Az oldal akadálymentesített
Hobby rádió – a Hang-adó

Rádió hallgatása

Az adatkezelési tájékoztató elolvastam és nyilatkozom arról, hogy annak megfelelő jogosultsággal

Lejátszás

Online rádió hallgatása
Rádió hallgatása
Hallgatás Media Player-el
Rádió hallgatása

Android-os alkalmazás (Készítette: Benkő Dániel)
Rádiónk a T-home támogatásával a Web-rádió (pdf) alkalmazásával is hallható.


V-Moto-Rock - Angyallány
65
hallgató

Sínen vagyunk – a MÁV Zrt. vasúti szolgáltatása mozgáskorlátozott szemszögből

- 2019. november 5. 23:18 - 1149 megtekintés

Akadálymentes közlekedés,MÁV Zrt. vasúti szolgáltatása, Mozgáskorlátozott

Sokan tudják, hogy két hazai vasúttársaság szolgáltat személyszállítást, a  MÁV-START Zrt. és a GYSEV. Most az előbbiről lesz szó. Magyarország városainak és nagyközségeinek száma egy 2012-es KSH adat szerint 114.Ebből mindössze 34 település rendelkezik saját, általuk is igényelhető emelőberendezéssel.Ha kerekesszékkel szeretnének utazni, az minden esetben alapos tervezést és megfontolást igényel. Spontán döntés csak néhány esetben lehetséges, mint pl. a Budapest – Székesfehérvár vonalon, ahol óránként indulnak zónázó vonatok, minden szerelvény alacsonypadlós és minden állomás akadálymentes.A legtöbb vonalon azonban a MÁV honlapján is olvasható tájékoztatás alapján 48 órás előzetes bejelentést igényel a szolgáltató, de elvileg, ha megoldható, utazhatunk anélkül is, csupán számtalan feltétel egyidejű teljesülésére van szükség.2017. május 26-tól a budapesti elővárosi forgalomban közlekedő, önemelővel felszerelt vonatokon szolgálatot teljesítő jegyvizsgáló rendelkezik a szerelvényében közlekedő önemelős berendezés kulcsával. Ezzel az esetlegesen be nem jelentett utazásokat is teljesíteni tudják, amennyiben az utazás az összes többi feltételnek megfelel. A feltételek közt szerepel, hogy van-e valamilyen korlátozás/kizáró tényező az útvonalon (pl. vágányzár, vonatpótló autóbusz), az állomáson van-e működőképes állomási emelő berendezés, a vonat szerelvényében rendelkezésre áll-e kerekesszék szállítására alkalmas jármű, az átszálló- illetve célállomáson rendelkezésre állnak-e az infrastrukturális feltételek (pl. rendelkezik-e állomási emelővel) és hogy azok működtetéshez rendelkezésre áll-e a megfelelő személyzet. A MÁV hivatalos tájékoztatása szerint akkor is törekedni kell a szolgáltatás megvalósítására, amennyiben nem teljesülnek ezek a feltételek, ugyanakkor meg kell vizsgálni, hogy van-e más időpont, kiindulási vagy célállomás, ahol teljesülni tudnak a feltételek és az utasnak is megfelelőek.  Az Önállóan lakni – közösség most néhány nehézségre szeretnék felhívni a figyelmet a teljesség igénye nélkül.  Mindenekelőtt javasolják, mindenki időben induljon el, ugyanis a vonat nem vár. Jegyet lehet venni az ellenőrnél is, de csakis önálló utazás esetén, mert kísérővel már nem jogosult erre a mozgássérült utas. A kedvezményre jogosító iratokat, pl. a MÁK-kártyát (Magyar Államkincstár Hatósági Igazolvány) semmiképp se szabad otthon felejteni. A szemmel látható fizikai állapot sajnos nem mindig elegendő bizonyíték. Amennyiben olyan vonalon utazunk, ahol nem alacsonypadlós szerelvények vannak és külön akadálymentes kocsit kell igényelnünk, érdemes előre eldönteni, hogy személy-, gyors-, vagy intercity vonattal szeretnénk menni. Nem pusztán anyagi megfontolásból (de abból is), hiszen a pótjegyet akkor is meg kell venni, ha az intercity-szerelvényhez marhavagont, vagy esetleg biciklitároló kocsit csatolnak, mert az átlagosnál gyorsabban mész, hiába, hogy nincsen megfelelő hőmérséklet, pl nyáron klíma és egyéb luxusszolgáltatások. Rengeteg kerekesszékesnek kulcskérdés a mellékhelyiség használata. Csoporttaguk járt úgy, hogy egy intercity vagon leghátsó üléssorát kivéve biztosították számára a helyet, de az illemhelyet használni már nem állt módjában.  Ha több kerekesszékes utazik egyszerre, akkor olyan kocsit adnak, amiben van akadálymentes illemhely is. Ezek a kocsik általában saját emelőberendezéssel rendelkeznek, feltéve, hogy működnek, de kérdés még az is, hogy az ajtó működik-e? A minap fordult elő, hogy csoportjuk egyik tagja szállt volna le Kőbánya alsó vasútállomáson, de a peron felőli ajtót nem tudták kinyitni. Még szerencse, hogy a Nyugatiban az ellenkező oldalon volt a peron és az az ajtó kinyílt. „Nekem az okoz gondot” – mondja egy másik csapattajuk, „hogy, ha nem saját emelővel rendelkező állomásra megyek, működni fog-e a vagon saját liftje, lesz-e hozzá hozzáértő személyzet. Ezért, ha olyan vonalon utazok, ahol nincs saját emelője az állomásnak, mindig gyomorgörccsel indulok neki.” Sokszor szembesülnek mozgássérültek azzal, hogy a számukra elérhető emelőberendezés működtetése nehézkes még annak is, aki vizsgával rendelkezik róla. Jó, ha tudják, hogy az emelőhöz tartozó kulcs egy példánya mindig a mozodonyvezetőnél van. Ezért, ha nem a végállomáson szállunk fel, a szerelvény eleje felé álljunk meg, hogy a vezető lásson minket, hiszen az ellenőrnek úgyis előre kell jönnie a kulcsért. Arról még nem is beszéltünk, amikor mindezek után, előzetes bejelentést követően – mikor már ott vagyunk a helyszínen -, egyszerűen megtagadják a felszállást. Ha a mozgáskorlátozott eddig nem érezte magát kellőképpen kiszolgáltatottnak, ezek után biztos, hogy annak fogja. Vannak tervezési anomáliák is, nem tudjuk pontosan, hogy miért, és hogy van-e felelős, de az nonszensz, hogy van egy alacsonypadlós szerelvényünk, és minden állomás akadálymentesített (állítólag), de a szerelvény széle és a peron között van 30 cm távolság, azaz nem lehet biztonságosan kigurulni, mert elakad a kerék. „Az előbb leírt helyzet a Budapest – Piliscsaba távon van.  Itt a MÁV Zrt. megoldása erre az volt, hogy adtak két vasúti pályamunkást a Nyugatiban, akik elkísértek. Leszálltam Piliscsabán és még ugyanazzal a műszakkal vissza kellett jönnöm Budapestre a Nyugatiba, mert a következő műszaknak át kellett adni az emelőberendezést.” Pozitív a történetben, hogy orvosolták a problémát saját erőforrásuk szerint, ezt ezúton is köszönjük. Egyik követőjük – aki a Rákoscsaba-Újtelepi vasúti megállóhelytől 5 percre lakik – a tavalyi évben nagy örömmel tapasztalta, hogy éppen ott felújítási munkálatok kezdődtek. Úgy gondolta, ez kihagyhatatlan alkalom, hogy hivatalos úton jelezze igényét, miszerint szeretné, hogy a szintkülönbség kiegyenlítésével lift használata nélkül is tudjon utazni. Kérése teljesítésére ígéretet is kapott, mely részben teljesült. Így most már őt is csak egy 30 cm-es lyuk választja el attól, hogy 20 perc alatt a belvárosba érjen. Olyan tapasztalat is előfordult csoporttagjaik körében, mikor a leszállás közben, Szolnokon elindult úgy a vonat, hogy félig még rajta volt egyikük az emelőn. Mi a balesetveszélyes, ha nem ez? Pedig a fenti tájékoztató szerint a Társaság célja a biztonságos utaztatás. Rend a lelke mindennek, főleg, ha menetrendről van szó. Vagy mégsem? Tegyük fel, hogy átszállással szeretnének utazni, mert máshogyan nem közelíthető meg az adott helyszín, pedig akadálymentes az átszállóhely és az úticéluk állomása egyaránt. Ismerve a menetrend változékonyságát, rendeljünk 48 órával hamarabb két egymás utáni vonatot, vagy sem? Őksem csak a negatívumokat látják. Több jó példát is megéltek már. Mint bárhol máshol, úgy a MÁV Zrt. dolgozói között is találkoztak segítőkész és jóhiszemű munkatársakkal, leginkább a mozdonyvezetők, jegyellenőrök és a pályaudvari kisegítő-személyzet tagjai között. Volt, hogy segítőkutyával közlekedő ismerősük a kalauzzal együttműködve kereste útközben a kutya számára megváltandó ingyen jegyet, mert ezt előzőleg nem volt ideje elintézni. Milyen a helyzet a számok tükrében? Ahogy a cikk elején már volt róla szó, Magyarország városainak és nagyközségeinek száma egy 2012-es KSH adat szerint 114, amiből mindössze 34 település rendelkezik saját, általunk is igényelhető emelőberendezéssel. Azt, hogy 2017. január 2-án a MÁV Zrt. és szolgáltatói/alvállalkozói kezelésében lévő állomások és megállóhelyek hány százaléka volt teljesen akadálymentes/részlegesen akadálymentes, az alábbi táblázat tartalmazza: állomási peron megközelítés/peron állomás/megállóhely (db) arány (%) teljesen akadálymentes(minden peron akadálymentesen megközelíthető, minden fogyatékossági csoportra vonatkozóan) 50 4,3 részlegesen akadálymentes(egy peron közelíthető meg akadálymentesen, nem minden fogyatékossági csoportra terjed ki) 294 25,5 összesen: 344 29,9 A részvételi akciókutatásuk  keretében készült tanulmánykötetben további hasznos információkkal szolgálnak a témával kapcsolatban. Ebből is érzékelhető tehát, hogy a tisztánlátást nehezíti, hogy az akadálymentes közlekedésre vonatkozó információk, ahogy néha előzetesen leadott utazási igényeink is, elvesznek a MÁV Zrt. által nyilvántartott egyéb adatok sűrűjében, továbbá a közérdekű adatigénylésünkre kapott válaszból az is kiderül, hogy a társaság külön akadálymentesítési koncepcióval nem rendelkezik. Kíváncsian várják, hogy miként fogja megvalósítani a HÉV-vonalak akadálymentesítését. Egyelőre nem  biztosak abban, hogy az EU vagy a magyar állam ír-e ki tendert ennek kapcsán. Remélik, hogy a tender kiírása és megvalósítása kerekesszékesek bevonásával történik majd. Ugyanakkor biztató, hogy a magyar állami és az európai uniós források felhasználásában az akadálymentesítésre való törekvés már tükröződik.Magyarország köztudottan Budapest-központú,  a tömegközlekedés szempontjából nézve is. A főváros közigazgatási területén belül 41 állomás, illetve megálló van (ebből: 24 vasútállomás, 17 vasúti megállóhely), az mindenképp fejlődésnek tekinthető, hogy az előbbiekben felsorolt vasútállomások túlnyomó részt akadálymentesen használható. Csoportjuk tagjai szerint javítana a helyzeten, ha a továbbiakban még inkább nyomatékosítva lenne, hogy az akadálymentesítés szükséges, elengedhetetlen szerte az országban,és az is hasznos változás lenne , hogyha nem kellene 48 órával előre bejelenteni az utazási szándékukat, kezdetben mondjuk az akadálymentes Flirt-vonatokon, és ha minden állomáson lenne saját mobilemelő. Az sem lenne rossz, ha ezek működtetéséhez minél több dolgozó értene, és nem csak egy-két személy, aki vagy ott tartózkodik utazásunk pillanatában, vagy nem.Kérésükre, hogy az eddig személyzet nélküli pályaudvarokon is, a csoportos utazáskor adott kísérőhöz hasonlóan, akár egy ember utazásakor is, legyen megbízva hivatalosan személyzet – például a kalauz -, az utazás során a mozgássérült utas segítésére, anélkül, hogy előzetesen igényt nyújtanánk be erre vonatkozóan, azért, hogy az említett szolnokihoz hasonló esetek elkerülhetőek legyenek. A mozgássérült emberek utazását érintő egyéb információkat itt olvashatjátok. Ha a cikk olvasásakor úgy érzi kedves olvasónk, hogy maradtak kérdései a témakörrel kapcsolatosan, ne aggódjon, mert nekünk is. Ezért tovább fogunk foglalkozni a vasúti közlekedés akadálymentességét érintő kérdésekkel. Ennek részleteivel hamarosan jelentkezünk. (Forrás: Mérce.hu)

A rádiót önkéntes formában, nonprofit módon üzemeltetjük. Azonban a működtetés költségeit már nem tudjuk kitermelni saját pénzből (szerverek üzemeltetése, karbantartása). Amennyiben lehetősége van, kérjük támogassa a Hobby Rádió éves 120000 Ft-os működési díját!
Net-média Alapítvány (Magnet Bank): 16200113-18516177-00000000
Utalás közleménye: támogatás
Köszönjük, ha nekünk adja adója 1 %-át!
Adószám: 18129982-1-41

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*


kilenc - = 2

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Reklám

 

Nemzeti Együttműködési Alap

Vakrepülés Színtársulat

MVGYOSZ. székházának felújítása

Online rádió

Erikkancs - a digitális újságos

Alko-soft Hobby Rádió - MyOnlineRadio.hu

Keresés az oldalon

Facebook oldalunk

Mai műsor

  • 6:00: Jóreggelt! - reggeli információs műsor két órában.
  • 8:00: - Ferenczi István népzenei műsora
    A Népzenei kavalkád c. műsor nem egy konkrét nép zenéjével foglalkozik, hanem általában a népzenével és vonulataival. A műsor első felében népi hangszereket mutat be a műsorvezető, nemcsak történetükről, hanem azok hangját is meghallgathatjuk az adásban.
    A műsor második részében néhai adatközlőket, énekeseket, hangszereseket, illetve zenekarokat mutat be Ferenczi IStván,. majd más népek zenéjét hallgathatjuk a műsorban.
    A műsor utolsó részében ma élő adatközlőket, hangszereseket, énekeseket, és zenekarokat ismerhetünk meg, valamint olyan együtteseket, énekeseket, zenekarokat, akik ma művelik a népzenét és egy kicsit hozzá nyúltak, illetve beleraktak más műfalyokat, pl. jazz, és a könnyűzene.
  • 9:00: - Szabolccsal
    A Sztárportré egy több éve működő rádióműsor sorozat, ahol hétről-hétre közismert emberek nyilatkoznak, mindig egy-egy újabb, gyakran a személyükhöz igen közel álló témában. A Sztárportré optimista műsor, törekszik mindenről valódi képet festeni. Az adások szereplői olyan közismert emberek, akiket a legtöbb magyar ember a sajtóból jól ismer, és szívesen hallgat. Könnyű téma, nehéz kérdések, alapos válaszok.

    Bővebb információ: www.sztarportre.hu
  • 10:00: - Turcsányi Sipos Éva műsora
    Beszélgetés betegségekről és azok alternatív úton történő egyszerű meggyógyításáról, megelőzéséről ismert emberekkel.
  • 12:00: Déli hírösszefoglaló -
  • 13:00: Délután - Benne: interjúk, riportok, tudósítások kulturális, szociális és közéleti eseményekről.
  • 15:00: 4 ütem - autós magazin
  • 16:00: -
    • A hét prózája - Zsoldos Árpád - Irodalmi rádió műsora)
    • Take away - a BBC. Angol nyelvleckéje
    • QTC - Zentai Tibor rádióamatőr műsora (Szerkesztő: Rózsa Dezső)
    HA2MN - Tibi a Hobbyrádiónak

    Hívójelem HA2MN, nevem Zentai Tibor. A név nem hiszem, hogy sokat mondana bárkinek, ugyanis a hívójelem alapján ismernek világszerte. Amatőr rádiós vagyok, az első rádió-összeköttetésemet saját építésű rövidhullámú adóval már több mint 44 évvel ezelőtt "kínlódtam össze". Azóta a rádióhullámok segítségével bejártam a világ szinte minden szegletét, s ahova eddig nem jutottam, igyekszem eljutni.

    Első szakmám szerint erősáramú üzemmérnök vagyok, s hogy elektromos területet választottam szakmámnak, köszönhető a rádióamatőrködés iránti gyermekkori érdeklődésemnek. Később külkereskedelmi végzettséget is szereztem, s valahol ebben is ott van a rádiós hobbi hatása - ugyanis a nemzetközi rádióamatőr forgalomban az angol nyelv használata kényszerűség. Én pedig tanultam a nyelvet szorgalmasan.

    A Hajdú QTC a rádióamatőrök havi hangos híradója, amelyet a rádióamatőr hullámsávokban sugároznak. A QTC nemzetközi rádiótávírász rövidítés, jelentése "közlemények vannak"

    Rózsa Dezső, HG0EK a Hajdú QTC főszerkesztője a 2000-es évek közepén keresett meg, hogy legyek QTC készítőinek munkatársa önálló anyagokkal, sorozatokkal. Ez idő óta minden hónapban jelentkezem jegyzetekkel és sorozatokkal, amelyeket magam írok és a hangfelvételt, a hanganyag szerkesztését is - mintegy botcsinálta hangmérnökként - magam végzem. Dezső tőlem adás-kész hangfelvételt kap, természetesen e-mailben.

    A rádióamatőr hobbi hazánkban éppen nem a legfényesebb éveit éli ama tekintetben, hogy az engedélyes rádióamatőrök száma évről, évre csökken, mialatt Európában, Amerikában, Ázsiában és Óceániában az e hobbit művelők száma szépen emelkedik.

    A hobbi kezdete nehéz, hiszen sokat kell tanulni és kitartás kell ahhoz, hogy valaki sikeres rádióamatőr vizsgát tegyen és hívójelet szerezhessen, azaz rádióamatőr engedélyt kapjon.

    Érzékelve a hobbi hazai gondjait elhatároztam, hogy "emberi nyelven" írok egy mesét arról, hogy mi a rádióamatőr, mit csinál a rádióamatőr, s nagyjából mit kell megtanulnia ahhoz, hogy az éter hullámain létrehozhassa első rádió-összeköttetését a világgal. Azért gondoltam "emberi nyelvre", mert ha két rádióamatőr magyarul beszélget egymással, kódokkal, rövidítésekkel, szakszavakkal, hívójelekkel dobálózik, s nincs a hobbin kívülálló ember aki azt megértené.

    Ugyanis mi rádióamatőrök - többek között - a Titanic hivatásos rádióstisztjeinek civil és amatőr leszármazottai és örökösei vagyunk.

    Annyit még meg kell jegyezni, hogy a hangzóanyag minősége korlátozott, hiszen a rádióamatőrök a lehető legkisebb sávszélességre törekednek éterbeli munkájuk során. A hi-fi hangminőség nem ránk jellemző, ellenben a zajos viszonyok közötti legjobb érthetőség elérésére való törekvés igen.

    73 - vagyis magyarul minden jót kívánok a hallgatóknak!

    Tibi, HA2MN
  • 17:00: Live Hungary - a legnagyobb hazai előadók koncertjei
  • 18:00: Esti hírösszefoglaló - Benne: a nap idézete, névnap köszöntő, évforduló naptár, sport.
  • 19:00: Vers, esti mese, kabaré, a nap érdekessége (riport, interjú, tudósítás), esti ka -
  • 20:00: - Ferenczi István népzenei műsora
    A Népzenei kavalkád c. műsor nem egy konkrét nép zenéjével foglalkozik, hanem általában a népzenével és vonulataival. A műsor első felében népi hangszereket mutat be a műsorvezető, nemcsak történetükről, hanem azok hangját is meghallgathatjuk az adásban.
    A műsor második részében néhai adatközlőket, énekeseket, hangszereseket, illetve zenekarokat mutat be Ferenczi IStván,. majd más népek zenéjét hallgathatjuk a műsorban.
    A műsor utolsó részében ma élő adatközlőket, hangszereseket, énekeseket, és zenekarokat ismerhetünk meg, valamint olyan együtteseket, énekeseket, zenekarokat, akik ma művelik a népzenét és egy kicsit hozzá nyúltak, illetve beleraktak más műfalyokat, pl. jazz, és a könnyűzene.
  • 21:00: - Szabolccsal
    A Sztárportré egy több éve működő rádióműsor sorozat, ahol hétről-hétre közismert emberek nyilatkoznak, mindig egy-egy újabb, gyakran a személyükhöz igen közel álló témában. A Sztárportré optimista műsor, törekszik mindenről valódi képet festeni. Az adások szereplői olyan közismert emberek, akiket a legtöbb magyar ember a sajtóból jól ismer, és szívesen hallgat. Könnyű téma, nehéz kérdések, alapos válaszok.

    Bővebb információ: www.sztarportre.hu
  • 22:00: - Turcsányi Sipos Éva műsora
    Beszélgetés betegségekről és azok alternatív úton történő egyszerű meggyógyításáról, megelőzéséről ismert emberekkel.

Bejelentkezés

Regisztráció| Elfelejtette jelszavát?

Mai napi információk

Ma 2024. december 23. hétfő, Viktória napja van.
Az év 52. hete és 358. napja.
Holnap Ádám, Éva napja lesz.

1856. A gázvilágítás kezdete Pesten. A főváros kivilágítása lámpák által 1796-ban kezdődött, mikor az egész városban repceolajjal ellátott 600 egyszerű lámpa volt. 1833-ban 1535 lámpa használtatott. Ez évre kivilágíttatott 112 utca, nem világíttatott ki 157 utca.


1687. Itthon és külföldön Buda várának a töröktől való visszavételét ünneplő röplap jelent meg.


Tamkó Sirató Károly: Ég

/Karácsonyi vers/

Ég a villany,
ég.
El ne aludjék!
Amíg minden kisgyereknek
álom nem jön a szemére
kis szobában
nagy szobában
szépen ragyogjék!

Ég a csillag,
ég.
Szépen ragyogjék!
Minden-minden jó emberre
kis országban
nagy országban
békességgel-boldogsággal
ragyogjon az ég!

Időjárás

2024-12-23, 03:26
Light drizzle
N
Light drizzle
1°C
1.3 m/s
Apparent: -1°C
Nyomás: 1004 mb
Páratartalom: 95%
Szél: 1.3 m/s N
Széllökések: 9.4 m/s
UV-Index: 0
Rövid leírás: 7.6mm /95% / Snow
Napfelkelte: 07:29
 

Hírlevél

Add meg az E-mail címed, majd kattints a feliratkozás vagy leiratkozás gombra.


hat mínusz négy = (Írja be számmal a művelet eredményét!)


Feliratkoztak: 325

A Kultúrtanya programajánlója

A rádiónkat is üzemeltető Net-média Alapítvány által üzemeltetett Kultúrtanya – integrált közösségi tér programjaiból ajánlunk!

Kultúrtanya

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com