Tippek látássérült utazóknak: 2. rész – utazás repülővel
Ha repülős utat tervezünk, elsőként a repülőjegyet érdemes megvenni. Fontos tudni, hogy jelenleg sok légitársaság honlapja nem akadálymentes.
E pillanatban – Apple készülékeken – VoiceOverrel szállásfoglalásra és repülőjegy vásárlásra is jól használható a booking.com alkalmazás. Repülőjegyek kereséséhez, valamint az árak előzetes feltérképezéséhez igénybe vehető a Skyscanner alkalmazás is. Reméljük, minden olyan frissítés elkerüli ezeket a platformokat, ami ronthat az akadálymentességükön. Mindkét felület magyarul is működik.
A fogyatékos személyek légiközlekedéssel kapcsolatos jogait az Európai Parlament és a Tanács 1107/2006/EK Rendelete szabályozza, magyarul itt elérhető.
A légikikötőkben világszerte egységesen elérhető szervezett személyi segítő szolgálat. Ha segítőre van szükségünk, azt jellemzően a repülőjegy vásárlásakor tudjuk jelezni. Minden légitársaság köteles a személyi segítéssel kapcsolatos információkat és az igényléshez szükséges elérhetőségeket a honlapján közzétenni. Amennyiben a repülőjegy megvásárlásakor nem találunk erre szolgáló felületet, vagy a bejelentést elmulasztanánk, segítség iránti igényünket a vásárlást követően is jelezhetjük. A kellemetlenségek elkerülése végett azonban ezt fontos mihamarabb, de legkésőbb 48 órával az utazást megelőzően megtenni. Ellenkező esetben a légitársaság a fogyatékos személy szállítását akár meg is tagadhatja. Ne lepődjünk meg, munkakörük ellenére a személyi segítséget nyújtók igen változó mértékben gyakorlottak súlyos fokban látássérült utazók segítése terén. Sokszor a tökéletes fizikai állapotnak örvendő látássérült utast is kerekesszékbe akarják ültetni – ez ellen bátran tiltakozzunk! A légiközlekedésben egységesen elfogadott, hogy a személyi segítőt igénybe vevő utasok szállnak fel először a fedélzetre. Leszálláskor viszont meg kell várnunk, hogy. a repülőgép kiürüljön, a személyi segítő csak ezt követően mehet fel a fedélzetre.
Ha a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre érkezve szeretnénk a személyi segítőnek érkezésünket jelezni, azt a reptér területén található hívópontokon tehetjük meg. További információk itt.
A segítő a becsekkolástól a repülőgépbe történő beszállásig minden ügyes-bajos teendőben segítséget nyújt. Persze olyan vak ember is van, aki a reptereken is szervezett kísérő nélkül szeret tájékozódni. A budapesti repülőtéren az önálló közlekedést vezetősávok és a mind iOS, mind Android operációs rendszerre letölthető BindiMaps alkalmazás segíti. Információkat itt olvashat.
Amikor azt mérlegeljük, igényeljünk-e személyi segítőt, érdemes figyelembe venni, hogy a beszállókapuktól a repülőgép fedélzetére történő eljutáshoz sem vezetősávok nem állnak rendelkezésünkre, sem az alkalmazás nem tud segítséget nyújtani, így itt csak az utastársakhoz fordulhatunk. Ezzel szemben a reptéri segítő szolgálat egészen az ülésünkig kísér. Egy, a reptereken a személyi segítő nélküli közlekedést preferáló amerikai vak utazó Érvei és praktikus megoldásai a következő linken olvashatóak:
https://www.afb.org/aw/13/11/15868
Bizonyos légitársaságok megszabják, hogy fogyatékos utasaik kizárólag ablak mellé ülhetnek. Mások csupán azt határozzák meg, mely sorok ülőhelyei közül választhatunk. Az azonban egységes szabály, hogy a vészkijáratok soraiba nem ülhetünk. Egy látássérült ember számára jó választás lehet a folyosó mellett ülni. Így a zajos repülőgépen könnyebb a légiutaskísérővel kommunikálni. Ráadásul nem kell a mellettünk ülőket felállítani, vagy a földre tett holmijukat próbálni átlépni, amikor mosdóba megyünk. Szomszédunk figyelmét viszont az utazás elején célszerű arra felhívni, hogy szóljon, vagy – ha pl. fülhallgató van rajtunk – érintse meg a vállunkat, ezzel jelezve, hogy álljunk fel, és engedjük ki a széksorból. Az utazás elején a légiutaskísérőtől általában tájékoztatást kapunk a repülőgép biztonsági szabályairól. Az ülések felett található hívó gomb manapság gyakran érintős, így érdemes lehet a személyzettel azt is egyeztetni, hogy egy kis darab ragtapaszt az utazás időtartamára mellé ragasztunk, így szükség esetén könnyen megtaláljuk a gombot. Végül fontos tudni, hogy a repülőgépeken található mosdók különböznek. Különösen hosszabb repülőút esetén, amikor biztosan kell a mosdót használnunk, érdemes lehet a személyzet egy tagját megkérni, hogy felszállás előtt mutassa meg, hogy a mosdóban mit hol találunk, melyik gomb mire szolgál, és hogyan záródik és nyílik az ajtó.
Végül fontos hangsúlyozni, hogy a különböző légitársaságok fogyatékos személyek szállításával kapcsolatos szabályai eltérhetnek, így az utazást megelőzően érdemes rákeresni az adott légitársaság látássérült utasokkal kapcsolatos tájékoztatására.
(Dr. Gombás Judit – MVGYOSZ.)
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Ezeket is olvassa el:
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
5°C
Vélemény, hozzászólás?