Az oldal akadálymentesített
Hobby rádió – a Hang-adó

Rádió hallgatása

Az adatkezelési tájékoztató elolvastam és nyilatkozom arról, hogy annak megfelelő jogosultsággal

Lejátszás

Online rádió hallgatása
Rádió hallgatása
Hallgatás Media Player-el
Rádió hallgatása

Android-os alkalmazás (Készítette: Benkő Dániel)
Rádiónk a T-home támogatásával a Web-rádió (pdf) alkalmazásával is hallható.


Kern András - Lövölde tér
51
hallgató

„Mintha egy szellemvárosban közlekednék”

- 2020. április 25. 20:04 - 1087 megtekintés

Az Alsó erdősor utcai rendelőintézet előtt álló villanyoszlopon tábla hirdeti, hogy motort járatni tilos. Valószínűleg a taxisok miatt tehették ki, mert az oszlop jobb és bal oldalán is sárgára fújt, pepitacsíkos autók állnak – pontosan úgy, ahogyan egyébként azt a Google térképén is lehet látni. Az egyiken matrica hirdeti, hogy „kívül-belül biztonság”; az 0 betű […]

Az Alsó erdősor utcai rendelőintézet előtt álló villanyoszlopon tábla hirdeti, hogy motort járatni tilos. Valószínűleg a taxisok miatt tehették ki, mert az oszlop jobb és bal oldalán is sárgára fújt, pepitacsíkos autók állnak – pontosan úgy, ahogyan egyébként azt a Google térképén is lehet látni. Az egyiken mTaxiatrica hirdeti, hogy „kívül-belül biztonság”; az 0 betű helyén pedig egy piktogram: egy piros körben áthúzott koronavírussejt. Ám a kocsi tetején nincs rajta a „szabad” jelző, így könnyen lehet, hogy tulajdonosa már felhagyott a személyszállítással.
– Én már jó hónapja abbahagytam, ahogy a veszélyhelyzetet kihirdették – mutatja, gumikesztyűs tenyerét megadóan felmutatva a másik járgány sofőrje. Biztos, hogy ezzel nincs egyedül, hiszen a városban számtalan olyan helyen látni jelző nélkül parkoló taxikat, ahol korábban szinte egymásba csúszva, egy hatalmas, citromsárga százlábút alkotva araszoltak. Másrészt: ha az autók mozgásban vannak, akkor is inkább utas nélkül közlekednek.
– Ötödére esett vissza a napi fuvarjaim száma. Régen volt napi tizenöt, ma jó, ha van három – számol be az egyik legnagyobb fuvar-szervező flottájánál dolgozó sofőr. Minden általunk megkérdezett taxis csak név nélkül nyilatkozott, ha egyáltalán szóba állt velünk.

Egy másik vállalat bérautósa a társaságához beérkező összes hívás korábbi és mostani adatait veti össze. Ö is ötödére apadt forgalomról beszél, és még ehhez is szerencse kell.
– Két napja egyetlen hívásom sem volt – mondja kínjában mosolyogva. Kérdezgetném másról is, ugyanis a munkája természetéből fakadóan tulajdonképpen mindenre rálát, ami a fővárosban történik. De vajon mire látnak rá a taxisok akkor, amikor tulajdonképpen nem mennek sehova egész álló nap?
– Éjszaka olyan, mintha egy szellemvárosban közlekednék -számol be egyikük, másikuk pedig azzal egészíti ki, hogy ez nem is csoda: nincsenek nyitva a szállodák, nincsenek airbnb-s lakások a bulinegyedben, ahol most amúgy is minden zárva. Személy szerint a magyarországi Formula-i-futam esetleges elmaradása miatt aggódik a legjobban, aztán folytatja a felsorolást, hogy minek a meghiúsulása jelent majd neki nagy kiesést. Beszédes, hogy nem jövő, hanem jelen időben fogalmaz: nincsenek sem fesztiválok, sem Balaton.

Nincs fuvar a repülőtérről sem. Meséltek azonban egy kollégáról, aki megkísérelte a lehetetlent, és kiment reggel nyolcra a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre. Este nyolcra lett is fuvarja – pechjére az is csak Vecsésre, ami azért árban messze nem olyan, mint ha egy belvárosi hotelbe kocsikázott volna be.
A sokat látott taxisok is csak széttárt karral tudnak beszámolni arról, hogy milyen húzással, helyezkedéssel lehet fuvart szerezni ebben az egészen új, semmi máshoz nem hasonlítható helyzetben.
– Totál lutri az egész – állítja egyikük, aki olyan cégnél dolgozik, ahol azzal igyekeznek sűríteni a megrendeléseket, hogy egy hónapban összesen tíz napon engedi huszonnégy órázni a sofőrjeit, de emberünk azt mondja: „így is van, hogy tiszta nulla az egész nap”. Pedig neki más okból is szerencséje van: cége szerződésben áll az „egyik legnagyobb minisztériummal, ahol nem tudták megoldani a home office-t”, így onnan azért érkeznek hívások, „de azok között is lehet, hogy csak egy kétezer forintos fuvarba szaladunk bele”. Szerinte ez minden, az utcai leintéses magánfuvar „gyakorlatilag megszűnt”.

A drámai visszaesésre persze a kijárási korlátozások és a szórakozóhelyek bezárása miatt számítani lehetett a szektorban, nem csoda, hogy a kormány március 18-án bejelentett gazdaságvédelmi akciócsomag kedvezményezettjei között ott vannak a taxisok is. Kevesebb járulékot kell fizetniük, a katás vállalkozó taxisok pedig négy hónapra mentesülnek az adó megfizetése alól, csak júniusban kell újra a zsebükbe nyúlniuk.
Ennek persze az általunk megkérdezettek örültek is, de azt már mind hozzátették, hogy ettől még nem lesz bevételük.
– Nagy kérdés, meddig tart ez az egész, mennyire húzódik el a járvány, mert meg is kell élni valamiből. Mikorra várható, hogy itt újra elindul az élet? Szeptember? Az még fél év! – méltatlankodik egy sofőr, túlkiabálva a Rákóczi út forgalmát. Más vonatkozásban is felmerül beszélgetésünkben a hat hónapos időtartam. Forrásunk szerint ugyanis sok vállalkozó, aki bérbe adja a kocsiját, most válaszút elé került. A taxispiacon ugyanis sokan bérelt autóval közlekednek: a tulajdonosok intéznek minden adminisztrációt, vizsgát, karbantartást, „normál időben” fizetik a katát, informátorunk arról számolt be, hogy a sofőrök nagyjából heti 50-75 ezer forint körüli összeget fizetnek az autó tulajdonosának. Most viszont összesen nem termelnek ki sokan annyit, amennyit le kellene adniuk, így aztán a tulajdonosok előtt két lehetőség áll. Vagy eladogatják az autóikat, vagy garázsba teszik őket, csakhogy ezt „nem szeretik azok a kocsik, amelyeket azelőtt mindennap használtak”.

Egy másik taxis is a kocsijára fogja, miért nem keres másik állást. Mire egy egyszerű járműből taxi lesz, az nem két fillérbe kerül, hanem jelentős befektetés. Ezért bíznak abban a sofőrök, hogy valamikor megtérül az a pénz, amit a kocsijukra fordítottak.
Ebben is kapott segítséget a kormánytól a taxistársadalom: egy április 15-én megjelent rendelet széles körben teszi lehetővé a sofőrök számára, hogy részt vegyenek az áruszállításban vagy ételfutárkodásban. Mentességet kaptak a személyszállításra vonatkozó követelmények alól a veszélyhelyzet idejére, de a rendelet rögzíti azért azt is, hogy utas és áru egyszerre továbbra sem szállítható taxin. Nyilatkozóink szerint egyre több kollégájuk él is ezzel a lehetőséggel, így aztán nem kizárt, hogy amikor utas nélküli taxist látunk az utakon, akkor egy újdonsült ételfutárral találkozunk.

Persze a személyfuvarozók és a futárok tarifája nem mozog egy ligában, így aztán informátorunk szerint a sofőrök talpon maradásában nagy szerepet játszik, hogy tudott-e korábban spórolni, vagy most van-e lehetősége kölcsönkérni a családjától.
– Nem vagyunk sokan, ezres nagyságrendben lehetnek Pesten a személyfuvarozásból élők, de ha ezt megszerzőm a családtagok számával, akkor azt mondom, ennyi emberre már oda kéne figyelni – latolgat az egyik gép járművezető, aki nemcsak a gazdasági oldalra hívja fel a figyelmünket, hanem a járványvédelmi nehézségekre is. Például arra, hogy nem adnak nekik szájmaszkot, de kötelező viselniük. Egyénileg kell megoldani valahogy. Azt is elpanaszolja, hogy kesztyűben nem tud vezetni, szemüveges kollégáinak pedig a maszk hordásával vannak nehézségeik.

– Nálunk előírás, hogy utassal a kocsiban kötelező a maszk viselése. Rendben, de így bepárásodik a szemüvege. Anélkül nem lát, maszk nélkül nem vezethet. B terv? – költői kérdése után megjegyzi, hogy sok taxis azért maradt otthon, mert már betöltötte a hatvanat, de közben „beleőrül ebbe”, mert korábban megszokta a jövés-menést, a sok kontaktot. És ez most nincs.

Amióta a járvány fenyeget, nincs „berántás” sem. Ketten is ezt a szót használják a hiéna taxisok tevékenységére. Mivel zárva vannak a határok, sem a Keletihez, sem a Nyugatihoz, sem a reptérre nem érkezik külföldi, így aztán a brutális tarifával és különféle árnövelő praktikákkal trükköző mezítlábasok szinte eltűntek az önkényesen kijelölt drosztjaikról. A Keletinél, ahol rendszerint tucatszám parkoltak, most összesen hárman állnak. Egyikükkel tudunk pár szót váltani. Felháborodottan a kormányra csap, tompán puffan a keze, utána kezd csak bele:
– Hát nem kell mondani semmit, csak szét kell nézni – közli lemondó mosollyal az arcán. És miközben elmeséli, hogy nulla és egy között ingadozik a fuvarszáma, körülnézünk, ahogy kérte. Csak koldusokat, tántorgó nincsteleneket, utcazenészeket és gyermekek nevében adományt kérő maszkos szélhámosokat látunk. Úgy látszik, vannak dolgok, amelyekre még egy egy helyben ácsorgó taxiból is tökéletesen rá lehet látni.

(megjelent: magyar Hang, 2020. 04. 24.)

A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*


- 3 = három

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Reklám

 

Nemzeti Együttműködési Alap

Vakrepülés Színtársulat

MVGYOSZ. székházának felújítása

Online rádió

Erikkancs - a digitális újságos

Alko-soft Hobby Rádió - MyOnlineRadio.hu

Keresés az oldalon

Facebook oldalunk

Mai műsor

  • 6:00: Jóreggelt! - reggeli információs műsor két órában.
  • 8:00: - Tóth Márk vasárnap reggeli irodalmi műsora
    Az egyórás műsor célja, hogy hallgatóinknak igazi irodalmi élményben legyen részük, amely tökéletesen illeszkedik a nyugodt, vasárnapi reggelek hangulatához. Az Irodalom vasárnap reggel különlegessége abban rejlik, hogy a műsorban rádiójátékok, hangjátékok és regények kerülnek bemutatásra. Tóth Márk műsorvezető izgalmas és változatos irodalmi alkotásokkal készül, hogy minden korosztály számára élvezetes és tartalmas kikapcsolódást nyújtson. A műsorban nemcsak a klasszikus irodalmat, hanem kortárs műveket is bemutatunk, így mindenki találhat benne kedvére való tartalmat. „Irodalomőrült vagyok kiskorom óta. Írok verseket, novellákat, szívesen keresem a kortárs alkotásokat. Mindig is szerettem volna megosztani az irodalom iránti szenvedélyemet a hallgatókkal, és úgy gondolom, hogy egy ilyen műsor nagyszerű lehetőség erre. Az irodalom varázslatos világa nem csak olvasva, hanem hallgatva is képes elragadni minket, és remélem, hogy ez a műsor sokak szívéhez fog majd közel kerülni” – mondta Márk a műsor indulása kapcsán.
  • 9:00: - Zsuffa Péter műsora két órán keresztül
    Zsuffa Péter 1998-ban kezdett rádiózni Egerben a Rádió7 101.9-en. Akkor egy 3 fős stábbal indult a Starsky és Hutch Jazz Klub.

    Az idők folyamán sokminden változott, így a csapat is a műsor is más lett, de egy dologban 1998-óta nincs változás.
    Ebben a 2 órás Zsuffa Péter Jazz Klubban mindig a lehető legjobb zenék szólnak a világ legjobb jazz-muzsikusaitól.
    Zsuffa Péter a jazz műfaj egyik leglelkesebb hazai szakértője és kutatója. Műsora alap a jazz műsorok palettáján, ha kikapcsolódni szeretnél és elfelejteni a mindennapok rohanását; ez az amit keresel.
    A Starsky és Hát Jazz Klub kedvelőinek oldala
  • 11:00: Szevasztok - Szicsó (Gárdonyi Szilárd) fiatalos "bolondos" műsora, ahol a jókedv-kacagás a lényeg. Az önfeledt poénkodás a hallgatók szórakoztatását hivatott elősegíteni.
  • 12:00: Déli hírösszefoglaló -
  • 13:00: - a Hobby Rádió informatikai magazinja (a pénteki műsor ismétlése)

    Érdeklik önt az informatikai újdonságok? Szeretne naprakész információkat kapni a szoftverek akadálymentességéről? Szeretne képben lenni az IT világ fontosabb történéseivel? Ha ezekből legalább egyre igen a válasz, hallgassa a műsort minden pénteken 8-tól (ismétlésként este 20-tól) a Hobby rádióban!

    Rövid bemutatók, interjúk, érdekes beszélgetések. Az önfelett szórakoztatást a három házmester biztosítja: Bojtor Zoltán, Rauch Róbert és Szakács Máté.

    Gépház - Kopogjon be hozzzánk!

  • 16:00: US fever show - listavezető dalok Amerikából két órán keresztül
  • 18:00: Esti hírösszefoglaló - Benne: a nap idézete, névnap köszöntő, évforduló naptár, sport.
  • 19:00: Vers, esti mese, kabaré, a nap érdekessége (riport, interjú, tudósítás), esti ka -
  • 21:00: - Zsuffa Péter műsora két órán keresztül
    Zsuffa Péter 1998-ban kezdett rádiózni Egerben a Rádió7 101.9-en. Akkor egy 3 fős stábbal indult a Starsky és Hutch Jazz Klub.

    Az idők folyamán sokminden változott, így a csapat is a műsor is más lett, de egy dologban 1998-óta nincs változás.
    Ebben a 2 órás Zsuffa Péter Jazz Klubban mindig a lehető legjobb zenék szólnak a világ legjobb jazz-muzsikusaitól.
    Zsuffa Péter a jazz műfaj egyik leglelkesebb hazai szakértője és kutatója. Műsora alap a jazz műsorok palettáján, ha kikapcsolódni szeretnél és elfelejteni a mindennapok rohanását; ez az amit keresel.
    A Starsky és Hát Jazz Klub kedvelőinek oldala
  • 23:00: Szevasztok - Szicsó (Gárdonyi Szilárd) fiatalos "bolondos" műsora, ahol a jókedv-kacagás a lényeg. Az önfeledt poénkodás a hallgatók szórakoztatását hivatott elősegíteni.

Bejelentkezés

Regisztráció| Elfelejtette jelszavát?

Mai napi információk

Ma 2024. december 22. vasárnap, Zénó napja van.
Az év 51. hete és 357. napja.
Holnap Viktória napja lesz.

1476. Beatrix királynő menyegzője Mátyás királlyal. Ez példátlan fény, pompa és ünnepélyesség közepette tarttatott meg. Pénteken indultak Fehérvárról Budára, de csak vasárnapra értek oda és tarták meg a fényes esküvőt. A királynő oly dúsan volt öltözve, hogy egészen aranyból és drágakövekből látszott alkotva lenni. Ezt az udvarnál nagy ebéd és táncvigalom követte.


1903. Hauszmann Alajos befejezte a budai vár dunai homlokzatának építését.


Petri György / 1943. dec.22. - /

Házasságterápia

Igyekszem kivonulni az életedből,
nesztelenné halkulni, lábujjhegyen
létezni, zokniban, a kulcsot puhán
fordítani a zárban, mint a betörő.
Igyekszem -ugyanakkor-
megtapadni is rajtad, mint a tapló,
élősködni rajtad, mint a fakín
/ismertebb nevén: fagyöngy/
Ideje volna felnőtté válnom.
Jobb későn, mint soha. Habár?
Lehet, hogy jobb soha, mint későn.
Esik. Reggelre megint csúszós lesz az út:
kásajég vagy tükörjég.
Megnézhetjük, vagy nem nézhetjük meg magunkat.

Időjárás

2024-12-22, 07:00
Overcast
S
Előjelzés
2°C
3.7 m/s
Apparent: -1°C
Nyomás: 1019 mb
Páratartalom: 67%
Szél: 3.7 m/s S
Széllökések: 9.4 m/s
UV-Index: 0
Rövid leírás: 5.1mm /100% / Snow
Napfelkelte: 07:29
 

Hírlevél

Add meg az E-mail címed, majd kattints a feliratkozás vagy leiratkozás gombra.


egy plusz hét = (Írja be számmal a művelet eredményét!)


Feliratkoztak: 325

A Kultúrtanya programajánlója

A rádiónkat is üzemeltető Net-média Alapítvány által üzemeltetett Kultúrtanya – integrált közösségi tér programjaiból ajánlunk!

Kultúrtanya

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com