Rétvári elárulta, biztonságban vannak-e a betegek a mentőautókban
Egyébként gyurcsányozással felelt a mentőautók állapotát firtató kérdésre.
Balog Zoltán minisztert kérdezte a független Szabó Tímea arról,
Biztonságban vannak-e a betegek a magyar mentőautókban?
A Párbeszéd politikusa erre azért volt kíváncsi, mert a kormány az öreg mentőautók lecserélése helyett megemelte „használhatósági életkorukat”. Szabó Tímea választ várt arra, a miniszter milyen idős, hány kilométert futott mentőautóban érezné még magát biztonságban.
A jövőre 13 évesnél idősebb mentőautók kivonásra kerülnek, vagy ismét megemelik a használhatósági életkor határát? (Korábban 10-ről 13-ra emelték.) A pótlásukra kiírták-e már a közbeszerzést?
(A minap a Magyar Nemzet szerkesztőségéhez – miután egy munkatárs rosszul lett – 2 óra 8 perccel az első riasztás után érkezett meg a mentőautó.) A Párbeszéd politikusa arra is rákérdezett, mi alapján választanak típust, lesz-e majd elég egyenruha, valóban előfordul-e, hogy egy mentőautó sofőrje több mint 12 órás szolgálatot lát el.
Ön szeretne, egy olyan autóval utazni, amin a gépkocsivezető már 20 óránál is többet volt szolgálatban?
Hány balesetről tudnak, ami elkerülhető lett volna, ha nem ilyen kimerült, kialvatlan a megkülönböztető jelzéseket használó gépjármű vezetője?
Az ellenzéki politikus meg akarta tudni, hány kivonuló egységgel van kevesebb szolgálatban, mint amennyi ahhoz kellene, hogy a sürgős hívások 90%-hoz, 15 percen belül mindenütt kiérjenek.
Készülnek-e rá, hogy a nyári vizes világbajnokság és a Forma 1 idején se sérüljön a lakossági ellátás, hiszen éppen ebben időszakban hőségriasztás is lehet, amikor a mentőszolgálat terhelése a korábbi tapasztalatok alapján 30 százalékkal megnő.
Lesz-e személyzet, felszerelés és pénz?
2017 májusától lesz-e légimentés Magyarországon, ha a közbeszerzési eljárás még el sem kezdődött? (Ha erre az a válasz, hogy már kiírták a napokban, akkor van-e tervük arra, ha az eljárás április végéig nem zárul le sikeresen?)
Minisztere megbízásából Rétvári Bence válaszolt
Az államtitkár történelmi kitekintést adva parlamenti irományának emlékeztette Szabó Tímeát, hogy
a 2006 és 2010 közötti kormányok 5,2 százalékkal csökkentették az Országos Mentőszolgálat (a továbbiakban: OMSZ) támogatását, ezzel szemben a kormányváltás óta 31 százalékkal több pénz jut mentésre. Emellett tény, hogy 2008 és 2010 között nem történt szinte egyetlen egy új mentőautó-beszerzés sem, így 2010-ben a Fidesz-KDNP kormánynak az Ön politikai szövetségesei által meg nem vett mentőautókat is pótolnia kellett.
A mentőautók biztonságosak, mert az OMSZ minden járműve évente átesik hatósági műszaki vizsgán.
Az OMSZ jelenlegi mentőgépjárműveinek átlagos életkora 7 év körül alakul, átlagos futási teljesítményük pedig hozzávetőlegesen 303 ezer km. A hatályos jogszabály szerint a mentőautók életkora 13 évben van maximalizálva, ezt növelni nem áll szándékunkban, így azok a mentőautók, amik elérik ezt a korhatárt, az állományból kikerülnek.
A kormány a következő évek beszerzései után az aktív (futó) gépjárműállományból kivonná a 10 évnél idősebb mentőautókat.
A végcél, hogy a maximális életkor 8 évre csökkenjen.
Ehhez már folyamatban van egy koncepció előkészítése. Idén az OMSZ költségvetésében 2 milliárd forintot különítettek el mentőautók beszerzésére, a közbeszerzési eljárás kihirdetés előtt áll és előkészítés alatt van a védőruha beszerzés terve is.
A légimentés biztosítására a közbeszerzési eljárás megindult, maga a légimentés folyamatosan biztosított a jelenlegi szerződés alapján, amely a közbeszerzési eljárás lezárultáig opcionálisan meghosszabbítható.
A több munka miatt nincs több baleset
A 24 órás szolgálatról az államtitkár azt írta, hogy csak olyan munkakörökben vált lehetővé önkéntes munka vállalása, ahol a munkaidő nem folyamatos, lehet legalább 8 órát pihenni. A beteg érdeke nem sérülhet. 24 órás szolgálat csak ott lehet, ahol a dolgozó a munkaidő minden pillanatában alkalmas testi, lelki állapotban, megfelelően el tudja látni feladatát.
A munkahelyi vezetők folyamatosan ellenőrzik a terhelést, az alkalmasságot, a szolgálati beosztás elkészítésekor különös figyelemmel járnak el a sofőröknél. Az adatok alapján a 24 órás szolgálat lehetőségének visszaállítása óta nem nőtt a mentőbalesetek száma a korábbiakhoz képest. Az idei FINA és FINA Masters Világbajnoksággal kapcsolatban terveznek járműbeszerzést, amely célja a mentésügyi biztonság fenntartása mellett a hazánkba érkező sportolók és látogatóknak megfelelő színvonalú helyszíni sürgősségi egészségügyi ellátás biztosítása.
A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
3°C
Vélemény, hozzászólás?