bobikutya - 2020. január 11. 8:13 -
1124 megtekintés
Köztudott tény, hogy a birodalmak felépítéséhez, de főleg fenntartásához a nyers erőn kívül információk és azok hatékony továbbítása is szükséges. Nem véletlen, hogy az ó kor minden nagy birodalmában működött valamiféle futár- vagy posta-szolgálat, és Nagy Károly is létrehozott valami hasonlót. Ez a rendszer azonban birodalmával együtt elenyészett, a középkorban pedig küldöncök hozták-vitték a fontos […]
Köztudott tény, hogy a birodalmak felépítéséhez, de főleg fenntartásához a nyers erőn kívül információk és azok hatékony továbbítása is szükséges. Nem véletlen, hogy az ó
kor minden nagy birodalmában működött valamiféle futár- vagy posta-szolgálat, és Nagy Károly is létrehozott valami hasonlót. Ez a rendszer azonban birodalmával együtt elenyészett, a középkorban pedig küldöncök hozták-vitték a fontos emberek leveleit, akinek pedig ilyesmire nem volt módja, az jobb híján utazó barátokra, kereskedőkre vagy vándorokra bízta üzenetei továbbítását. Nagy gondot jelentett mindez a 16. század elején hatalmukat fél Európára kiterjesztő Habsburg uralkodóknak.
III. Frigyes volt az első, aki itáliai hadjárata idején bízott meg egy Ruggero de Tassis nevű férfiút azzal, hogy létesítsen rendszeres futárkapcsolatot Észak-Itália és az osztrák tartományok között. Frigyes fiának, I. Miksa császárnak az egész kontinensre kiterjedő diplomáciai játszmájához még inkább szüksége volt megbízható postaszolgálatra. Amikor tehát a Tassis família egy másik tagja, a magyar névváltozatban „Taxis Ferencként” is ismeretes Francisco de Tassis azzal az ajánlattal fordult hozzá, hogy az üzemeltetés jövő-beli hasznáért cserébe rendszeres postaszolgálatot állít fel Ausztria és Németalföld, illetve a francia királyi udvar érintésével Spanyolország között, a császár kapott az ajánlaton. 515 évvel ezelőtt, 1505. január 18-án keltezték azt az iratot, amely megadja a császári felhatalmazást Tassisnak, hogy hozzáfogjon a hálózat kiépítéséhez. A dokumentum érdekessége, hogy a küldemények leszállításának vállalt idejét is feltüntetik rajta, ezek szerint Innsbruckból Brüsszelbe öt és fél nap alatt, onnan Párizsba további 44 óra alatt, Brüsszelből Toledóba pedig 15 nap alatt legkésőbb meg kellett érkezniük a küldeményeknek (télen valamivel hosszabb volt a szerződésben vállalt határidő, pár évvel később viszont már gyorsult a menetrend).Francisco de Tassis ezzel tulajdonképpen lerakta a kontinens első, ország – határokon átívelő, modernnek nevezhető postaszolgálatának alapjait, amely aztán Császári Birodalmi Posta néven évszázadokon át létezett. Miksa és utódai kellőképpen honorálták is a család szolgálatait címek és birtokok adományozásával. A később a Thurn und Taxisnevet felvevő família egészen a hercegi rangig emelkedett, és ma is Németország, sőt Európa egyik legvagyonosabb és legelőkelőbb családjai közé tartozik.
(megjelent: BBC History – 2020. január)
A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41
Vélemény, hozzászólás?