Az oldal akadálymentesített
Hobby rádió – a Hang-adó

Rádió hallgatása

Ossian - A tél hercegn*je
50
hallgató

Lejátszás

Online rádió hallgatása
Rádió hallgatása
Hallgatás Media Player-el
Rádió hallgatása

Android-os alkalmazás (Készítette: Benkő Dániel)
Rádiónk a T-home támogatásával a Web-rádió (pdf) alkalmazásával is hallható.

A FESZT tréningsorozatot rendezett fogyatékosságügyi érdekvédők, civilek és aktivisták számára

- 2022. december 9. 9:02 - 771 megtekintés

A Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa (FESZT) az Európai Fogyatékosságügyi Fórummal (EDF) közös projektet indított Ascend névvel.

A projekt a célja az EDF tagszervezeteinek kapacitásfejlesztése olyan területeken, mint a szervezetek részvételének erősítése az uniós és nemzetközi politikákban és programokban, illetve a fogyatékossággal élő fiatalok vezetői képességének fejlesztése, részvételük erősítése a  szervezetek érdekvédelmi tevékenységeibe. A 2022 nyarán benyújtott pályázat keretében a FESZT többi tagszervezete magyarra fordította  és széles körben ismertette az EDF által készített szakpolitikai anyagokat , valamint lehetőségünk nyílt az érdekérvényesítéssel és Európai Uniós szakpolitikákkal kapcsolatos részvétel erősítése, valamint a fogyatékossággal élő fiatalokkal és felmérést végeztek a fogyatékossággal élő fiatalokat ért diszkriminációval kapcsolatban elsősorban az oktatás terén.

A tréningek elsődleges célja az Európai Uniós szintű jogérvényesítés lehetőségeinek megismertetése, a már meglévő ismeretek, eszközök bővítése. A  résztvevők szakmai tapasztalatokat oszthatnak meg a csoportos foglalkozásokon, 2-3 fős csoportokban, közösen dolgoznak a  feladatokon, így új ismereteket és tapasztalatokat szerezhetnek érdekvédelmi munkájukhoz.

A projekt keretében 6 tréninget szerveztek a MEOSZ munkatársai 2022. október 17, 24, 25, és november 7, 8, 14-én a MEOSZ Központban. A tréningen eszközként, segédletként az EDF magyar nyelvre fordított érdekérvényesítési kiadványait – így  az Európai akadálymentesítési irányelv – Eszköztár az átültetéshez, Az Ön jogai az Európai Unión belül, Az ENSZ Fogyatékossággal Élő Személyek Jogaival Foglalkozó Bizottsága – Útmutató a fogyatékossággal élő személyek szervezetei részére, Az Egyesült Nemzetek Szervezetének a nőkkel szembeni hátrányos megkülönböztetés felszámolásával foglalkozó Bizottsága (CEDAW) – Útmutató a fogyatékossággal élő személyek szervezetei részére –  használták a  résztvevők.

A tréning másik célja az utasjogok, a fogyatékossággal élő emberek jogainak, az akadálymentes termékek és szolgáltatások és a fogyatékossággal élő nők életében megjelenő  jó és rossz gyakorlatoknak, példáknak és visszás helyzeteknek az összegyűjtése volt.

A tréningeken a fogyatékossággal élő személyek szervezeteinek munkatársai, civil érdekvédők és egyetemi esélyegyenlőségi koordinátorok vettek részt. A tréningeken nemcsak a résztvevők kaptak hasznos információkat, hanem a tréning megvalósítói is sok hasznos információval, tapasztalattal gazdagodtak a részvevők beszámolóinak, történeteinek, jó és rossz példáinak köszönhetően.

Több résztvevőnek is pozitív élménye volt az utastájékoztatással kapcsolatban, miszerint egyre több a kijelző és hangos bemondó a megállókban, valamint a közösségi közlekedés járművein.

Külföldi jópéldaként említették, hogy sok pályaudvaron és reptéren személyi segítő kérhető, sajnos ettől a magyar gyakorlat még elmarad. Ugyanakkor a legújabb alacsonypadlós vonatokon van arra lehetőség, hogy elektromos eszközöket és segédeszközöket töltsenek fel az utazók. Pozitívumként említették a tréning résztvevői, hogy sokszor a busz és vonat csatlakozás is jól megoldott, késés estén az egyik jármű bevárja a másikat.

A magyarországi helyzetről szólva a résztvevők úgy ítéltélték meg, hogy  az Európai Parkolási kártya megújítása  indokolatlan terhet ró azokra a fogyatékossággal élő  emberekre, akiknek egészségügyi állapotában javulás nem várható, mégis folyamatosan kellemetlen orvosi vizsgálatokra kell járniuk.

Példáik alapján nem az akadálymentesítés szabályainak megfelelő rámpák vannak a pályaudvarokon, egészségügyi-, vagy önkormányzati intézményekben így azokat nehéz, vagy lehetetlen igénybe venni, valamint a kelet-magyarországi vonatok nem akadálymentesek. A műszaki elégtelenségek és  az akadálymentesség hiánya mellett a résztvevők beszámolói alapján  probléma a közösségi közlekedésben dolgozó személyek nem megfelelő hozzáállása, magatartása, viselkedése a fogyatékossággal élő utasokkal szemben. Például a buszon a sofőrök sokszor durván beszélnek, türelmetlenek a beszállásnál és nem adnak tájékoztatást.

A repülőgépen  a kerekesszékes utas és családja nem tud együtt utazni, mert a kerekesszékes gyermek mellé nem tudnak leülni a szülei. További probléma, hogy a repülőjegy megvásárlásakor az online felületen nehezen lehet megtalálni és jelölni az asszisztencia igényt. Beszállásnál egyes repülők esetében a mozgáskorlátozott embernek  végig kell mennie egészen a hátsó ülésig, azonban a reptéren kapott csere kerekesszék nem minden esetben fér be, vagy nem megfelelő a mérete a használó számára. A repüléskor a csomagtérben elhelyezett kerekesszék esetleges rongálódása  nem javítható, vagy cserélhető azonnal, a kártérítés önmagában nem oldja meg a használhatatlanná vált segédeszköz problémáját.

A könnyen érthető kommunikáció szinte teljesen hiányzik az utastájékoztatásból, így az értelmi fogyatékossággal élő emberek számára szinte lehetetlen, hogy  bérletet vásároljanak az automatából.

A résztvevők egybehangzó véleménye alapján a vidéki közlekedés, különösen a buszjáratok egyáltalán nem akadálymentesek, de a buszmegállók, és az oda vezető útburkolat sem teszi lehetővé, hogy kerekesszékkel közlekedjenek. Nagy segítség lenne, ha   bankkártyával tudnának  jegyet váltani   a buszon, de erre sajnos sehol nincs  lehetőség. Az online jegyvásárlásra kialakított honlapok és mobil applikációk nehezen használhatók a fogyatékossággal élő emberek  számára, nem egyértelműek az információk, nem felelnek meg az akadálymentesítés szabályainak.

Az elektromos mopeddel  történő utazás során –  annak ellenére, hogy egyes mozgáskorlátozott személyeknek csak ezzel az eszközzel tudnak önállóan közlekedni – folyamatosan problémákba ütköznek a mozgáskorlátozottak. Sem a buszra, sem a vonatra nem engedik fel az utasokat az elektromos eszközzel.

A tréning résztvevői  megállapodtak abban, hogy egy online zárt felületen a későbbiekben is gyűjtik ezeket az eseteket. Ennek az a célja, hogy az Európai Unió bizottságai, az ENSZ Fogyatékossággal élő személyek jogaival foglalkozó Bizottsága és a ENSZ Nőjogi Bizottsága számára készítendő árnyékjelentés struktúráját követve éves belső jelentéseket készíthessenek a projektben érintett érdekvédelmi szervezetek.

A tréningsorozatról készült beszámoló itt érhető el: LINK

A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*


9 + = tizrnnégy

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Reklám

 

Vakrepülés Színtársulat

Kultúrtanya Közösségi tér

Online rádió

Alko-soft Hobby Rádió - MyOnlineRadio.hu

Keresés az oldalon

Facebook oldalunk

Mai műsor

Bejelentkezés

Regisztráció| Elfelejtette jelszavát?

Mai napi információk

Ma 2025. szeptember 14. vasárnap, Szeréna, Roxána napja van.
Ma van a(z) A keresztény egység napja.
Az év 37. hete és 257. napja.
Holnap Enikő, Melitta napja lesz.

932. I. (Madarász) Henrik német király megtagadta a magyaroknak a további adófizetést.


1482. Giovanni Dalmata dalmát szobrász, kőfaragó megkezdi működését a királyi udvarban. Társaival együtt jelentős része van abban, hogy a magyar királyi udvarban tudatosan alkalmazzák az antik építészeti hagyományokat.


Simonyi Imre / 1920. szept. 14. - 1990. ,? /

Annyi van hátra

Szakadt reád annyi gyalázat,
hogy abból fedelet
ácsolhat föléd az alázat
s a szeretet.

Húzódj alá. - Valami vackot
vess a sarokba.
-Csak megvadult kan tépi az aklot
darabokra.

Te már ne játszd senki agyaras
habzó szájú hősét.
Ne védd magad. - Óvjon az okos
együgyűség.

Annyi van hátra életedből,
ami pennád hegyén
feketéllik a félelemtől:
pár költemény.

Időjárás

2025-09-14, 05:01
Overcast
SSE
Előjelzés
22°C
2.4 m/s
Apparent: 24°C
Nyomás: 1018 mb
Páratartalom: 61%
Szél: 2.4 m/s SSE
Széllökések: 7.1 m/s
UV-Index: 0
Rövid leírás: 25.4mm /100% / Rain
Napfelkelte: 06:20
 

Hírlevél

Add meg az E-mail címed, majd kattints a feliratkozás vagy leiratkozás gombra.


kettő mínusz egy = (Írja be számmal a művelet eredményét!)


Feliratkoztak: 328

A Kultúrtanya programajánlója

A rádiónkat is üzemeltető Net-média Alapítvány által üzemeltetett Kultúrtanya – integrált közösségi tér programjaiból ajánlunk!

Kultúrtanya

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com