A benyújtott törvénytervezethez nem lehet módosító indítványokat benyújtani
A benyújtott törvénytervezettel Magyarország évtizedeket lép vissza az általánosan elfogadott európai és nemzetközi normákkal történő összehasonlításban is a fogyatékos emberek társadalmi befogadásával kapcsolatos jogi szabályozás terén, amely természetesen maga után vonja a hétköznapi történésekben megvalósuló visszalépést is – Dr. Hegedűs Lajos levele az esélyegyenlőségi törvényhez benyújtott módosító javaslatról.
dr.Tapolczai Gergely Országgyűlési képviselő részére!
Kedves Gergő!
Felhívásodra a következők szerint adom meg a MEOSZ véleményét az esélyegyenlőségi törvény benyújtott módosításával kapcsolatban.
I. A benyújtott módosító indítványnak alig van köze azokhoz a javaslatokhoz, amelyeket az EMMI által létrehozott, civil szervezeti képviselőkből és kormányzati tisztviselőkből álló bizottságok tettek.
Így teljesen valótlan a módosító indítvány indoklásának az a része, hogy ezeket a módosító indítványokat a fogyatékos emberek szervezetei javasolták, vagy azokat jóváhagyták volna.
A bizottságok igen sok pozitív módosító javaslatot készítettek és vitattak meg, amelyeket a bizottságokban közreműködő Minisztériumi tisztviselők rögzítettek is és amelyeket a bizottsági tagok konszenzussal, tovább terjesztésre alkalmasnak találtak, azonban ezek befogadásáról, vagy elutasításáról, esetleg az elutasítások indokairól semmiféle tájékoztatást nem kaptak. A benyújtott törvényjavaslatról a bizottság tagjai is csak a benyújtás után értesültek a Parlament honlapjáról.
II. Vélemény
Néhány pozitívum van a tervezetben, amelyek támogathatók:
– A fogyatékos fogalom pontosítása, erre az ezzel foglalkozó bizottság is javaslatot tett (ennek a bizottságnak én is a tagja voltam.)- ezt a módosítást pozitívnak tartjuk. Ennek a fogalomnak a pontosítását az ENSZ Egyezmény betartását monitorozó ENSZ Bizottság is kérte Magyarországtól, ez jelen módosítási javaslattal megtörténik.
– A fogyatékossági támogatás és a vakok személyi járadéka összegének emelésére vonatkozó javaslat, amely szintén pozitív változtatásnak értékelhető és – bár a többéves elmaradáshoz képest viszonylag csekély összeggel történik a kiegészítés, de az éves nyugdíj emelés mértékével történő indexálás mindenképpen értékelhető és dicséretes.
– Pozitívumnak értékelem, hogy a törvény a fogyatékossággal kapcsolatos források feletti rendelkezés jogával a tervezet az FSZK-t ruházza fel, ettől javulhat a programok egységes koordinációja.
– A foglalkoztatással kapcsolatos módosító javaslat technikai jellegű, így annak jóváhagyása nem változtat lényegében a jelenlegi helyzeten, a fogalmakat pontosítja csupán.
Az összes többi módosítás, sajnos a jelenleg hatályos törvényben szereplő garanciák teljes kiiktatására vonatkozik:
1.) Az akadálymentesítési határidők megszüntetése: miután nem lesz törvényi határidő, így jogi lehetőség sem lesz arra, hogy bármely határidő elmulasztása miatt, bárki jogorvoslatot kérhessen. A jelenlegi törvény alapján létezik a bírósághoz fordulás lehetősége, amely ösztönzést jelentett a középületeket, illetve a közhasznú épületeket fenntartóknak, illetve a közösségi közlekedési rendszereket működtető szolgáltatóknak az akadálymentesítésre. Erre volt is példa, a MEOSZ által 2004 – 2005. években indított és megnyert próbapereket követően jelentősen felgyorsult az akadálymentesítés üteme, új források nyíltak meg és a kötelezettek is sokkal több gondot fordítottak erre a kérdésre, nyilvánvalóan a jogi fenyegetettség miatt is, mint bármikor korábban. A tervezetben szereplő Országgyűlési Határozat, vagy Kormányhatározat nem olyan jogi norma, amely kikényszeríthető, ez csupán a közigazgatás szereplői számára jelent feladat meghatározást, a teljesítés elmulasztásának nincs semmiféle jogi konzekvenciája, így természetesen a határozatok komolysága és az ösztönző ereje is e szerint fog alakulni – pl. a közszolgáltatásokat végző cégekre, közüzemi szolgáltatókra ezek a határozatok jogi szempontból nem is vonatkoznak, így az ő akadálymentesítési kötelezettségük gyakorlatilag megszűnik.
2.) Az Országos Fogyatékosügyi Program négyévente történő felülvizsgálatáról, valamint végrehajtásáról szóló két évente kötelező Parlamenti beszámolási kötelezettség eltörlése. Bár a beszámoltatás az utóbbi időben valójában nem történt meg megfelelő határidőben, de mégis csak volt egy Parlamenti garanciális elem, amely a mindenkori kormányok számára kötelezettségként jelent meg. Ezt a törvényben előírt Parlamenti kontrollt a tervezet teljesen megszünteti. Gyakorlatilag kizárólag a mindenkori Kormányok belátásától függ, hogy milyen programot alkotnak és azt hogyan tartják be, ehhez az Országgyűlésnek már semmi köze sem lesz – „nesze neked népképviselet elve”.
3.) Gyakorlatilag megszűnik az Országos Fogyatékosügyi Tanács törvényi legitimációja, így a társadalmi egyeztetési kötelezettség utolsó – egyébként a kormányváltás óta nem teljesített – jogi garanciája, így megszűnik a fejlett (és kevésbé fejlett) világban szinte mindenütt elfogadott és többnyire alkalmazott, „Semmit rólunk nélkülünk” elv törvényi garanciája Magyarországon.
A benyújtott törvénytervezettel Magyarország évtizedeket lép vissza az általánosan elfogadott európai és nemzetközi normákkal történő összehasonlításban is a fogyatékos emberek társadalmi befogadásával kapcsolatos jogi szabályozás terén, amely természetesen maga után vonja a hétköznapi történésekben megvalósuló visszalépést is.
Nyilván értelmetlen ma európai és nemzetközi normák betartásáról Magyarországon beszélni, de én mégis megemlítem, persze illúziók nélkül, inkább csak elkeseredve.
Ezzel a felelősséggel, amelyet ez a módosító javaslat tartalmaz, talán majd valamikor el kell számolniuk a döntéshozóknak a fogyatékos emberek és a társadalom felé.
A benyújtott törvénytervezethez nem lehet módosító indítványokat tenni, mert az első három pozitívumon kívül a többi, számunkra teljesen elfogadhatatlan.
Forrás: Dr Hegedűs Lajos MEOSZ Elnökének levele
A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Ezeket is olvassa el:
Göröngyös utat kellett bejárniuk száz év alatt a kerekesszékeseknek
Kivételes rokkantsági ellátás
Bicebóca- és Esély-tábor az Erzsébet-programban Fogyatékossággal élőknek
Gyanusítottként hallgatták ki
Az akkumulátorokkal kapcsolatos problémák miatt kiszolgáltatott helyzetbe kerülhetnek az elektromos ...
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás


16°C
Vélemény, hozzászólás?