Az oldal akadálymentesített
Hobby rádió – a Hang-adó

Rádió hallgatása

Egészségedre - Turcsányi Sipos Éva m*sora
57
hallgató

Lejátszás

Online rádió hallgatása
Rádió hallgatása
Hallgatás Media Player-el
Rádió hallgatása

Android-os alkalmazás (Készítette: Benkő Dániel)
Rádiónk a T-home támogatásával a Web-rádió (pdf) alkalmazásával is hallható.

VV-lapozó – „A Braille-írás örök érvényű és eltörölhetetlen kultúrkincsünk”

- 2025. április 18. 7:16 - 169 megtekintés

Bieber Mária tanítja és kutatja is a Braille-írást, melynek kétszáz éves jubileuma alkalmából Tóth Andrea, a Vakok Világa folyóirat munkatársa beszélgetett vele pályafutásáról, valamint a pontírás jelenéről és jövőjéről.

Ön még gyermekkorában, fokozatosan vesztette el a látását. Megosztja az olvasóinkkal, hogy ez hogyan és miért történt?

Általános iskola harmadik osztályba jártam, amikor egy autoimmun betegséget diagnosztizáltak nálam, aminek okáról nem sokat tudtak mondani az orvosok. Egy darabig az életben maradásomért küzdöttek a kórházban, ami sikerült is, hiszen itt vagyok. Ennek a betegségnek a következménye lett az, hogy fokozatosan elveszítettem a látásomat. Az iskolából kimaradtam. Végül a budapesti Vakok Általános Iskolájába kerültem.

A középiskola után gyógypedagógiát tanult. Mi vonzotta erre a szép, de sok kihívást tartogató pályára?

Amikor kicsi lány voltam, arról álmodoztam, hogy balett-táncos leszek vagy doktor néni, esetleg tanár néni. Azzal, hogy kilencéves koromban elveszítettem a látásomat, eldőlt: tanár még lehetek. Az irodalom, ezen belül is a versek szeretete vonzott elsősorban. Gimnáziumi osztályfőnököm javaslatára mégis a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolára adtuk be a jelentkezésemet. Felvettek, elvégeztem. Jó döntés volt. Azóta is gyógypedagógusként tevékenykedem. Szeretem a munkámat, ami változatos, sokoldalú és mindenképpen a látássérült emberekhez kapcsolódik.

A tanulmányai után hogyan alakult az élete?

1991 augusztusában gyógypedagógusként álltam munkába a Vakok Batthyány László Római Katolikus Óvodája, Általános Iskolája és Gyermekotthonában, a későbbiekben ugyanitt magyar szakos tanárként is tevékenykedtem. Kilenc éven keresztül tanítottam látássérült, valamint halmozottan sérült gyermekeket. Osztályfőnöki és szaktanári munkám mellett számos egyéb feladatkört is elláttam: ünnepi műsorokat és külsős programokat szerveztem, az utóbbi években vallásos témájú újságokat szerkesztettem gyermekek részére „Szóló Szőlő”, felnőttek részére pedig „Kovász” címmel. 2001-től 2018 augusztusáig a budapesti Gyengénlátók Általános Iskolája, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye és Diákotthona munkatársa voltam. Elsődleges feladatom a pontírás-olvasás tanítása volt aliglátó gyermekeknek. Idővel bekapcsolódtam az iskolában folyó hitoktatásba, felső tagozatos diákokkal foglalkoztam. Éveken át iskolarádiós szakkört is szerveztem egy technikuskolléga segítségével, továbbá az iskola pszichológusával tartottunk inkluzív játékfoglalkozásokat minden osztályfokon, melynek keretében akadálymentes játékokkal ismertettem meg a tanulókat és a kollegákat. Népszerűek voltak ezek az alkalmak.

A látássérült felnőttek oktatásában, a rehabilitációban és a közösségszervezésben is komoly feladatokat vállalt magára. A szakmai életútja során hogyan jutott el a gyerekektől a felnőttekig?

2018 szeptemberétől dolgozom rehabilitációs tanári munkakörben. Először a Vakok Állami Intézetében, az Elemi Rehabilitációs Centrumban foglalkoztam látássérült felnőttekkel. Aztán a Vakok és Gyengénlátók Heves Megyei Egyesülete által működtetett rehabilitációs centrum gyógypedagógus munkatársa lettem, most a Vakok és Gyengénlátók Integráló és Sportegyesülete alkalmazásában vagyok. Elsősorban Braille-írás-olvasást oktatok. Testvéremmel, Bieber Józseffel 2014 novembere óta szervezünk látó és nem látó felnőttek részére hitéleti és világnézettől független szabadidős foglalkozásokat. Testvérem 2020-ban megalapította az Együttlátók Alapítványt, melynek én lettem a kuratóriumi elnöke. Azóta alapítványi keretek között szervezzük és tartjuk meg az interaktív hittanórákat, a játékklubot, vannak egyházzenei előadások, továbbá olvasósarok programunk. Nyári tábort is szoktunk szervezni. Van honlapunk, Facebook-oldalunk és hírlevelünk is. Célunk a lélek- és közösségépítés „együttlátósan”.

Ön a Braille-írás elismert szakértője. Mi motiválta a téma kutatására?

Nagyon sokat tanultam a Braille-rendszeren belüli összefüggésekről, amikor a Braille-bizottság tagja lettem. Ezt a hét tagból álló testületet az MVGYOSZ megbízásából Kuminka Györgyné hozta létre 2011-ben. Braille-bizottsági munkám egyik eredménye az MVGYOSZ által síkírásban megjelentetett ismeretterjesztő könyv a pontírásról, melynek címe: „Bevezetés a Braille-írás-olvasás “rejtelmeibe””. Ez a 2016-ban megjelentetett könyv ma is aktuális, választ találhatunk benne a Braille-írással kapcsolatos alapvető kérdésekre. Mivel szeretek játszani, az MVGYOSZ megalakulásának 100. évfordulója alkalmából – szintén bizottsági keretek között – kitaláltam egy társasjátékot. Pontról pontra a neve. Táblás játék, melyhez 100 feladatkártya is tartozik. A feladatkártyák célja, hogy Louis Braille életét és magát a Braille-írást, valamint a szövetség százéves történetét megismertesse. Amikor Rozemberczki Zoltán volt a Braille-bizottság elnöke, megalkottuk a Braille-ábécéskönyvet – ebbe a munkába Temmel Márta tanárnő is aktívan bekapcsolódott. Napjainkban országszerte ezt az ábécéskönyvet használjuk a látássérült felnőttek Braille-oktatásában. Később ehhez a tankönyvhöz Berta Edina – az ő bizottsági elnöksége idején – készített egy Braille-írásos kártyajátékot, amely az ábécéskönyv szókészletét felhasználva gyakoroltatja az olvasást. Nagyon remek találmány, én rendszeresen használom a Braille-tanítás során.

A Braille-írás idén 200 éves. Mennyire állta ki az idő próbáját?

Amikor a francia Louis Braille 1825-ben megalkotta a hat ponton alapuló, ujjbeggyel tapintható ábécéjét, egy olyan forradalmi tettet vitt végbe, aminek jelentőségét talán ő maga sem sejtette. A Braille-írás segítségével a született vak gyermekek számára is lehetővé vált az írás és olvasás elsajátítása, ezáltal pedig kinyílt előttük a világ, lehetségessé vált, hogy olvasás által művelődjenek, ismeretekhez jussanak, szórakozhassanak. Az életük során látásukat később elveszítő személyeknek is érdemes megtanulniuk a pontírást, mert sok helyzetben praktikus segítség lehet. Nem kérdés, hogy a Braille-írás kiállta az idők próbáját, ugyanis ma is ez az egyetlen rendszer, amely a valódi írásbeliséget jelenti a vak emberek számára. Az informatikai megoldások, képernyőolvasó szoftverek és egyéb digitális lehetőségek nagyszerű módjai az információszerzésnek, elengedhetetlenül fontos vívmányok, nem kérdés, hogy meg kell tanulnunk használni őket. Aki tanul, aki dolgozik, aki a szabadidejének egy részét jól akarja eltölteni, használja. De ezek nem helyettesítői a konkrét írás-olvasás ismeretének. Amikor pl. az Együttlátók játékklubjában összejövünk, offline vagyunk jelen, közös játékélményben van részünk. Tapintjuk a játékokat, olvassuk a nagybetűs és Braille-írásos feladatkártyákat stb. Ugyanígy az olvasósarok alkalmain nemcsak hallgatjuk látó társaink felolvasásait, hanem mi is aktívan olvasunk: pontírásos könyvből, Braille-nyomtatású lapról, esetleg Braille-kijelző segítségével.

Arra a kérdésre, hogy mennyire nehéz elsajátítani a pontírást, rendszerint annyiféle választ kapunk, ahány érintett személyt megkérdezünk. Mi erről a szakember véleménye?

A Braille-írás elsajátítása kihívás lehet, mint ahogy minden új dolog megtanulása, amibe belevág az ember, elszántságot, rendszeres gyakorlást, szorgalmat kíván. Gyermekeknek és felnőtteknek is szívből tudom ajánlani. A Braille-tanulásban benne rejlik a sikerélmény-adta öröm is. A Braille-rendszer az íráson és olvasáson túl nagyon sok játéklehetőséget is magában rejt. Komoly agytorna, a mentális egészségünk megőrzéséhez is hozzájárulhat. Az olvasás aktivitást kíván, koncentrálást, belső összeszedettséget. Az olvasásba nem alszik bele az ember úgy, mint ahogy az előfordulhat a hangoskönyvek hallgatása közben. Kétségtelen, hogy a technológia fejlődése következtében a pontírás visszaszorult – de ez nem szükségszerű! Az, hogy a Braille-írást ma kevesebben ismerik és használják, nem a rendszer értékéből von le, hanem a modern kor emberének gondolkodásmódjáról, hozzáállásáról árulkodik. Egyszerűbb a könnyebb ellenállás irányába elmozdulni. Egyszerűbb, de hosszú távon nem éri meg.

A XXI. század technikai lehetőségei mellett milyen plusz értéket jelent a vak embereknek a Braille-írás?

Az utóbbi években ez a kérdés egyre gyakrabban felmerül, ezért nem árt néha emlékeztetni magunkat ennek az írásrendszernek az előnyeire. A Braille-írás az egyetlen lehetőség az önálló olvasás élményének megtapasztalására, mely által lehetővé válik a saját tempójú olvasás, a visszatérés korábbi szövegrészekhez, az olvasottak elmélyültebb befogadása. A szövegértés, a lényegkiemelés hatékony eszköze is. Konkrét találkozást jelent a leírt szöveggel, ezáltal a szöveg tagolásának, formázásának módjaival. A helyesírás elsajátítását és szinten tartását is segíti. A Braille-írás lehetővé teszi a különböző, összetettebb matematikai feladatok áttekintését, megoldását. Én így tudtam gimnáziumban is megoldani minden matematikai feladatot és leérettségizni a Braille-írógépem segítségével. Az igényes nyelvtanulásnak is elengedhetetlen eszköze, hiszen az idegen nyelveket sem elég hallás után elsajátítani, írni és olvasni is tudni kell. A pontírás nekem kifejezetten segített annak idején abban is, hogy pontosabban értsem, amit hallok, egyébként sok szót félrehallottam. Csak zárójelben jegyzem meg, hogy vannak olyan magyar szavak is, melyekre rácsodálkozom, amikor írásban találkozom velük, mert hangzásuk alapján másképpen képzeltem el az írásmódjukat. Az önállóbb zenetanulásnak is alapfeltétele a Braille-kotta. A siketvak személyek információszerzésének és kommunikációjának is a pontírás az egyetlen hatékony eszköze. Vannak szabadidős tevékenységek is, melyekben szintén fontos szerepet játszik a Braille-írás. Itt jegyzem meg azt is, hogy a különböző tevékenységekhez a leginkább passzoló módszer alkalmazásának kiválasztásában annak van szabadsága, aki a pontírást, illetve a számítógép vagy egyéb okoseszközök kezelését is elég jól ismeri. Véleményem szerint tehát ezek nem egymás konkurenciái, hanem egymás tudását kiegészítő, hatékony segítői a látássérült embereknek.

Szükség lesz-e a Braille-írásra egy, két vagy három évtized múlva? Mi lehet a jövője, megéri-e a 300 éves jubileumát?

Amennyiben az igényesség és a minőség értéket jelent, annyiban a Braille-írás örök érvényű és eltörölhetetlen kultúrkincsünk, ami nem olyan muzeális érték, elavult kultúrtechnika, amiről érdemes volna lemondanunk. A Braille-kijelzők elterjedése segíthet a pontírás fennmaradásában. Továbbá célszerű megismerni és használni a Braille-beviteli lehetőségeket azon készülékeken, melyek ezt lehetővé teszik. Én például az iPhone készülékemen mindig ezzel a módszerrel írok szöveges üzenetet. Így ki tudom küszöbölni a diktálással keletkező bolondos és félreérthető elírásokat. Ha az ember fia-lánya megtalálja azt a területet, ahol számára elengedhetetlen a Braille-írás használata, akkor bizonyosan nem múlik el a mi nemzedékünkkel ez az írásrendszer.

(Tóth Andrea – MVGYOSZ.)

A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*


7 - = hat

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Reklám

 

Vakrepülés Színtársulat

Kultúrtanya Közösségi tér

Online rádió

Alko-soft Hobby Rádió - MyOnlineRadio.hu

Keresés az oldalon

Facebook oldalunk

Mai műsor

  • 6:00: Jóreggelt! - reggeli információs műsor két órában.
  • 8:00: - Ferenczi István népzenei műsora
    A Népzenei kavalkád c. műsor nem egy konkrét nép zenéjével foglalkozik, hanem általában a népzenével és vonulataival. A műsor első felében népi hangszereket mutat be a műsorvezető, nemcsak történetükről, hanem azok hangját is meghallgathatjuk az adásban.
    A műsor második részében néhai adatközlőket, énekeseket, hangszereseket, illetve zenekarokat mutat be Ferenczi IStván,. majd más népek zenéjét hallgathatjuk a műsorban.
    A műsor utolsó részében ma élő adatközlőket, hangszereseket, énekeseket, és zenekarokat ismerhetünk meg, valamint olyan együtteseket, énekeseket, zenekarokat, akik ma művelik a népzenét és egy kicsit hozzá nyúltak, illetve beleraktak más műfalyokat, pl. jazz, és a könnyűzene.
  • 9:00: - Szabolccsal
    A Sztárportré egy több éve működő rádióműsor sorozat, ahol hétről-hétre közismert emberek nyilatkoznak, mindig egy-egy újabb, gyakran a személyükhöz igen közel álló témában. A Sztárportré optimista műsor, törekszik mindenről valódi képet festeni. Az adások szereplői olyan közismert emberek, akiket a legtöbb magyar ember a sajtóból jól ismer, és szívesen hallgat. Könnyű téma, nehéz kérdések, alapos válaszok.

    Bővebb információ: www.sztarportre.hu
  • 10:00: - Turcsányi Sipos Éva műsora
    Beszélgetés betegségekről és azok alternatív úton történő egyszerű meggyógyításáról, megelőzéséről ismert emberekkel.
  • 12:00: Déli hírösszefoglaló -
  • 13:00: Délután - Benne: interjúk, riportok, tudósítások kulturális, szociális és közéleti eseményekről.
  • 15:00: 4 ütem - autós magazin
  • 16:00: -
    • A hét prózája - Zsoldos Árpád - Irodalmi rádió műsora)
    • Take away - a BBC. Angol nyelvleckéje
    • QTC - Zentai Tibor rádióamatőr műsora (Szerkesztő: Rózsa Dezső)
    HA2MN - Tibi a Hobbyrádiónak

    Hívójelem HA2MN, nevem Zentai Tibor. A név nem hiszem, hogy sokat mondana bárkinek, ugyanis a hívójelem alapján ismernek világszerte. Amatőr rádiós vagyok, az első rádió-összeköttetésemet saját építésű rövidhullámú adóval már több mint 44 évvel ezelőtt "kínlódtam össze". Azóta a rádióhullámok segítségével bejártam a világ szinte minden szegletét, s ahova eddig nem jutottam, igyekszem eljutni.

    Első szakmám szerint erősáramú üzemmérnök vagyok, s hogy elektromos területet választottam szakmámnak, köszönhető a rádióamatőrködés iránti gyermekkori érdeklődésemnek. Később külkereskedelmi végzettséget is szereztem, s valahol ebben is ott van a rádiós hobbi hatása - ugyanis a nemzetközi rádióamatőr forgalomban az angol nyelv használata kényszerűség. Én pedig tanultam a nyelvet szorgalmasan.

    A Hajdú QTC a rádióamatőrök havi hangos híradója, amelyet a rádióamatőr hullámsávokban sugároznak. A QTC nemzetközi rádiótávírász rövidítés, jelentése "közlemények vannak"

    Rózsa Dezső, HG0EK a Hajdú QTC főszerkesztője a 2000-es évek közepén keresett meg, hogy legyek QTC készítőinek munkatársa önálló anyagokkal, sorozatokkal. Ez idő óta minden hónapban jelentkezem jegyzetekkel és sorozatokkal, amelyeket magam írok és a hangfelvételt, a hanganyag szerkesztését is - mintegy botcsinálta hangmérnökként - magam végzem. Dezső tőlem adás-kész hangfelvételt kap, természetesen e-mailben.

    A rádióamatőr hobbi hazánkban éppen nem a legfényesebb éveit éli ama tekintetben, hogy az engedélyes rádióamatőrök száma évről, évre csökken, mialatt Európában, Amerikában, Ázsiában és Óceániában az e hobbit művelők száma szépen emelkedik.

    A hobbi kezdete nehéz, hiszen sokat kell tanulni és kitartás kell ahhoz, hogy valaki sikeres rádióamatőr vizsgát tegyen és hívójelet szerezhessen, azaz rádióamatőr engedélyt kapjon.

    Érzékelve a hobbi hazai gondjait elhatároztam, hogy "emberi nyelven" írok egy mesét arról, hogy mi a rádióamatőr, mit csinál a rádióamatőr, s nagyjából mit kell megtanulnia ahhoz, hogy az éter hullámain létrehozhassa első rádió-összeköttetését a világgal. Azért gondoltam "emberi nyelvre", mert ha két rádióamatőr magyarul beszélget egymással, kódokkal, rövidítésekkel, szakszavakkal, hívójelekkel dobálózik, s nincs a hobbin kívülálló ember aki azt megértené.

    Ugyanis mi rádióamatőrök - többek között - a Titanic hivatásos rádióstisztjeinek civil és amatőr leszármazottai és örökösei vagyunk.

    Annyit még meg kell jegyezni, hogy a hangzóanyag minősége korlátozott, hiszen a rádióamatőrök a lehető legkisebb sávszélességre törekednek éterbeli munkájuk során. A hi-fi hangminőség nem ránk jellemző, ellenben a zajos viszonyok közötti legjobb érthetőség elérésére való törekvés igen.

    73 - vagyis magyarul minden jót kívánok a hallgatóknak!

    Tibi, HA2MN
  • 17:00: Live Hungary - a legnagyobb hazai előadók koncertjei
  • 18:00: Esti hírösszefoglaló - Benne: a nap idézete, névnap köszöntő, évforduló naptár, sport.
  • 19:00: Vers, esti mese, kabaré, a nap érdekessége (riport, interjú, tudósítás), esti ka -
  • 20:00: - Ferenczi István népzenei műsora
    A Népzenei kavalkád c. műsor nem egy konkrét nép zenéjével foglalkozik, hanem általában a népzenével és vonulataival. A műsor első felében népi hangszereket mutat be a műsorvezető, nemcsak történetükről, hanem azok hangját is meghallgathatjuk az adásban.
    A műsor második részében néhai adatközlőket, énekeseket, hangszereseket, illetve zenekarokat mutat be Ferenczi IStván,. majd más népek zenéjét hallgathatjuk a műsorban.
    A műsor utolsó részében ma élő adatközlőket, hangszereseket, énekeseket, és zenekarokat ismerhetünk meg, valamint olyan együtteseket, énekeseket, zenekarokat, akik ma művelik a népzenét és egy kicsit hozzá nyúltak, illetve beleraktak más műfalyokat, pl. jazz, és a könnyűzene.
  • 21:00: - Szabolccsal
    A Sztárportré egy több éve működő rádióműsor sorozat, ahol hétről-hétre közismert emberek nyilatkoznak, mindig egy-egy újabb, gyakran a személyükhöz igen közel álló témában. A Sztárportré optimista műsor, törekszik mindenről valódi képet festeni. Az adások szereplői olyan közismert emberek, akiket a legtöbb magyar ember a sajtóból jól ismer, és szívesen hallgat. Könnyű téma, nehéz kérdések, alapos válaszok.

    Bővebb információ: www.sztarportre.hu
  • 22:00: - Turcsányi Sipos Éva műsora
    Beszélgetés betegségekről és azok alternatív úton történő egyszerű meggyógyításáról, megelőzéséről ismert emberekkel.

Bejelentkezés

Regisztráció| Elfelejtette jelszavát?

Mai napi információk

Ma 2025. augusztus 4. hétfő, Domonkos, Dominika napja van.
Az év 32. hete és 216. napja.
Holnap Krisztina napja lesz.

1298. A pesti országgyűlés szegénységi bizonyítványa az itt alkotott törvénykönyv. A törvény előszava ismerteti az ország közállapotát: "Endre király koronázásakor oklevélbe foglaltattak ugyan, de meg nem tarttattak. Az egyházak, nemesek és más honfiak vagyonukból kifosztva, végnyomorúságra jutottak." A féktelenkedők ellen a kiátkozást és szükség esetén a külerő segítségül hívását rendelte. Ez szegénységi bizonyítvány volt.


1933. A felsőház elfogadja az 1933:XVIII. törvénycikket a földbirtokrendezés befejezéséről.


Lengyel József

Ember hova tartozol?

Ember hova tartozol?
Mutasd mit csináltál!

Nem tettél semmit? Nem baj.
S meglásd eligazítjuk, ha ellenségnek érzed magad.

Semmit se akarsz csinálni?
Annyi mint rossznak lenni.
A senkihez sem tartozókhoz tartozol?
Azt hiszed lehet?!!!

Veszedelmes dolog,
De az történik, amit akarsz:
Élhetsz, ha úgy akarsz,
Meghalsz, ha jobb a veszendőség.

Ez az individuum tisztelése!
Teszel, amint jobb neked!

Időjárás

2025-08-04, 10:19
Overcast
NW
Előjelzés
22°C
3.6 m/s
Apparent: 20°C
Nyomás: 1016 mb
Páratartalom: 68%
Szél: 3.6 m/s NW
Széllökések: 12.7 m/s
UV-Index: 0
Rövid leírás: 0mm /6% / Rain
Napfelkelte: 05:25
 

Hírlevél

Add meg az E-mail címed, majd kattints a feliratkozás vagy leiratkozás gombra.


kettő mínusz hét = (Írja be számmal a művelet eredményét!)


Feliratkoztak: 328

A Kultúrtanya programajánlója

A rádiónkat is üzemeltető Net-média Alapítvány által üzemeltetett Kultúrtanya – integrált közösségi tér programjaiból ajánlunk!

Kultúrtanya

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com