Az oldal akadálymentesített
Hobby rádió – a Hang-adó

Rádió hallgatása

Intimrészek - Szilágyi János és Frenkl András szórakoztató m*sora
55
hallgató

Lejátszás

Online rádió hallgatása
Rádió hallgatása
Hallgatás Media Player-el
Rádió hallgatása

Android-os alkalmazás (Készítette: Benkő Dániel)
Rádiónk a T-home támogatásával a Web-rádió (pdf) alkalmazásával is hallható.

Hibás kocsik 1,4 milliárdért

- 2014. szeptember 12. 11:55 - 2789 megtekintés

Át kell tervezni a vasút új InterCity-kocsijait, mert nem akadálymentesek. A MÁV elismerte a hibát, mondván: nem követték a szabványváltozást, így kerekes székkel nem lehetne használni a kocsikat. A fejlesztés 1,4 milliárd forintba került.

Hibákat talált az uniós ellenőrzés a MÁV-Start Zrt. saját fejlesztésű Inter-City+ vasúti személykocsicsaládjának két prototípusán. Az 1,4 milliárd forintból sínre állított vagonokat közösen ellenőrző két minőségbiztosító cég, a Luxcontrol és a TÜV kéttucatnyi kifogást jegyzőkönyvezett.

Köztük olyanokat is, amelyek miatt a járműveket a sorozatgyártás előtt át kell terveztetni, és a járműszekrény szilárdsági vizsgálatait meg kell ismételni részben vagy egészben. A MÁV-nál úgy készülnek: a fejlesztésre elnyert 462 millió forint brüsszeli támogatást nem kell visszafizetniük a hibák miatt.

nol.hu/data/cikk/1/48/53/67/cikk_1485367/00302354.jpg

A berlini InnoTrans 2014 szakkiállításon bemutatkozó járművekkel szembeni valamennyi kifogás nem ismert, de lapunk úgy tudja: a MÁV-Start szolnoki vasútjármű-javítási telephelyén legalább egy év késéssel legyártott vagonok két komoly kritikát kaptak. A minőségtanúsítási eljárás során kiderült, hogy az IC+ vagonok lépcsői nem felelnek meg a szabványnak. Mert míg a korábbi előírásokba belefért, hogy a lépcsőakna felfelé szűküljön, az új szabályok ezt már nem teszik lehetővé.

A MÁV-nál azzal érvelnek, hogy az 55-60 százalékban hazai beszállítók közreműködésével életre hívott vagontípus tervezésekor a fejlesztés idején érvényes műszaki előírásokat tekintették irányadónak. De elismerik azt is, hogy a szabályváltozás elkerülte a figyelmüket. Márpedig emiatt a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) közelmúltban kiadott magyarországi utasforgalmi engedélyével rendelkező meglévő kocsikat a MÁV-Start csak belföldi szerelvényeiben közlekedtetheti majd.

A nemzeti vasútnál is tudják, ahhoz, hogy az IC+ megkapja a minőségtanúsítványt, és megkezdődhessen a sorozatgyártás, a vagonokat át kell tervezni. Úgy becsülik, a tervek indokolt változtatásait néhány száz mérnöki munkaórával el lehet végezni. Ha pedig a dokumentáció kész, sor kerülhet a műszaki ellenőrzések megismétlésére. Ezek sorában a legjelentősebb a kocsiszekrény szilárdsági vizsgálata, amely a MÁV számításai szerint legfeljebb néhány millió forintot emészthet fel.

A lapunk által megkérdezett vasútijármű-szakértők ugyanakkor nem hisznek a gyors és olcsó megoldásban. Szerintük egy a személykocsik fő tartószerkezeteit érintő tervezői munka hónapokig tarthat, a szekrényszilárdsági és egyéb vizsgálatok pedig néhány helyett néhány tízmillió forintot is felemészthetnek. Bárhogy is lesz, a vizsgálatok során napvilágra került másik hiányosság, hogy az IC+ vagonok nem felelnek meg a mozgáskorlátozottak esélyegyenlősége biztosítását előíró uniós szabályoknak.

A kocsik ajtajain ugyanis nem férnek be a kerekes székesek. Ami viszont a MÁV szerint nem érdemi probléma. Az új másodosztályú kocsik tervezésénél ugyanis eleve nem számoltak a kerekes székkel utazókkal. Ezt jelzi, hogy nem csak az átjárók szűkek, hiányoznak a mozgássérülteket segítő járművek beemelésére szolgáló liftek, mi több, a mosdók kialakítása sem felel meg a speciális igényeknek. A problémát azonban nem feltétlenül a teljes vagoncsalád áttervezésével orvosolnák.

Ehelyett „vegyes használatú” kocsik kialakítására készülnek. Ezek pedig az ígéretek szerint nemcsak a kerekes székkel vonatra szállók, hanem a kerékpárral utazók kiszolgálására is alkalmasak lesznek. A prototípustól mindenesetre a jövőben készülő IC+ vagonok néhány más részletben is eltérnek majd. Kicserélik például a járművek nyolcvan ülését. Mert az egyeztetések során kiderült, hogy a rögzített üléslap helyett lehajtható ülőlapokkal készülőket kell beépíteni.

nol.hu/data/cikk/1/48/53/67/cikk_1485367/00112260.jpg

És a több tízezer oldalnyi dokumentációt termelő minőségtanúsítási eljárásnak ezzel még nincs is vége: a Luxcontrol–TÜV páros szakértői maguk is a szabvány értelmezésén munkálkodnak. De a terv így is az, hogy az új vagonok minőségtanúsítási eljárását az év végéig lezárják. Még akkor is, ha egyértelmű, hogy az átalakításra szoruló lépcsőaknákra tekintettel az IC+ egyelőre nem kaphatja meg a végleges tanúsítványt.

A sorozatgyártás egy közbenső igazolás mellett indulhat meg, és a végleges megfelelőségigazolásokat a módosított tervek szerint elkészülő újabb egységek minősítésével szerzik majd meg.

Forrás a nol.hu
Az írás a Népszabadság 2014. 09. 10. számában jelent meg.

Kapitány Szabó Attila

A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*


hét - 6 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Reklám

 

Vakrepülés Színtársulat

Kultúrtanya Közösségi tér

Online rádió

Alko-soft Hobby Rádió - MyOnlineRadio.hu

Keresés az oldalon

Facebook oldalunk

Mai műsor

  • 6:00: Jóreggelt! - reggeli információs műsor két órában.
  • 8:00: Konyha főnök ajánlata - gasztronómiai magazin
  • 9:00: - a Media1 portál podcast műsora (műsorvezető: Szalay Dániel)
    A műsorban elsősorban interjúk hallhatók a tévék, a rádiók, az online média, a nyomtatott sajtó világával kapcsolatban. A műsornak rendszeresen vendégei újságírók, médiavezetők, és egyéb ismert hazai és külföldi szakemberek.
  • 10:00: - Kabaréjelenetek a hétvégére
    Eegy teljes órában a magyar kabaré legjobb és legviccesebb jeleneteit hozzuk el Önnek. Klasszikusok és modernebb poénok – garantáltan feltöltődhet humorral a teljes hétvégére!
  • 11:00: Pille-show - Pille "mélyinterjúkkal" tűzdelt zenés beszélgetős műsora
  • 12:00: Déli hírösszefoglaló -
  • 13:00: - Szilágyi János és Frenkl András szórakoztató műsora két órán keresztül
    Sorozatok, technika, tudományok, közlekedés, zene, bulvár, informatika, egészség, közösségi média, rövid interjúk TV-s celebekkel, énekesekkel, zenészekkel. www.intimreszek.hu
    Keresd Facebook-on is
  • 15:00: - Csák Attila zenei műsora
    Generációkat kötünk össze, amikor az eredeti és a feldolgozás egymás mellett szólal meg. Így születik új életre egy dallam, miközben párhuzamokat és meglepetéseket fedezünk fel. Két órán át garantáltan nem maradsz zene és történetek nélkül – mindezt tálalja a mikrofon és a keverőpult mögül: Csák Attila. Facebook oldal: www.facebook.com/duplanjo
  • 17:00: UK fever show - listavezető dalok Angliából
  • 18:00: Esti hírösszefoglaló - Benne: a nap idézete, névnap köszöntő, évforduló naptár, sport.
  • 19:00: Vers, esti mese, kabaré, a nap érdekessége (riport, interjú, tudósítás) -
  • 20:00: Konyha főnök ajánlata - gasztronómiai magazin
  • 21:00: - a Media1 portál podcast műsora (műsorvezető: Szalay Dániel)
    A műsorban elsősorban interjúk hallhatók a tévék, a rádiók, az online média, a nyomtatott sajtó világával kapcsolatban. A műsornak rendszeresen vendégei újságírók, médiavezetők, és egyéb ismert hazai és külföldi szakemberek.
  • 22:00: - Csák Attila zenei műsora
    Generációkat kötünk össze, amikor az eredeti és a feldolgozás egymás mellett szólal meg. Így születik új életre egy dallam, miközben párhuzamokat és meglepetéseket fedezünk fel. Két órán át garantáltan nem maradsz zene és történetek nélkül – mindezt tálalja a mikrofon és a keverőpult mögül: Csák Attila. Facebook oldal: www.facebook.com/duplanjo

Bejelentkezés

Regisztráció| Elfelejtette jelszavát?

Mai napi információk

Ma 2025. október 18. szombat, Lukács napja van.
Ma van a(z) Élelmezési világnap.
Az év 42. hete és 291. napja.
Holnap Nándor napja lesz.

1552. Eger ostroma. Ahmed és Ali pasák Eger felé tartottak mintegy 150.000 főnyi sereggel. A várnak Dobó István és Mecskey István voltak a parancsnokai. A vitézek esküt tesznek, hogy készek meghalni, mintsem a várat feladni. Bornemissza Gergelynek újtalálmányú kartácsai sodorták a törököket. Az ellenség nagy veszteséggel elvonult a vár alól. Az erődbe lövött 12.000 nagyobb golyó a székesegyház előtt felhalmozva hirdette a lefolyt 38 nap halhatatlan dicsőségét.


1904. A budapesti Központi Városháza Károly körúti szárnyának I. emeletén megnyílik a Fővárosi Könyvtár.


Déry Tibor / 1894. okt.18. - 1977. ápr.18. /

Ősz, Feldafing

segítsetek
még nem haltam meg
még felébredek még ősz van
rohan a hajnali szél a hegyoldalon
és aki öreg arcát az ablaküveghez szorítja
a vörös napkorongban a tél hideg alakjait látja
csókolózni
és hajnaltesttel sír a szélben
az avarban ide-oda röpköd
levelei lehullanak
mert mégis sötétedik
és mindörökre sötétedni fog..."

Időjárás

2025-10-18, 13:48
Mainly clear
NNW
Mainly clear
14°C
4 m/s
Apparent: 11°C
Nyomás: 1022 mb
Páratartalom: 68%
Szél: 4 m/s NNW
Széllökések: 10.2 m/s
UV-Index: 0
Rövid leírás: 0mm /2% / Rain
Napfelkelte: 07:07
 

Hírlevél

Add meg az E-mail címed, majd kattints a feliratkozás vagy leiratkozás gombra.


nyolc mínusz kilenc = (Írja be számmal a művelet eredményét!)


Feliratkoztak: 328

A Kultúrtanya programajánlója

A rádiónkat is üzemeltető Net-média Alapítvány által üzemeltetett Kultúrtanya – integrált közösségi tér programjaiból ajánlunk!

Kultúrtanya

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com