Az oldal akadálymentesített
Hobby rádió – a Hang-adó

Rádió hallgatása

Az adatkezelési tájékoztató elolvastam és nyilatkozom arról, hogy annak megfelelő jogosultsággal

Lejátszás

Online rádió hallgatása
Rádió hallgatása
Hallgatás Media Player-el
Rádió hallgatása

Android-os alkalmazás (Készítette: Benkő Dániel)
Rádiónk a T-home támogatásával a Web-rádió (pdf) alkalmazásával is hallható.


Kern András - Lövölde tér
52
hallgató

„A kutyám az én fülem” – ismerjük meg Loványi Eszter hallássérültet

- 2018. január 27. 9:47 - 1480 megtekintés

Sokszor halljuk, hogy a kutya az ember legrégebbi és leghűségesebb barátja. A segítőkutyák esetében ennél még többről van szó. Van, akinek szó szerint a szeme, a füle vagy éppen a keze lesz a kutyája. Így van ezzel Loványi Eszter is, aki súlyos hallássérültként született, és ötévesen ejtette ki az első szavát. A szociológus és gyógypedagógus végzettségű Eszter segítőkutyájával teljes életet él, és szabadidejében érzékenyítő foglalkozásokat tart gyerekeknek. Munkásságát neves szakmai díjakkal is elismerték.

Matekóra helyett érzékenyülés

Becsengettek. Kispesten vagyunk, az Erkel Ferenc Általános Iskola nagy tornacsarnokában. Az alsó tagozatos gyerekek a tornapadokon ülnek, és kíváncsian várják, hogy mi fog történni tanulás helyett. A tornatermet halk zsongás tölti be, folyamatosan érkeznek az egyforma neonzöld színű pólót viselő NEO Magyar Segítőkutya Közhasznú Egyesület mosolygós önkéntesei. A foglalkozás kellékei is neonzöldek. Itt nemcsak a szakmaiságra, hanem a látványra is odafigyelnek. Van, aki kerekesszékkel, van, aki a fehér botjával és van, aki simán a két lábán érkezik. Egy közös van bennük: mindenkinek van segítőkutyája.

„Milyen aranyos kutya! Ez gyakorta elhangzó mondat a kutyások között, és ilyenkor máris a négylábúra terelődik a figyelem – mondja első hallásra kissé nehezebben érthetően Loványi Eszter. – A kutyám nélkül többször kerültem én is olyan szituációba, hogy halló személyeket annyira váratlanul ért a »furcsa« kiejtésem, hogy amikor megszólaltam (pl. egy utcanevet kerestem), csak elfordultak és otthagytak a megválaszolatlan kérdésemmel. Amikor segítőkutyával voltam, ilyen szinte sose fordult elő.

A fogyatékosságunkról elterelik a segítőkutyáink a figyelmet, és segítenek a szakadékok, tabuk áthidalásában. Ezt a felismerést aknázzuk ki az interaktív szemléletformáló foglalkozásokon.

Közös séta az empátia hídján

Acsai Zita tanítónő a Pályázati Figyelőben vette észre az érzékenyítő tréningre szóló lehetőséget. A foglalkozáson a gyerekek kipróbálhatták a kerekesszéket és azt is, hogy milyen lehet egy fehér bottal közlekedni. Azt mondja, nemcsak a gyerekek, hanem a tanárok sem bánják, hogy két-három óra elmaradt emiatt. „A tanórákat be lehet pótolni, de amit itt kaptunk, az pótolhatatlan, és simán megér egy matekórát. Fontos volt, hogy személyesen találkozhattak a gyerekek sérült emberekkel, és velük együtt sétálhattunk az empátia hídján” – összegez a tanítónő.

„Érdekes volt, ahogy a kutya figyelmeztette és böködte az orrával a lányt. Most már tudom, hogy ha egy siket ember nem hallja meg, hogy csöngetnek nála, akkor a kutyája majd szól neki” – mondja Mihály, 3. osztályos tanuló.

„Nagyon ügyesek voltak a kutyák, és aranyosak. Megtudtam, hogy több fajta segítőkutya van. Nekem a vakvezetős tetszett, amikor mi csinálhattunk akadályokat, és ők minden akadályt szépen kikerültek, és így a kutyák megvédték a gazdájukat” – meséli Hanna.

„Nekem is volt egy nagypapám, aki vak volt, neki nem volt ilyen kutyája, most már biztos vennénk neki ilyet” – mondja Attila, szintén a 3. osztályból.

„Ami nekem már természetes, arról nem is gondoltam, hogy másnak érdekes lehet” – mondja Loványi Eszter, akinek segítőkutyája lett szó szerint a füle. A kutyája és közte lévő különös kapcsolatról Eszter egy mesekönyvet is írt, amelyet most ennek az iskolának is ajándékként hozott, így a gyerekek bármikor kivehetik a könyvtárból. A Kuku és barátai – Ismerjük meg közösen a segítőkutyák világát! című mesekönyvben mindent Kuku, a hallássérült-segítő kutya szemszögéből látunk. Az igaz történetek alapján írt mesekönyv célja, hogy a vakvezető-, hallás-, mozgássérült, személyi (pl. autista kisfiút) segítő terápiás kutyák és fogyatékossággal élő gazdáik mindennapjait játékos formában ismerhessék meg a gyerekek és szüleik.

Eszternek is van két vizsgázott hangjelző kutyája, Kuku és Mák, akik a hangok (pl. gazda nevének szólítása) és zajok (pl. ébresztőóra, kopogás, csengő, riasztó) jelzésével segítik az életét. Ha valamilyen zaj hallatszik, a kutyák először megkeresik, hogy mi történt, majd érintéssel figyelmeztetnek, és elvezetnek a zaj forrásához, azt pontosan megmutatva (pl. ajtón vagy ablakon kopognak). Természetesen egy hangjelző kutya nem pótolja egy hallókészülék vagy hallásjavító műtét funkcióját, de kiválóan kiegészítheti azokat.

Fogalmam se volt, milyen lehet hallani

„Egy tavaszi délután a kertben aludtam a kiságyamban, amikor a szomszédban lévő építkezésen egy teherautó hirtelen leborította a rakományát, hatalmas zajt csapott. Anyukám rohant ki hozzám, hogy megvigasztaljon, mert azt gondolta, hogy biztosan nagyon megijedtem és sírok, de én csak mozdulatlanul, békésen aludtam tovább. Édesanyámban ekkor már felmerült a gyanú, hogy valami gond van a hallásommal” – repül vissza az időben Eszter. Az orvosok egy-két vizsgálat elvégzése után mégis megnyugtatták az anyukát, hogy ne izguljon, minden rendben a kislány hallásával, és örüljön, hogy ilyen nyugodt a baba. Végül Eszter egyéves korában diagnosztizálták, hogy hivatalosan is súlyos hallássérült, gyakorlatilag teljesen siketen született. Ezután kapott hallókészüléket, azóta is jár hallás- és beszédfejlesztésre. Családjában addig nem volt még hallássérült. Eszter csak 17 éves korában esett át azon az ún. cochleáris implantációs műtéten, amelyet általában kisgyermekkorban szoktak elvégezni. Szorgalmának köszönhetően aztán évek alatt megtanulta értelmezni a zörejeket és zajokat. Ezt a hallásjavító eszközt csak éjszakára szokta levenni, ilyenkor teljesen Kuku és Mák kutyái segítségére szorul.

„A bölcsődében nem voltak jó élményeim, csak betettek a csoportszoba közepére” – meséli Eszter. Sem kommunikációban, sem játékban nem volt része. A kislány nem értette, hogy mi zajlik körülötte, és a gondozónők se akarták megérteni, hogy ő mit szeretne. „Mindennap zokogva mentem oda” – mondja. Édesanyja ki is vette a bölcsiből a kislányt.

„Anyukám közgazdász, apukám pedig villamosmérnök” – mesél tovább Eszter. Édesanyja hétéves koráig minden délben elhozta a kislányt az óvodából, és otthon foglalkozott vele. Gyógypedagógushoz jártak hallásnevelésre, a minimális hallásmaradványának fejlesztésére.

„A korai fejlesztő foglalkozásokon az volt a legnehezebb, hogy felhívják a figyelmemet arra: az emberek a szájuk mozgatásával valamit ki akarnak fejezni” – magyarázza Eszter. Mire óvodás lett, bár nem szavakkal, de megtanulta érthetően kifejezni magát (pl. spontán hangadással, gesztussal, mimikával). Édesapja rengeteget dolgozott, hogy eltartsa a családot. Testvére nincs, bár szülei szerettek volna még egy gyereket, de azt gondolták, hogy akkor vágnak bele, ha Eszter már sínen lesz, addig csak vele szerettek volna foglalkozni. „Sajnos az élet közbeszólt, mire megtanultam beszélni, édesanyámnak egy betegség után már nem lehetett több gyereke” – mondja szomorúan.

A gyerekek gyakran empatikusabbak

A gyerekek általában jól, kedvesen fogadták a hallássérült kislányt, inkább néhány felnőtt állt hozzá másképp – meséli Eszter.

Mellbe vágott gyerekként egy felnőtt megjegyzése: »Nézd, Zsuzsika milyen szépen beszél és milyen jól hall! Anyukád biztos nagyon örülne, ha te is így hallanál és beszélnél!« Mai napig is emlékszem, hogy abban a pillanatban határozhattam el, hogy én igenis meg fogok úgy tanulni beszélni, mint Zsuzsika, akármennyire jobban hall nálam. Szerintem akkor lettem igazán maximalista.

„De volt olyan helyzet is, amikor az óvónő közölte édesanyámmal, hogy az anyák napi műsorban nem szán nekem szerepet. Anyukám ezért inkább hazavitt a próbák alatt, hogy ne fájjon a szívem, pedig én is szerettem volna ott lenni a többiekkel, és közösen készülni az ünnepre” – idézi fel gyermekkori élményeit. Szabadidejében felnőttként ezért is tart Eszter érzékenyítő foglalkozásokat, hogy minél kevesebb hallássérült kisgyerek éljen át hasonlókat, mint ő. Célja, hogy a siketeket és a nagyothallókat és jobban megértsék és elfogadják az emberek.

Édesanyám a körzeti iskolában beiratkozáskor be se fejezhette a mondatát: »Van egy hallássérült…« rögtön ezt a választ kapta: »Problémás gyereket nem fogadunk!«

A szülők mégsem akarták szegregált iskolába adni kislányukat, addig-addig mentek, míg egy befogadó iskolát nem találtak. „Nagyon hálás lehetek az elsős tanító nénimnek. Eleinte még sok lemaradással küzdöttem a nyelvi akadályaim miatt, de szép lassan leküzdöttem.”

A hely, ahol élmény volt a tanulás

Harmadik osztályos korában aztán a Gyermekek Háza elnevezésű, alternatív pedagógiai elveken működő iskola tanulója lett. Itt csoportban és párban dolgoztak, egyénre szabott volt az oktatás. Nem jegyek alapján, hanem szövegesen értékelték a gyerekeket. Ha valaki lemaradt, segítettek neki. Valódi élmény lett Eszter számára tanulás. „Például történelemórán az évszámok monoton visszakérdezése helyett inkább festéket kevertünk természetes anyagokból, és kipróbáltuk, hogyan készíthették az őskorban a híres barlangrajzokat” – meséli lelkesen. Kókayné Lányi Marietta, a Gyermekek Háza vezetője a könyvében így emlékezett vissza az együtt töltött időre: „Az első találkozáskor egy szemüveges, hallókészüléket viselő kislány állt előttünk. Mosolyogva, bizakodva nézett ránk, és mesélt nekünk. Egy szavát sem értettük… El sem tudtuk képzelni, hogyan fogjuk őt megérteni. Eszter ma teljes életet él. Szeretek vele beszélgetni. Minden szavát értem…” Mint Eszter hozzáfűzi:

Csak mostanában jöttem rá, hogy itt sosem éreztem magamat »fogyatékosnak«, és itt tanultam meg egy életre, hogy én is ugyanolyan ember vagyok, mint a többiek.

„Sajnos a Gyermekek Háza abban az időben még csak hatodik osztályig tartott, így kerültem egy hatosztályos gimnáziumba – folytatja történetét. – Frontális oktatás volt, olyan történelemkönyvből tanultunk, amit még a halló társaim is nehezen értettek.” De itt is sokat tanult, bújta a szótárakat, hogy a számára ismeretlen szavakat megértse és bővítse a szókincsét. Végül kitűnő eredménnyel érettségizett le. Az osztályközössége is remek volt, a kemény tanulás mellett jutott idő a bulizásra is. „Azt gondolom, hogy nem voltam nehéz kamasz. Természetesen nekem is voltak kalandjaim, vagánykodásaim, de arra mindig tudatosan figyeltem, hogy a logopédiai órákon is használható legyek” – mondja mosolyogva.

Eszter meg sem állt az egyetemig. A hallgatótársai óravázlatát mindig lemásolta, hiszen nem tudott egyszerre írni és szájról olvasni, de ezenkívül más segítségre nem nagyon volt szüksége. Gyógypedagógusként az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán, szociológusként a Budapesti Corvinus Egyetem mesterképzésén végzett. Jelenleg oktató-kutatóként az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karon dolgozik. Tudományos és társadalmi tevékenységeiért szakmai elismerésekben is részesült: Walter Bachmann-díj; Bárczi Gusztáv-díj; Graeme Clark Scholarship nemzetközi ösztöndíj.

A tanulást ma sem hagyta abba, jelenleg az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán doktori iskolában végzi tanulmányait. Lett egy újabb elérendő célja: „előttem áll a doktori disszertációm befejezése” – mondja szerényen.

Nem mindegy, hogy siket vagy süket

„A hallássérülés egy láthatatlan fogyatékosság, ezért is terjedhettek el a társadalomban tévhitek velünk kapcsolatban – magyarázza Eszter. – Például sokszor hiszik azt, hogy minden hallássérült társunk jelnyelvvel kommunikál, pedig sokan a hangos beszéd használatát részesítik előnyben. Vagy ha valamit félreértünk szájról olvasási nehézség miatt, sokszor feltételezik azt az emberek, hogy értelmi problémánk van.

Az sem mindegy, hogyan beszélnek rólunk halló társaink. A süket, süketnéma, siketnéma, mutogatás, süketnéma nyelv kifejezéseket kifejezetten pejoratív értelműnek, sértőnek tartják a hallássérült személyek. Ezért inkább az alábbi kifejezések használatát ajánlom: hallássérült, siket, nagyothalló, jelnyelv.

Sokan nem is gondolják, de számunkra fontos az is, hogy ne csak bemondják a közlekedési információkat, hanem azt láthassuk is feliratozva. Segítség még az is, ha aki velünk kommunikál, az artikulál, lassan beszél, és tartja a szemkontaktust. Minden apró eredményt értékelni kell, de azért hosszú még az út a teljes infokommunikációs akadálymentesítésig!” – zárja a beszélgetést Loványi Eszter gyógypedagógus, szociológus.

Forrás:NLCAFÉ

A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*


hat + = 8

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Reklám

 

Nemzeti Együttműködési Alap

Vakrepülés Színtársulat

MVGYOSZ. székházának felújítása

Online rádió

Erikkancs - a digitális újságos

Alko-soft Hobby Rádió - MyOnlineRadio.hu

Keresés az oldalon

Facebook oldalunk

Mai műsor

  • 6:00: Jóreggelt! - reggeli információs műsor két órában.
  • 8:00: - Tóth Márk vasárnap reggeli irodalmi műsora
    Az egyórás műsor célja, hogy hallgatóinknak igazi irodalmi élményben legyen részük, amely tökéletesen illeszkedik a nyugodt, vasárnapi reggelek hangulatához. Az Irodalom vasárnap reggel különlegessége abban rejlik, hogy a műsorban rádiójátékok, hangjátékok és regények kerülnek bemutatásra. Tóth Márk műsorvezető izgalmas és változatos irodalmi alkotásokkal készül, hogy minden korosztály számára élvezetes és tartalmas kikapcsolódást nyújtson. A műsorban nemcsak a klasszikus irodalmat, hanem kortárs műveket is bemutatunk, így mindenki találhat benne kedvére való tartalmat. „Irodalomőrült vagyok kiskorom óta. Írok verseket, novellákat, szívesen keresem a kortárs alkotásokat. Mindig is szerettem volna megosztani az irodalom iránti szenvedélyemet a hallgatókkal, és úgy gondolom, hogy egy ilyen műsor nagyszerű lehetőség erre. Az irodalom varázslatos világa nem csak olvasva, hanem hallgatva is képes elragadni minket, és remélem, hogy ez a műsor sokak szívéhez fog majd közel kerülni” – mondta Márk a műsor indulása kapcsán.
  • 9:00: - Zsuffa Péter műsora két órán keresztül
    Zsuffa Péter 1998-ban kezdett rádiózni Egerben a Rádió7 101.9-en. Akkor egy 3 fős stábbal indult a Starsky és Hutch Jazz Klub.

    Az idők folyamán sokminden változott, így a csapat is a műsor is más lett, de egy dologban 1998-óta nincs változás.
    Ebben a 2 órás Zsuffa Péter Jazz Klubban mindig a lehető legjobb zenék szólnak a világ legjobb jazz-muzsikusaitól.
    Zsuffa Péter a jazz műfaj egyik leglelkesebb hazai szakértője és kutatója. Műsora alap a jazz műsorok palettáján, ha kikapcsolódni szeretnél és elfelejteni a mindennapok rohanását; ez az amit keresel.
    A Starsky és Hát Jazz Klub kedvelőinek oldala
  • 11:00: Szevasztok - Szicsó (Gárdonyi Szilárd) fiatalos "bolondos" műsora, ahol a jókedv-kacagás a lényeg. Az önfeledt poénkodás a hallgatók szórakoztatását hivatott elősegíteni.
  • 12:00: Déli hírösszefoglaló -
  • 13:00: - a Hobby Rádió informatikai magazinja (a pénteki műsor ismétlése)

    Érdeklik önt az informatikai újdonságok? Szeretne naprakész információkat kapni a szoftverek akadálymentességéről? Szeretne képben lenni az IT világ fontosabb történéseivel? Ha ezekből legalább egyre igen a válasz, hallgassa a műsort minden pénteken 8-tól (ismétlésként este 20-tól) a Hobby rádióban!

    Rövid bemutatók, interjúk, érdekes beszélgetések. Az önfelett szórakoztatást a három házmester biztosítja: Bojtor Zoltán, Rauch Róbert és Szakács Máté.

    Gépház - Kopogjon be hozzzánk!

  • 16:00: US fever show - listavezető dalok Amerikából két órán keresztül
  • 18:00: Esti hírösszefoglaló - Benne: a nap idézete, névnap köszöntő, évforduló naptár, sport.
  • 19:00: Vers, esti mese, kabaré, a nap érdekessége (riport, interjú, tudósítás), esti ka -
  • 21:00: - Zsuffa Péter műsora két órán keresztül
    Zsuffa Péter 1998-ban kezdett rádiózni Egerben a Rádió7 101.9-en. Akkor egy 3 fős stábbal indult a Starsky és Hutch Jazz Klub.

    Az idők folyamán sokminden változott, így a csapat is a műsor is más lett, de egy dologban 1998-óta nincs változás.
    Ebben a 2 órás Zsuffa Péter Jazz Klubban mindig a lehető legjobb zenék szólnak a világ legjobb jazz-muzsikusaitól.
    Zsuffa Péter a jazz műfaj egyik leglelkesebb hazai szakértője és kutatója. Műsora alap a jazz műsorok palettáján, ha kikapcsolódni szeretnél és elfelejteni a mindennapok rohanását; ez az amit keresel.
    A Starsky és Hát Jazz Klub kedvelőinek oldala
  • 23:00: Szevasztok - Szicsó (Gárdonyi Szilárd) fiatalos "bolondos" műsora, ahol a jókedv-kacagás a lényeg. Az önfeledt poénkodás a hallgatók szórakoztatását hivatott elősegíteni.

Bejelentkezés

Regisztráció| Elfelejtette jelszavát?

Mai napi információk

Ma 2024. december 22. vasárnap, Zénó napja van.
Az év 51. hete és 357. napja.
Holnap Viktória napja lesz.

1476. Beatrix királynő menyegzője Mátyás királlyal. Ez példátlan fény, pompa és ünnepélyesség közepette tarttatott meg. Pénteken indultak Fehérvárról Budára, de csak vasárnapra értek oda és tarták meg a fényes esküvőt. A királynő oly dúsan volt öltözve, hogy egészen aranyból és drágakövekből látszott alkotva lenni. Ezt az udvarnál nagy ebéd és táncvigalom követte.


1903. Hauszmann Alajos befejezte a budai vár dunai homlokzatának építését.


Petri György / 1943. dec.22. - /

Házasságterápia

Igyekszem kivonulni az életedből,
nesztelenné halkulni, lábujjhegyen
létezni, zokniban, a kulcsot puhán
fordítani a zárban, mint a betörő.
Igyekszem -ugyanakkor-
megtapadni is rajtad, mint a tapló,
élősködni rajtad, mint a fakín
/ismertebb nevén: fagyöngy/
Ideje volna felnőtté válnom.
Jobb későn, mint soha. Habár?
Lehet, hogy jobb soha, mint későn.
Esik. Reggelre megint csúszós lesz az út:
kásajég vagy tükörjég.
Megnézhetjük, vagy nem nézhetjük meg magunkat.

Időjárás

2024-12-22, 06:59
Overcast
S
Előjelzés
2°C
3.7 m/s
Apparent: -1°C
Nyomás: 1019 mb
Páratartalom: 67%
Szél: 3.7 m/s S
Széllökések: 9.4 m/s
UV-Index: 0
Rövid leírás: 5.1mm /100% / Snow
Napfelkelte: 07:29
 

Hírlevél

Add meg az E-mail címed, majd kattints a feliratkozás vagy leiratkozás gombra.


kilenc szorozva egy = (Írja be számmal a művelet eredményét!)


Feliratkoztak: 325

A Kultúrtanya programajánlója

A rádiónkat is üzemeltető Net-média Alapítvány által üzemeltetett Kultúrtanya – integrált közösségi tér programjaiból ajánlunk!

Kultúrtanya

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com