbi hatása - ugyanis a nemzetközi rádióamatőr forgalomban az angol nyelv használata kényszerűség. Én pedig tanultam a nyelvet szorgalmasan.

    A Hajdú QTC a rádióamatőrök havi hangos híradója, amelyet a rádióamatőr hullámsávokban sugároznak. A QTC nemzetközi rádiótávírász rövidítés, jelentése "közlemények vannak"

    Rózsa Dezső, HG0EK a Hajdú QTC főszerkesztője a 2000-es évek közepén keresett meg, hogy legyek QTC készítőinek munkatársa önálló anyagokkal, sorozatokkal. Ez idő óta minden hónapban jelentkezem jegyzetekkel és sorozatokkal, amelyeket magam írok és a hangfelvételt, a hanganyag szerkesztését is - mintegy botcsinálta hangmérnökként - magam végzem. Dezső tőlem adás-kész hangfelvételt kap, természetesen e-mailben.

    A rádióamatőr hobbi hazánkban éppen nem a legfényesebb éveit éli ama tekintetben, hogy az engedélyes rádióamatőrök száma évről, évre csökken, mialatt Európában, Amerikában, Ázsiában és Óceániában az e hobbit művelők száma szépen emelkedik.

    A hobbi kezdete nehéz, hiszen sokat kell tanulni és kitartás kell ahhoz, hogy valaki sikeres rádióamatőr vizsgát tegyen és hívójelet szerezhessen, azaz rádióamatőr engedélyt kapjon.

    Érzékelve a hobbi hazai gondjait elhatároztam, hogy "emberi nyelven" írok egy mesét arról, hogy mi a rádióamatőr, mit csinál a rádióamatőr, s nagyjából mit kell megtanulnia ahhoz, hogy az éter hullámain létrehozhassa első rádió-összeköttetését a világgal. Azért gondoltam "emberi nyelvre", mert ha két rádióamatőr magyarul beszélget egymással, kódokkal, rövidítésekkel, szakszavakkal, hívójelekkel dobálózik, s nincs a hobbin kívülálló ember aki azt megértené.

    Ugyanis mi rádióamatőrök - többek között - a Titanic hivatásos rádióstisztjeinek civil és amatőr leszármazottai és örökösei vagyunk.

    Annyit még meg kell jegyezni, hogy a hangzóanyag minősége korlátozott, hiszen a rádióamatőrök a lehető legkisebb sávszélességre törekednek éterbeli munkájuk során. A hi-fi hangminőség nem ránk jellemző, ellenben a zajos viszonyok közötti legjobb érthetőség elérésére való törekvés igen.

    73 - vagyis magyarul minden jót kívánok a hallgatóknak!

    Tibi, HA2MN
  • 17:00: Live Hungary - a legnagyobb hazai előadók koncertjei
  • 18:00: Esti hírösszefoglaló - Benne: a nap idézete, névnap köszöntő, évforduló naptár, sport.
  • 19:00: Vers, esti mese, kabaré, a nap érdekessége (riport, interjú, tudósítás), esti ka -
  • 20:00: - Ferenczi István népzenei műsora
    A Népzenei kavalkád c. műsor nem egy konkrét nép zenéjével foglalkozik, hanem általában a népzenével és vonulataival. A műsor első felében népi hangszereket mutat be a műsorvezető, nemcsak történetükről, hanem azok hangját is meghallgathatjuk az adásban.
    A műsor második részében néhai adatközlőket, énekeseket, hangszereseket, illetve zenekarokat mutat be Ferenczi IStván,. majd más népek zenéjét hallgathatjuk a műsorban.
    A műsor utolsó részében ma élő adatközlőket, hangszereseket, énekeseket, és zenekarokat ismerhetünk meg, valamint olyan együtteseket, énekeseket, zenekarokat, akik ma művelik a népzenét és egy kicsit hozzá nyúltak, illetve beleraktak más műfalyokat, pl. jazz, és a könnyűzene.
  • 21:00: - Szabolccsal
    A Sztárportré egy több éve működő rádióműsor sorozat, ahol hétről-hétre közismert emberek nyilatkoznak, mindig egy-egy újabb, gyakran a személyükhöz igen közel álló témában. A Sztárportré optimista műsor, törekszik mindenről valódi képet festeni. Az adások szereplői olyan közismert emberek, akiket a legtöbb magyar ember a sajtóból jól ismer, és szívesen hallgat. Könnyű téma, nehéz kérdések, alapos válaszok.

    Bővebb információ: www.sztarportre.hu
  • 22:00: - Turcsányi Sipos Éva műsora
    Beszélgetés betegségekről és azok alternatív úton történő egyszerű meggyógyításáról, megelőzéséről ismert emberekkel.

Bejelentkezés

Regisztráció| Elfelejtette jelszavát?

Mai napi információk

Ma 2024. július 22. hétfő, Magdolna napja van.
Az év 30. hete és 204. napja.
Holnap Lenke napja lesz.

1456. Hunyadi végső nagy diadala Nándorfehérvárnál.


1543. A szultán Budára érkezik.


1686. Budán fölrobban a központi fegyverraktár. (Óriási pusztítást okoz.)


Reviczky Gyula: Magdolna

"Szép s ifjú volt, forró vér áldozatja;
De ifjúságát bűnbánón siratta.
S a porból , hová röpke gerjedelme
Tiporta, Isten karja fölemelte.
Mert szíve tiszta volt, s bár elbukott,
Szeretni, mint ő, senki nem tudott..."

Hírlevél

Add meg az E-mail címed, majd kattints a feliratkozás vagy leiratkozás gombra.


kilenc plusz nyolc = (Írja be számmal a művelet eredményét!)


Feliratkoztak: 324

A Kultúrtanya programajánlója

A rádiónkat is üzemeltető Net-média Alapítvány által üzemeltetett Kultúrtanya – integrált közösségi tér programjaiból ajánlunk!

Kultúrtanya

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com