Dózsa György úti akadálymentes metróbejárás a VGYKE. szemével
Az M3-as metró felújítási munkáját és a Vállalkozóval történő szerződéskötést több éves előkészítési munka előzte meg. Az előkészítési fázisban, az érdekvédelmi szervezetek bevonásával készültek el a kiviteli tervek és kerültek meghatározásra az akadálymentesítéssel kapcsolatos követelmények, melyet az Ajánlatkérési dokumentáció 3. kötet, Műszaki előírások, 5. sz. melléklet: M3 metró taktilis jelek specifikációja és a 6. sz. melléklet: Akadálymentesítési előírások rögzít.
A Dózsa György út állomás utasforgalmi tereiben a taktilis jelzések elkészültek.
A 2019. március 8-ai bejáráson Németh Orsolya és Erhart Péter az MVGYOSZ-től, Babits Bernadett rehabilitációs szakmérnök, valamint a VGYKE részéről Bönde Katalin, Széles Attiláné Panka és Miks-Rédai Csaba vizsgálták az eddig elkészült taktilis jelzések, valamint az ATS használhatóságát.
Közös javaslat született arról, hogy az ATS hangereje, valamint a távkapcsolóval történő indítótávolság is jelenleg megfelel a kívánt mértéknek, változó környezeti zajok esetén kérésre az üzemeltető néhány perc alatt módosítani tudja. Az állomáson egy mozgólépcső működik, ami többnyire lefelé fog haladni, de vakvezető kutyával közlekedő látássérültek is tudják a metrót használni, hiszen hagyományos lépcső is található az állomás területén.
Jelenleg demo üzemmódban fut a rendszer, tervezés, és kivitelezés alatt áll, hogy okostelefon segítségével szöveges információkhoz is hozzájuthassanak a látássérültek az állomás különböző adatairól, azonban jelenleg ez a fejlesztés csak androidon fut. Javaslatot tettünk általunk ajánlott fejlesztő bevonására, hogy az IOS rendszerű telefont használók is hozzájuthassanak a közlekedésünket nagyban megkönnyítő hasznos adatokhoz. Kérésünk volt továbbá, hogy a működő mozgólépcső hangjelzését teljes egészében a már jól bevált, és sokak által ismert, és napi szinten használt M4-es metró hangjelzéséhez igazítsák, gondoltunk itt a jelzés magasságára, sűrűségére, illetve arra, hogy jobbról hallatszódjon.
Az építkezési területre belépve vezetősávokat találtunk, ezek ugyan nem teljesen egyeznek meg a 4-es metró vezetősávjaival, de jól követhetőek, kontrasztosak, minden esetben a lépcső közepéhez vezetnek.
Fontos kritikai észrevételünk volt azonban a lépcsőre rávezető taktilis jellel kapcsolatban, mely jelenleg teljesen belesimul a burkolatba, a vezetősávtól sem különül el, ennek javítására Polik Tamás megrendelőtől a helyszínen ígéretet kaptunk, valamint a bejárás jegyzőkönyvébe is bekerült, melyet a résztvevők aláírásukkal hitelesítettek.
A másik aggályos pont a padok kérdése volt, melyek egy kb. harminc centis konzolon vannak a falhoz rögzítve a peron területén, a kötelező nyolcvan centiméteres előírásnak a vezetősávtól ugyan megfelelnek, de csak üresen. Ezeken design elvekre hivatkozva már nem fognak módosítani, viszont ígéretet kaptunk arra, hogy a többi állomáson a falhoz közelebbre felszerelt padokat helyeznek ki.
Miks-Rédai Csaba
VGYKE
The post Dózsa György úti metróbejárás appeared first on Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi Regionális Egyesülete.
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Ezeket is olvassa el:
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
4°C