Az oldal akadálymentesített
Hobby rádió – a Hang-adó

Rádió hallgatása

Fun Factory - Doh wah diddy
53
hallgató

Lejátszás

Online rádió hallgatása
Rádió hallgatása
Hallgatás Media Player-el
Rádió hallgatása

iOS alkalmazás (Iphone-ra) (Készítette: Ócsvári Áron)
Rádiónk a T-home támogatásával a Web-rádió (pdf) alkalmazásával is hallható.

Hol van a mozgássérült-járművek helye a forgalomban

- 2013. szeptember 5. 5:43 - 2682 megtekintés

Kis elektromos kerekesszékek az utakon

Ha olyan szerencsénk van, hogy még nem ilyenben ülünk, néha szánakozunk, néha mosolygunk, néha idegeskedünk a forgalomban egyre nagyobb számban csetlő-botló kis elektromos mozgássérült-kocsikon. De mit szól hozzájuk a jog?
Gyerekkoromban Debrecenben, a csónakázó-tó partján lévő talponálló mellett, illetve focimeccsek idején a Loki-pálya környékén gyakran láttam egy kézzel forgatható karral lánccal hajtható mozgássérült-járművet, egy triciklit. Behemót nagy jószág volt, direkthajtásos és páratlan a maga nemében. Minden kerekes szerkezet iránt kényszeres vonzalmat érző autóbuzi-agyamban máig ott forog a mozi, ahogy lejtőkön gurul a triciklivel a bácsi, ez elengedett kurbli pedig hipnotikus ritmusban forog. Valami gyermekien perverz módon még irigyeltem is, hogy ilyen járgánya lehet.
Bizony, harminc évvel ezelőtt még nem volt tipikus, hogy mozgássérültek, idősek, esetenként kórosan elhízottak önállóan, mások által tolt kerekesszék nélkül vehessenek részt a közlekedésben. Ma már más a helyzet. Se szeri, se száma az utcákon, sőt, utakon a mozgáskorlátozottak számára fejlesztett kis járműveknek. Vagyis – miknek is pontosan? Mik ezek az elektromos kiskocsik? Mit tehetnek velük a közlekedők? Mit kell velük tennie az autósoknak, gyalogosoknak a törvény szerint? Utánanéztünk.

Elsőként természetesen a rendőrségtől kértünk tájékoztatást, ők az alábbi levelet írták nekünk:

Megkeresésével kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy a kérdéses témában statisztikai adatgyűjtést nem végzünk. Általános tapasztalatként elmondható, hogy a mozgássérültek közlekedésére szolgáló elektromos meghajtású eszközök közúton való igénybevétele során a közlekedésben résztvevő többi gépjárműhöz viszonyított sebességkülönbség és a mellettük való elhaladáskor tartott oldaltávolság jelent fokozott baleseti kockázatot. Az ilyen eszközzel közlekedők számára kiemelten fontos, hogy ott vegyenek részt a közúti közlekedésben, ahol ezt részükre a közúti közlekedési szabályok és a kialakított forgalmi rend nem tiltja. Ennek során különösen nagy figyelmet kell fordítaniuk a láthatóságuk biztosítására. Az elsőbbségadási kötelezettségük teljesítése során is fokozott óvatossággal kell eljárniuk. Az elsőbbségi pozícióban lévő közlekedő járművek sebességét a saját eszközük menettulajdonságait figyelembe véve kell tudniuk felmérni.
A KRESZ több helyen is hivatkozik a forgalomban részt vevő mozgássérültekre, fogalmi meghatározást is ad ezekre az elektromos szerkentyűkre:

A mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, emberi erővel tolt vagy hajtott kerekes szék és a gépi meghajtású kerekes szék – ha sík úton önerejéből 10 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a gyermekkocsi és a talicska – nem minősül járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosoknak minősülnek.
Általánosságban tehát az alábbi szabályok vonatkoznak rájuk a 21.§ szerint (a pontokba, bekezdésekbe szedett szöveget folyó szöveggé alakítva):

A gyalogosnak a járdán, ahol pedig járda nincs, a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton kell közlekednie. Ha az úton sem járda, sem leállósáv, sem útpadka, sem kerékpárút nincs – vagy az a gyalogosközlekedésre, illetőleg a kerekes székkel való közlekedésre alkalmatlan -, a gyalogosok az úttesten közlekedhetnek. Ha a gyalogosok az úttesten közlekednek, az úttest szélén, egysorban (sic!), a kerekes székkel közlekedő mozgáskorlátozott gyalogosok mindig a menetirány szerint a jobb oldalon haladhatnak.

Hát ennyi, ennél több szabályt nem találtam. Nincs tehát szabály arra, hogy a járdán hagyott, a gyalogosokat akadályozó villamosszék letett poggyásznak vagy leparkolt járműnek minősül, nincs szabály arra, hogy nyílt országúton éjszaka kell-e számítanunk egy méter széles, kivilágítatlan motoros triciklire a sávunk közepén, és nincs szabály arra, hogy ez a fekete Bentley-ktől is szokatlanul kreatív parkolás a kereszteződés torkolatában, menetiránnyal szemben minek minősül:
No és, kedves olvasó, mi a te véleményed a motoros mozgássérült-kiskocsikról?

Forrás a vezess.hu

További képek

meosz.hu/pkcf/img_c/d_egyesuletek_39_hirek_1914_w_550_h_367_sorszam_2.jpg

Kerékpáros? Gyalogos? Segédmotor-kerékpáros?

meosz.hu/pkcf/img_c/d_egyesuletek_39_hirek_1914_w_550_h_367_sorszam_3.jpg

Vajon menetirány szerint vagy menetiránnyal szemben közlekedhet az úttesten? Egyáltalán: közlekedhet

meosz.hu/pkcf/img_c/d_egyesuletek_39_hirek_1914_w_550_h_367_sorszam_4.jpg

A bringán kellhet a láthatósági mellény, lámpa, két fék, prizma… Mi kell az elektromos kerekesszék

A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*


6 + = nyolc

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Reklám

 

Vakrepülés Színtársulat

Kultúrtanya Közösségi tér

Online rádió

Alko-soft Hobby Rádió - MyOnlineRadio.hu

Keresés az oldalon

Facebook oldalunk

Mai műsor

Bejelentkezés

Regisztráció| Elfelejtette jelszavát?

Mai napi információk

Ma 2025. december 28. vasárnap, Kamilla napja van.
Az év 52. hete és 362. napja.
Holnap Tamás, Tamara napja lesz.

1510. Ráskai Lea domonkos rendi apáca, a leghíresebb kódex-másoló, a Nyúl- szigeti (mai nevén margitszigeti) apáca kolostorban lemásolta és némileg átírta a XIV. század elején latinból fordított és még a század folyamán átdolgozott, magyar nyelvű Margit-legendát.


1959. A Magyar Tudományos Akadémia Debrecenben napfizikai obszervatóriumot szervezett.


Kányádi Sándor: Feketerigó

Ablakomban nagy a hó, halihó!-
ott sétálgat egy feketerigó.
Jár a szeme: oda néz, ide néz:
sétálgat, mint egy igazi zenész.

De most nekünk nagy a hó, halihó!-
nem fuvoláz a feketerigó.
Egyet-kettőt csitteget, csetteget,
kifizeti ennyivel a telet.

Időjárás

2025-12-28, 17:55
Clear sky
NW
Clear sky
2°C
5.7 m/s
Apparent: -4°C
Nyomás: 1017 mb
Páratartalom: 63%
Szél: 5.7 m/s NW
Széllökések: 18.7 m/s
UV-Index: 0
Rövid leírás: 0mm /0% / Rain
Napfelkelte: 07:31
 

Hírlevél

Add meg az E-mail címed, majd kattints a feliratkozás vagy leiratkozás gombra.


egy mínusz egy = (Írja be számmal a művelet eredményét!)


Feliratkoztak: 329

A Kultúrtanya programajánlója

A rádiónkat is üzemeltető Net-média Alapítvány által üzemeltetett Kultúrtanya – integrált közösségi tér programjaiból ajánlunk!

Kultúrtanya

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com