Az oldal akadálymentesített
Hobby rádió – a Hang-adó

Rádió hallgatása

Az adatkezelési tájékoztató elolvastam és nyilatkozom arról, hogy annak megfelelő jogosultsággal

Lejátszás

Online rádió hallgatása
Rádió hallgatása
Hallgatás Media Player-el
Rádió hallgatása

Android-os alkalmazás (Készítette: Benkő Dániel)
Rádiónk a T-home támogatásával a Web-rádió (pdf) alkalmazásával is hallható.


Katona Klári - Savanyú a csokoládé
33
hallgató

Önvezető járművek műszaki követelményei – Megjelent az EBU állásfoglalása

- 2022. május 16. 9:53 - 225 megtekintés

Az Európai Bizottság 2022 áprilisában az automatizált járművek műszaki előírásaival kapcsolatos konzultációt hirdetett, mely téma fokozottan érinti a közlekedésben résztvevő ún. „veszélyeztetett úthasználókat”, köztük a látássérült gyalogosokat.

A kérdésben az Európai Vakok Szövetsége is állást foglalt.

A nyilvános konzultációra rendelkezésre álló egy hónap alatt összesen 78 vélemény érkezett a Bizottsághoz. A tagszervezetekkel folytatott egyeztetést követően az Európai Vakok Szövetsége (EBU) is benyújtotta a 2019/2144 Rendelet végrehajtási rendelettervezetével kapcsolatos állásfoglalását, melynek magyar fordítását az alábbiakban közöljük.

„A konzultáció célja

Az Európai Bizottság közleménye szerint: “2022 közepétől új uniós szabályozás, az (EU) 2019/2144 rendelet lesz irányadó a járművekben használt korszerű technológiákra. Az új szabályok a közúti közlekedésbiztonság javítását és a szennyezés csökkentését szolgálják. A javaslat, amely az említett rendelet végrehajtását célzó intézkedéseket tartalmaz, egyedi követelményeket vezet be az automatizált és a teljes mértékben automatizált (vezető nélküli) járművekre és azok rendszereire vonatkozóan. A javasolt szabályok a szóban forgó járművek biztonságos használatát hivatottak garantálni. A Bizottság szeretné megismerni az Önök véleményét.”

A válasz

A 2019/2144 Rendelet végrehajtási rendelettervezetében és annak mellékletében nincs említés a veszélyeztetett úthasználókról. A veszélyeztetett úthasználókról a 2010/40/EU EP és tanácsi irányelv módosítási javaslat 3. számú Mellékletének 1. részéhez tartozó 1. Függelék – Az Automatizált vezetési rendszerek (ADS) Működési tartomány meghatározása (ODD) szempontjából releváns forgatókönyvek meghatározásakor követendő elvek – 2.1.2 Bekezdése (ODD elemzés) tesz említést. Eszerint: „Az ODD tartalmazhatja a helyszínek alkotóelemeit (pl. fizikai infrastruktúra), a környezeti feltételeket, illetve dinamikus elemeket (pl. forgalmi viszonyok, veszélyeztetett úthasználók). A „tartalmazhat” kifejezés ebben az esetben félreérthető, ezért a következőkre hívjuk fel a figyelmet:

Mivel a vezető nélküli járművek valószínűleg egyre gyakoribbá válnak az európai utcákon és közutakon, elvárható, hogy ugyanazokat az elveket és szabályokat kövessék, mint a hagyományos autók. A járművezetőkhöz hasonlóan az önvezető járműveknek is képesnek kell lenniük arra, hogy alkalmazkodjanak a forgalomban résztvevő egyéb, „gyengébb” közlekedőkhöz, különös tekintettel a gyalogosan közlekedő látássérült személyekre. A járművezetők kötelesek a fehérbotot szimbólumként felismerni, ezért az automatizált járműveknek is így kell tenniük! Következésképpen, ahhoz hogy a vezető nélküli járművek használhassák a közutakat, ugyanúgy képesnek kell lenniük felismerni a fehérbotot, csakúgy, mint bármely más közlekedési jelzést! Ezt pedig kifejezetten rögzíteni kell az összekapcsolt és önvezető autókra (CAV) vonatkozó műszaki előírásokban!

A vonatkozó jogszabályoknak tartalmazniuk kell azt is, hogy a fehérbotok minden típusát és a látássérült személyek egyéb, látható jelzéseit is fel kell ismerni függetlenül attól, hogy a látássérült gyalogos egyszerűen csak tartja a fehérbotot, felemeli azt, vagy integet vele, még akkor is, ha ez utóbbi megkönnyíti a vak és gyengénlátó személyek felismerését. A fehérbotot akkor is fel kell tudni ismerni, ha az valamely személy vagy tárgy mögött, részben takarásban van. Mivel a vezető nélküli járművek összeköttetésben vannak, képesnek kell lenniük arra, hogy kommunikáljanak más – akár vezető nélküli, akár a szükséges infokommunikációs eszközökkel felszerelt – járművekkel, és megosszák egymással a környezetükben közlekedő látássérült személy jelenlétére vonatkozó információkat. A digitális jelzések segítségével – pl. okostelefonok vagy mikrochip által küldött jelzéseken keresztül – történő felismerés alkalmazását – amennyiben az lehetséges – azonban csak kiegészítő funkcióként lenne szabad engedélyezni!

Mivel a vezető nélküli járművek elektromos meghajtásúak, szintén kiegészítő funkcióként, akusztikus figyelmeztető rendszerrel (AVAS) is fel vannak szerelve. A látássérült gyalogos jelenlétének észlelésekor az AVAS hangerején lehetne növelni, így figyelmeztetve a szóban forgó gyalogost. (Ehhez azonban alapos tesztelés szükséges, nehogy a nagyobb hangerő zavart okozzon a jármű sebességének és távolságának észlelésekor!)

Mindenesetre, elvi kérdés, hogy a vezető nélküli járműnek kell alkalmazkodnia a közúti közlekedőkhöz, különösen a veszélyeztetett gyalogosokhoz, nem pedig fordítva! A vezető nélküli járművekben alkalmazott technológiák nem sérthetik a Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló ENSZ Egyezmény 14. és 20. cikkében, valamint az Európai Unió Alapjogi Chartája 6. és 26. cikkében garantált alapjogokat: A személyi szabadsághoz és biztonsághoz, illetve a személyes mobilitáshoz való jogot. Éppen ellenkezőleg, mindezeknek a fenti jogok fokozott védelmét kell eredményeznie!

Az EBU-ról

Az Európai Vakok Szövetsége (EBU) – Érdekképviseleti szervezeti nyilvántartási száma: 42378755934 – egy1984-ben alapított, európai non-profit, civil szervezet. A Vakok Világszövetsége (WBU) hat regionális szervezetének egyikeként az európai vak és gyengénlátó személyek érdekeit képviseli. Az EBU jelenleg 41 nemzeti tagszervezetből álló hálózatként működik, amely 25 európai tagállam, tagjelölt országok és egyéb, a földrajzi Európában található országok látássérült szervezeteit foglalja magában.”

Az EBU állásfoglalása magyarul innen letölthető.

Az állásfoglalás angol nyelven itt érhető el:
https://www.euroblind.org/sites/default/files/documents/ebu_response_to_consultation_on_technical_specifications_of_automated_vehicles_may_2022.pdf

 

A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*


* kettő = 2

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Reklám

MVGYOSZ. székházának felújítása

Online rádió

Erikkancs - a digitális újságos

Alko-soft

Keresés az oldalon

Facebook oldalunk

Mai műsor

  • 6:00: Jóreggelt! - reggeli információs műsor két órában.
  • 8:00: Mentők, tűzoltók - a T-Rádió műsora
  • 9:00: Ráhel Klub - Madarasi Mónika műsora
  • 10:00: Tízórai - Godó Gyurival
  • 12:00: Déli hírösszefoglaló -
  • 13:00: - Gery
    Pletykák a nagyvilágból, érdekességek, remek zenékkel tűzdelve. A műsor élőben zajlik, így a hallgatók hozzászólását is várják a műsor készítői!
  • 15:00: Délután - benne: interjúk, riportok, tudósítások kulturális, szociális és közéleti eseményekről.
  • 17:00: Nekem 80 - zenék a 80-as évekből
  • 18:00: Esti hírösszefoglaló - Benne: a nap idézete, névnap köszöntő, évforduló naptár, sport.
  • 19:00: Vers, esti mese, kabaré, a nap érdekessége (riport, interjú, tudósítás), esti ka -
  • 20:00: Mentők, tűzoltók - a T-Rádió műsora
  • 21:00: Ráhel Klub - Madarasi Mónika műsora
  • 22:00: - Molnár Szabolcs magyar zenei műsora vendégekkel
    Kizárólag magyar zenéről és magyar előadókról szóló két órás műsor. Egy műsoron belül a friss hazai újdonságok, és megszólalnak az előadók is. A Halgass Hazait című műsor hétről hétre ismert és kevésbé ismert magyar előadókat mutat be jó hangvételű, kötetlen beszélgetések formájában.

Bejelentkezés

Regisztráció| Elfelejtette jelszavát?

Mai napi információk

Ma 2022. december 1. csütörtök, Elza napja van.
Ma van a(z) AIDS-ellenes világnap, A békéért bebörtönzöttek nemzetközi napja, A magyar rádiózás napja.
Az év 48. hete és 335. napja.
Holnap Melinda, Vivien napja lesz.

1925. Felavatták a budapesti rádióstúdiót, s ezzel megindult a műsorszóró rádiózás.


1926. A belügyminiszter rendeletben megszüntette a bordélyházakat, és helyette kéjnőtelepeket engedélyezett egy-egy házban.


Vörösmarty Mihály / 1800. dec1. - 1855. nov.19. /

Csalogány

Elhervadt a virág, a fák koszorúi lehulltak;
Sárga levélkéken nyargal az őszi vihar.
A csalogány hallgat. Hol az erdő, mely visszaidézze
Lengő bokrait és mennyei hangú dalát?
A tavasz eljő még; erdő, bokor újra virítand:
Nem fog-e a csalogány halva fekünni alant,

BKK Információk

11:41December 1. CSÜTÖRTÖKszerkeszti: Stágl Olivér
RENDKÍVÜLI HÍREK  Akadozik az előrejutás a BAH csomóponti felüljárón az Erzsébet híd felé.   Erős a forgalom a Kiskörúton az Astoria felé, a Hungária körgyűrűn és a Nagykörúton a nagyobb csomópontoknál, a Bajcsy-Zsilinszky úton az Erzsébet tér felé.   Lelassult a haladás az Erzsébet hídon Pestre, a Pesti alsó rakparton a Szent István parktól délre.  
 
FRISS HÍREK  A XVIII., Csévéző utcában a Gyömrői út közelében lezárták a fél útpályát csatornajavítás miatt. A két irány forgalma egy sávban, felváltva haladhat.   Lezárták a fél útpályát Óbudán, a Kolostor úton a körforgalom és a múzeum között burkolatjavítás miatt ma várhatóan 13 óráig.   Útszűkület nehezíti a haladást a XIII., Szabolcs utcában az Aba utca után elektromosközmű-javítás miatt.   Az V., Belgrád rakparton, valamint a Dózsa György úton a Hősök tere és az István utca között szakaszos útszűkületre számítsanak, mert kertészek dolgoznak ma napközben.   Útszűkületre kell készülni a Szentendrei úton kifelé a Monostori út előtt, az I., Vérmező úton a Várfok utcánál, a II., Tölgyfa utcában a Margit körút előtt, a XII., Alkotás utcában a BAH csomópont felé a Tartsay Vilmos utcánál, illetve az ellenkező irányban a Csörsz utcánál, valamint a XIX., Bartók Béla utcában a Simonyi Zsigmond utcánál csatornajavítás miatt.   Lomtalanítás miatt kell időszakos korlátozásra számítani ma napközben a IX., Haller utca–Gizella sétány–Hajóállomás utca–Csepel rakpart–Dalai Láma út–Beöthy utca–Határ út–Gyáli út–Könyves Kálmán körút–Üllői út által határolt területen.   A Ferihegyi Repülőtérre vezető úton az 1-es terminál és városhatár között szakaszos sávlezárásra kell számítani ma és pénteken napközben, mert kertészek dolgoznak.   Lezárták a fél útpályát a III., Gyógyszergyár utcában a Zay utca és a Zeyk Domokos utca között gázvezeték-javítás matt. A két irány forgalma felváltva haladhat.   Lezárták a fél útpályát a XX., Török Flóris utcában a Ferenc utca közelében csatornajavítás miatt.   Adventi villamossal utazhatnak hétköznapokon 14 és 17 óra között a 2-es villamos vonalán.   A Bajcsy-Zsilinszky úton befelé az Arany János utca után lezárták a buszsávot egy hosszabb szakaszon, illetve a bazilika előtt sávelhúzással irányonként két sáv járható karbantartás miatt.   Lezárták az V., Irányi utcát a Belgrád rakpartnál vízvezeték-építés miatt. A Március 15. téren a Szabad sajtó út felé egy rövidebb szakaszon csak egy sávban tudnak áthaladni.    Útszűkületre számítsanak a VIII., Csobánc utcában a Diószegi Sámuel utcánál, mert tart az útpálya helyreállítása.    A XIII., Röppentyű utcában a Rozsnyay utca és a Forgách utca között útszűkületre és sávelhúzásra kell számítani, mert felújítják a csatornát.   A XVI., Vezér utcában tart a felújítás; szakaszonként mindkét irányban útszűkületre készüljenek a Füredi utca és a Bazsarózsa utca között. Az Uzsoki Utcai Kórház; Rákosszentmihály; illetve Rákospalota felé a 82-es és a 82A trolibusz, valamint a 31-es, a 131-es, a 144-es és a 231-es autóbusz Vezér utca és Fogarasi út megállóját már korábban áthelyezték.   Lezárták a XXIII., Millennium utcát az Orbánhegyi dűlőnél vízvezeték-építés miatt. A közelben, a Pál apostol utcában és a János apostol utcában is útszűkületre kell készülni a Haraszti útnál.   A 60-as (fogaskerekű) villamos nem közlekedik téli üzemszünet miatt. A Svábhegy és a Széchenyi-hegy, Gyermekvasút között a 60-as pótlóbusszal lehet utazni, amely a Művész út megállót csak a Széchenyi-hegy felé érinti. A pótlóbusz hétköznapokon üzemkezdettől 5:30-ig és 22 órától üzemzárásig, hétvégén üzemkezdettől 7:30-ig és 22 órától üzemzárásig igényvezérelten közlekedik. A Svábhegy és a Széll Kálmán tér között a 21-es, a 21A és a 221-es autóbusszal utazhatnak, a Svábhegy és a Királyhágó tér között pedig a 212-es és a 212A autóbusz igénybevételét ajánljuk.    A Gyál, Vecsési út felé közlekedő 55-ös, 94E és 294E autóbusz, illetve 994-es éjszakai járat Somogyi Béla utca megállóját áthelyezték átépítés miatt.  
 
AZ M3-AS METRÓ FELÚJÍTÁSA  KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS   Az M3-as metró munkanapokon a Göncz Árpád városközpont és a Kálvin tér között nem közlekedik, a kimaradt szakaszon pótlóbusszal utazhatnak. Munkanapokon a Göncz Árpád városközpont és a Nyugati pályaudvar között az M3A pótlóbusszal is utazhatnak. A metró a Nagyvárad téren nem áll meg, oda a Népligettől induló M30-as állomáspótló autóbusszal lehet eljutni. A Nagyvárad tér megközelíthető a belváros, illetve a Keleti pályaudvar felől a 2M és a 24-es villamossal, a Semmelweis Klinikák felől gyalog, vagy MOL Bubival. M3A pótlóbusz jár a Nyugati pályaudvar és a Göncz Árpád városközpont közötti szakaszon. Hétköznap esténként 21 órától, illetve hétvégén a metró csak Újpest-központ és a Göncz Árpád városközpont között jár. Kőbánya-Kispest és a Göncz Árpád városközpont között az M3-as metrópótló autóbusszal utazhatnak.   Az M3-as metró a Göncz Árpád városközpontban naponta 13 óráig a Kőbánya-Kispest irányú peronhoz érkezik, és onnan indul vissza Újpest felé. 13 órától üzemzárásig a szerelvények az Újpest-központ irányú peronhoz érkeznek, és onnan indulnak vissza Újpest felé.   A 34-es és a 106-os autóbusz Óbuda felé a Róbert Károly körúton a Váci út után nem áll meg a Göncz Árpád városközpont megállóban. A 115-ös autóbusz a Göncz Árpád városközpont felé a Váci úton a Róbert Károly körút előtti Göncz Árpád városközpont megállóban nem áll meg. A 254E autóbusz a Népligetig, a 254M autóbusz a Boráros térig közlekedik. Pestszentimre térségéből a Boráros tér az 54-es és az 55-ös autóbusszal továbbra is elérhető. A 84M, a 94M és a 294M autóbusz a továbbiakban nem érinti a Nagyvárad teret, ezért a kora reggeli járatok is 84E, 94E és 294E jelzéssel a Határ útig közlekednek. A 98E autóbusz mindkét irányban megáll a Csévéző utcában a Frangepán utca megállóban.   A Deák Ferenc téri aluljáróban már korábban lezárták a Károly körúti metrókijáratot, illetve a Bárczy István utcánál az aluljáró lépcsőjét. Az M1-es és az M2-es metró csak a Sütő utca és az Erzsébet tér felől közelíthető meg. A Nyugati téri aluljáróban továbbra sem használható a buszvégállomás Teréz körúti lépcsője.   KÖZÚTI KÖZLEKEDÉS   A Szentkirályi utcát kétirányúsították a Baross utca és az Üllői út között, de az Üllői út irányába csak a BKK járatai hajthatnak be. Ezen a szakaszon mindkét oldalon tilos megállni. Újpesten az Árpád úton a Lebstück Mária utca és Kassai utca között is tilos parkolni. A szabálytalanul várakozó járműveket azonnal elszállítják.   Buszsávot jelöltek ki a Váci úton a Göncz Árpád városközpont és a Lehel tér között is. A Váci úton kifelé a Róbert Károly körút után, a felüljáró mellett csak egy sáv járható, ezért az Árpád híd felől a Váci út kifelé vezető oldalára kanyarodóknak csúcsidőben torlódásra kell számítani. Érdemes az Árpád hídról korábban, a Népfürdő utcánál lehajtani, és onnan a Dagály utca vagy a Vizafogó utca érintésével haladni Észak-Pest felé. A Váci út befelé vezető oldaláról a Róbert Károly körútnál nem lehet balra kanyarodni a felüljáró alatt, a Petneházy utcánál mindkét irányban jelzőlámpa szabályozza a haladást. A Váci úton a Dózsa György útnál mindkét irányban csak két sávban lehet közlekedni, de a külső sávokban jellemzően a metrópótló autóbuszok járnak, részükre elsőbbséget kell adni. Torlódásokra, hosszabb menetidőre kell készülni. Az erre autózóknak csúcsidőben érdemes más útvonalat választaniuk.   Továbbra is tilos jobbra kanyarodni a Váci úton befelé a Victor Hugo utcánál, valamint a Nyugati téri felüljáróról érkezőknek az Alkotmány utcánál. A Bajcsy-Zsilinszky úton az Alkotmány utcától befelé csak a belső sávban lehet egyenesen haladni, mellette buszsáv segíti a pótlóbuszok gyorsabb haladását, a külső sávot csak a jobbra forduláshoz szabad használni. A Kálvin téren már korábban áthangolták a jelzőlámpákat, illetve minden irányban csak egy sáv járható, ezért napközben torlódásra kell számítani. Az Üllői útról csak jobbra, a Múzeum körútra lehet kanyarodni. A Vámház körúton a Lónyay utcától a Kálvin tér felé ugyancsak egy sávon lehet haladni. A pótlóbuszok közlekedését segítő sárga csíkozott területen még forgalmi okból is tilos megállni! Tilos parkolni a Váci úton befelé a Lehel tértől; a tilosban parkoló járműveket elszállítják. A mozgáskorlátozott-parkolóhelyeket áthelyezték a környező utcákba.   Már korábban buszsávot jelöltek ki a Bajcsy-Zsilinszky úton, a Kiskörúton az Andrássy út és a Kálvin tér között, az Andrássy úton befelé a Jókai tértől, a Váci úton a Lőportár utca és a Csanády utca között, illetve a Csanády utcától befelé a Nyugati térig. A buszsávokban tilos kerékpározni, és az itt megálló járműveket azonnal elszállítják!   A Bajcsy-Zsilinszky útra a Nagykörút felől továbbra is csak a BKK-járatok hajthatnak be. A Stollár Béla utca forgalmi iránya korábban megfordult, így a Bihari János utcától a Bajcsy-Zsilinszky út felé egyirányú. A Szent István körútról érkezők a Bajcsy-Zsilinszky utat csak a Teréz körút–Podmaniczky utca útvonalon érhetik el. Az Andrássy útról egy-egy sávból lehet balra a Deák Ferenc tér felé, és jobbra, a Bajcsy-Zsilinszky útra kanyarodni, valamint egyenesen továbbhaladni a József Attila utca felé. A Károly körúton az Astoria irányában a belső sáv a buszsáv, a külső sáv a forgalmi sáv. Az Astoriánál továbbra is a belső sávból lehet egyenesen haladni, és a külső sávból jobbra kanyarodni. A kerékpárral közlekedőket külön jelzőlámpa segíti. A Múzeum körúton a külső sáv a buszsáv. A Bank utcában a Bajcsy-Zsilinszky útnál útszűkületre készüljenek.   A Váci úton a Dózsa György útnál irányonként két sáv járható, befelé nem lehet balra kanyarodni, a kifelé vezető oldalon csak egyenesen lehet továbbhaladni. A Dózsa György úton a Váci útnál irányonként egy sávon közlekedhetnek. Az Ipoly utcában a Váci út előtt sávlezárásra kell készülni, a parkolási lehetőség is megszűnt ezen a szakaszon.   Megváltozott a forgalmi rend a XIII., Kádár utcában; a Váci úttól a Visegrádi utca felé lett egyirányú a Kresz Géza utcáig. A Váci útra a Radnóti Miklós utcán át lehet kihajtani.   A Vágóhíd utcából nem lehet balra, az Albert Flórián útra kanyarodni. Kerülni az Üllői út–Könyves Kálmán körút–Albert Flórián út útvonalon lehet. A Baross utcában a Szabó Ervin térnél útszűkület és sávelhúzás nehezíti a közlekedést.   KERÉKPÁROS KÖZLEKEDÉS A Kálvin téren és az Astoriánál a sűrűn járó pótlóbuszok miatt fokozott figyelmet igényel az áthaladás, ezért a belváros átszelésére a Kiskörút helyett a Nagykörutat, illetve a Kecskeméti utca–Ferenciek tere–Petőfi Sándor utca útvonalat ajánljuk a kerékpárral közlekedőknek.  
 

Hírlevél

Add meg az E-mail címed, majd kattints a feliratkozás vagy leiratkozás gombra.


egy szorozva három = (Írja be számmal a művelet eredményét!)


Feliratkoztak: 315
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com