Januártól megszűnik az Ügyfélkapu
Természetesen az online ügyintézés lehetősége megmarad, de a korábbihoz képest eltérő módon fogunk tudni belépni. Ami fontos, az az, hogy fel kell készülni! Megmutatjuk a legfontosabb tudnivalókat. A tervek szerint 2025. január 15-én megszűnik az Ügyfélkapu rendszer, vagyis az a felület, amely segítségével a felhasználók azonosíthatják magukat, mielőtt az online intézhető állami szolgáltatásokat igénybe veszik. […]
Természetesen az online ügyintézés lehetősége megmarad, de a korábbihoz képest eltérő módon fogunk tudni belépni. Ami fontos, az az, hogy fel kell készülni! Megmutatjuk a legfontosabb tudnivalókat.
A tervek szerint 2025. január 15-én megszűnik az Ügyfélkapu rendszer, vagyis az a felület, amely segítségével a felhasználók azonosíthatják magukat, mielőtt az online intézhető állami szolgáltatásokat igénybe veszik. Helyét részben az Ügyfélkapu + veszi át, amely gyakorlatilag ugyanazt a funkcionalitást nyújtja, mint elődje, de sokkal nagyobb biztonságot ad azzal, hogy a bejelentkezéshez kétlépcsős azonosítást kell használni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nemcsak a felhasználói nevet és jelszót kell megadni, hanem egy egyszer használatos kódot is.
A jó hír az, hogy akinek van Ügyfélkapu-fiókja, az minden további nélkül, online igényelhet Ügyfélkapu+-fiókot, nem kell ehhez bemenni az okmányirodába. Sajnos az interneten több helyen is téves információk keringenek erről, illetve maga az Ügyfélkapu weboldal sem fogalmaz teljesen egyértelműen: sok helyen úgy tűnik, mintha egy relatív rövid, 20 perces, de személyes ügyintézésre lenne szükség. A félreértés két dologból származik. Az egyik az, hogy ha valakinek még nincs Ügyfélkapu-fiókja, annak valóban személyesen kell igényelnie az Ügyfélkapu +-fiókot – a másik pedig az, hogy az Ügyfélkapu+ rendszert sokan egybemossák a Digitális Állampolgárság Programmal, amelyben szintén csak személyes megjelenést követően lehet részt venni.
Startra fel
Az Ügyfélkapu fontosságát aligha kell ecsetelni bárkinek is, aki használja a szolgáltatást: rajta keresztül intézhető számos hivatalos ügy, köztük például az adóbevallások beküldése, időpont foglalása hivatalos ügyekhez vagy egészségügyi dokumentumok lekérése. A rendszer 2025. január 15-én viszont megszűnik, ezt követően csak az Ügyfélkapu+ rendszeren keresztül fogjuk tudni azonosítani magunkat. Szerencsére pillanatok alatt átregisztrálhatunk a rendszerbe!
■ 1. Nyissuk meg az ugyfelkapu.gov.hu weboldalt, majd jelentkezünk be a szokásos módon!
■ 2. Ha ez sikerült, akkor válasszuk az Ügyfélkapu+ igénylése opciót!
■ 3. A kétlépcsős azonosításhoz szükség lesz egy okostelefonos alkalmazásra, amely – többek között – a Microsoft Authenticator vagy a Google Authenticator is lehet. Mi előbbit ajánljuk egyszerűen azért, mert maga az app is jelszóval védett, továbbá a tárolt fiókokról is készíthetünk mentést a felhőbe. Töltsük le az alkalmazást a telefonra, majd indítsuk el az appot a mobilon.
■ 4. Kattintsunk a Tovább az Ügyfél-kapu* igényléshez opcióra a weboldalon; megjelenik egy QR-kód, ezt kell majd használni a fiók és a hitelesítő alkalmazás összekapcsolására.
■ 5. A telefonos appban érintsük meg a fiók hozzáadása QR-kóddal gombot, majd a kamera segítségével olvassuk be a kódot. Ha megvan, adjunk nevet a fióknak, majd mentsük el a beállításokat. Ezzel a fiókot hozzá is adtuk az alkalmazáshoz!
■ 6. A következő lépés nagyon fontos, enélkül a regisztráció nem érvényes: a QR-kód alatt adjuk meg az Ügyfélkapu rendszerhez használt jelszavunkat, alatta pedig a hitelesítő alkalmazás által generált kódot. Ha ezt elmulasztjuk, az Ügyfél-kapu+-fiók nem jön létre, és a folyamatot teljesen elölről kell kezdenünk!
■ 7. Az utolsó lépésben a rendszer egy törlőkódot mutat, amit jegyezzünk fel! Ezt a kódot tudjuk használni a fiók deaktiválására akkor, ha a telefon elvész vagy ellopják – ez a visszaélések elkerülése miatt nagyon fontos! Ha megvagyunk, kattintsunk a befejezés gombra.■ 8. A rendszer most egy újabb QR-kódot mutat, amivel másik telefonra is lehet aktiválni a kétlépcsős azonosítást, ha szeretnénk. Amennyiben erre nincs szükség, bezárhatjuk a böngészőablakot.
Innentől kezdve az online szolgáltatásokat szinte pontosan úgy használhatjuk, mint eddig, az egyetlen különbség az, hogy az Ügyfélkapu* belépést kell választani, és ezentúl nemcsak a felhasználói nevet és jelszót kell beírni, hanem második lépcsőben az appban megjelenő kódot is.
Tipp: ha rendelkezünk DÁP-, azaz Digitális Állampolgárság Program-fiókkal, akkor a telefonra letöltött DÁP alkalmazás segítségével is be tudunk jelentkezni az Ügyfélkapu + rendszer helyett (sőt, ha van DÁP, akkor 2026-tól csak azzal); ebben az esetben a telefon kamerájával a böngészőben megjelenő QR-kódot kell beolvasni.
(megjelent: CHIP Magazin, 2024. december)
A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Reklám
Keresés az oldalon
Facebook oldalunk
Mai műsor
Bejelentkezés
Mai napi információk
Időjárás
2°C
Vélemény, hozzászólás?