Kormányzati szintű egyeztetés az építési törvény koncepciójáról és a mopedek szállításáról
2023 március 30-án kormányzati szintű egyeztetésen fogadta Lánszki Regő építészeti államtitkár, Ágh Péter állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkár, Kerékgyártó János közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár és Bói Loránd közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkár Kovács Ágnest, a MEOSZ elnökét, dr. Laki Tamást, a MEOSZ-INOTEK Igazgatóját és dr. Faragó Melindát, a MEOSZ jogászát az Építési és Közlekedési Minisztériumban.
A tárca által kezdeményezett találkozóra azt követően került sor, hogy a MEOSZ megküldte a magyar építészetről szóló törvény kapcsán megfogalmazott szakmai javaslatait (a MEOSZ javaslatai itt olvashatóak) Lázár János építési és közlekedési miniszternek.
A kormány az építésüggyel kapcsolatos főbb jogszabályokat új szabályozási keretrendszerben kívánja egységesíteni, így született meg a magyar építészetről szóló törvény koncepciója. A koncepció az akadálymentességi követelményekkel csak érintőlegesen foglalkozik, holott a terület átfogó kodifikációja lehetőséget teremthetne a jogszabályi szintű problémák orvoslására, az akadálymentességgel kapcsolatos – tapasztalatokon alapuló – új szempontok és követelmények beemelésére, jogszabályi szintű előírására, valamint a meglévő jogszabályok harmonizálására. A szövetség javaslatai megküldése mellett a téma fontossága és álláspontuk nyomatékosítása érdekében személyes egyeztetést kért a tárcától.
Az egyeztetésen Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke elmondta, hogy a mozgáskorlátozott emberek közössége számára az épített környezet akadálymentessége az önálló, önrendelkező és méltóságteljes élet előfeltétele és felhívta a jelen lévők figyelmét arra, hogy a készülő építészeti törvény évtizedekre fogja meghatározni az épített környezet akadálymentességének helyzetét. Hangsúlyozta, hogy az akadálymentességet kiemelten fontos a törvényben alapelvi szinten megfogalmazni, a készülő törvény szellemét és betűjét át kell, hogy hassa az épített környezet akadálymentességének követelménye, és a valódi akadálymentesség megvalósulása érdekében a részletszabályokat a gyakorlati tapasztalatok alapján ehhez kell igazítani. A MEOSZ elnöke kérte a MEOSZ bevonását az építészeti törvény jogalkotási folyamatába és a normaszöveg véleményezésébe, és amennyiben szükségesnek tartja a szervezet, arról a minisztérium személyesen is egyeztessen a Szövetséggel; kérésüket elfogadták. Lánszki Regő államtitkár biztosította a MEOSZ-t arról is, hogy az épített környezet akadálymentességének megteremtése a kormánynak fontos terület, az építészeti törvény kodifikációja során figyelembe fogják venni a MEOSZ álláspontját.
A szervezet álláspontja szerint az egyeztetés mindenképpen előremutató, hiszen szakmai javaslataik figyelembevételével hatalmas előrelépés érhető el a mozgássérült emberek közössége szempontjából. A MEOSZ-t partnerként vonták be a társadalmi egyeztetésre bocsátott javaslat véleményezésébe, mely a jövőben folytatódó együttműködés első lépése volt.
Az egyeztetésen szó esett a gyógyászati segédeszközként használt elektromos mopedek autóbuszos szállítása körüli megoldatlan helyzet rendezéséről is, mely ügyben ugyancsak a tárcához fordult az érdekképviseleti szervezet (a MEOSZ levele itt olvasható). A MEOSZ hosszú évek óta próbál tenni azért, hogy a közösségi közlekedés mindenki számára hozzáférhetővé váljon, jelenleg azonban az elektromos mopedesek kiszorulnak abból. A MEOSZ elnöke kiemelte, hogy mozgáskorlátozott emberek tömegei szorulnak ki az autóbuszos közlekedésből azért, mert ezek a gyógyászati segédeszközök a biztonsági követelmények miatt nem szállíthatók a közösségi közlekedési járműveken. A jelen lévők utaltak a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft-t (KTI) vizsgálatára, amely az elektromos mopedek tömegközlekedésben való részvételét az esélyegyenlőség és a hozzáférhetőség szempontjából tanulmányozta, és szabályozási javaslat készítését tűzte ki célul. Bói Loránd államtitkár elmondta, hogy tudomása szerint a mopedek biztonságos szállíthatóságának műszaki paraméterei, a műszaki specifikáció a KTI-ben már rendelkezésre áll, így az ügyben a közös továbblépés lehetősége nyitva áll.
A jelenlévők egyetértettek abban, hogy a mopedek autóbuszos szállíthatósága érdekében együttműködésre van szükség az egészségügyi kormányzattal (ez jelenleg a Belügyminisztérium) és a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelővel (NEAK) is. A NEAK együttműködésére azért van szükség, mert jogos elvárás hogy azok az elektromos mopedek legyen társadalombiztosítási támogatással rendelhetők, amelyek kompatibilisek a közösségi közlekedésben használt járművekkel és, az ott alkalmazott biztonsági berendezésekkel. A MEOSZ elnöke hangsúlyozta azt is, hogy a GYSE gyártóknak és a forgalmazóknak kötelességként írják elő a betanítási folyamatot, és mindez számonkérhető legyen rajtuk.
Az egyeztetésen elhangzottak alapján úgy értékelte a MEOSZ., nagyon közel vagyunk ahhoz, hogy hosszú évek után valóban érdemi előrelépés történjen.
A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Ezeket is olvassa el:
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
2°C
Vélemény, hozzászólás?