Az élelmiszerbolt útvesztőiben
Manapság sok látássérült (és látó) ember intézi a rendszeres bevásárlást online. Egy önálló látássérült embernek azonban arra is érdemes felkészülnie, mi történik, ha valamilyen okból mégis személyesen és látó segítő nélkül kell boltba mennie. Lássunk hát erre néhány praktikát!
Leggyakrabban valószínűleg élelmiszert, tisztálkodó- és gyógyszert vásárolunk. Érdemes a lakóhelyünk közelében, vagy a rendszeres útvonalaink mentén kiválasztani azokat a boltokat, amelyekbe visszajárunk. Így van lehetőségünk megismerni egy-egy eladót, és kitapasztalhatjuk, hol nagyobb a segítőkészség. Aki rendelkezik látásmaradvánnyal, ismerős boltban könnyebben megtanulja, mi merre található. Ugyan a boltok polcait gyakorta átrendezik, feltehetően pl. a hűtőpult a megszokott helyén marad, így maximum a benne lévő termékek helye változik. A gyengénlátó vagy aliglátó személy saját dolgát könnyítheti azzal, ha otthon bevásárló listát készít, és a termékeket igyekszik a boltban már megismert elhelyezkedésük sorrendjében összeírni. Így elkerülheti, hogy a boltban oda-vissza kelljen a polcok között járkálnia. Ismerős boltban előre fel lehet készülni a környezet kihívásaira is: ha pl. tudjuk, hogy a boltban nincsen elég fény, a vásárláshoz előre kezünk ügyébe készíthetünk világító nagyítót, vagy okostelefonunkat, amellyel a csomagolásokat felnagyíthatjuk és meg is világíthatjuk. Sajnos a termékek szavatossági idejét gyakorta túlságosan apró betűvel nyomtatják a csomagolásra, amit sokan nagyítóval sem tudnak elolvasni. Hasonló nehézséget jelenthet, ha a csomagoláson a feliratok nem kellően kontrasztosak. További nehézség, hogy a polcok között sokszor igen szűk a hely, az áruk jellemzően igen zsúfoltan helyezkednek el, a sorok között pedig a bevásárlókocsikat is kerülgetni kell. Vak emberek esetében elengedhetetlen a segítségkérés, hiszen alig akad olyan termék, amelynek csomagolásán lenne Braille felirat – amit ráadásul a látássérült embereknek csupán töredéke tud elolvasni. Bár néha vásárlók is felajánlják a segítségüket, biztonságosabb és gördülékenyebb lehet a vásárlás egy eladóval. Hazánkban úttörő a Decathlon kezdeményezése. Előzetes időpont egyeztetést követően az áruházak egy segítő munkatársat biztosítanak a fogyatékkal élő vásárló mellé. Részletek itt.
Ha kártyával vagy telefonunkkal fizetünk, akkor a képernyőolvasó a fizetett összeget felolvassa, így azt is nyomon tudjuk követni, hogy mennyit fizettünk.
A következő részben azt fogjuk megvizsgálni, milyen szempontból lehet akadálymentesebb az online vásárlás.
(Dr. Gombás Judit – MVGYOSZ.)
A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
4°C
Vélemény, hozzászólás?