Új törvény a fogyatékosságról
Az ENSZ javaslatára módosítani kell az 1998. évi XXVI. törvényen, amely eddig meghatározta ki a fogyatékos személy. A módosítást Balog Zoltán miniszter terjeszti elő a parlamentben .
Az új meghatározás:
Fogyatékos személy:az a személy, aki tartósan vagy véglegesen olyan érzékszervi,kommunikációs, fizikai, értelmi, pszichoszociális károsodással-illetve ezek bármilyen halmozódásával-él, amely a környezeti, társadalmi és egyéb jelentős akadályokkal kölcsönhatásban a hatékony és másokkal egyenlő társadalmi részvételt korlátozza vagy gátolja.
A törvény tervezet parlament.hu-ról letöltött szövege:
MAGYARORSZÁG KORMÁNYA T/10746. számú törvényjavaslata fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény módosításáról.
Előadó: Balog Zoltán emberi erőforrások minisztere.
2013. évi törvény a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény módosításáról
1.§ A fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény (a továbbiakban: Fot.) 4. § a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép: (E törvény alkalmazásában) „a) fogyatékos személy: az a személy, aki tartósan vagy véglegesen olyan érzékszervi, kommunikációs, fizikai, értelmi, pszichoszociális károsodással – illetve ezek bármilyen halmozódásával – él, amely a környezeti, társadalmi és egyéb jelentős akadályokkal kölcsönhatásban a hatékony és másokkal egyenlő társadalmi részvételt korlátozza vagy gátolja.
2. § A Fot. 7/A. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(1) A fogyatékos személy számára figyelembe véve a különböző fogyatékossági csoportok eltérő speciális szükségleteit – az e törvényben meghatározottak alapján és az Országos Fogyatékosságügyi Programban (a továbbiakban: Program), valamint a végrehajtására vonatkozó Intézkedési
Tervben meghatározott ütemezés szerint biztosítani kell a közszolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférést.
3. § A Fot. 16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: „16. § Ha a fogyatékos személy foglalkoztatása az integrált foglalkoztatás keretében nem megvalósítható, úgy számára a munkához való jogát lehetőség szerint biztosítani kell. A megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató akkreditált munkáltatókat és a szociális foglalkoztatást végző foglalkoztatókat a központi költségvetés – jogszabályban meghatározottak szerint – támogatásban részesíti.
4. § (1) A Fot. 23/A. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(1) A fogyatékossági támogatás havi összege 2013. június 1-jétől 2 a) 19 500 forint – a b)pontban foglaltak kivételével – a 23. § (1) bekezdésének a)-e) és h) pontja szerinti esetben, b) 24 000 forint ba) a 23. § (1) bekezdés f) és g) pontja szerinti esetben, és bb)a 23. § (1) bekezdés a), c)-e) és h) pontja szerinti esetben, ha a súlyosan fogyatékos személynek az önkiszolgálási képessége teljesen hiányzik.” (2) A Fot. 23/A. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki: (3) A fogyatékossági támogatás (1) és (2) bekezdés szerinti összegét 2014. január 1- jétől a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvénynek a nyugellátások évenkénti rendszeres emelésére vonatkozó szabályai szerint, azzal megegyező mértékben emelni kell, az újonnan megállapításra kerülő fogyatékossági támogatást pedig ugyanilyen emelt összegben kell megállapítani.
5. § (1) A Fot. 26. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(1) Az Országgyűlés által a fogyatékos személyek esélyegyenlőségének megteremtéséhez szükséges intézkedések megalapozása érdekében elfogadott Programban foglaltakat az egészségügyi, foglalkoztatási, szociálpolitikai, oktatási, közlekedési tervezésben, továbbá a településfejlesztésben, valamint az egyéb állami tervezés körébe tartozó döntés meghozatala során érvényre kell juttatni.” (2) A Fot. 26. § (3) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép, ezzel egyidejűleg a bekezdés a következő h)ponttal egészül ki: (A Program az alábbiakat tartalmazza:) „g) a közszolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés biztosításának ütemezését; h) a kitűzött célok megvalósításához szükséges eszközök és intézmények meghatározását.” (3) A Fot. 26. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(4) A Kormány a Programban megfogalmazott célok
ütemezett végrehajtása érdekében Intézkedési Tervet készít. Az Intézkedési
Terv tartalmazza a célok végrehajtásához az adott időszakban szükséges intézkedéseket, az intézkedésekért felelős személy megjelölését, az egyes intézkedések megvalósításához szükséges forrást, továbbá a megvalósítás határidejét.
6. § A Fot. VIII. Fejezete a következő 27/A. §-sal egészül ki: „27/A. § A fogyatékos személyek jogainak előmozdítása, életminőségük javítása, önálló életvitelük támogatása és az e törvényben megfogalmazott egyéb célok, feladatok megvalósítása érdekében nyújtott, európai uniós forrásból finanszírozott, illetve hazai költségvetési támogatás esetén a társadalmi esélyegyenlőség előmozdításáért felelős miniszter döntése alapján a képviseletében eljáró közreműködő szervezetként a szakmai felügyelete 3 alatt álló, a fogyatékos személyek esélyegyenlőségének biztosítására
létrehozott szervezet jár el.”
7. § A Fot. a következő 29/A. §-sal egészül ki: „29/A. § (1) A kincstár a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény módosításáról szóló 2013. évi … törvénnyel
megállapított 23/A. § alapján emelésre kerülő, 2013 június hónapra járó fogyatékossági támogatást a jogosultak számára már emelt összegben folyósítja, illetve állapítja meg. (2) A vakok személyi járadéka 2013. június 1-jétől havi 16 160 forint összegben jár. A kincstár a 2013 június hónapra járó vakok személyi járadékát a jogosultak számára már emelt
összegben folyósítja. A vakok személyi járadékát 2014. január 1-jétől a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvénynek a nyugellátások évenkénti rendszeres emelésére vonatkozó szabályai szerint, azzal megegyező mértékben emelni kell.
8. § A Fot. a következő 29/B. §-sal egészül ki: „29/B. § Az e törvény alapján létrehozott, a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény módosításáról szóló 2013. évi … törvény hatálybalépésének napján működő Országos Fogyatékosügyi Tanács tagjainak megbízatása 2013. szeptember 30-áig szól.”
9. § A Fot. a) 4. § f) pont fb) alpontjában a „foglalkoztatási” szövegrész helyébe a „foglalkoztatási, közlekedési” szöveg, b) 18. § (3) bekezdésében a „Wesselényi Miklós Sportközalapítvány” szövegrész helyébe a
„Magyar Olimpiai Bizottság” szöveg, c) VII. fejezetének címében a „Fogyatékosügyi” szövegrész helyébe a „Fogyatékosságügyi” szöveg, d) VIII. fejezetének címében a „fogyatékosokat” szövegrész helyébe a „fogyatékos személyeket” szöveg lép.
10. § (1) Hatályát veszti a Fot. a) 7/B. § (1), (2) és (4) bekezdése, b) 29. §-a, c) 29/B. §-a, d) 30. § (1) bekezdés c) pontja, e) melléklete. 4 (2) Hatályát veszti a) a Fot. VI. Fejezete, b) a Fot. 30. § (1) bekezdés d) pontja, c) az Országos Fogyatékosügyi Tanács szervezetének és működésének részletes szabályairól szóló 67/2001. (IV. 20.) Korm. rendelet és d) az Országos Fogyatékosügyi Tanács szervezetének és működésének részletes szabályairól szóló 67/2001. (IV. 20.) Korm. rendelet módosításáról szóló 6/2011. (II. 11.) Korm. rendelet.
11. § (1) Ez a törvény – a (2) és (3) bekezdésben meghatározott kivétellel – 2013. június 1-jén lép hatályba. (2) A 10. § (2) bekezdése 2013. szeptember 30-án lép hatályba. (3) A 2. § és a 10. § (1) bekezdés a), c) és e) pontja 2014. január 1-jén lép hatályba.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló
1998. évi XXVI. törvény (a továbbiakban: Fot.) és a Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló egyezmény és az ahhoz kapcsolódó Fakultatív Jegyzőkönyv kihirdetéséről szóló 2007. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Egyezmény) összhangjának megteremtése érdekében szükséges a Fot. fogyatékos személy fogalmának módosítása, a fogalom tartalmának bővítése. A törvényjavaslatban (a továbbiakban: Javaslat) szereplő fogalom kidolgozásában részt vett a fogyatékosságügyi civil szervezetek képviselőiből és a szabályozással érintett kormányzati szakértőkből álló munkacsoport. A Javaslat célja továbbá az Országos Fogyatékosságügyi Tanács összetételére és működésére vonatkozó szabályozás felülvizsgálata, a törvényben szereplő, lejárt akadálymentesítési határidők hatályon kívül helyezése, illetve az Országos Fogyatékosságügyi Program és az ahhoz kapcsolódó Intézkedési Terv szabályozásának racionalizálása.
A Fot. szerinti fogyatékossági támogatás a súlyosan fogyatékos személyek esélyegyenlőségét elősegítő, havi rendszerességgel járó pénzbeli juttatás,
amely a súlyosan fogyatékos állapotból eredő társadalmi hátrányok mérséklését célozza. Havi összegét az önkiszolgálási képességtől függően a Fot. az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 65%-ában, illetve 80%-ában határozza meg. Az ellátás mértékének az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegéhez kötött meghatározása eredetileg azt a célt kívánta szolgálni, hogy a támogatás értékállósága a beépített automatizmus révén biztosított legyen. Tekintettel azonban arra, hogy az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege 2009 óta nem emelkedett, a fogyatékossági támogatás értékének megőrzését hatékonyabban szolgálja az a megoldás, ha az öregségi nyugellátásokat érintő mindenkori nyugdíjemelés mértékével azonos módon kerül sor a fogyatékossági támogatás összegének emelésére. Ez azt jelenti, hogy 2013. június 1-jétől az ellátás összege nem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegéhez igazodik, hanem konkrét összegben kerül meghatározásra a Fot.-ban, amely összeg ezt követően évente a mindenkori nyugdíjemelés mértékének függvényében emelkedik.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
Az 1. §-hoz
A Fot. fogyatékos személy fogalmának meghatározása az Egyezmény ratifikációjából eredő kötelezettség. Az Egyezmény hazai végrehajtásáról szóló országvédésre 2012 szeptemberében került sor az Egyezmény nemzetközi ellenőrzését végző ENSZ-Bizottság előtt. A Bizottság a védés alapján elfogadott zárókövetkeztetésekben felhívta Magyarországot a fogyatékos személy fogalmának újradefiniálására.
A 2. §-hoz
A fogyatékosságügyi civil szervezetek képviselőiből és a szabályozással érintett kormányzati szakértőkből álló munkacsoport javaslata értelmében a Fot. hatályos rendelkezései között jelenleg szereplő, lejárt akadálymentesítési határidők helyett nem célszerű a törvényben újabb határidőket rögzíteni. A Javaslat értelmében az egyenlő esélyű hozzáférés biztosításának ütemezése az Országos Fogyatékosságügyi Program tartalmi
elemei közé fog tartozni.
A 3. §-hoz
A 2012-ben átalakított, új foglalkozási rehabilitációs rendszer célja a
fogyatékos és megváltozott munkaképességű személyek integrált
foglalkoztatásának elősegítése az egyénre szabott támogatások és szolgáltatások nyújtásával. Ehhez – a korábbi gyakorlattól eltérően – nemcsak a védett munkahelyek számára biztosít normatív támogatást, hanem pályázat útján valamennyi akkreditált munkáltató, szociális foglalkoztató támogatásban részesülhet a központi költségvetésből. A Fot. e paragrafusa az új foglalkozási rehabilitációs célokkal összhangban a jelenlegi jogszabályi környezetnek megfelelően szabályozza a foglalkoztatással kapcsolatos állami szerepvállalást.
A 4. §-hoz
A Javaslat 4. §-ában foglaltak eredményeképpen – az öregségi nyugellátások 2013. évi 5,2%-os emelése mértékének megfelelően – a fogyatékossági támogatás alacsonyabb mérték szerinti összege 2013 június hónaptól havi 975 forinttal, 19 500 forintra, a magasabb mérték szerinti összege havi 1200 forinttal, 24 000 forintra emelkedik. 2014. január 1-jétől az éves emelésre a nyugellátások és egyes más ellátások emeléséről szóló kormányrendeletben kerül sor.
Az 5. §-hoz Az Országos Fogyatékosságügyi Program és az annak végrehajtását szolgáló Intézkedési Terv racionalizálása érdekében szükségessé vált az Intézkedési Terv megalkotásának kötelezettségét törvényi szinten rögzíteni, hiszen a Program az Intézkedési Terv elfogadása nélkül érdemben nem hajtható végre. A hatályos normaszöveg szerint az egyes célokhoz, intézkedésekhez rendelt források meghatározása a Program feladata, a gyakorlatban azonban ezt minden esetben az Intézkedési Terv tartalmazta, ezért ennek törvényi rögzítése is indokolt.
A 6. §-hoz
A fogyatékos személyek jogainak előmozdítása, életminőségük javítása,
önálló életvitelük támogatása érdekében nyújtott, európai uniós forrásból finanszírozott, illetve hazai költségvetési támogatások túlnyomó többsége esetében a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közhasznú Nonprofit
Kft. jár el közreműködő szervezetként. A szervezet 100%-os állami tulajdonban álló gazdasági társaság, amelyet elsődlegesen éppen az ilyen támogatások kezelése céljából alapított a Kormány. Szakmai és technikai szempontból is célszerű e feladat törvényi szintű rögzítése. 7
A 7. §-hoz
A javasolt intézkedés a fogyatékossági támogatásban részesülő, súlyosan
fogyatékos emberek mellett a vakok személyi járadékában részesülő személyeket is érinti, tekintettel a kétféle ellátotti kör hasonló élethelyzetére, valamint a két ellátás szoros szabályozási összefüggéseire. A vakok személyi járadékának összege 2013 június hónaptól havi 15 360 forintról havi 800 forinttal, 16 160 forintra emelkedik. Az emelt összegű fogyatékossági támogatás és vakok személyi járadéka legkorábban a júniusi jogosultsági hónapra vonatkozóan illeti meg az ellátottakat. Tekintettel arra, hogy a fogyatékossági támogatást és a vakok személyi járadékát havonta, a tárgyhónapot követően folyósítják, az érintettek július hónaptól fogják majd a június hónapra járó magasabb összegű ellátásukat megkapni.
A 8. §-hoz
A jogszabállyal vagy közjogi szervezetszabályozó eszközzel létrehozott
testületek felülvizsgálatáról szóló 1158/2011. (V. 23.) Korm. határozat,
valamint a jogszabállyal vagy közjogi szervezetszabályozó eszközzel létrehozott testületek felülvizsgálatáról szóló 1158/2011. (V. 23.) Korm. határozatban meghatározott feladatok végrehajtásáról szóló 1452/2011. (XII.
22.) Korm. határozat végrehajtásaként az Országos Fogyatékosságügyi Tanács
működéséről a jövőben kormányhatározat fog rendelkezni. A jelenleg működő Tanácsot a Fot. hozta létre, ezért a tagok megbízatásának megszűnését is ebben a jogszabályban szükséges rögzíteni.
A 9. §-hoz
A rendelkezés technikai, pontosító módosításokat tartalmaz. A Fot. 18. §
(3) bekezdésében megjelölt feladatot a Wesselényi Miklós Sportközalapítványtól a Magyar Olimpiai Bizottság vette át, ezért
szükségessé vált ennek törvényi rendezése is.
A 10. §-hoz
A Fot. jelenleg több olyan, az egyenlő esélyű hozzáférés megteremtésére vonatkozó határidőt tartalmaz, amely lejárt, így – a 2. §-hoz kapcsolódó indokolásnál leírtak mellett, azzal összhangban – ezek hatályon kívül helyezése technikai szempontból is indokolt. A 8. §- hoz fűzött indokok alapján szükségessé vált az Országos Fogyatékosságügyi Tanács működésére vonatkozó teljes szabályozás kormányhatározatban történő rendezése. Ennek megfelelően sor kerül a Tanácsra vonatkozó törvényi rendelkezések, illetve a működéséről szóló kormányrendelet hatályon kívül helyezésére.
A 11. §-hoz
A 11. § a hatálybalépésre vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza.
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Ezeket is olvassa el:
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
4°C
Vélemény, hozzászólás?