Empatikus, emberbaráti hozzáállást kér a debreceni áldozatsegítő központ munkatársaitól a miniszter
Nagyon fontos, hogy azok, akik bajba kerülnek és bűncselekmény vagy vagyon elleni szabálysértés áldozatává válnak, személyre szabott segítségnyújtásban tudjanak részesülni – nyilatkozta Varga Judit a Dehirnek.
Fotó: Kandert Szabolcs
Debrecenbe járt az új áldozatsegítő központ átadásán Varga Judit. Az igazságügyi miniszter interjút adott a Dehirnek.
Dehir: Az áldozatsegítő központok létrehozása hogyan kapcsolódik a kormány családpolitikájához?
Varga Judit: Egész kormányzásunk, gazdaságpolitikánk, alaptörvény-felfogásunk a család köré szerveződik, hiszen ahol a család és a magyar gyermek van, ott van magyar jövő. Ezért nagyon fontos, hogy ne csak békeidőben vagy jóban álljon ott a kormány a családok és az egész társadalom mellett. Nemcsak jogok, hanem felelősség és kötelezettségek is vannak az alaptörvényben rögzítve.
Ha az áldozatsegítő központokat nézzük, akkor itt a helyi közösségek felelőssége abban, hogy összefogva a kormányzattal segítsék a helyben bajba jutott állampolgárokat. Így kapcsolódik a kormányzat politikájába, a felelősség és a családpolitika fő sodrába az áldozatsegítés rendszere.
Nem új keletű dologról van szó, de maguk az áldozatsegítő központok, melyek fizikailag közel hozzák az állampolgárokhoz a segítséget, 2017-ben kezdtek el kiépülni. Azt a célt tűztük magunk elé, hogy 2025-re országos hálózattá szervezzük ezeket a központokat, hogy minden megyeszékhelyen legyen egy ilyen fizikailag elérhető centrum.
Dehir: Debrecenben adták át a tizedik áldozatsegítő központot. Hogyan haladnak tovább?
Varga Judit: Tavasszal Egerben nyitjuk meg a következő ilyen intézményt. A helyi igények, bejelentkezések, bűnügyi statisztikák alapján igyekszünk haladni. Azt kell látni, hogy 2010 óta az ország teljes területén70 százalékkal csökkent a bűnelkövetés. Ez egy olyan statisztika, amit világszinten alig tud más produkálni.
Magyarország az egyik legbiztonságosabb ország globális viszonylatban.
Nagyon fontos, hogy emellett azok az emberek, akik bajba kerülnek és bűncselekmény vagy vagyon elleni szabálysértés áldozatává válnak, vagy ezen bűncselekmények közvetlen sértettjei, hozzátartozói – a megfelelő, személyre szabott segítségnyújtásban tudjanak részesülni.
Dehir: Milyen típusú panaszokkal fordulnak ezekhez a központokhoz az állampolgárok?
Varga Judit: Van egy jellemző sértetti kör, a kapcsolati erőszak áldozatai, ezeket a statisztikákat több nőjogi szervezet is ki szokta kérni tőlünk, de szeretném hangsúlyozni, hogy a vagyon elleni bűncselekmények áldozatai azok, akik a legmarkánsabb csoportot alkotják. Az ide fordulók nagy része telefonon kerül kapcsolatba az áldozatsegítő központokkal. Ahol nagyon jól működik a rendőrség és a központok közötti együttműködés, aki sértetté válik, az az adatai kezeléséhez hozzájárul, és innentől kezdve a rendőrség jelzést ad az áldozatsegítő munkatársaknak, akik telefonon bejelentkeznek. Emiatt hihetetlenül megnő az áldozatelérési hatékonyság.
Létezik egy erős pénzügyi része is a segítségnyújtásnak, a krízishelyzetnek kezelésének, hiszen vonatjegyet kell venni, élelmiszert kell venni, vagy van, aki úgy lesz egy kapcsolati erőszak áldozata, hogy nem tud visszajutni a lakásába.
Ilyenkor van egy olyan azonnali pénzügyi segély, ami az elmúlt két évben közbenjárásunkra – hiszen lobbiztunk a pénzügyminiszternél – 173 ezer forint egyszeri és azonnali, rászorultságot nem vizsgáló alapon jár az áldozatnak.
Az is fontos, hogy a személy elleni erőszakos bűncselekmények áldozatai vagyoni kárukat tudják megtéríttetni – ennek a felső határa már több mint 2,6 millió forint. Ez azt jeleni, ha valakinek ne adj isten egy orvosi beavatkozásra, fogászati kezelésre van szüksége, azt a felmerült kár arányában, összegszerűségében tudjuk megtéríteni neki eddig az összeghatárig.
Ezzel is szeretném azt hangsúlyozni, hogy a magyar konzervatív büntetőpolitika középpontjában a sértett áll és nem az elkövető.
Dehir: Figyelemmel kísérik a korábban átadott központok tevékenységét? Szükség és igény esetén tudnak további támogatást adni az ezekben az intézményekben folyó munkára?
Varga Judit: Természetesen folyamatosan figyelemmel kísérjük a munkát. Az ott dolgozó munkatársaknak nem csak a szakmai felkészültsége kulcstényező a hatékony segítségnyújtásban, hanem az empatikus hozzáállása is.
A hivatali környezettől itt egy merőben eltérő, barátságos környezetben fogadják az oda kerülő, bajba jutott embertársat.
Ahogy látjuk, hogy egy adott országrészben jellemzően milyen típusú segítségnyújtásra van szükség – pl. pszichológiai támogatásra – akkor úgy csoportosítjuk át az erőforrásokat. Nagyon fontos a civil és az egyházi szervezetek együttműködése. Minden megyeszékhelyen megvan az a jellemző együttműködő partner, aki a leghatékonyabb segítséget tudja nyújtani.
Az információ szempontjából fontos, hogy az emberek tudjanak róla, hogy van segítség. Egy nagyon erős tudatosságnövelő kampányba kezdtünk 2020-ban az áldozatsegítés évében. Van egy webes felületünk: a vansegitseg.hu, van Facebook-oldalunk. Van egy sorozatunk ahol ismert színészek tipikus áldozati helyzeteket mutatnak be 20 perces podcastokban.
Ezzel segítjük a társadalmat is annak felismerésében, hogyha munkahelyi, iskolai környezetükben valaki bántalmazás áldozata. Vagy ha még nem valósult meg bűncselekmény, de időben tudják észlelni a prevenció jegyében ezt a helyzetet.
Fontos, hogy a segítségnyújtás pénzügyi oldala mellett van egy nagyon erős lelki segítségnyújtás is. Emellett pedig van egy olyan kör is, akik csak abban kérik a központ munkatársainak segítségét, hogy egy áldozati státuszt igazoló kormányhivatali űrlapot ki tudjanak tölteni a jogi segítségnyújtás érdekében, ami már egy hatósági ügyintézői folyamat. Ebben van egy erős érdekérvényesítési támogatás a központok részéről, de a konkrét segítséget ugyanakkor lehet, hogy egy ügyvédi kamara által működtetett jogi segítségnyújtó szolgálat fogja megadni.
Az integratív szemlélet nagyon fontos, hogy van egy központ, ahova ha valaki bemegy és elmondja, mi a problémája, az majd testre szabott segítséget kap: lehet, hogy a Belügyminisztériumtól, egy civil szervezettől, egy védett háztól.
Nekünk az a leglényegesebb ebben az integrálásban, hogy az informatikai fejlesztéssel is utolérjük magunkat. Akármelyik pontjára is téved be valaki ennek a rendszernek, az a szervezet nyomjon be egy gombot, és érjen össze a csillagpont, hogy a rendőrség is tudjon róla, hogy egy áldozat jelentkezett a rendszerben. A legfontosabb, hogy minél gyorsabban és minél hatékonyabb segítséget tudjon kapni, akinek szüksége van rá.
Dehir: Debrecentől mit vár el miniszter asszony?
Varga Judit: Fontos, hogy az emberek tudják, hogy itt is, helyben is van segítség. Azt az empatikus, emberbaráti hozzáállást szeretném kérni az itt dolgozó munkatársaktól, ami a mi missziónk is. A segítség akkor az igazi, ha az adott élethelyzetben, krízishelyzetben lévő is segítségnek érzi. Ehhez kitartást kívánok minden munkatársnak. Biztos vagyok benne, hogy ehhez Debrecen városa is minden segítséget meg fog adni.
A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Ezeket is olvassa el:
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
4°C
Vélemény, hozzászólás?