Neten is kapnak hasznos tippeket a látássérültek
Az okostelefonon elérhető Távszem szolgáltatás a nehéz időszakban is a nap huszonnégy órájában a vakok és gyengénlátók rendelkezésére áll
A látássérültek a koronavírus-járvány korlátozó intézkedéseinek következtében számos olyan nehézséggel találják szembe magukat, ami egy látónak nem okoz gondot. Gyakori, hogy bevásárolni csak kísérettel tudnak menni, és vakvezető kutyáik napi sétája sem probléma nélküli.
A vakok és gyengénlátók a járvány idején még kiszolgáltatottabbak, mint máskor – közölte a Magyar Hírlappal Nagy Sándor, a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ) elnöke. Kifejtette: nagyon sok intézkedést nehezen tudnak betartani, főként azért, mert nem látják a környezetüket. Példaként említette, hogy nem képesek a kötelező kétméteres távolságot betartani a posta előtt, hisz nem látják, hol a sor vége. A boltban fizetés során a kártyát vagy készpénzt el kell venniük az eladótól, ám nem látják, a kasszás hova tette le a pénzt, így sokkal inkább ki vannak szolgáltatva a környezetüknek, mint a látók.
„A megszokott kis boltomba el tudok menni önállóan, de a múltkor nem érzékeltem, hogy az üzletben már van vásárló és bementem, holott ki volt írva – amit utólag tudtam meg –, hogy egyszerre csak egy ember tartózkodhat a helyiségben. Az eset óta beszólok a boltba és megkérdezem, van-e bent valaki” – idézett fel az elnök egy kellemetlen esetet. Az ilyen helyzetek elkerülése érdekében sokkal inkább igénylik családtagjaik, környezetük közreműködését, azaz vásárolni csak úgy tudnak menni, ha segítséget kérnek.
A szövetségnek sikerült megoldania, hogy a Távszem szolgáltatás továbbra is a nap huszonnégy órájában működjön, amelynek ebben a helyzetben a különösen felértékelődött a jelentősége. (A Távszem – amelyről lapunk hasábjain többször is beszámoltunk – egy ingyenes alkalmazás, amelyet látássérült emberek vehetnek igénybe okostelefonjaikkal, támogatást kérhetnek a készülék kamerájának segítségével egy központban dolgozó látó operátortól.) „Most mutatkozik meg igazán, milyen hasznos a Távszem szolgáltatás, ami egy látássérült embernek felbecsülhetetlen támogatást jelent, hiszen nem igényel személyes jelenlétet, mégis segítséget kapunk látó személyektől” – mutatott rá a szolgáltatás hasznosságára az elnök.
Ugyancsak sok nehézséget okoz a vakoknak és gyengénlátóknak, hogy sorra zárnak be a nagyvárosokban a kutyafuttatók, így a vakvezető kutyával közlekedők nem tudják elengedni négylábú segítőiket biztonságos helyen. A kutyák hozzászoktak, hogy mindennap több kilométert járnak, ezért a gazdik rá vannak kényszerülve, hogy olyan feladatokat találjanak ki, amelyekkel szinten tudják tartani a kutyák tudását, illetve le tudják kötni a figyelmüket. Az MVGYOSZ létrehozott egy Facebook-csoportot, ahol mindennap új trükköt közölnek, hogy az ebeket le tudják fárasztani szellemileg. Fizikailag könnyebb, mert játszani minden kutya szeret, már amennyiben a látássérült gazdája talál a célra egy alkalmas helyszínt.
Az MVGYOSZ igyekszik minden felmerülő probléma esetén segíteni, a szövetség például kérte a bevásárlóközpontokat, hogy tegyék lehetővé a fogyatékossággal élő vásárlóknak – állapotuk igazolása után – az online vásárlást meghatározott időpontokban. Erre azért volt szükség, mert nem minden látássérültnek van családtagja, segítsége a mindennapi feladatok ellátásában. Így az online bevásárlás nagyban megkönnyítené a vak és gyengénlátó emberek életét.
A közszolgáltatók is segítik a látássérült emberek boldogulását, a Volánbusz például lehetővé tette, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt a látássérültek ingyen utazhassanak a járatokon, mivel a jegyvásárlást lehetővé tevő alkalmazás jelenleg nem használható teljes körűen egy látássérültnek.
Emellett a szövetség minden héten többször is hírlevelet jelentet meg, amelyben közzéteszi a legfontosabb tudnivalókat a vírus vagy a munkavállalás tekintetében. Ugyanígy működik a Távszem Facebook-oldala is, ahol szintén rendszeresen jelentetnek meg hasznos tudnivalókat.
A szövetség működteti minden olyan szolgáltatását, ami nem igényel személyes jelenlétet. Így az önálló életvitelt megkönnyítő segédeszközök beszerzését továbbra is biztosítják, hiszen a veszélyhelyzet ellenére a látássérültek nem maradhatnak fehér bot vagy „beszélő” segédeszközök nélkül. Az okosklub és a jogi tanácsadás szintén működik online, ahogy a Braille- és a nagybetűs kiadványokat, újságokat is folyamatosan biztosítják az előfizetők részére. A hangoskönyv alkalmazás napról napra bővül új könyvekkel: több szervezet, rádió is felajánlotta hangoskönyveit, rádiójátékait, hogy feltölthessék azokat a látássérült emberek számára kifejlesztett hangoskönyv alkalmazásba.
Az elnök megjegyezte: példás az együttműködésük az Emmi szociális ügyekért felelős államtitkárságával és a Miniszterelnöki Kabinetirodával. Az érdekképviseleti szervezetek kezdeményezésére, véleményeik kikérésével, intézkedési tervet adott ki a minisztérium a fogyatékossággal élő emberek otthoni támogatására. A kapcsolat állandó és folyamatos.
A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Ezeket is olvassa el:
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
4°C
Vélemény, hozzászólás?