Október közepén a MEOSZ részletes előterjesztést küldött az Embe
Október közepén a MEOSZ részletes előterjesztést küldött az Emberi Erőforrások Minisztériumának, melyben javasolták a közlekedőképesség-minősítés felülvizsgálatát, kétféle parkolási igazolvány bevezetését és a gépjárműszerzési rendszer korrekcióját annak érdekében, hogy a súlyosan mozgássérült személyek közlekedési kedvezményei valóban a súlyosan mozgássérült emberek javát szolgálják. A tárca elutasította a javaslataikat, mert szerinte azok diszkriminálnák a többi fogyatékossággal élő embert. Kovács Ágnes a meosz.hu-nak úgy reagált: ezt a választ nem tudjuk elfogadni, és tovább fogunk harcolni a hátrányos megkülönböztetés ellen.
Az elnök októberi levelében úgy fogalmazott: a közlekedési kedvezmények eredeti célja a mozgáskorlátozottságból eredő közlekedési hátrányok csökkentése volt, de mára a legsúlyosabb hátrányokkal küzdő mozgássérült emberek szempontjai háttérbe szorultak.
Parkolási igazolvány sokáig csak a mozgássérült embereknek járt, hisz ők azok, akik a közlekedésükben leginkább akadályozottak. Ma már más fogyatékossággal élők is használhatják, amit a MEOSZ támogat. Sokszor előfordul azonban, hogy sorstársainknak már nem jut hely a mozgássérültek számára kijelölt parkolóhelyeken. Mi csupán azt kérjük, hogy a mozgássérült parkolóhelyeket hagyják meg a súlyosan mozgássérült, kerekesszéket használó embereknek, mert ők csak ezeken a tágasabb helyeken tudnak ki- és beszállni biztonságosan, és nem tudnak hosszan gyalogolni a bejáratig. A többi fogyatékossággal élő embernek nincs ilyen problémája, ők a normál parkolóhelyeken is boldogulnak. Megoldásként azt javasoltuk, hogy legyen kétféle parkolási igazolvány: egy a mostani jogosultságokkal a mozgássérült emberek számára, egy másik pedig a többi fogyatékossággal élő számára, amely az összes kedvezményre jogosítana, de a speciális parkolóhelyekre nem lehetne vele beállni.
Az állam több évtizede támogatja a mozgássérült emberek közlekedését azzal, hogy támogatást nyújt új és használt autó vásárlásához. Teszi ezt többek közt azért is, mert a közösségi közlekedés a mai napig nem akadálymentes, így pl. egy kerekesszékes embernek nem nagyon van más választása, mint autóval közlekedni. Ez a támogatás néhány éve minden fogyatékos embernek jár. Sajnos a rendszert a kormány úgy alakította át, hogy pont a súlyosan mozgássérültek, a kerekesszékesek nem tudnak élni vele. Új autó esetén csak három típusú Suzuki gépkocsi közül lehet választani (Swift, S Cross, Vitara), de a kerekesszéket használók többségének ezek szűkek, a nagyobb méretű, elektromos kerekesszékek pedig nem férnek el egyikben sem. Kovács Ágnes októberi levelében azt kérte: több márkából, tágasabb gépjárművek közül választhassanak az érintettek, hogy mindenki találhasson magának megfelelőt. A súlyosan mozgássérült embereknek pedig egy összeget kért elkülöníteni a gépjárműszerzésre szánt állami kereten belül, amelyből finanszírozni lehetne az egyéni igényeiknek megfelelő, nagyobb méretű gépjárművek megvásárlását, nagyobb támogatással és magasabb összegű átalakítási támogatással, hogy az emelőket és a szükséges átalakításokat fedezni lehessen.
Az előterjesztésben azt is kértük, hogy változtassanak a közlekedőképesség minősítésén, mert a jelenlegi százalékolási rendszer a munkaképesség-változás megállapítására készült, a közlekedőképesség akadályozottságának felmérésére nem alkalmas. A parkolási igazolványhoz vagy a gépjárműszerzéshez 40% egészségkárosodás megállapítása szükséges, ezt azonban kevesen érik el. Erre példákat is hoztunk. A mostani minősítési rendszerben az, akinek a járástávolsága csökkent, lépcsőn járni nem képes csak 11-20%-ot, aki állásában is bizonytalan és járáskor segítséget igényel még mindig csak legfeljebb 30%-ot kaphat. Annak is kevés az esélye a parkolási kártyára, aki derék- és csípőtáji betegségben szenved, vagy akinek a végtagja közepesen bénult. Ha valakinek combközéptől amputálták a lábát, szintén nem jogosult közlekedési kedvezményekre vagy lakás-akadálymentesítési támogatásra, de a csípő, a térd és a boka ízületeinek merevsége sem jogosít fel arra senkit, hogy kedvezményesen parkoljon, vagy kevesebb súlyadót fizessen. Ezek a betegségek mind nem jogosítanak a közlekedési kedvezményekre, ami az eredményeken is meglátszik: a korábbi jogosultak 60%-a nem megy át a vizsgálatokon. Ugyanakkor a fogyatékossági támogatásban részesülő autista, látás- és hallássérült, értelmi fogyatékos emberek automatikusan, alanyi jogon megkapják a kedvezményeket, anélkül, hogy vizsgálnák a gyaloglási, lépcsőn járási, teherhordási képességüket.
Sajnos a javaslatainkat nem támogatja a szaktárca, pedig többször hangsúlyoztuk: költségvetési kiadást nem igényelnek, csupán jogszabály-módosítást. Nyitrai Imre helyettes államtitkár december közepén érkezett válaszlevelében kifejti: a közlekedőképesség vizsgálatok korszerű minősítési rendszeren alapulnak, komplex megközelítést követnek, beavatkozást nem lát indokoltnak. A parkolási kedvezmények célja írja az általános hátránykompenzáció, amely a jogosultság alapját képező fogyatékos állapotok összehasonlíthatatlanságára tekintettel különbségtételt nem enged meg. A kétféle parkolási igazolvány bevezetése szerinte szakmailag nem indokolható, és indokolatlan különbségtétel veszélyét veti fel. A gépjárműszerzési támogatások átalakítására tett javaslatunkat szintén elutasítja, mert szerinte az is felveti az azonos szabályozási koncepción belüli indokolatlan különbségtétel veszélyét az egyéb fogyatékossággal élő emberek hátrányára. A helyettes államtitkár úgy véli: az utóbbi időszakban jelentősen bővült a támogatással megvásárolható gépjárművek köre, így az érintettek számára az állapotuknak megfelelő személygépkocsi kiválasztása is egyszerűsödött.
Megdöbbentő, hogy a minisztérium szerint a többi fogyatékossággal élő emberrel szembeni diszkriminációnak minősülne, ha olyan intézkedéseket hoznának, amelyeknek köszönhetően a súlyosan mozgássérült személyek közlekedési kedvezményei valóban segítenék a súlyosan mozgáskorlátozott emberek közlekedését. Az illetékesek szerint – akik elvben a mi ügyünket is képviselik a kormányban ; nem indokolt egy olyan minősítési rendszer kialakítása, ahol a járni önállóan nem tudó, vagy az amputált lábú mozgássérült ember parkolókártyát kap. Diszkriminatív lenne szerintük, ha a kerekesszéket használó mozgássérülteknek tartanánk fent a mozgássérült parkolóhelyeket, ahol biztonságosan ki- és be tudnak szállni. Hátrányos megkülönböztetésnek látják, ha az állam által támogatott új gépjárművek között olyan is lenne, amelyben elférnek például az elektromos kerekesszéket használók, vagy azok a családok, ahol ketten is kerekesszékben ülnek.
Kovács Ágnes elnök minderre úgy reagált: a választ nem tudjuk elfogadni. Nem hagyjuk annyiban, tovább fogunk harcolni a mozgássérült emberek közlekedési kedvezményeiért!
Az előterjesztés és a helyettes államtitkár levele mellékelten olvasható.
1, http://www.meosz.hu/doc/MEOSZ%20eloterjesztes_kozlekedesi%20kedvezmenyek.doc
2, http://www.meosz.hu/doc/emmi_valasz_szerzesi_parkolasi_tam_ugyben_20151214.pdf
Forrás: meosz.hu
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
1°C
Vélemény, hozzászólás?