Bemutatkozik a Vakok Óvodája, Általános Iskolája, Szakiskolája, Készségfejlesztő Iskolája, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye, Kollégiuma és Gyermekotthona
Adatokkal alátámasztható, hogy gyre növekszik a halmozott fogyatékossággal élő gyermekek száma, azokhoz képest, akik „csak” látássérültek. Ez az iskolában és országos szinten is megfigyelhető. A szóban forgó halmozottan sérült gyermekeknél a látássérülés mellett más csatlakozó sérülés, fogyatékosság is jelen van.
Az óvodáskorú gyermekek összetételét megvizsgálva, az eloszlásból arra következtethetünk, hogy ez a tendencia a jövőben tovább fokozódik, és ezután is növekedni fog a halmozott fogyatékossággal élő tanulók száma, a látássérült tanulókhoz képest. Ebből kifolyólag erre kell felkészüljenek a látássérült gyermekekkel, tanulókkal foglalkozó intézmények, és ennek megfelelően kell berendezkedjenek a jövőben.
Az Általános Iskolában jelenleg kb. 50 fő tanul, ebből kizárólag látássérült tanuló kb. 20 fő, tanulásban akadályozott kb. 10 fő, értelmileg akadályozott kb. 10 fő. Az iskolában működik egy úgynevezett „B” tagozat, ahol a halmozottan sérült gyermekek vannak, itt az értelmileg akadályozott, halmozottan sérült tanulók száma kb. 20 fő, emellett ehhez a tagozathoz tartoznak a fejlesztő iskolások, akik nem feltétlenül általános iskoláskorúak. Ők kb. 25-en vannak, és tankötelezett koruktól egészen 23. életévükig maradhatnak az iskolában. Ez a része az intézménynek elérte befogadóképességének felső határát.
Szakemberek az iskolában
Az intézményben dolgozó szakemberek 70%-a gyógypedagógus. Nem csak látássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógusokat foglalkoztatnak, hanem szomatópedagógusokat (akik a mozgáskorlátozott tanulókat segítik), illetve autizmus spektrumzavar szakirányos gyógypedagógusokat és fejlesztőpedagógusokat, emellett gyógytornász is tevékenykedik az intézményben. Nagy számban vannak gyógypedagógiai asszisztensek, gyermekfelügyelők is, akik a nevelő-oktató munkát segítik.
Röviden az iskolában folyó oktatásról, segédeszközökről, programokról
A Vakok Általános Iskolájára is a nemzeti alaptanterv érvényes, ugyanolyan felépítésű és tartalmú tankönyvekből tanulnak a diákok, mint a többségi iskolákban. Eltérés, hogy az első osztályos tananyagot nem egy, hanem két év alatt dolgozzák fel.
Az intézményben a tehetséggondozásra nagy hangsúlyt fektetnek. Az iskolában mindenki számára elérhető, a személyre szabott, saját képességeihez igazodó idegen nyelvi, és zenei tehetséggondozás. Az iskola sportolási, illetve szabadidős tevékenységeket is biztosít diákjainak. A sportok között szerepel például a sakk, a judo, az úszás és a vak-pingpong (showdown).
Az intézményben használnak látássérült specifikus, illetve hagyományos taneszközöket is.
A reál tantárgyak tanítását, gyakorlását támogató eszközök közül fontos kiemelni az AtoMolt, ami a kémia órákon segíti a látássérült diákokat. Ezt az eszközt Szombati Zsigmondné Panni, az iskola egyik tanára dolgozta ki. Bővebben olvashatnak róla: https://jovokilatasai.mvgyosz.hu/2020/03/22/atomol/
A matematikához kapcsolódó segédeszközök közül kiemelendő az adaptált abakusz, valamint a törtdoboz, mint gyakran használt taneszközök.
Az írás-olvasás elsajátítása, egy súlyos fokban látássérült tanuló esetében igen összetett folyamat, ezért is lesz 1 helyett 2 éves az első osztály. Ebben a periódusban elengedhetetlenek a megfelelő segédeszközök a tananyag elsajátításához. Ebből kifolyólag az iskolában is sokféle írás-olvasást segítő eszköz található, mint a hat rekeszes doboz, a gombástábla, a Braille írógép, vagy a Braille tábla.
Az intézmény épülete műemlék, így nem teljeskörűen akadálymentes, de a tárgyi feltételeket – ez esetben a segédeszközöket- folyamatosan próbálják pótolni és bővíteni.
Szakiskola
A szakiskolai képzések között vannak 2, illetve 4 éves képzések. 2 éves a számítógépes adatrögzítés, a sütőipari és gyorspékségi munkás képzés, míg négyévesek a fazekas és szőnyegszövő képzések. Az intézmény tervei között szerepel, hogy a jövőben indítsanak egy szakácssegéd szakot is.
Bővebb információk: https://www.vakisk.hu/
Elérhetőség, email cím: igazgato@vakisk.hu
Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény (EGYMI)
A Vakok Iskolájához tartózó módszertani központ országszerte segíti a súlyos fokban látássérült tanulók integrált oktatását.
A módszertani központhoz tartoznak az utazótanárok (akik szintén gyógypedagógusok), a pszichológusok, valamint a tájékozódás és közlekedés tanítást végző gyógypedagógusok, akik tanítanak az intézményen belül is, de főként a többségi iskolákban tanuló súlyos fokban látássérült diákok oktatását, nevelését segítik.
A központ munkatársai országszerte foglalkoznak látássérült tanulókkal, akiknek száma meghaladja a 100 főt. Pest megyén kívül főként a keleti országrészben, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megyékben van igény a szolgáltatásokra, mivel ott több súlyos fokban látássérült tanuló jelenik meg a többségi iskolákban. A tanulók összetétele hasonló mintát mutat, mint a Vakok Iskolájában, a módszertani központ munkatársai is azt tapasztalják, és az adatok is arra utalnak, hogy egyre növekszik a halmozott fogyatékossággal élő látássérült gyermekek száma.
Szolgáltatások a tanulók részére
A speciális eszközhasználat tanítását, és eszközök kölcsönzését a módszertani központ biztosítja a diákoknak, természetesen ez függ a kölcsönözhető eszköztár kapacitásától. Az általános iskolai tantárgyakból egyéni felzárkóztatást tudnak biztosítani a központ munkatársai. A tájékozódás és közlekedés tanításban is részt vesznek, ezek az órák is a tanuló lakóhelyén zajlanak. Igyekeznek bevonni a tanuló lakhelyén dolgozó rehabilitációs szakembereket is, így biztosítva a gyermek számára rendszeresebb, intenzívebb képzést. Ugyanezek vonatkoznak az önkiszolgálás/ mindennapos tevékenységek tanítására is. A módszertani központ pszichológusa a diákok számára folyamatosan rendelkezésre áll.
A kortárs kapcsolatokat minden úton-módon próbálják elősegíteni. Erre jó példa a nyaranként megszervezett tematikus tábor.
Szolgáltatások a befogadó pedagógusok részére
A pedagógusoknak tematikus napokat tartanak módszertani, gyógypedagógiai megsegítés és tapasztalatcsere céljából. A nyílt napokat a tanév elején hirdetik meg. A módszertani tanácsadás általánosan, de tantárgyakra lebontva is szokott működni, emellett oktatófilmekkel és kiadványokkal is segítik az érdeklődőket. A pedagógusok ezeket a szolgáltatásokat ingyenesen tudják igénybe venni. Személyesen, illetve online is tudnak segíteni a módszertani központ munkatársai a látássérült diák oktatása során felmerülő problémák megoldásában.
A befogadó pedagógusok, intézmények, osztályok számára szemléletformáló programokat ajánlanak, hogy ezáltal felkészítsék őket a látássérült diák érkezésére.
2021-től országos szinten történik a kapcsolatépítés az érintett szakemberek között. Ez azt jelenti, hogy az utazótanárokat és az összes befogadó intézményi vezetőt, pedagógusokat összekapcsolják, így létrehozva egy nagy egységes munkaközösséget.
Szolgáltatások a szülők számára
A módszertani központ egyik fontos feladata a látássérült tanulók családjaival való kapcsolatfelvétel és a szülők előzetes tájékoztatása, az integráció várható problémáiról, a megoldási lehetőségekről, a megsegítés módjairól. A központ ezen felül a családoknak szervez táborokat és különböző programokat, ahol kapcsolatot építhetnek ki más hasonló helyzetben lévő családokkal.
Bővebb, részletesebb információkért az intézmény weboldalát kell felkeresni: https://www.vakisk.hu/
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
2°C
Vélemény, hozzászólás?