Előrelátó tervezők válasza a XXI. század kihívásaira – fogyaték
A világ lakosságának 15%-a él valamilyen fogyatékossággal. A 2011-es népszámlálás adatai szerint Magyarországon a fogyatékos személyek száma 457 ezer fő, a tartós betegek száma pedig 1 millió 648 ezer volt. A XXI. században egy különösen idősödő Európával számolnak, amelyben nagyságrendekkel több lesz a fogyatékossággal élő ember köszönhetően annak, hogy a különböző fogyatékosságok döntően 50 év felett jelennek meg. A kihívásokra való felkészülés legfontosabb feladatai közé tartozik, hogy minél előbb elkezdődjön olyan fizikai környezetek, használati tárgyak, valamint felhasználói felületek és infokommunikációs eszközök tervezése, amelyek mindenki számára használhatók, hozzáférhetők.
Műhelymunka és sajtótájékoztató a Mozgássérültek Budapesti Egyesülete (MBE) Egyetemes Tervezés Információs és Kutató Központja (ETIKK) és Budapesti Műszaki Egyetem (BME) Ergonómia és Pszichológia Tanszéke együttműködésének első rendezvénye alkalmából.
A rendezvény időpontja:
2013. december 9. (hétfő)
14:30-tól Műhelymunka
15:45-tól Sajtótájékoztató
A rendezvény helyszíne:
A Lurdy Ház 1. emeleti 7-es számú konferenciaterme, valamint a Lurdy Ház 3. emeletén található MBE – ETIKK iroda
(Lurdy Ház – 1097 Budapest, Könyves Kálmán körút 12-14.
Elérhetőség: http://www.etikk.hu/kapcsolat/)
II. Az együttműködő felek törekvése
1. Mozgássérültek Budapesti Egyesülete Egyetemes Tervezés Információs és Kutatóközpontja
A Mozgássérültek Budapesti Egyesülete hozta létre az Egyetemes Tervezés és Információs Kutatóközpontot abból a célból, hogy az egyetemes tervezés eszméjét terjessze.
Az ETIKK segítségével a Lurdy Konferencia és Rendezvényközpontban kialakított 7. sz. konferencia terem megfelel az egyetemes tervezés szempontjainak, bárki számára bérelhető.
Az ETIKK egyetemes tervezés szempontjainak megfelelő kialakítású irodája és oktatóterme pedig a Lurdy Ház Igazgatóságának 3. emeletén működik. Az itt dolgozó munkatársak különböző fogyatékossággal élnek. Feladatuk, hogy az egyetemes tervezés koncepcióját népszerűsítsék és saját élettapasztalataikat átadva segítsék a jövő és a ma tervezőit annak érdekében, hogy munkájuk eredményeként mindenki számára használható termékek, szolgáltatások és alkalmazások jöjjenek létre.
2. Budapesti Műszaki Egyetem Ergonómia és Pszichológia Tanszék
Oktatási profilját a nevében is meghatározott kettős, de szorosan kapcsolódó szakmai területek határozzák meg. Oktatási, kutatási és projekt munkáit a sokszínűség és interdiszciplinaritás jellemzi. Oktatói között mérnökök, menedzserek, pszichológusok és tanárok vannak, akik munkájukat nemcsak egy-egy szakmai területen művelik, hanem gyakran összekapcsolódnak ezek a területek, és új tantárgyak, kutatási utak alakulnak ki. Fő területei az ergonómia és a pszichológia oktatása mellett tanítanak termékmenedzsmentet és részt vesznek a tanárképzésben is. Évtizedek óta meghatározóak a megváltozott munkaképességű és fogyatékos személyek humán és műszaki támogatását célzó foglalkoztatási rehabilitációs szaktanácsadói képzésben.
III. Az együttműködés céljai
Mindkét fél számára fontos az egyetemes tervezés koncepciója. Az egyik fél az optimális használhatóság, a másik fél pedig a minél szélesebb kör számára történő tervezés megvalósítás szemszögéből tekint a koncepcióra.
Az egyetemes tervezés ugyanis nem más, mint az a tervezési mód, amely az emberi különbözőségekből indul ki. Az utólagos akadálymentesítés helyett az akadályok megelőzésére, a prevencióra kerül a hangsúly. Azt jelenti, hogy a minket körülvevő világot (fizikai és kommunikációs környezetet) nem átalakítani szükséges a fogyatékos személyek szükségletei szerint, hanem eleve úgy kell azt megtervezni, hogy az a fogyatékos személyek számára is hozzáférhető és használható legyen.
Mindkét fél készül a XXI. század kihívásaira, amikor egy különösen idősödő Európában nagyságrendekkel több lesz a fogyatékossággal élő ember köszönhetően annak, hogy a különböző fogyatékosságok döntően 50 év felett jelennek meg. A kihívásokra való felkészülés legfontosabb feladatai közé tartozik, hogy minél előbb elkezdődjön olyan környezet tervezése, amely mindenki számára egyaránt alkalmas. Ebben a munkában nélkülözhetetlen a tervezők és a felhasználók szoros együttműködése.
Az BME Ergonómia és Pszichológia Tanszékének hallgatói a 2013-as őszi félév „Tervezés speciális felhasználók számára” c. kurzusában találkoztak az egyetemes tervezés szempontjaival, melyet Jókai Erika tanársegéd vezetett.
A kurzus témája a közlekedési csomópontok információs akadálymentesítése volt.
A terméktervező hallgatók a szemeszter során személyesen is találkoztak különböző fogyatékossággal élő emberekkel. A 2013. december 9-i műhelymunka keretében a féléves munka eredményeként megalkotott koncepcióterveket vitatják meg a jövő tervezői a potenciális felhasználókkal az ötletek, vázlatok esetleges továbbfejlesztésére, kidolgozására.
Mindkét együttműködő fél nagy lehetőséget lát abban, hogy a jövőben tervezők és felhasználók az eddigieknél hatékonyabban dolgozzanak együtt, melynek eredményeként létrejön az emberek sokszínű képességeit tisztelő befogadó környezet.
IV. További információk:
Mozgássérültek Budapesti Egyesülete Egyetemes Tervezés Információs és Kutatóközpontja
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
7°C
Vélemény, hozzászólás?